/spanien/barcelona/forum/10313.aspx/spanien/barcelona/forum/10313.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Éluc
2011-12-01 17:06
addeh

Att det "borde" vara så tror jag man har förbisett i årets upplaga av Ballon d'Or. Jag tror helt enkelt inte att man vill se dessa tre spelare från samma lag återigen infinna sig på pallen. Skulle rättvisan segra ska det se ut precis som förra året,

1. Messi
2. Iniesta
3. Xavi

Troligtvis utgår en av de två sistnämnda till förmån för Ronaldo, tyvärr.
Barcelona Hetfield
2011-12-01 17:06
Eluc

Weird, jag fick en känsla av att han var typ alltid bland toppen trots att han var usel i Milan eller i Real Madrid.

1. Messi
2. C.Ronaldo
3. Rooney
Atlético addeh
2011-12-01 17:03
Éluc

Med tanke på dominansen från Barcelonas sida det här året borde Messi, Iniesta & Xavi vara på pallen, där Ronaldo är den främste utmanaren. Don Andrés plats är enligt mig solklar, då han gjort sitt bästa år i karriären och blivit alltmer tongivande och kliver allt som ofta fram i de viktiga matcherna.

Det är väl platserna bakom Messi som är de mest intressanta i år faktiskt.
Barcelona Éluc
2011-12-01 16:58
Ännu en gång? Det var väl senast 2008 han fick en plats där?
Barcelona Hetfield
2011-12-01 16:57
Haha, hur många tror att Kaka ännu en gång lyckas knipa en plats bland topp 3 igen? Jag vet inte hur han fick plats där år efter år....
Barcelona Éluc
2011-12-01 16:54
addeh

Har även jag för mig att det var den 1:a december. Intressant att se vilka två som får ackompanjera Messi på pallen.
Atlético addeh
2011-12-01 16:47
Om inte jag är helt ute och cyklar skulle FIFA presentera de tre slutkandidaterna till Ballon d'Or idag? Det kanske dyker upp senare ikväll i sådana fall.
Barcelona NoGo™
2011-12-01 16:29
Barca4eva

De gör nog det snart ska du se, tog också en tröja ja :)
Barcelona BB-Barceloneta
2011-12-01 16:04
L.A.M Nr 10 Jag tycker att det mittbackspar som ska bildas i el Clasico är Puyol och Pique. Anledningen till det är att de spelat många viktiga matcher tillsammans tidigare, de känns i alla fall som det ordinarie mittbacksparet. Jag håller med om att Pique svajat lite i år och inte varit lika resolut som tidigare, men det gäller ju flera spelare och jag tror att alla spelare kommer höja sig till el Clasico. Mascherano har varit bra som mittback men jag tycker ändå inte han är före Puyol och Pique i de stora matcherna. Som "älgen" nämnde så ska man vara extra försiktig med att rotera i backlinjen och det är något som oroar mig. Hur väl sitter försvarsspelet i matcher som denna? Vi har väl egentligen bara haft 3 matcher mot riktigt bra lag den här säsongen. Matcherna mot Milan och den mot Valencia, då har vi totalt släppt in 6 mål. Så självklart finns det orosmoment vad gäller backlinjen.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona MESSI.CORLEONE
2011-12-01 15:57
Jag tycker att vi ska spela med pique och abidal i mitten om adriano är frisk.

Jag rannsakade våra spelade matcher hittills i ligan. O då märkte jag att vi inte har släppt in mål på 10 av 14 spelade matcher. Riktigt synd att vi ligger 6 p efter real trots allt.
Barcelona den närkingska älgen
2011-12-01 15:44
L.A.M Nr 10

I El Clasico skall Puyol och Pique spela mittbackar. De har gjort det ihop förut och vi vet att det fungerar när de spelar med varandra, vilket det inte har gjort när Pique och tex Abidal spelar ihop. Mascherano i all ära, men Puyol är fortfarande förstavalet i de stora matcherna för mig. Både pga hans inställning och då han funkar med Pique, men även då han i grund och botten är en mycket duktig mittback

Har även tänkt rätt mycket på det här i samband med alla diskussioner om de rotationer Pep som använder. Jag tror att man måste vara jävligt försiktig med att rotera i backlinjen allmänhet och mittbacksparet i synnerhet. I mittförsvaret är ju samspelet mellan de två mittbackarna mer avgörande än någon annan stans på planen, och det är inget som finns som en kemi, utan det måste man träna sig till så att den ena vet när den andre faller ner och tvärt om. Det byggs upp i matchsituationer och inte på träning, och därför borde Pep låta Puque och Puyol (om de fortfarande anses vara förstavalet) så ofta som det går. Även om vi har haft en del skadeproblem måste de nu får spela mer och mer ihop, det är viktigt. Alla rotationer är inte bra rotationer.
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2011-12-01 15:19
L.A.M Nr 10

Puyol är stora matchernas man. Han är ett monster när det gäller starkt motstånd så hur kan du tveka min vän ?
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-12-01 15:13
Har tänkt lite på backlinjen mot Real Madrid. Vi har tre bra mittbackar som alla skulle kunna starta matchen. Piqué är när han är i form världens bästa mittback, Mascherano gör alltid ett bra jobb och Puyol är el Capitáno. Vilka tycker ni ska starta? Många tycker nog att det står mellan Puyol och Mascherano men jag vet inte om Piqué så given för mig längre. Han har spelat väldigt nonchalant den här säsongen och inte kommit upp till sin toppnivå. Detta medan Masken har spelat överförväntan och är en fantastisk mittback, och Puyol verkar vara i form igen så tycker jag nästan de två sistnämnda är de bästa för startelvan inuläget.

Sen så måste man tänka på att vi nog behöver Piqué, för flera anledningar. För det första så har han överlägset bäst uppspel av de här tre, och även om han slarvat mycket med det så behövs det mot Real. Dessutom, när han gör en bra match så är han en mur. Ingen kommet förbi. Han är snabb och kan hålla koll på Cristiano, han är 15 centimeter längre än både Puyol och Mascherano och är ett hot på fasta situationer. Och en fantastisk mittback i det offensiva spelet.

Men som sagt, jag tycker inte Gerard imponerat den här säsongen, så för mig är det rätt öppet på de två mittbackspositionerna. Vad tror/tycker ni?
Barcelona Zibarca
2011-12-01 14:25
Kolla länken och se vem som är nr 4 och 5 i bästa filmningar haha Kungen av filmningar
Coach pep-
2011-12-01 13:32
Jag har kommit fram till att vi borde spela Alexis-Cesc-Messi i anfallet i kommande matcher och mot Real Madrid. Det är starkast möjliga anfall i nuläget enligt mig. De tre ovannämnda är de formstarkaste anfallarna och uppställningen känns lockande då Alexis och Messi båda får möjligheten att vika in från sina kanter, något de är extremt bra på. De kan dessutom få precisa bollar från, eller kombinera sig fram med Cesc. När Cesc spelat hittills står det klart att han ibland tar Messis roll som falsk 9a i mitten varefter Messi går till den högra sidan, vilket har fungerat väldigt bra.

Villa kommer då att offras vilket inte känns jättebra heller med tanke på hur han höjer sig i stora matcher, men just nu känns han mer slocknad än någonsin..
,Sami
2011-12-01 13:26
Haha kolla in Sanchez nya reklam riktig skön:)
Barcelona Blaugrana91
2011-12-01 13:05
Gällande en ev 3-backslinje på Bernabéu, tänk på att det är Sport som säger det, behöver inte betyda att det stämmer.

Personligen är jag ganska säker på att vi inte kommer få se någon 3-backslinje på Bernabéu, jag tror trots allt Pep ändå insett att man för tillfället inte kan spela så mot bra lag.

Är alla spelare tillgängliga så tror och hoppas jag att vi ställer upp följande elva mot Real:

Valdes
Alves-Pique-Puyol/Masken-Abidal
Xavi-Busquets-Iniesta
Sanchez-Messi-Villa
Barcelona Barca4eva
2011-12-01 12:41
Någon som har blivit kontaktad av SF-shopen än?
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-12-01 12:03
Trebackslinje på Bernabéu och vi kan lika gärna lämna walk over. Mot Real Madrids snabba, raka kantspel går det inte utan ytterbackar. 3-4-3 är ett väldigt centralt system där endast yttrarna breddar rejält, och de kan inte jobba hem så mycket då det förstör offensiven. Jag hoppas Pep i alla fall kan räkna ut att 4-3-3 är det bästa i El Clasico, mot Valencia och Milan är det vågat att spela med tre backar, mot Real är det självmord.
2011-12-01 11:22
Vad är nästa steg? Abidal som libero? Det spårar.
,Sami
2011-12-01 11:16
Det kanske blir 3-5-2 på Bernabéu.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-12-01 11:03
ElRaval

Kopiöst vet jag inte. Han springer mycket, sure, men det är ingen Vidal eller Isla. Det är argumentet om hans huvudspel som väger tyngst.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-12-01 10:11
Busquets får bara inte starta mot Levante. Han ska sitta på läktaren. Förstår inte varför han inte spelade mot Rayo, även om han inte tagit ett gult kort hade han haft mer matchtempo i sig, nu måste han vila två ligamatcher i rad, även om han troligen startar en helt obetydelselös CL-match mot Bate. Nä, där förstår jag inte hur Pep tänkte.
Barcelona Riiio!!
2011-12-01 10:06
Tror Keita spelar såhär mycket för att han ska iväg på afrikanska och då får Busquets ändå spela mycket.. har en jävla känsla av att Busquets kommer spela mot Levante och dra på sig ett gult så han missar clasico och Keita får då spela.. Spelar nog ingen roll för Pep..
Barcelona ElRaval
2011-12-01 02:23
Ni kan uppenbarligen mycket lite fotboll och har inte greppat att fotboll är en lagsport och att en balans av olika spelartyper är viktigt. Uppenbarligen fyller Keita en funktion. Han löper för det första kopiöst vilket är bra i presspelet samt öppnar upp offensiva luckor. Han är bra på huvudet vilket är grymt bra i fasta situationer defensivt. Ska xavi och messi täcka motståndarlagets långa spelare eller? Han gör helt enkelt ett grymt bra jobb i det tysta, fast på ett mer elegant sätt än t ex Mascherano som har en väldigt uppoffrande spelstil. Visca Keita!
Atlético addeh
2011-12-01 00:54
Å andra sidan vet vi inte i fall Keita hade klagat om han inte fått så mycket speltid. Jag menar, med hans kapacitet som spelare borde han vara extremt nöjd att få spela så pass mycket som han gör. Varför då klaga?
Barcelona Capitan Puyi
2011-12-01 00:25
Shanghai - SHOOT ME $12

Tror någon postade det tidigare om du kollar tillbaka en eller två sidor. Eller scrolla igenom dagens länktips.
Barcelona 1.70-ligan
2011-12-01 00:09
Bra talat, älgen!

Godnatt på er
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2011-11-30 23:57
Varför finns det ingen 3-4 minuters video om Isaac Cuenca på Youtube ? skulle vara grymt om någon fixade det.
2011-11-30 23:54
Keita är en av de ultimata truppspelarna, inte helt olik Henke Larsson när han var i klubben. Hans grundkapacitet räcker inte för startelvan, men gör nästan altid (Henke i ännu större utsträckning) en bra insats när han spelar och som dessutom aldrig klagar när han tvingas sitta på bänken. Världens bästa lag kan inte bestå av 23 Messi, Xavi och Iniesta. Sedan att Pep väljer att spela honom sjukt mycket, särskilt som pivote kan vara lite konstigt, och det stör jag mig också på ibland. Men vi får inte glömma att det i grund och botten är en mycket duktig fotbollsspelare, annars hade han inte varit i Barca.
Annons: