/spanien/barcelona/forum/10376.aspx/spanien/barcelona/forum/10376.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Heywood Jablome - Por qué, Messi?
2011-11-24 16:04
Coach Pep.

Handlade inte det mer om att få Milans mittfält att springa kopiöst i första halvlek och i andra halvlek hade vi ändå Busquets som mittback. Och det blev ganska tydligt att Milan var väldigt slutkörda i andra halvlek.

Så win på Guardiolas taktik.
Barcelona Barcadinho.
2011-11-24 15:58
Fin text av Niva - tack för tipset Eluc.
Barcelona Barcadinho.
2011-11-24 15:57
Presspelet gick lite på och av. Svårt att hålla pressen hela tiden så klart, men det hänger också ihop med vilka spelare man har på plan. Alves och Pedro var inte med och de gör en skillnad när det gäller press.
Det som var riktigt kul igår var inhoppet av Pedro. Jäkla vad han drog med att pressa överallt, tom Abbiati fick inte vara ifred. Jag smilade tom inombords för det.
Det som var så bra med Pedros inhopp var att han drog Messi med sig som också började springa för att vinna bollen högt upp. Innan dess var han lite slöare.

Jag tycker också att Sanchez gjorde ett bra presspel när han kom in, särskilt under ett par incidenter mitt på plan.
Pedro och Sanchez gjorde bättre press än Cesc o Villa.

Det är bra att kunna slänga dem i slutet på en match när motståndarna (deras backlinje) är trötta. Sånt press av pigga Pedro o Alexis i sista kvarten kan betyd mål.
Hutch
2011-11-24 15:51
Heywood Jablome

Nej, jag vet inte heller. Han gör ett mer än godkänt jobb defensivt, han jobbar kollektivt, men som anfallare förväntas mer av honom målmässigt. Han behöver väldigt många lägen för att trycka in bollskrället.
Coach pep-
2011-11-24 15:51
Det blev trebackslinje igår som många befarat och man fick sitta där med hjärtat i halsgropen. Pep sade efter matchen mot Milan på presskonferansen att om man spelar 3-4-3 så måste man dominera och kontrollera spelet som Barca gjorde i första halvlek. Det stämmer, men en halvlek räcker inte. Problemet är att spelet inte flyter på och känns lika bekvämt med trebackslinje och vi dominerar inte på samma sätt som när vi spelar 4-3-3. Chanser skapar vi men bjuder på lika många åt motståndarna. Den enda matchen där 3-4-3 kändes klockrent, så vitt jag minns, var mot dåliga Villarreal i början på säsongen. Hur länge har Pep råd att testa 3-4-3 innan det står oss dyrt? Mot Milan klarade vi oss. Mot Valencia kom vi undan med nöd och näppe. Blir det 3-4-3 mot Real på Bernabeu så vet jag inte om jag vågar kolla. Men men, in Pep we trust.

I övrigt måste man vara nöjd med insatsen mot Milan. En oerhört sevärd match som jag länge längtat efter att få bevittna om igen. Senast vi mötte Milan i tävlingssammanhang var nog 2006 och man blev glad när vi lottades mot dem i gruppen efter så många år. Det kändes stort att spela på San Siro mot Milan och vi ska vara glada att vi fick möjligheten.
Barcelona Roja y Azul - FCB
2011-11-24 15:46
Vem är det som har hand om kvällens awards?
skulle uppskattas om personen lägger upp de oftare, de är väldigt bra samt intressanta att läsa!
Barcelona Roja y Azul - FCB
2011-11-24 15:46
Vem är det som har hand om kvällens awards?
skulle uppskattas om personen lägger upp de oftare, de är väldigt bra samt intressanta att läsa!
Atlético addeh
2011-11-24 15:45
Presspelet igår var riktigt bra. Ett ypperligt exempel är vid 1-0-målet. Thiago pressar Zambrotta och vinner boll nere vid hörnflaggan. Spelar så småningom tillbaka mot Messi som i sin tur hitta ytan bakom Milans bolltittande försvar varpå Keita kan slå in bollen. Magnifikt. Allt ur en situation är Thiago vinner bollen på grund av hög press.
Barcelona CULEEEE- mrfaariis
2011-11-24 15:35
Någon som hittar länkar på fabregas straff eller nestas hand mot Barca så är det o bara skicka så är ni snälla. Gärna en klarare bild på Xavis straff också . Tack !
2011-11-24 15:35
Någon som hittar länkar på fabregas straff eller nestas hand mot Barca så är det o bara skicka så är ni snälla. Gärna en klarare bild på Xavis straff också . Tack !
2011-11-24 15:27
Hutch.

Couldn't agree more. Villa är fenomenal i spelet tills läget dyker upp. Han verkar ha blivit vaccinerad mot mål. Jag förstår inte vad det beror på.
Hutch
2011-11-24 15:23
L.A.M Nr 10

Jag är relativt nöjd med hur anfallsspelet funkat hittills. Vi skapar uppenbarligen en handfull chanser i princip varje match, presspelet funkar mestadels prima vilket vi stundtals fick bevittna igår, djupledsspelet funkar bra, Villa är grymt rörlig och således kommer det gång på gång löpningar bakom motståndarens backlinje. Men jag har ett problem med honom, han är alldeles för ineffektiv, han påminner om en mittback när han ska avsluta, han erbjuds mycket frilägen men bränner för mycket. Han gör ett bra jobb med att distrahera motståndaren och är ett ständigt orosmoment för ytterbackarna men han bränner mycket.
2011-11-24 15:23
Riktigt bra text av Niva. Som vanligt. Han brukar oftast träffa rätt med sina texter.

Så som jag såg det fick Guardiola ett val när han blev tränare. Han valde att sätta de katalanska trotjänarna högst upp på hierarkin med Messi i spetsen. Systemet formades efter dessa spelare och där efter får resten följa med och lyssna.

Det var annorlunda under tidigare år, men då upplevde vi också briljanta nummer från Ronaldinho, men också kontroverser mellan honom och Eto'o. Barcelona mår bättre nu som klubb när linjerna är mer tydliga.

Våra skolpojkar har vunnit mer än Real Madrids galacticos. Vad var den största skillnaden?
2011-11-24 15:17
Heywood Jablome - Por qué, Messi?

Nej precis det är det jag försöker berätta men borta mot san siro trots att Iniesta, Dani alves och pique saknades så vann vi ändå, förstår inte så bortskämda vi har blivit !
elbraco - Bojan y Thiago
2011-11-24 15:12
Som Kaiser de Mochoacan skrev, läs Nivas krönika som Eluc postade.
Man får ett hallelujah-moment, äntligen någon som skriver det man själv vill ha sagt. Fyfan vad bra det är, det var det bästa jag läst på länge. Så simpelt och klockrent.

Mamma mia.
2011-11-24 15:06
Jag vet fortfarande inte om domaren blåste för armarna eller om Aqua hakade honom i hälen. Xavi pekade på sin häl åtminstone, men har inte hittat några värda repriser.

Däremot ska Fabregas ha en solklar straff när han blir nertacklad.

Jag är mer än nöjd. Ni som trodde att vi skulle kunna dominera på San Siro och vinna med 5-0 - hur tänkte ni där? Vi är inte odödliga.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-11-24 15:03
Förresten Nivas blogg som Éluc länkade till var ta mig fan ett av de bästa inlägg jag har läst. Det enda jag kan säga till övriga här inne är: Läs inlägget, så jäkla spot on!
Barcelona Abbe.
2011-11-24 15:01
L.A.M Nr 10

Eftersom Stark blåser straff där så är det ett givet gult kort. Aquilani, som drar ner Xavi, har ett gult sedan tidigare. Dessvärre så ser domaren fel och varnar Nesta istället. Förvånad över att den situationen inte fått mer medial uppmärksamhet.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-24 14:50
Straffen är ju solklar. Försvararen drar ner Xavi då han har friläge, han ska vara glad att det inte blev rött kort, vilket jag inte tycker det skulle varit.
Barcelona CESC..4..FABREGAS
2011-11-24 14:37
OT är det någon som har nåt aning om varför FUT fifa12 inte funkar har i sverige
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-11-24 14:34
Intressant att vissa gnäller (läs Birros blogg) över att Xavis straff är tveksam men väljer att inte ta upp Nestas hands när Cesc skjuter och Abbiati räddar eller när Cesc blir nertacklad i straffområdet om Milan-spelaren inte ens tittar på bollen. Nä, öppna ögonen innan ni börjar gnälla.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-24 14:34
Jag tycker man har all anledning att vara lite orolig inför El Clasico. Vårt spel är väldigt ojämnt och anfallet har inte riktigt klickat. Som Hetfield nämnde har vi en riktigt hög lägstanivå och det är därför vi fortfarande vinner matcher, även fast spelet ibland hackar. Men vi måste få vårat anfallsspel att fungera helt, och det genom att någon av Sánchez, Pedro och Villa kommer igång och presterar varje match. För mycket press är på Messi just nu. Han är gudomlig men för att få ut så mycket av anfallsspelet som möjligt måste de andra prestera bra också.
Atlético addeh
2011-11-24 14:32
Tycker det är bisarrt att många culés klagar på spelet. Det om något borde väl vara ett tydligt bevis på hur bortskämda vi är.

Vi gjorde det bra igår. Första halvlek var vi riktigt bra, och kunde gjort både ett och två mål till. I andra öste vi på inledningsvis, men efter trean föll tempot ned och det kändes som alla gick lite på halvfart.

Att vinna på San Siro, och göra tre mål, utan att vara i full form, och dessutom sakna ett par nyckelspelare är fullkomligt strålande.

Nu kan vi för övrigt spela med b-betonat lag mot Bate i sista gruppspelsomgången. Matchen därefter spelas på Bernabeú, då bör samtliga som skall spela vara uppvilade.

---

Kul att Jona förlänger! Jag diggar verkligen mexikanens inställning och klubbkänsla. Zaragoza, Espanyol & allra senast Dortmund är några som ryckt i honom, men han har hela tiden varit tvärsäker. Thiago har sprungit om honom, Cesc har värvats hem. Jonathan har ändå inte slutat kämpa. Riktigt kul att han fick några minuter igår.
Barcelona Éluc
2011-11-24 14:31
Läsvärd artikel av Niva.
2011-11-24 13:53
Om det här är Barcelona när vi inte har hittat formen - så undrar jag hur vi är när vi hittar formen. Mama mia!
Barcelona NoGo™
2011-11-24 13:28
Hutch

Bra där, en del verkar så rädda för Reals spelare, menar vi har väl inte heller så tokiga lirare eller? :P

Tänk positivt grabbar :)
Hutch
2011-11-24 13:24
Shanghai

Vänd på det istället. Vem ska stoppa Messi , Xavi , Iniesta? Stirra dig inte blind på Reals nuvarande form. De var minst lika bra innan första Clasicot förra året men när vi mötte de gjorde de i kalsongerna. De ser ruskigt starka ut för tillfället, hela gänget i Real är formtoppade men ta inte ut något i förhand, inte i ett El Clasico.

Dina inlägg handlar väldigt mycket om hur du berömmer Real och när det vankas El Clasico surfar du gärna in hit och informerar oss om hur rädd du är.
Barcelona NoGo™
2011-11-24 13:17
Andreas V.V - "Pagar" // Här är inlägget.

Namn: barcetia - Asexis7
Sänt: 2011-11-24 00:27
Snacka hur mycket skit ni vill, ingenting slår denna statistiken!

Carles Puyol 20.4.2010-
40 games
3180 minutes
569 days

Släng David Luiz, släng Thiago Silva, PUYOL IS THE SHIT! 40 matcher utan förlust
Barcelona Andreas V.V - "Pagar"
2011-11-24 13:12
Kommer att tippa på Madrid -1.
Dvs att Madrid får börja med 0-1 underläge.

På så vis får man en hacka pengar om det blir torsk.
Sätt även en slant på -2 och -3 så får du rejält med cash att trösta dig med om det blir stortorsk (läs tex 2-6, 5-0)

På så vis har man garderat sig rejält :)
Barcelona S91
2011-11-24 13:11
Shanghai

Om Pep kör trebackslinje ja :P
Skämt åsido (även om det ligger en hel del i det), med Pep vid rodret så höjer sig alltid Barca mot kvalificerat motstånd, se bara Clasicon för ett år sen samt CL-finalen.
Annons: