/spanien/barcelona/forum/10166.aspx/spanien/barcelona/forum/10166.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona den närkingska älgen
2011-12-19 23:18
1.70

Har sett en del av M'Vila och han påminner ju en del om den gode Keite i spelstilen. Om Pep vill köra vidare på en lite mer fysisk mittfältare som tar många djupledslöpningar i truppen tror jag att han vore ett bra alternativ. Ibland tycker jag att han kanske inte väljer de bästa tillfällena att gå i djupet, men det kommer när han skaffat sig mer rutin. Såhär på rak arm kommer jag inte på någon som påminner mer om Keita i spelstilen.

Vem hade inte spelat en konsert i Barcelona? Bra tryck kan de skapa på konserter också. Se länktips!

(När man länkar liveklipp med Bruce Springsteen i ett fotbollsforum vet man att det är dags att sova, godnatt)
Barcelona Hetfield
2011-12-19 23:17
Frodo

Jag syftar mer på en spelare som vinner bollar och som ständigt går på djupled, en Nocerino/Essien typ...eller ja, som en bättre och yngre Keita.
Barcelona Frodo
2011-12-19 23:08
Hetfield

Vad ska vi med en bollvinnare till när vi har bollen hela tiden? Dessutom köpte vi en anfallare/mittfältare av högsta klass i Cesc som går på djupled hela tiden så sent som i somras.
Barcelona 1.70-ligan
2011-12-19 23:04
älgen

Förmodligen är det så, ja. Fast man vet inte helt säkert. Kanske finns det ett barcahjärta med i bilden också. Hade jag fått möjligheten att spela konsert i Barcelona, skulle jag lätt gjort samma sak.. ;)

Hetfield

Just M'Vila har ju ryktats hit på sistone. Kanske är det honom Pep vill ersätta Keite med, när och om den dagen kommer.
Utan att veta alltför mycket om honom tycker jag han verkar spännande och hans potential är uppenbarligen stor. Sen tycker jag, trots mitt namn, att man bör fortsätta ha några fysiska spelare i truppen även i framtiden. Så länge de passar in i profilen i övrigt.
Barcelona Hetfield
2011-12-19 23:03
En flexibel mittfältare skulle laget ha behövt, en tvåvägsspelare som M'Vila hade gjort susen. När passningsspelet hackar eller blir sönderläst så behövs det ju.

Det behövs helt enkelt en spelare som bryter igenom och går i djupled hela tiden, en bollvinnare som är överallt.
Atlético addeh
2011-12-19 22:53
El Soap

Thiago är väldigt flexibel. Han har spelat som ytteranfallare, pivoté, falsk nia samt i sin normala roll den här säsongen, och han har klarat samtliga roller superbt. Själv föredrar jag dock honom som mittfältare när han får mer boll och kan slå de avgörande passningarna. Fast det klart, på en kant får han mer utrymme åt offensiven och kan utmana desto mer.

För övrigt tror jag Thiago var den som bröt flest bollar mot Santos. Han har utvecklat sina defensiva egenskaper enormt mycket den här hösten.
2011-12-19 22:52
Ska förtydliga mitt förra inlägg;

Om Villa är i klubben som någon sorts supersub vid 35 års ålder är det ju en risk att han blockerar vägen upp för unga talanger som fostrats i klubben. Det får absolut inte ske. Håller för övrigt med er som säger att det är riktigt osnyggt att sälja när spelaren är skadad. Inte bra.

1.70-ligan

Kalla mig cynisk, men jag tror fan att det är ett pr-trick, de kör väl inte med Real Madrid-tröja när de spelar i huvudstaden, men du fattar. Känns lite för planerat och uppenbart med hymnen OCH tröjan Men man vet ju aldrig. Gessle lär väl bara hålla på Halmstad förresten?
Barcelona Barca4eva
2011-12-19 22:49
1.70-ligan

Förmodligen bara för att charma publiken :p

Men nice var det.
Barcelona 1.70-ligan
2011-12-19 22:41
Det postades en liknande länk här för någon månad sen, när Roxette spelade i Barcelona. Då körde man barcahymnen för att få igång publiken. Dessutom bar Marie Fredriksson en barcatröja... vad tror ni? Är dem riktiga cules eller är det bara ett billigt knep att charma publiken? ;)
Barcelona Frodo
2011-12-19 22:34
Frågan är om Villas situation har skötts rätt av de inblandade. Man har under en längre tid vetat om att han har haft en fraktur i smalbenet. Både Pep och Villa nämnde det och båda sa att Villa skulle jobba sig igenom det. Huruvida hans besvär har påverkat hans spel vet vi inte men det känns i efterhand rätt dumt att han fortsatte spela trots besvär och dålig form. Med tanke på den kassa försäsongen och alla skador vi dragit på oss denna säsong är det befogat att kritisera upplägget från tränar- och medicinska staben.

Visst kan man peka skadorna på isolerade incidenter men de enda klubbarna i Europa som har haft mer skador än oss är väl bara United och Arsenal? Nu har både United och Arsenal varit enormt skadedrabbade under flera säsonger så i deras fall måste det nästan bero på inkompetens. I vårt fall handlar det snarare bara om denna säsong men man kan likväl ifrågasätta vissa beslut.

Sen undrar jag om någon kan upplysa mig om Alexis skadehistorik? Är han fragil och skadar sig ofta eller är det snarare bara "otur" den här säsongen?
Barcelona El Soap
2011-12-19 22:28
addeh

Angående Thiago på en ovan position, så varken tror jag eller hoppas jag att det var sista gången han fick spela där. Gjorde det riktigt bra och fick mer utrymme att utmana en mot en, och jag tror han kan göra mycket nytta där.
Barcelona El Soap
2011-12-19 22:26
Om ni har tråkigt och 15 minuter, kan ni göra denna frågesport. Kan du dom 100 bästa spelarna som FFT listade? Och det är roligare utan fusk.

Själv klarade jag 97/100, hjärnsläpp när man hade 10 kvar.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-12-19 22:26
jag förväntar mig att klubben går ut och informerar kring omständigheterna gällande Villas eventuella känningar innan skadan.

Håller med NoGo™ om att det låter sinnessjukt att man inte gjort något åt detta innan, om det nu är sant.

Det lär väl bli en presskonferens innan CdR-matchen på torsdag, men ett uttalande innan hade ju inte skadat.
Barcelona Blaugrana91
2011-12-19 22:21
NoGo™

Håller med, låter ju galet att klubben skulle vetat att han varit småskadad men inte gjort något åt det.

Som sagt jag har läst i alla Spanska tidningar men inte läst att man skulle sagt något sånt.
Så man kan ju undra vart det kommer ifrån?
Barcelona NoGo™
2011-12-19 22:17
Doctor Pruna: when he first began to feel noticably discomfort it was right after the Wembley final

Så ända sen CL finalen har han haft ont? Han har alltså spelat med svåra smärtor under denna säsong! Så om det inte var nog med det, klubben visste alltså om det men har inte gjort något åt det!

Det låter helt sjukt!

Vart kommer citaten ifrån?

Anims Guaje!
2011-12-19 22:16
Villa kanske helt enkelt får gå från att vara en spelare som startar så fort han är frisk till att mer och mer figurera som en truppspelare efter skadan? Om han kan acceptera den rollen i truppen och leverera i de matcher han får spela kan han absolut spela i Barca vid 35 års ålder.
Barcelona Dill - Busquets!!
2011-12-19 22:12
Doctor Pruna: he was playing while in a lot of pain, and that's admirable, but ofc no one knew. the club apparently didn't want ppl 2 know about it

Låter ju onekligen intressant, med tanke på att han verkligen verkade vara helt ur form denna säsong. Så detta är allltså förklaringen?

Anims Villa!
Barcelona 1.70-ligan
2011-12-19 22:09
Grace

Återigen, 5 år som fotbollspelare på toppnivå. Inte i Barca. Det ser inte jag som en omöjlighet. Kanske definierar vi ordet "toppnivå" på olika sätt? Jag menar inte att han lär hålla samma nivå som han gör nu - men i toppliga i Europa bör han fortfarande platsa. I Sporting Gijon skulle han mycket väl kunna spela vid 35 års ålder, t.ex.

Håller dock med dig angående det sista du skrev. Men det är också fel att behålla spelare man inte riktigt litar på fullt ut längre. Som sagt, man bör vänta och se hur allt går och vad som är bäst för båda parter. Jag tror att han blir kvar även nästa säsong - och jag hoppas att han gör det riktigt bra då.
Barcelona Blaugrana91
2011-12-19 21:56
Skönt att höra att Villas operation gick bra! :)

elbraco - Bojan y Thiago

Jag undrar också vart barcetia hittade dem där två citaten, jag har läst igenom samtliga Spanska tidningar och inte läst att man skulle sagt något sånt?
Grace/Wastelands
2011-12-19 21:36
5 år haha. Han är ju redan nu betydligt sämre än för 1-2 år sedan. Att han håller i ytterligare 5 år är typ lika stor chans som att jag kan flyga om 5 år.

2-3 år max ger jag honom. Och då kommer han dippa. Det är bara naturligt. Han är 30 nu och lever en hel del på fysik i form av kvickhet och explosivitet.

Jag tycker dock det vore direkt vidrigt av Barcelona att försöka sälja honom nu under tiden han är skadad. Låt honom komma tillbaka innan sådant snack tas. Det är bara en genomvidrig syn på spelare att försöka sälja dem när dem är skadade, oavsett om dem är nyckelspelare eller inte.
Barcelona 1.70-ligan
2011-12-19 21:25
Tja, vi får se vad som händer. Kan hålla med om att det kanske blir svårt för Villa att slå sig tillbaka i Barca. Men det beror ju också på den hårda konkurrensen. Men jag tror att han kan ha ca 5 år kvar som proffesionell fotbollspelare. Det var så jag menade, el braco

Frågan är hur barca resonerar. Det verkar ju som att man kommer ta emot Villa med öppna armar efter skadan och räkna med honom även nästa säsong - vilket rent spontant låter bra, särskilt ur ett humant perspektiv... Men samtidigt lär priset för honom sjunka för varje säsong som går. Och kommer han inte upp i samma nivå igen, lär det dessutom sjunka rätt mycket.
Vet att det känns fel att spekulera i sådant just nu, men jag vill inte att klubben gör en ekonomisk bottenaffär igen, alla Ibra, Milito eller Chygy. Samtidigt vill jag att el Guaje ska ha mer att ge i barca..
Barcelona Barcadinho.
2011-12-19 21:22
Del Nido har fått 7,5 års fängelse för bedrägeri och korruption, dock inte som president i klubben utan tidigare som en advokat. Det var verkligen hårt. Måste innebära stora saker här.
Jag kommer ihåg när han har blivit uttalat i domstolen men eftersom ingenting har kommit ut sen dess så trodde jag att fallet har hamnat i papperskorgen.

klubben kommer nog skaka rejält under en viss tid nu, kommer säkert bli kaos en period.
Atlético addeh
2011-12-19 21:15
1.70

Detta är naturligtvis inte slutet på hans karriär, men möjligen slutet på en saga i den absoluta världstoppen. Villa kanske aldrig kommer tillbaka i gammalt gott slag, det är svårt att sia om. Jag tror åtminstone el Guaje kommer få det väldigt svårt att nå tillbaka till den höga nivån han legat på under många år nu. Jag är i alla fall tveksam till om han kommer göra det i Barcelona.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-12-19 21:09
5 år?? Tror du Villa kan vara en spelare på toppnivå när han är 35 bast?

Tror knappast det med tanke på att Villa till viss del är beroende av sin snabbhet. Dessutom har han enligt mig redan börjat dala sedan han kom till Barca. Missar lägen han skulle satt alla dagar i veckan i Valencia och är allmänt lost framför mål.

Jag vet inte var barcetia fick sina citat ifrån men detta är intressant;

"Doctor Pruna: he was playing while in a lot of pain, and that's admirable, but ofc no one knew. the club apparently didn't want ppl 2 know about it

Doctor Pruna: people kept criticizing his form/performance, and the club once deleted a tweet that explained the program."

Vad är grejen bakom detta?
Barcelona 1.70-ligan
2011-12-19 20:57
Äh, han kommer nog tillbaka efter skadan. Han kan ju ha 5 år kvar på toppnivå eller något liknande. Tror inte detta är slutet för hans karriär.

Men det är väldigt ledsamt för honom själv att missa säsongen och tvingas börja om på ny kula. Och för Barca som får klara sig utan en fantastisk spelare och människa i omklädningsrummet. Anims el Guaje!
Grace/Wastelands
2011-12-19 20:49
Efter skadan Villa gick igenom när han var ung så har han ju iallafall psyke för detta. Sen får vi ju se hur bra han kan bli efter skadan. Kan bli svårt för honom.
Barcelona Xaviesta
2011-12-19 20:45
Bäst av allt var att han spelade till vänster och hur bra han gjorde det. Jag vill se honom där igen efter nyår redan från start.
Barcelona barcetia - AJE AJE AJE, VILLA EL GUAJE!
2011-12-19 20:39
Villa's operation finished earlier than expected. Seems to have gone well.

Villa was still in the process of waking up when he asked for his wife Patricia for comfort

Barça President and vice-president Rosell and Bartomeu have gone directly to the hospital to visit Villa.

Doctor Cugat: An intramedullary nail has been inserted. Villa will be in the hospital for another 3-4 days and recovery will be btwn 4-5 months.David Villa will stay at the hospital for 3-4 days and will have to recover for 4 to 5 months

Doctor Cugat:there is a great will on his part to be ready and fit for the Euros.

Doctor Cugat: "The chance Villa can still play this season is small but can't be excluded. He's in high spirits, that can help recovering"

Doctor Cugat: the problem is not the bone fracture itself, but the muscle tissue around it that might be affected.

Doctor Cugat then explained who the team of doctors/surgeons was

Doctor Cugat:there is a great will on his part to be ready and fit for the Euros

Dr. Cugat explaining Villa's injury: The stress exceeded the strength of the bone and produced a small crack.

Doctor Cugat: "ofc I'm not a seer so my word is not set in stone. but what he wants, his mindset, is to make it to both CL & Eurocup, but I think the CL final is a little too early. The Eurocup is more possible. [doctor Cugat]

Doctor Pruna:We passed our data to the NTdoctors. The decision to play or not was his ofc. But then he played 90 mins in both England & Costa Rica"

Doctor Pruna:he knew that exact second what had happened.the 1st thing he asked us was what can I do to get better,I wanna start right now

Doctor Pruna:he was incredibly positive before and after the surgery. all he asked was to not know who the surgeon would be

Doctor Pruna:he kept asking questions about what kind of anesthesia we'd give him. we gave him a pill,he fell asleep,woke up 5mins after surgery

Doctor Pruna:1st thing he asked "well, is it done?everything ok?"didn't even remember falling asleep. the doctors did an impeccable job

Doctor Pruna: rn the physical part is not as important as his attitude, and he's shown an incredible strength of will, his mindset to get better.

Doctor Pruna: what they saw when they operated was exactly what they were expecting. and the surgeons did exactly what the said they'd do.

Doctor Pruna: he was playing while in a lot of pain, and that's admirable, but ofc no one knew. the club apparently didn't want ppl 2 know about it

Doctor Pruna: people kept criticizing his form/performance, and the club once deleted a tweet that explained the program.

Doctor Pruna: when he first began to feel noticably discomfort it was right after the Wembley final
the reporters think he should concentrate on getting better for next season and forget about CL/Eurocup

Doctor Cugat: When Villa came in he noticed tension in the leg The fraction has passed the second level and must take care of smooth tissue.

Doctor Cugat: "Approx 15% of injuries among athletes are stress injuries."

Doctor Cugat: "Villa is encouraged and hopes to be in the final of the Champions League and the Championship. The deadlines are set by him."

Doctor Pruna: "His mood was good in Yokohama. After the operation he was laughing and sending messages."

Doctor Cugat: "You can't rule out Villa to play this season. He's motivated. It has gone well."

Doctor Pruna: "There was the option of being operated in Japan but Villa wasn't comfortable. He was disoriented."

Doctor Pruna: "There were risks in the formation of clots (tourist syndrome). Fortunately everything went well."

ANIIIIISSS DAVID VILLAAAA !!!!!!!!!!
Atlético addeh
2011-12-19 20:35
Frodo

Mäkta imponerande faktiskt. Thiagos utveckling har gjort att Pep inte behövt spela Cesc så mycket på mittfältet. Han var bäst på plan i semifinalen mot Al-Sadd och var helt klart värd en startplats i finalen, även om han fick spela på en ovan position.

I ligaspelet är det bara Valdés, Alves, Mascherano, Abidal, Xavi, Busquets, Villa & Messi som spelat fler minuter än Thiago.
Barcelona Frodo
2011-12-19 20:28
Jag blev otroligt glad och överraskad av att Thiago fick starta sin första final med Barca. Pep går alltid efter prestationer och det var inte mer än rätt att Thiago fick en belöning efter sina fina prestationer den här säsongen. Det ska tilläggas att ynglingen har fått spela 20 matcher varav 16 från start den här säsongen. Inte illa av en 20-åring som har en ruggig konkurrens.
Annons: