/spanien/barcelona/forum/10284.aspx/spanien/barcelona/forum/10284.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Blaugrana91
2011-12-05 21:07
Bläckfisken Messi har tippat Barcelona som vinnare i El Clasico. ;)
Barcelona Blaugrana91
2011-12-05 21:03
Chileno 4 life

Ehh jag hoppas du skämtar med den kommentaren.

Valdes har på senare år vuxit till att bli en av världens bästa målvakter.

Din kommentar är pinsam.
Barcelona jeon
2011-12-05 21:03
chileno 4 life

Där har du verkligen fel.. om du säger så, så tror jag aldrig du sett valdes i action, liksom är det hans fel att Barca är så bra?! har du sett honom mot madrid där han räddat oss och när han medverkat i svåra matcher där han faktist får press på sig, det är då som han är som bäst! att casillas är bättre kan jag inte säga något om det jag vet är att han har det tuffare i madrid eftersom de har ett sämre lag iaf förrut nu börjar det bättra sig. käckar till frukost det dummaste jag hört.

Barcelona Éluc
2011-12-05 21:00
En nyckel i matchen för vår del blir att neutralisera Di María på deras högerkant, förutsatt att Ronaldo och Di María inte byter position eftersom den förstnämnde hade stora problem mot Alves i supercupen. Detta genom att Alexis som förmodligen startar som vänsterytter får jobba hem en hel del och ge understöd till Abidal, som hur bra han än är alltid haft problem mot kvicka tekniska spelare, även om han själv är ganska snabb. Samtidigt gäller det för Alves att återigen hålla koll på Ronaldo på sin kant, något jag är övertygad om Guardiola är väl medveten om.

Detta blir alltså lite som Real gjorde mot oss i CdR-finalen på Mestalla. Di María jobbade hem och hjälpte till i defensiven otroligt mycket på sin kant, vilket resulterade i stora svårigheter för Alves på vår högerkant. Kan vi plocka bort Di María och Ronaldo ur matchen med hjälp av dem ovanstående medel är nog mycket vunnet, då vi har alltid varit bäst att försvara oss mot en centralt anfallsspel.

Vidare känns hela vår startelva ganska given förutom en position, nämligen den centrala anfallspositionen mellan Messi och Alexis. Jag föredrar som skrivet tidigare Fábregas i den positionen då han bidrar med mer för vårt spel än vad Villa gör, då den sistnämnde för tillfället egentligen endast är bättre på att pressa och kan möjligtvis vara något snabbare. När det dock kommer till passningsspelet, bollkontrollen, samspelet med Messi (som f.ö. kan bli en nyckel för att luckra upp Reals defensiv), huvudspelet samt djupledsspelet, även fast Villa även han löper väldigt bra i djupled, så har Fábregas aktioner på den biten visat sig vara mer effektiva.

Startelvan på pappret borde i mitt tycke alltså lyda:

Valdés
Alves Piqué Puyol Abidal
Xavi Busquets Iniesta
Messi Fábregas Alexis

Fullkomligt övertygad om att detta är den ultimata uppställningen på lördag.

Vidare känns det väldigt oroväckande angående hur vi kommer att hantera Reals höga, intensiva och samtidigt väldigt intelligenta presspel. Klarar vi oss att spela oss ur situationerna, speciellt i försvarslinjen, är nog en hel del vunnet, vilket även gäller för Real kring vårt presspel. Jag är dock skeptisk till huruvida vi klarar av detta under matchens gång, då vi stundtals haft stora svårigheter att hantera situationer där vi pressas (främst vid försvaret på egen planhalva) av betydligt sämre lag än Real (se Rayo Vallecano förra veckan under dem första 30 minuterna).

Innan Levante-matchen var jag dessutom djupt oroad över vår rörlighet, offensiva löpningar och kanske framförallt viljan att pressa. Men det känns som att förlusten mot Getafe kom i rätt skede av säsongen, hur konstigt det än må låta. Mot Levante visade vi från minut ett att viljan, glöden och hungern alla finns kvar inom varje respektive spelare, och det är trots allt något vi själva befogar över, oavsett hur bra Real spelar.
Chileno 4 life
2011-12-05 20:58
till Blaugrana91 :
locito barca 4 life i hjärtat men vi måste erkänna att casilas äter valdes till frukost spelar man i barca kan till och med isaksson vara målvakt dom har inte värvat målvakt enbart för han e från ungdoms sidan men lyssna väldigt simpelt han funkar med bra backar han skulle ju inte liksom platsa i real eller i chelsea eller liverpool däe han har dom 3 bästa framör siog
Barcelona Blaugrana91
2011-12-05 20:52
Chileno 4 life

Ska man gå efter dem senaste säsongerna och även denna så är Valdes bättre än Casillas.

Tycker Casillas blir sämre för varje år, eller han gör allafall mer tabbar enligt mig.
Chileno 4 life
2011-12-05 20:48
så här ligger det till . sluta spekulera vem som spelar bla bla bla en sak är säkert vi tar det här ingen snack om saken om det e så att vi spelar med b laget så vinner vi mot dom . real kommer nog gråta hella året efter förnedringen som komma skall.
vi har .
casillas vs valdes 1-0 real
messi vs ronaldo - 1-1
sanchez vs di maria 2-1 barca
xavi+iniesta+cesc vs alonso khedira özil 5-1
pique+puyol vs ramos ,pepe 7-1
alves+abidal vs coentrao arbeloa 9-1
pep vs mourinhio = pep snackar inte han visar att taktiken funkar på planen men mou han bara gaggar hela tiden så länge han inte vinner titel i la liga ska han bara njuta av att se oss spela hhahahahaha, ursäkta min blatte svenska men pa lo que saben saben chupalo fuerte viva chile y viva el niño maravilla y mirar para ariba con barca
Barcelona den närkingska älgen
2011-12-05 20:40
addeh

Det är absolut inte omöjligt, men jag tror på Lass med tanke på att han har startat de tre senaste matcherna (vill jag minnas) som högerback. Det beror nog på om Mourinho vågar spela offensivt eller fegar lite. Spelar han md tre defensiva mittfältare är det viktigt att vi utnyttjar kanterna, främst genom Alves men även Messi får gärna söka sig ut dit så mycket som möjligt.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-12-05 20:38
addeh

Nja, Kaká har väl ändå imponerat mer än Özil i alla fall, särskilt bra var han i 1-0 mötet på Camp Nou tyckte jag. Håller dock med om att han inte presterade på topp i våras. Å andra sidan verkar han få starta mot Ajax, så jag vet inte hur Mou resonerar.
Är dock precis som du själv skriver inne på att Mou kommer köra utan någon offensiv mittfältare, kanske snarare Coentráo, Khedira och Xabi för att öka upp kreativiteten något. Vore dock som sagt guld med Lass på mitten :-)

Mallenco dömer alltså, tja allt är bättre än Muniz "slicket" fernandez eller Itturalde "kortdragaren" Gonzalez...!

Edit: Minns jag så fel, tydligen Borbalan som dömde finalen... my bad.
Atlético addeh
2011-12-05 20:32
den närkingska älgen

Ett annat alternativ vore ju att Arbeloa spelar högerback, en uppgift han trots allt skött klart godkänt under hösten, och Lass tar plats på det defensiva mittfältet med både Alonso & Khedira. Min gissning är att Mourinho helt skippar den offensiva mittfältaren, och spelar två yttrar med en spjutspets i form av antingen Benzema eller Higuaín.
Barcelona den närkingska älgen
2011-12-05 20:28
Mojito - Culé (un estilo de vida)

Domaren finns att hitta längre ner.

Håller med om att det ska bli intressant att se Mous taktiska disposition. Det mest troliga är väl att Lass fortsätter som högerback, det är ju uppenbart att Mou har velat spela in honom på den positionen då Ramos och Pepe kommer att bilda mittlås. Iom att Carvalho är skadad behövs Pepe i mittförsvaret då Albiol verkligen inte håller. Där försvinner möjligheten att spela med det superdefensiva mittfält Real ställde upp med i våras, det mest troliga är att Alonso och Khedira kommer att spela bakom Ronaldo-Kaka/Özil-Di Maria.
Atlético addeh
2011-12-05 20:26
Mojito

Kaká fick väl chansen i semifinal-returen i CL på Camp Nou i våras, och då imponerade han knappast.

Mourinho står lite inför ett dilemma. Ska han våga satsa offensivt, något som både fansen och hela klubben definitivt vill, eller fega och spela med en defensiv uppställning? Jag är övertygad om att Madrid drar störst nytta av att spela defensivt, då för många offensiva spelare på planen har straffat sig förr. En pinne vore trots allt som en vinst för Real.

Håller annars fullständigt med dig om att vi endast bör spela 3-4-3 mot lag som inte har så vassa yttrar eller är farliga på kontringar.
Barcelona Roja y Azul - FCB
2011-12-05 20:18
Mojito - Culé (un estilo de vida)

Jag har för mig att det är domaren från cupfinalen då real vann med 1-0.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-12-05 20:07
Skulle inte förvåna om Kaljic själv varit inne och tryckt 2000 ggr på Ronaldo, den killen verkar inte ha något vettigt liv ändå.

Men för att snacka lite om matchen, så ska det bli intressant att se hur Mourinho resonerar ang 3 defensiva mittfältare eller 4-2-3-1.
Özil har ju aldirg imponerat mot Barca, Kaka däremot brukar göra bra insatser när han fått chansen.
Vore underbart med 4-3-3 med Lass och Khedira på mitten, tror Iniesta och xavi kommer gilla de konerna...
Fast kommer Mou att avvika från det som fungerat så bra på senare tid?
Vågar han sepla defensivt på hemmaplan?
Som sagt - intressant.

Det enda jag hoppas är att Pep inte spelar 3-4-3 mot ett lag med så snabba yttrar som Real har. Alves får gärna plocka bort Ronaldo igen.

Någon som har koll på vem som kommer döma förresten?
Barcelona basaric - Cesc? No! Gago? Yes!
2011-12-05 19:59
"Thiago Silva är det minsta vi behöver, då vi förfogar över världens bästa mittbackspar, åtminstone efter säsongen. Thiago Silva är riktigt vass, men inget vi är i behov av på långa vägar. Tyvärr saknas det högerbackar av världsklass för tillfället, bortsett från Lahm. Isla är det närmaste vi kommer, även om han agerar likt en mittfältare i Udinese den här säsongen."

Ser att kunnandet är på topp..
Barcelona Éluc
2011-12-05 19:55
You go girl!
2011-12-05 19:55
Roja y Azul - FCB

Hatar den människan (om man nu kan kalla han för det) mer än vad jag hatar Pepe.
2011-12-05 19:54
basaric - Cesc? No! Gago? Yes!

haha, komiskt att du avslutar varje mening om Kaljic på samma sätt :P
2011-12-05 19:51
Roja y Azul - FCB

Jag säger ju det, det finns nog ingen trögare människa än han. Då folket på varje sida som fotbollskanalen, sportbladet,svenskafans,goal.com osv osv röstade på Messi så kommer jag ihåg att han skrev :"Äsch vem bryr sig om vad dom tycker, hela världen hatar oss och vi är dom onda grabbarna medans alla rövslickar för Barcelona"

I Kaljc om du läser detta. Jebem ti opet mater u sred picke, seljacino.
Barcelona Andres inesta - El Illusionista
2011-12-05 19:45
tur för fotbollen att det inte är idioter som på fotbollskanalen som röstar..
Postat via SvenskaFans-appen
Hutch
2011-12-05 19:24
Roja y Azul

Det är signerat Kaljic. Är man förvånad? Han är ju t.om. utskrattad i de engelska forumen på SF nuförtiden.
2011-12-05 19:23
Varför kom inte detta målet med i top 3 från Messi?
Länktips!
2011-12-05 19:19
''Kul att majoriteten av de som röstat på fotbollskanalen ser Ronaldo som världens bästa fotbollsspelare. Förvisso är det fotbollskanalen men ändå. Ca 3600 personer har röstat och Ronaldo leder ganska så stort. Kul att fler och fler börjar förstå hur bra han egentligen är. Kommer väl också samtidigt med Real Madrids ev. kommande framgångar.''

Dagens patetiska inlägg. Jag måste bara fråga hur han resonerar när han utgår från en röstning som fotbollskanalenhar gjort där 10åringar medverkar.

Den är från Puertan och skriven Kaljic.
Who else?
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-12-05 19:10
Det börjar närma sig till El Clasico nu. Snart är det bara fem dygn kvar, längtar otroligt men är samtidigt extremt nervös. En förlust skulle verkligen vara förödande, en vinst skulle vara fantastiskt. Ett oavgjort är enligt mig inte bra resultat. Vi har fortfarande chans då men för att verkligen vara med på allvar behövs en vinst. Så kryss kommer vara som förlust för mig.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-12-05 19:04
Barcelonito / Lucho Enrique 21

Han har en hög placering men konsitgt att folk fortfarande tycker Xavi är bättre och att Ronaldo kommer före för att hans namn är så mycket större. Enligt mig är han klar tvåa efter Messi. Och nej, det är inget misslyckande men han är fortfarande underskattad.

Hutch

Ja, du kanske har rätt. Han ju inga stora titlar men när man tänäker efter så är det inte så många tränare som utmanar. Enda jag kan tänka på är Villas-Boas. Pep ska i alla fall vara klar segrare, annars är något konstigt.
Barcelona NoGo™
2011-12-05 19:03
Roja y Azul - FCB

Här är det.
Atlético addeh
2011-12-05 19:01
ponta p

Jo, fast betydelsen av målet skall ju förbises. I sådana fall hade nog Messis mål på Bernabéu varit solklar utmanare.

Linus Hallenius mål i Superettan kom ju på andra plats ifjol, det var väl av smärre betydelse. :P
2011-12-05 18:38
Kan någon länka till Neymars mål, då jag inte vet vilken ni syftar på :P
2011-12-05 18:37
Iniesta has invested €420.000 in 3rd division club Albacete, becoming the main shareholder. His father will become vice-president. [via efe]
Barcelona peterstensson
2011-12-05 18:36
snart dags för EL CALSSICO :D
Annons: