/spanien/barcelona/forum/10390.aspx/spanien/barcelona/forum/10390.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-11-22 14:59
addeh

Matchen mot England är inte den enda matchen. Costa Rica, Argentina, Portugal.

Casillas
Ramos - Pique - Puyol - Alba
Busquets - Xavi - Iniesta
Silva - Villa - Mata

Det laget är nog det starkaste och mest fartfyllda Spanien kan ställa upp med just nu. Synd bara att Alonso måste in, att Matas fart offras för större namn och att Xavis förmåga inte utnyttjas till max i och med att Alonso och Busquets ständigt står i de luckor Xavi älskar mest.

Lagets potential är så stor att de kan vinna EM återigen ganska enkelt, men just nu klarar man faktiskt inte av att ens slå England med ett par mål. Hur ska det gå mot Tyskland då?
Barcelona Abbe.
2011-11-22 14:58
Hetfield

Äh, överskattade? Man har vunnit EM och VM precis. Jag vet att du skrev "i alla fall nu" men man gick igenom EM-kvalgruppen utan att förlora. Visst har VDB valt att satsa på en mer försiktig taktik, men att säga att de regerande världs- och Europamästarna är lika överskattade som England köper jag inte.
Hutch
2011-11-22 14:53
Engelska spelare är överskattade. Nästan samtliga spelare i landslaget är de allra största stjärnorna i PL, ''världens bästa liga''. Man tycker ju att dessa superstjärnor som vecka ut och vecka in gör grymma matcher i ligan och gör mål för fun ska smälta ihop och bli en enhet i landslagsdressen, och således åtminstone vara en realistisk guldkandidat i ett stort mästerskap. Så är det inte.
Barcelona Hetfield
2011-11-22 14:51
addeh

Just saying. Spanien är lika överskattat som England, i alla fall nu.
Atlético addeh
2011-11-22 14:48
Barcelonito / Lucho Enrique 21

Den matchen visade noll. Jag tror på fullaste allvar att Spaniens tredjelag hade vunnit mot England.

Tänk följande elva;

Reina
Arbeloa Botía Ruiz J.Enriqué
Thiago Bruno Valero
Mata Soldado Muniain

Hetfield

Jag håller med dig, Del Bosque håller på att förstöra Spanien. Vad det har med deras eventuella tredjelag att göra vet jag dock inte. Två pivotés används inte i min hjärna. :-)
Barcelona Hetfield
2011-11-22 14:43
addeh

Spanien är inte lika bra som du tror. De spelar väldigt tafatt och förlitar sig på individuella prestationer nu, det kan du tacka Del Bosque.

Del Bosque dödar Spaniens fantastiska passningsspel genom att spela med Busquets och Xabi Alonso, med Aragones så spelade en defensiv mittfältare.

Anfallet är uselt tyvärr. Torres är rätt så ljummen, Villa är inte samma Villa, Soldado är ingen superstar, Negredo är inte heller en superstar, det ser inte ljust ut för Spanien.

Det vassaste anfallet i EM har nog Italien: Cassano, Balotelli, Pazzini, Di Natale, Osvaldo, Matri går att välja bland.

Barcelonito

Jag tycker väl att de flesta engelska spelarna är rätt så mediokra egentligen, de presterar hyfsat bra i respektive klubblag, men de misslyckas i landslaget och i CL.

Ashley Young är dock en spelare jag gillar, otroligt bra. Men utöver det så finns det inte mycket i Engelska landslaget, förutom Rooney.
2011-11-22 14:39
addeh

Nu vann England mot Spanien senast med de bästa spelarna. Visst, en sketen träningsmatch och spelövertag av Spanien men skillnaden mellan lagen är inte så stora.

Visst, de flesta av Spaniens bänkvärmare skulle gå rakt in i Englands startelva men lagmässigt och i enskilda matcher är skillnaden inte så stor som du påstår.
Atlético addeh
2011-11-22 14:34
Spaniens tredje bästa lag, kanske till och med fjärde, hade förmodligen spöat England. Så stor är skillnaden mellan nationerna just nu.
Barcelona Heywood Jablome - Por qué, Messi?
2011-11-22 14:31
Älskar den här videon när Ray Hudson diskuterar Englands pinsamma VM.
2011-11-22 14:29
Förlåt, det här kanske är för långt, men tänkte att ni ville se hela listan. Källan är the official Champions League magazine.

1. Zinedine Zidane
2. Lionel Messi
3. Paolo Maldini
4. Xavi
5. Raul
6. Ryan Giggs
7. Clarence Seedorf
8. Luis Figo
9. Samuel Eto'o
10. Steven Gerrard
11. Andres Iniesta
12. Oliver Kahn
13. Andriy Shevchenko
14. Paul Scholes
15. Javier Zanetti
16. Alessandro Del Piero
17. Iker Casillas
18. David Beckham
19. Thierry Henry
20. Ronaldo
21. Carlos Puyol
22. Edwin van der Sar
23. Andrea Pirlo
24. Didier Deschamps
25. Alessandro Nesta
26. Fernando Redondo
27. Wayne Rooney
28. Frank Rijkaard
29. Kaka
30. Cristiano Ronaldo
31. Ruud van Nistelrooy
32. Roberto Carlos
33. Marcel Desailly
34. Jari Litmanen
35. Peter Schmeichel
36. Flippo Inzaghi
37. Dejan Savicevic
38. Gaizka Mendieta
39. Roy Keane
40. Claude Makelele
41. Fernando Hierro
42. Edgar Davids
43. Gianluigi Buffon
44. Stefan Effenberg
45. Ronaldinho
46. Deco
47. Lothar Matthaus
48. Frank Lampard
49. Fernando Morientes
50. Paulo Sousa
2011-11-22 14:23
Hetfield

Tänkte på det när Spanien mötte England.

Rooney och A. Cole skulle platsa i Spanien. Sen vet jag faktiskt ingen mer. De spelarna som är nära just nu är väl Terry och Young(?). Endast Javi Martinez plats i truppen kan vara utbytbar mot enstaka engelsk innermittfältare. Young mot Cazorla, men inga startspelare direkt.

Men att det är sämre spelare behöver inte betyda att de suger. Ferdinand, Terry, Cole, Parker, Young, Walcott, Rooney, Lampard, Wilshere och många andra är världsklass men inte på samma nivå som spanjorerna.
Barcelona Hetfield
2011-11-22 14:14
Hur kommer det sig att England producerar så mediokra spelare gång på gång? Om man tittar på deras kommande EM trupp så är det väl bara Rooney som är en superstar.

Är det för att England är fysiskt efter, eller är det för att de prioriterar råstyrka och ignorerar teknik och spelförståelse? Otroligt fascinerande.
Barcelona Frodo
2011-11-22 14:12
Man ska inte ta såna listor på allvar. De verkar vilja täcka de tre stora ligorna och ha med flera nationaliteter vilket medför att en sån som Gerrard är med där.

OT: Det här är en dum fråga men vad är en kontaktförfrågning? Vad fyller den för funktion?
Hutch
2011-11-22 14:09
Eller varför inte den gamle räven Shevchenko? Han vann CL 2 ggr och fanns alltid med i toppen av skytteligan. Han ligger rätt högt till i listan av de bästa målskyttarna i turneringen.
Barcelona Frodo
2011-11-22 14:06
En anledning till att Cesc är så anarkistisk beror på att han har spelat i Arsenal som är ett lag utan disciplin. Han var ju tvungen att ta en massa djupledslöpningar och vara extremt offensiv för att deras anfallare var fruktansvärt mediokra. RVP var skadad ofta så då fick han spela med medelmåttor som Bendtner, Chamakh, Walcott etc vilket satte extra press på honom att vara någon sorts second striker.

Dessutom spelar inte de flesta lagen i PL mellan linjerna. De är fortfarande i stenåldern vilket innebär att 10:or får betydligt mycket mer tid och ytor då de flesta motståndarlag kör med rigida och raka 4-4-2. Om man kollar på Cesc i början av hans karriär så var han central mittfältare (då hade Arsenal ett bra lag) men allteftersom flyttades han upp precis bakom strikern. Det är därför man ser Silva och Mata ha det så lätt för på de ytorna de opererar brukar det inte finnas särskilt mycket folk.

Nåja, han är fortfarande ung, ambitiös och adaptiv så man får hoppas på att han blir en mer disciplinerad central mittfältare med tiden.
Atlético addeh
2011-11-22 14:05
Barcelonito / Lucho Enrique 21

Att inte Iniesta är med, som är den ende tillsammans med Valdés & Puyol som spelat samtliga tre CL-finaler vi varit i de senaste åren, är ett stort skämt. Han förtjänar i ärlighetens namn en placering ovanför Xavi.

Nåja, detta med listor.
Barcelona Hetfield
2011-11-22 14:00
Scholes förtjänar väl den platsen mer. Han har vunnit ett par CL, och var rätt så tongivande tills han la skorna på hyllan. Till skillnad från Gerrard så har Scholes spelat i CL många gånger.
2011-11-22 13:58
Gerrard tog sitt Liverpool till 2 CL-finaler, vunnit den 1 gång.

För mig är han väl den enda spelaren på listan som laget faktiskt inte hade kunnat vinna CL utan. Men självklart kunde platsen gått till någon gammal Bayern-spelare. Effenberg, Basler, Kahn exempelvis. Bayern var magiska på den tiden!
Barcelona Hetfield
2011-11-22 13:51
Vad gör Gerrard på den listan?

Fair enough att han var en stor del av att Liverpool vann CL, men det ska väl inte räcka att göra en bra säsong i CL? En engelsman måste väl vara med...
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-11-22 13:51
addeh/

Vi får nog agree to disagree där. Tycker att Cesc tenderar att ta sig in i straffområdet för att erbjuda alternativ i djupled medan Xavi vill ha en kompis utanför straffområdet för spela runt bollen med. Men eftersom inte Cesc finns där blir det ofta väntersyttern eller vänsterbacken som måste kliva in ett snäpp för att erbjuda alternativ vilket gör att passningsspelet blir sämre då t,ex. Villa och Abidal är mycket sämre passningsspelare än Cesc.
2011-11-22 13:49
UEFA har utsett CL-historiens 50 bästa spelare.

Topp 10:

1, Zidane
2, Messi
3, Maldini
4, Xavi
5, Raul
6, Giggs
7, Seedorf
8, Figo
9, Eto'o
10, Gerrard

Det här gäller alltså den "nya" CL sedan 92-93.

Messi 2:a, bara 24 år, vunnit skytteligan 3 år i rad, vunnit CL 3 gånger, gjort mål i 2 finaler. Bara en tidsfråga innan Messi blir den mest historiska spelaren i fotbollsvärlden.

Ronaldo är inte top 10, iaf inte än. Och den riktige Ronaldo vann aldrig CL, därmed platsar han inte bland de bästa.
Barcelona Hetfield
2011-11-22 13:47
Cesc kommer ju att bli en central mittfältare med åldern, det är nu han har farten och skickligheten att gå på djupled, men när det försvinner så lär han bli en Xavi typ.

Det ska bli kul att få se hans utveckling. Jag hoppas att han håller sig skadefri.
Atlético addeh
2011-11-22 13:46
Hetfield

Ja, det där var verkligen totalt meningslöst. Leder ingen vart.
Atlético addeh
2011-11-22 13:45
El Kaiser

Håller inte med dig. När Cesc spelat bredvid Xavi på mittfältet har han varit väldigt statisk. När han bytte av en skadad Iniesta mot Milan på Camp Nou hände i princip ingenting i andra halvlek från Fábregas sida. Han och Xavi gjorde ungefär samma sak. Tog emot, passade vidare. Tog emot, passade vidare.

Fenomenalt inlägg av Hyder också. Håller med honom till punkt och pricka.
Barcelona Hetfield
2011-11-22 13:44
Brist på något att göra så satt jag och funderade på hur Barcelona såg ut om man bara hade spelare under 25 år, ungefär som policy.

De Gea
Isla- Luiz- Pique - Alba
-------Busquets-----
Thiago------Fabregas
Messi--Balotelli---Cavani

Meningslöst, men rätt så coolt.
2011-11-22 13:40
Hyder/

Visst om man antar att statiskt betyder förmåga att utmana och går förbi, men jag (och Pep också antar jag) syftar i det här fallet på positioneringen på planen och då Cesc betydligt mer all over the place än vad Iniesta, Xavi, Keita och Thiago är när dessa spelar centralt.
Barcelona Hyder
2011-11-22 13:36
El Kaiser de Michoacán

För mig är Cesc mer statisk i den bemärkelsen att han inte kan ta sig förbi motståndare på egen hand likt Iniesta och Thiago. Han är en riktigt bra djupledslöpare, precis som du säger men de där egna genombrotten som Iniesta alltid gör har han inte riktigt på sitt register i samma utsträckning. Ser man bara till djupledslöpningar är Keita mindre statisk än Iniesta vilket i själva verket inte är sant.
2011-11-22 13:32
addeh/

Angående Cesc och Xavi och deras samarbete som du skrev om i inför-rapporten.

Jag kan hålla med om att dom knappast har rosat marknaden när de har spelat tillsammans men att det skulle vara för att de är för lika köper jag inte riktigt. Precis som Pep själv sa så är Cesc Barcelonas MINST statiska mittfältare och Xavi den mest statsiska med Iniesta och Thiago mitt emellan på den skalan. Att Cesc är minst statisk är inte svårt att se då han från tiden i Arsenal ständigt försöker sig på djupledslöpningar in i straffområdet.

Har sammarbetet Cesc-Xavi fungerat bra? Nja inte direkt. Är det för att dom är för lika? Nej det tycker inte jag i alla fall, snarare att Cesc fortfarande inte har anpassat sig fullt ut till den centrala mittfältsrollen ännu.
Atlético addeh
2011-11-22 13:31
den närkingska älgen

Keita är ingen spelare som likt Iniesta höjer tempot med några rappa steg och bryter mönstret. Han är ingen spelare som går på egna genombrott, ingen spelare som tar sig förbi två-tre spelare.

Spelare för spelare är Thiago den som är mest lik Iniesta, även om han är väldigt unik.
Barcelona den närkingska älgen
2011-11-22 13:23
addeh

Vi kommer ju inte sakna kreativitet även om Keita spelar, dessutom är han ju inget träben. Men jag hoppas som sagt på Thiago brevid Xavi av de anledningar du nämnde tidigare. Men jag tror inte att vi ska räkna ut Keita från startelvan på något sätt. Dessutom kanske Pep väljer en trebackslinje, och då finns det plats för båda om Cesc agerar falsk nia istället för innermittfältare.
Annons: