/spanien/barcelona/forum/10397.aspx/spanien/barcelona/forum/10397.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Atlético addeh
2011-11-20 18:44
Hetfield

Ehm? Cesc har spelat som mittfältare flera gånger när vi spelat 4-3-3, det är då han visat sig vara som sämst. I ett 3-4-3 har han en betydligt högre utgångsposition och en friare roll.

barcetia

Har alltid hävdat att Thiago är Xavi's arvtagare. Jag har knappast ändrat min åsikt angående det efter säsongsinledningen.
Barcelona barcetia - Asexis7
2011-11-20 18:39
En innermittfältares primära egenskap är att dominera. Det kan inte Cesc, och säg inte emot för vi alla vet att Cescs koncentration sviker honom samt att hans kortpassningsspel är på tok för dåligt.

Hyllas gör mittbackarnas precisa långbollar(Piqué), innermittfältarnas krisp passningar(Xavi) och anfallarnas grovjobb defensivt(Villa)

MEN

om en back inte kan försvara, en innermittfältare inte kan dominera eller en anfallare inte göra mål/assistera/öppna upp viktiga ytor så är han inget o hänga i granen. Det är inte dåligt att ha spetskunskaper, MEN den viktiga baskunskapen på din position MÅSTE uppfyllas för att spetskunskapen ska vara nödvändig.

addeh

Cesc kanske togs hit för att ersätta Xavi, men dom planerarna har definitivt skrotats nu när Thiago visat sig vara den riktiga arvingen. Till skillnad från Cesc har han bra kortpassningsspel, men även hans koncentration sviker ibland.

Barcelona Hetfield
2011-11-20 18:20
Det känns ju lagom onödigt att klaga på Cesc. Han har spelat som mittfältare (oftast) när Barcelona har spelat med 3-4-3, det är inte precis hans styrka.

I ett 4-3-3 så kommer han att göra stor nytta, hans kortpassningsspel håller inte samma nivå som t.ex: Xavi, men hans genomskärare och långpassningar är snäppet bättre. Killen har ju gjort en massa mål och gjort en hel del assist, och hans samarbete med Messi är redan bra. Det är en klasslirare som har gjort det mer än bra, sen om han är en succévärvning utifrån priset kan man inte säga just nu, det måste man vänta i minst 2 år på.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-20 18:15
Cesc har varit en bra värvning i mina ögon. När han spelat falsk nia har han haft fantastiska kombinationer med Messi och skapat flyt i vårat anfallsspel. Lägg till alla mål och assists. En grej jag gillar är att han vågar slå den avgörande långbollen oftare än Xavi vilket skapar en ny dimension. Trots det här är jag inte fullt ut nöjd med hans prestation. Som mittfältare har han inte varit dålig men jag förväntar mig mycket mer. Då ska han dominera och vara spelfördelare. Jag tycker inte han har tagit för sig.

Men å andra sidan visste man från dag 1 att han inte har kortpassningsspelet Xavi och Iniesta har, man visste att han inte skulle vara lika som de två förstnämnda. Jag tycker han mestadels för använas som falsk nia, han gör sig helt enkelt mycket bättre ifrån sig högre upp i planen. Han ska inte får vara fast på en position längre ner, det är Xavis jobb. Låt han ha en fri roll brevid Messi så blir det bra :)
Atlético addeh
2011-11-20 18:06
Åh, Athletic har sina snuskigt snygga bortatröjor mot Sevilla just nu. Det kan inte bli annat än vinst. :-)

Stream finns i länktips.
Atlético addeh
2011-11-20 17:57
Måste för övrigt säga att det är väldigt synd att Valencias fans sjunker till en nivå likt Arsenal-fansen här på SF. Detta efter att vi inte ens mött Los Ché, utan efter att de blivit slagna av Madrid. Känns som de inte riktigt tror på sitt lag fullt ut, och snarare glädjs av gårdagens resultat just för att inte vi skall komma ikapp de vita.

Att folk fortfarande har mage att påstå att C.Ronaldo är bättre än Messi (att ens nämna dem i samma mening är smått obegripligt) är bara absurt. Fast det klart, det finns ju en anledning att folk jämför C.Ronaldo med Messi och jämför Messi med Maradona.

Det var kul att Valencia stod upp och visade stolthet igår, men i ärlighetens namn. Varför kan aldrig Madrid vinna tuffa matcher helt cleant? När hände det senast? Nej, att vinna stort i ett derby mot Atlético eller spöa ett skadedrabbat Málaga räknas inte som tuffa matcher.

Hade Madrid vunnit med 5-0 hade jag blivit imponerad på riktigt, och gett dem en applåd. Nu sitter man här med den där smaken i munnen att Los Ché förtjänade minst en poäng, och dessutom borde haft straff. Detta trots att man saknade sin offensivt mest kreativa spelare, vilket å andra sidan tyder på bredd och enorm klass. Synd att det är inte räckte hela vägen fram bara. Det krävdes högre makter än en domare.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-11-20 17:54
addeh

tror du syftar på någon annan :)
Atlético addeh
2011-11-20 17:33
barcetia

Håller med dig, som central mittfältare har inte Cesc nått upp till den nivå man önskade. De okunniga tror han varit en succévärvning utan dess like, främst för hans mål och assist. Men har han varit någon stor succé, egentligen? Det är en definitionsfråga. Han har oftast spelat högre upp i banan, som offensiv mittfältare eller falsk nia. Kalla det vad ni vill. Hur som helst är han värvad för att så småningom ta över som central mittfältare, och i den positionen har han inte levt upp till förhoppningarna. Han känns inte till freds där, väldigt osäker.

elbraco

Givetvis. My bad!
Barcelona Barca4eva
2011-11-20 17:23
J.DosSantos

Jaha, hahaha. Fan vad seg jag är idag!

+1
Barcelona J.DosSantos
2011-11-20 17:20
Barca4eva>

Nej, men Higuain agerade ju målvakt igår. Han bör ju således leda Zamoran (målvaktsligan) för att han inte släppte in något mål.
Barcelona Gonzalez_Barca
2011-11-20 17:19
Stämmer in i hyllningskören, el Flacos krönika, wow!

Bland mest intressanta man läst här på SF på riktigt länge. Varje gång man läser Flacos krönikor så känner man hur ens kunskap om denna vackra klubb ökar. Kudos!
Barcelona Hetfield
2011-11-20 17:11
Cesc är väl ingen anfallare.
Barcelona Barca4eva
2011-11-20 17:08
J.DosSantos

Har jag missat något skämt eller?
Barcelona J.DosSantos
2011-11-20 17:01
Borde inte Higuain leda Zamoran? Han har ju 100% för tusan!
Barcelona Frodo
2011-11-20 16:55
Vi köpte två anfallare för ca 60 miljoner euro i somras.
2011-11-20 16:50
Heywood

Problemet är att Cesc och Iniesta inte kan spela tillsammans då Cesc är en värdelös volante => antingen får Messi vila eller så får Iniesta spela volante. Skrev på ett annat forum igår min mening om Cesc:

"Cesc är en dålig innermittfältare, en helt okay offensiv mittfältare, en grym falsk nia och en världsklass falsk tia. En falsk tia är en spelare som löper in i de ytor som en falsk nia lämnar bakom sig när den plockar upp boll längre ner i planen"

Möjliga mittfälts kombinationer:
Xavi - Cesc
Thiago - Cesc (imo den bästa)
Xavi - Iniesta
Thiago - Iniesta
Xavi - Thiago
Xavi - Iniesta (Cesc falsk nia)
2011-11-20 16:47
El Flaco, har alltid propsat Rinus Michels som den äkta fadern för vår fotboll, men visar sig att du vet bättre!

Underbar artikel!
Barcelona J.DosSantos
2011-11-20 16:28
CULEEEE-mrfaariis>

http://www.youtube.com/watch?v=i-Ccfj-D_i0&feature=youtube_gdata_player

Känns ganska självklart att den tar på handen. Lite trist då Valencia förtjänade minst ett poäng. Man märker även tydliga skillnader på Barcelona/Madrid och lagen efter. Två riktigt billiga och tråkiga mål som Madrid fick in medans Valencia fick kämpa in bollarna.

Man får väl iaf hoppas att det här tystar Madridfansen ett tag iaf. Är väldigt less på allt "Barca-får-fördelar-tjaffs".
Barcelona Heywood Jablome - Por qué, Messi?
2011-11-20 16:20
Det kommer att bli intressant hur Pep kommer att använda Cesc.

Xavi och Iniesta är tillsammans världklass, och Cesc och Messi tillsammans är världklass.

Ska bli jäkligt intressant att följa Cecs längre fram den här säsongen.
Barcelona CULEEEE- mrfaariis
2011-11-20 16:00
Kan någon länka bild eller video på higuains hands mot valencia ??
Barcelona den närkingska älgen
2011-11-20 15:52
El flacos artikel. 10/10. Grande!

Angående Real och Tyskland vore det som jag skrev tidigare kul att få se Real möta ett tyskt lag i åttondelsfinal eller i kvarten i Champions. Det hade varit kul att se hur de klarade sig där.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-20 15:19
El Flacos artikel är bara fantastisk. Slutar aldrig förvånas av vilken kunskap han har om Barcelona. Hel sjukt.

-----

Jag förstår hur "1.70-ligan" tänker. De spanska bottenlagens försvarsspel är ju inte kännt för att vara det bästa. De spelar rolig fotboll men harr förmågan att bara falla igenom mot lag som Real Madrid och Barcelona, speciellt när de släpper in första målet.
Culé - Messi y Alexis
2011-11-20 15:13
Kudos el Flaco. Dina artiklar här på SF har vart saknade :)
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-20 15:01
Vi gör en bra insats igår. Resultatet var mycket bra men kollar man på matchen så var spelet bättre. Jag har svårt att tro att Zaragoza hade mer än något skott på mål medan vi skapade mängder med vassa målchanser.

Det var en fin laginsats men ska man gå på spelarkritik så var Cuenca en av de absolut bästa. Den killen alltså, vilken höst han har gjort. Är det bara jag som gärna skulle se han starta om det var El Clasico imorgon? Alexis gör det enligt mig okej, inte mer. Man ska inte förvänta sig för mycket då han precis kommit tillbaks från en skada, jag hoppas han får mer speltid mot Milan eller nästa helg för att visa vad han går för. Sen tycker jag inte Messi var lika dominerande som vanligt. Nu har man otroligt höga krav men han kan mycket bättre. Trots det är han ändå inblandad i väldigt mycket och gör ett mål.

Puyol var enligt mig matchens bästa spelare. Kul att se honom på planen. Han kan inte spela lika mycket löngre men varje gång han startar gör han en fläckfri insats. Igår får han dessutom kröna den med ett mål. Piqué var stabil och Dani Alves är som vanligt fram och tillbaka på sin kant, ingen kan få stopp på killen. Jag blev också positivt överraskad av Maxwell. Tror inte jag sett han såhär bra på minst ett år. Han var duktig i offensiven och gjorde inga misstag i försvarsspelet. Hoppas han kan fortsätta så även om han inte får spela så ofta.

Fàbregas och Xavi visade att man kan spela ihop på mittfältet. Den förstnämnde var väldigt mycket inblandad igår och borde gått ifrån matchen med ett eller två mål. Fin insats av Cesc. Xavi är som vanligt motor i spelet. Keita gör det bra som pivote. Slutligen så är jag glad att Villa gör mål. Hoppa det kan lossna nu för spanjoren. Han lär troligen starta på San Siro, då gäller det att visa vad han går för.
Barcelona Abbe.
2011-11-20 14:54
Magiskt, el Flaco!
Barcelona 1.70-ligan
2011-11-20 14:51
den närkingska älgen

Jo, så kan man ju också se på saken! Men jag tror ändå att Real skulle få det betydligt svårare mot så pass disciplinerade lag. I alla fall topplagen skulle inte rasa samman efter ett mål i baken, på samma sätt som många spanska lag gör. Eller om t.ex Dortmund skulle ta ledningen mot Real, skulle de faktiskt kunna ha en realistisk chans att hålla ledningen. Jag tror Real skulle gå på mer minor i Tyskland helt enkelt.

Edit: När jag läser igenom vad jag nyss skrev, ser jag att den sista meningen kanske inte var så jättebra formulerad. Men skit samma, ni fattar vad jag menar ;)
Barcelona den närkingska älgen
2011-11-20 14:37
1.70-ligan

Dortmund gjorde en stabil insats igår, mycket kul att de vann. Bra för ligan om inte annat. Nu är de bara 2 poäng efter Bayern, starkt med tanke på deras kassa inledning av säsongen. Tror att Bundesliga kommer att vara ett race mellan dem och Bayern långt in på vårkanten. Det beror nog lite vad som händer i vinter. Dortmund riskerar väl, tyvärr, att tappa en del unga och lovande spelare i januari.

Intressant tanke om Real i Bundesliga förresten. Jag tror nog att de skulle klara sig galant, åtminstone den upplagen av Real som Mou har byggt. Det Real vi ser idag har ju sin styrka i snabba och effektiva omställningar, något som det verkligen ges utrymme för i den böljande tyska fotbollen. Med tanke på att det svänger så mycket åt båda håll i Bundesliga är det viktigt med ett stabilt och välorganiserat försvar samt snabba och effektiva kontringar. Det är ju det som karaktäriserar Real Madrid idag. Det hade varit kul att se Real få möta Dortmund i CL-åttondelen om Dortmund nu lyckas krångla sig dit. Annars vore det kul att se Bayern-Real i kvarten.
Barcelona 1.70-ligan
2011-11-20 14:29
Ser att den uteblivna straffen fortfarande ältas. Visst vare straff och ingen lär vara argare än jag för att Real vann igår men jag orkar inte vrida och vända på det mer. Det är inte första gången Real vinner denna typ av matcher och säkerligen inte den sista. Finns det inget annat att prata om? Vi själva vann med 4-0 igår t.ex..

En annan sak som jag inte tror någon har nämt här inne är att Dortmund slog Bayern Munchen på bortaplan igår. Det var starkt om något!
Om jag fick placera Real i vilken liga som helst i världen, hade jag valt Bundesliga. I Spanien fungerar det att ha individuellt duktiga spelare, som genom en bra prestation kan avgöra matchen själv. Och många lags försvar orkar inte stå emot det svängiga kontringsspelet Real kör med, i 90 min. Sen klappar de ihop vid första insläppta.. det vore intressant att se hur bra det hade gått mot tysk disciplin.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-20 14:27
Aftonbladet är inte värdiga en sådan som El Flaco. De får gärna fortsätta med sina Frändéns så får svenskafans El Flaco :). Nä, men jag tror nästan de mest kunniga inom fotboll i Sverige finns på svenskafans, förutom sådana som Bank och Niva då. Men svenskafans rent generellt håller väldigt hög nivå.
Barcelona Gonzalez_Barca
2011-11-20 14:26
Det roliga är att det är just en argentinare som tar med armen, med tanke på deras historik (maradona, aguero, Messi)

Nåja nu kan iaf marängerna vara tysta om messis handsmål för evigt, nu har har de 3 spelare som har/försökt avgöra en match med handen.
Annons: