/spanien/barcelona/forum/10195.aspx/spanien/barcelona/forum/10195.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Xaviesta
2012-01-07 15:31
Frodo

Kunde inte skrivit det bättre själv!

Men håller inte med dig om det sista. Messi är 24, han har minst två VM på sig. Beroende på hur pass bra han är vid 34, kanske kanske kanske får han spela ytterligare ett VM. Vem vet hur Argentinas försvar kommer att se ut om sex år? De eventuella killarna som ska göra jobbet är 13-15 år gamla just nu. Man ska inte döda hoppet med fakta alltid..

Problemet ligger inte bara i försvaret. Kolla på dagens Barca bara - behövs knappt något försvar egentligen. Vi har 2-3 pers som är beredda bakåt, resten rullar boll som en enhet. Vi försvarar som ett LAG där alla jobbar i defensiven. Det är där nyckeln ligger - Argentina måste bli samspelta innan de kan vinna något. Fotbollen har ändrats,och här går jag i Peps linje helt - anfall är bästa försvar.

Eller? Min teori iaf.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-01-07 15:27
Co-sign på Frodos inlägg.
Barcelona Frodo
2012-01-07 15:27
elbraco

Angående rasistsnack så såg jag nyss en intressant grej på twitter från Espinosa som spelar i Barca B.

Espinosa, Rafinha och JDS är tillsammans på en bild. Espinosa skriver "los negros". Jag antar att ordet inte är negativt laddat i spansktalande länder om man använder det till vänner.
Barcelona Frodo
2012-01-07 15:17
Jag bryr mig inte om vad folk anser om Messis ställning i världshistorien. Tycker man att Maradona är bäst så fine. Men att säga att Messi är medioker i Argentina är en lögn. Han är alltid Argentinas bästa spelare. Allt skapas via honom. I Copa America gjorde Argentina 5 mål. Messi assisterade till 3. Det är alltså 60 %. Mot Costa Rica kunde han ha haft 6-7 assist på kontot om hans medspelare satt chanserna.

Kollar man på matcherna så ser man att han presterar. Mot Nigeria för några månader sen vinner han bollen långt ifrån straffområdet, drar flera nigerianska spelare och avslutar på mål. Avslutet går rakt på målvakten och Di Maria avslutar i öppet mål. Messi får i statistiken varken mål eller assist men nästan allt är hans förtjänst.

Tyvärr så tror vissa att Messi är en ren striker pga hans siffror i Barcelona. I landslaget är han kreatören och spelar djupt ner i plan. Kollar man inte på matcherna så ska man inte uttala sig.

Jag tror inte att Messi kommer att vinna VM under sin karriär. Men det kommer inte att vara hans fel. De har spelare som Messi, Kun, Higuain, Tevez, Lavezzi, Di Maria, Pastore där framme. Problemet är att endast 3 (max 4) av dessa spelare kan befinna sig på planen samtidigt.

Deras backar är katastrofala och inga spännande backtalanger är på väg framåt. Kolla på titelvinnande lag från stora mästerskap. Det är ofta ramstarka försvar som släpper in 2-3 mål per turnering.
Barcelona R.E.M. god bless them
2012-01-07 15:17
Har inte cristiano lyckats i landslaget, dom har ju gått långt i varje mästerskap portugal å antigen åkt ut mot spanien tyskland el frankrike då dom var som bäst...
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona den närkingska älgen
2012-01-07 15:08
elbraco

Världens bästa landslagsspelare är och kommer alltid vara Klose. Alltid Klose. (Sorry för att jag la mig i)
elbraco - Bojan y Thiago
2012-01-07 15:07
Ricardo Kaka

Av rent intresse, vem håller du som världens bästa spelare då?
Cristiano som räknas som världens näst bäste har ju inte heller lyckats i sitt landslag speciellt, inte till den graden att han bär dom iaf. Dom lyckades väl inte kvala in till EM eller gjorde dom det till slut?
Om man ska plocka ut världens bästa landslagsspelare får man väl börja prata om Klose eller Villa t.ex.

För övrigt har Liverpool lyckats igen. I matchen mot Oldham ska någon i The Kop ha ropat "you black fucking bastard" till Oldhams Tom Adeyemi och polisen har öppnat en utredning om saken. Det är mycket rasism-snack i Pool nu!
Barcelona Xaviesta
2012-01-07 15:03
Jag vill följa "rytmen" i Ramblan och skiter i Messi-diskussionerna nu, iaf med maränger. Man ska inte behöva försvara loppan, han bevisar varje vecka på planen vad han kan göra.

Jag har alltid gillat Spanien och håller dem som "mitt lag" i turneringar (ärligt talat är det ju i stort sett Barca), men vi leker med tanken att dom hamnar i final mot Argentina (sitt usla försvar till trots) 2014. Jag hade unnat Messi VM guldet, då spanjorerna redan vunnit allt. Ingen tvekan om den saken.
Real Madrid Ricardo 'Kaká' y Marcelo Vieira
2012-01-07 14:59
barcetia - AJE AJE AJE, VILLA EL GUAJE!

Dummaste jag hört. Orkar ej svara på dig.

elbraco - Bojan y Thiago

Nu räcker det väl inte att man bara gör ett par assist va? På 54 matcher för Argentina har Messi gjort ynka 15 mål och 20 assist. (Vet inte om man kan tro på det dock, lite svårt att hitta sanna statistik. Men någonstans runt det är det väl).

Messi är knappast så dålig i Argentina som många vill få det till, men jag håller inte han som världens bästa spelare när han spelar där. Spelmässigt är det inget fel på han men han kan inte på sin egen hand göra saker som han annars kan göra i Barca (viktiga mål osv.) och där skiljer sig Messi med Maradona.
Barcelona S91
2012-01-07 14:40
Oj, vilket "scoop"!
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-01-07 14:39
Seriöst varför snackar alla att Leo presterar inte i Argentinska landslaget när han verkligen gör ett mycket bättre jobb än vad nån annan spelare gör det i deras landslag. Jag varken gillar eller följde dem innan VM, men jag börja följa ARG i Sydafrika pga just det Lionel Messi för att se att han ska göra succé.

Han spelade 5 matcher. Var bäst i alla dessa matcher förutom den mot Tyskland och hade bäst statstik mot mål, men antingen så ville inte boll jäveln gå in eller så förvandlas en medioker målvakt till ett monster. Tar ett exempel första matchen mot Nigeria. Han skjuter så många gånger och deras målvakt räddar gång på gång. Samma sak mot Sydkorea målvakten räddar också. Så var det i Grekland, Mexico matchen också och dem andra spelarna bara petar in bollen 1 meter från målet (Higuaín, Palermo med flera..) och sen firar dem som galningar när det var Messi som gjorde allt dem tar hans retur eller assists.

Slutsatsen blir, han hade så otur och trots det så blev han ändå utvald till en av dem 13 bästa spelarna under VM.
elbraco - Bojan y Thiago
2012-01-07 14:38
Haha, Messi kan inte prestera i Argentina. Kul.
Du kanske inte har märkt att Messi har en mer tillbakadragen roll i landslaget än i klubblaget vilket också har resulterat i att han gör färre mål men ändå har typ 11 assist på 16 matcher. Detta hade varit betydligt bättre om han inte tvingades spela med målsumpare av rang i form av Pipita (som har förbättrat sig visserligen) och Di Maria.

De namn du nämner är också spelare som behöver mycket boll för att kunna prestera, undantaget Higuain som är mer av en avslutare.
Om du har sett Argentina spela så vet du också att hans statistik inte är rättvisande för hans spel.

Dessutom har Argentina, som Frodo skriver, en alldeles för dålig backlinje för att räknas som favoriter i stora mästerskap, tyvärr!

Häromdagen var det någon som skrev att Messi är den spelare som har gjort mest mål för sitt landslag under 2011, vet inte om det stämmer dock.
Barcelona barcetia - AJE AJE AJE, VILLA EL GUAJE!
2012-01-07 14:34
Ricardo Kaka

Om du inte förstår varför Messi kan prestera med såna spleare är det bara sorgligt hur litet taktiskt adept du är..

Kolla på namnen, di Maria, Kun Aguero, Tevez, di Maria... alla spelarna behöver vara i fri roll, minus di Maria. Alla spelare få bollen på fötterna, ta tid på sig och göra sin grej och det funkar inte med Messi. Messi funkar bäst med support spelare, kolla t.ex varför Higuain exploderade in mål med Argentina nu på slutet och Messi gjorde assist till de flesta.
Real Madrid Ricardo 'Kaká' y Marcelo Vieira
2012-01-07 14:22
Xaviesta

"Att ensam föra ett lag på det sättet Maradona gjorde är praktiskt taget omöjligt idag. Fotbollen har ändrats, och såväl klubblag som landslag är idag mycket bättre organiserade i försvaren, tempot i matcher är galet mycket högre än förr, spelarna bättre tränade osv. Du kan inte längre kn---a sly--r kvällen före match, dricka öl i pausen under match och snorta koks efter matchen.

Messi är 24 år, och är bara i början av sin karriär. Och det enda han fattas är ett VM guld. Inget annat, varken individuellt eller på klubbnivå. Han har tom ett OS-guld med Argentina. Det finns INGEN spelare i världen som är i närheten av hans nivå.

Slutligen: Oftast när någon nämner Messi i samma mening som Maradona, menar dom bollbehandligen, kvickheten osv. Kom inte in hit och diskutera om saker du inte vet ett skvatt om."

Visst har fotbollen nått högre höjder och visst är det idag inte vanligt att lyckas med samma bedrift som Maradona gjorde. Men en sak är säker, Maradona har aldrig behövt ett lag som presterar topp fotboll bakom sig för att själv kunna prestera. Om man kollar på Messi i Argentina så kan han inte prestera (och ja, jag har följt Argentina) där. Inte ens i ett lag som har stjärnor som Kun, Pipita, Di Maria, Lavezzi osv. kan Messi prestera på den nivån där man kan kalla han "världens bästa fotbollspelare" än mindre "världens bästa genom tiderna".

Ja, när man jämför Messi med Maradona så tar man oftast upp de punkterna som du har skrivit här ovan. Dock skiljer dessa två men från varandra. Det finns en anledning till varför man kallar Maradona för världens bästa spelare genom tiderna. Han kan prestera oavsett vilket lag han spelar i, något som Messi inte kan.
Barcelona Danneboyo
2012-01-07 13:57
Undra vilka barcelona kommer värva nu i januari :)
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2012-01-07 13:54
Det börjar bli lite frustrerande med Guardiolas kontrakt och jag är jätteorolig. Jag hoppas att han stannar och gör Barca ännu bättre. Han har ett ganska intressant projekt framför sig då han har precis tagit hem Cesc och sen har vi några bra spelare i Barca-B som är på väg uppåt. Sen så finns hycklaren fortfarande kvar på andra sidan, bara det borde tagga Guardiola. Drömscenariot vore om Guardiola kunde stanna några år till och krossa mou ännu mer och sedan säga till så att han lämnar. Samtidigt har Guardiola inte sagt något om framtiden, jag menar om han hade velat lämna så kanske han hade sagt det i förväg så att klubben i lugn ro kunnat hitta en bra ersättare, men men.
,Sami
2012-01-07 13:12
New York Red Bulls player Rafael Marquez - at Barcelona from 2003 to 2010 - is training with the first team today.
srki.
2012-01-07 13:01
Varför finns alltid detta behov av att utse en spelare som världens bästa genom tiderna? Fotboll utvecklas precis som alla andra aspekter av samhället, bara att ta sig en titt på teknologi utvecklas konstant och går framåt.
Man kan väl dra en liten lätt parallell mellan teknologi och fotboll, nya produkter tas fram för att utvecklingen ska gå framåt, precis som nya världsstjärnor kommer för att utveckla fotbollen. Såsom Pele, Maradona, Zidane, Messi m.fl. Ett kort utdrag fanns många fler mellan dessa storheter.

Kan man inte bara njuta av den sport man älskar och hoppas på att fler spelare som dessa kommer fram i framtiden också, istället för att enbart fokusera på att tjafsa emellan varandra om vem som är bäst. Man måste ju förstå att frågan är väldigt subjektiv och åsikterna kommer alltid gå isär.

Jag är bara överlycklig att jag får bevittna detta Barcelona som spelar denna otroligt vackra och sensationella fotboll.

Visca Barca!
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2012-01-07 12:52
Messi: "I don't see myself in a Real Madrid shirt, or any other shirt. I grew up in La Masia, and I'm a made man in Barça
,Sami
2012-01-07 11:24
1.70-ligan
Du kan vara helt lugn nu:)
Barcelona sources: "Rumours about interest in Forlan? That must be an early April Fools' joke." [mundo deportivo]
Barcelona DM1982
2012-01-07 10:58
Ni håller på och diskuterar något omöjligt, lika bra att lägga ner.

Alla har sin favoritspelare som man tycker är bäst i världen. Personligen tycker jag att Maradona är den bästa spelaren någonsin, Messi kan bli det.

Hittade ett rätt så roligt klipp från el clasico, lite ovanlig touch på det.
Barcelona Frodo
2012-01-07 10:47
Alla VM-vinnare jag har sett har haft ruggigt bra försvarsspel.

Mitt första VM 1998 där Frankrike vann hade de spelare som Thuram, Desailly, Blanc och Lizarazu i backlinjen med Deschamps som DM framför. De släppte in ett eller två mål i hela turneringen.

Brasilien hade R.Carlos, Cafu, Lucio och någon till i backlinjen.

Italien och Spanien hade också starka försvar. Italien släppte in ett mål i utslagsrundorna (finalen) och Spanien inga.

Det finns inte en chans att Argentina med Rojo, Demichelis, Otamedi och Zabaleta ska hålla rent därbak. Deras förstemålvakt håller till i Serie B. Med tanke på att Argentina inte har några bra försvarare på väg uppåt heller så ser det inte särskilt lovande ut. Jämför med Brasilien som kan ställa upp med Marcelo, T.Silva, Luiz och Alves 2014.
Valencia soldado 1
2012-01-07 10:33
Fc barcelona kommer ta hem liga bbva
Länktips: freefootbal.org
Barcelona Riiio!!
2012-01-07 10:20
Herregud allt snack om Messi. Klart att killen är bäst genom alla tider. Vem fan bryr sig att han inte har vunnit ett VM med Argentina när vi har ett landslag där offensiven håller hög hög klass medans defensiven är rent utsagt dålig!

Spanien hade aldrig klarat VM guldet utan Ramos, Pique,Puyol och Casillas, speciellt de avgörande matcherna som kvart,semi och finalen.

Messi presterar på en så hög nivå i sitt klubblag att det inte spelar roll vad han gör i landslaget även om han sällan gör en dålig match där..

Charisteas va ju knappast europas bästa spelare då han "tog sitt" Grekland till EM guld.. fanns ändå spelare som va mycket bättre.

Ni hajjar tanken ;)
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-01-07 09:52
Att Messi inte presterar lika bra i Argentina som Barcelona beror ju på att fotboll är en lagsport. Tiderna när en spelare kunde vinna titlar åt sin klubb/land är förbi. Kom igen, vem skulle inte bli bättre av att spela med Xavi, Iniesta och co i Barca? Det handlar inte om att man är beroende av dem, det handlar om att Barcelona är ett så fantastiskt lag med en fantastisk tränare och man är såpass ihopspelta att det blir enklare för Messi att prestera här, här får han ut sin maximala nivå som fotbolsspelare.

Argentina har inte varit ett riktigt LAG på flera år. Man har haft och har väldigt duktiga spelare, men lagspelet har inte funkat, mycket tack vare Maradona, "geniet" till tränare. Det är klart att det blir mycket svårare att prestera där. Ändå så är Messi bra. Absolut inte lika bra som i Barca och gör lika många mål, men som Frodo säger så ligger han bakom de mesta i Argentinas anfallsspel.

För att summera, så behöver Argentina först och främst skaffa ett riktigt lagsspel innan man vinner VM, det handlar inte om att Messi är usel i landslaget. Och eftersom att fotboll som sagt är en lagsport, inte som tennis eller simning, så behöver man, för att bli världens bästa fotbollsspelare, spela i åtminstonde ett av världens bästa lag, så enkelt är det. Barcelona behöver Messi, Messi behöver Barcelona. Därmed inte sagt att Messi inte skulle kunna prestera i en annan klubb, jag tror tvärtom han skulle kunna dominera i ett bottenlag i både La Liga och PL, men han får ut sitt max i Barcelona. Bara att hoppas att han så småningom gör det i Argentina också.
Chileno 4 life
2012-01-07 08:59
messi är den bästa genom tiderna det ända han inte vunnit är något med sitt landslag men va ska man säga om argentina? jo bra spelare som inte passa ihop .. jag e inte direkt största fans av argentina men en sak är säkert!!!!!!!! messi e kungen oavsett vart han spelar .. han har haft en del påtryckningar från argentinska folket pga att han presterar bättre hoss barca men d ligger mycket i helheten oxo titta på barca här har han 11 världstjärnor som spelar för messi inte som i argentina där dom spelar för sig själva , ta en spelare som higuain hur vass som hellst i landslaget men kass i real , tack gode gud för d . kan bara säga en sak . pele maradona van basten zidane ronaldo alla dem kommer inte upp i samma nivå som messi . tänk er messi på 50 talet då hade han gjort 10 mål varje match ... o ni som tror att d andra e större än messi då e ni sånna som sviker fotbollen i helhet.. messi e kungen kommer va o förblir messi ... sanchez e på g dit till storhets tiden . viva chile
Barcelona Frodo
2012-01-07 06:04
Barcelona!

Har du sett Maradona spela? Enligt din profil är du född 1994. Dessutom har du trollat här innan.

Messi är inte osynlig och medioker i Argentina. Om man väl följer Argentina så vet man om det. Istället ger idioter sina expertutlåtanden trots att de inte kollar på matcherna. Kolla in Argentinas 40 senaste mål. Jag kan garantera dig att Messi är inblandad i 30 av dem.

Skulle du kalla Kun, Higuain, Di Maria, Tevez och Lavezzi för mediokra? För faktum är att Messi alltid är bättre än de. Alla Argentinas tränare sen Pekerman (vilket är väldigt många) har haft Messi som nr 1 trots att Argentina kryllar av duktiga anfallare. Så slutsatsen man kan dra är att Messi är jävligt bra som alltid går före dessa lirare eller att de är dåliga som går efter Messi.

Under Maradona spelade han som mittfältare. Under Batista som högeranfallare/falsk nia. Under nuvarande tränare Sabella som second striker bakom Higuain. Han har skött sina roller bra.

Att ha förhoppningar om att ett lag med en backuppställning bestående av Rojo, Otamendi, Demichelis och Zabaleta ska vinna mästerskap är skrattretande.
Barcelona Barcelona!
2012-01-07 04:53
Maradona är den störste genom tiderna . Spelade i Napoli som var ett bottenlag och tog dom till både ligatitlar och uefa cup seger... Vann VM-guld ... Messi kan fortfarande bli den störste genom tiderna , han är ju bara 24 år men att spela i ett så pass dominerande och med så stort bollinehav som barcelona har i sina matcher så lär han aldrig bli det . Det ser man direkt prov på när han kommer till landslaget och ska spela där de spelar en helt annan typ av fotboll , då blir messi fullständigt osynlig och en medioker spelare.
Barcelona Barcelona!
2012-01-07 04:52
Maradona är den störste genom tiderna . Spelar i Napoli som var ett bottenlag och tog dom till både ligatitlar och uefa cup seger... Vann VM-guld ... Messi kan fortfarande bli den störste genom tiderna , han är ju bara 24 år men att spela i ett så pass dominerande och med så stort bollinehav som barcelona har i sina matcher så lär han aldrig bli det . Det ser man direkt prov på när han kommer till landslaget och ska spela där de spelar en helt annan typ av fotboll , då blir messi fullständigt osynlig och en medioker spelare.
Barcelona Trippeln
2012-01-07 04:03
Ricardo 'Kaká' y Marcelo Vieira

Du är Iq-befriad.
Annons: