/spanien/barcelona/forum/10138.aspx/spanien/barcelona/forum/10138.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Silva
2011-12-29 15:15
England: City och Swansea. Precis som Grace så var Svennis orsaken till att jag började följa City, och även Elano's intåg i klubben. Att alla dessutom hatar City (förståeligt) gör att jag gillar dem mer.

Swansea började jag följa genom text-tv för tre år sedan, och sedan dess har jag sett dem klättrat i tabellen. Ja, jag vet, det låter sjukt. Försöker följa dem varje vecka genom streaming när Viasat inte sänder deras matcher.

"Hatlag": United, Tottenham och Liverpool.

Italien: Udinese för deras fantastiska scoutverksamhet och deras spelare. Asamoah, Di Natale, Benatia, Armero.

Tyskland: Dortmund. Mest för att jag avskyr Bayern Munchen och KH Rummenigge.

Har försökt att titta på allsvensk fotboll, men det går inte helt enkelt.
Grace/Wastelands
2011-12-29 14:58
Hetfield

England: Spurs och West Ham. Spurs för jag gillar deras spelstil. West Ham för jag gillar deras mentalitet och punken och typ kulturen kring klubben. Tycker det nya Liverpool känns minst lika o sympatiska. Suarez är ett jävla as. Jag gillar bara deras unga ytterbackar och Kuyt.

Tyskland: Dortmund. Lirade med dem på Cm 00/01 och minns att jag gillade dem då, när jag sedan gick många ur utan intresse för tysk fotboll och började kolla förra året igen insåg jag att jag fortfarande gillade Dortmund. Dem spelar fantastisk fotboll när dem har en bra dag. Bayern Munchen är tyvärr vidriga för mig.

Italien: När jag var yngre Lazio, delvis pga bror och far vilket jag antar berodde på Svennis. Nuförtiden Napoli då dem spelar så fruktansvärt trevlig fotboll.

Men inget lag jag följer längre, inte ens Barcelona. Det har jag inte tid med. Har för mycket annat i mitt liv att stå i, plugg, musik, umgänge, jobb etc etc.

Sen gillar jag även Gateshead i England lite grann. För jag lyckades vinna en del pengar på dem i höstas på bets. Får nästan slänga in lite nya pengar och spela lite mer på Blue Square North haha.
Barcelona Hetfield
2011-12-29 14:50
Det vore kul att få veta vilka lag alla här inne sympatiserar med och gärna varför, utöver Barcelona.

Italien: Roma. Det är ingen hemlighet att Roma är mitt "andralag" och det laget jag tittar på mest, förutom Barcelona. Det är något magiskt med laget och en genuin glädje vid varje mål och vinst, det var just det som fick mig att börja heja på Barcelona när Ronaldinho och Deco firade vid varje mål.

Tyskland: Jag måste nog gå med Bayern Munchen, jag följer inte ligan så inbitet, men jag kan inte förneka att jag imponeras av deras lagbygge. Dortmund är också fina.

Frankrike: Jag följer inte ligan, däremot håller jag lite på Lille i ligan då jag gillar att de satsar på unga spelare och utvecklar de.

England: Jag följer Liverpool lite smått, jag tyckte att de var oerhört osympatiska och tråkiga med Benitez, men jag är väldigt förtjust i "nya" Liverpool med Dalglish som tränare.
Barcelona Barca4eva
2011-12-29 14:49
Det är dessutom första gången på länge man ser maränger härinne. Iallafall för min del.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Hetfield
2011-12-29 14:46
Grace

Det finns ingen mening med att argumentera eller skriva när man pratar med en maräng, man vet att oavsett hur mycket man än vinner så kommer deras slutargument att vara "vi ses i maj" eller "vi har fler titlar än vad ni har" och sen försvinner de. Du sparar bara tid genom att ignorera de, det är bara ett tips.

Det måste vara tufft att vara en maräng. Varje år fylls de av hopp, sen så slutar det med tomma löften och nya spelarköp.
Barcelona 1.70-ligan
2011-12-29 14:23
Det borde inte bli så infekterat. Till skillnad från medias spekulationer bör nog båda klubbarna plus agenten veta hur det ligger till och vad som gäller. Annars känns det konstigt att affären blev av
Grace/Wastelands
2011-12-29 14:11
Johe

Har inte förväntat mig att ni ska säga att Pep är världens bästa taktiker då jag inte ens hävdar det själv.

Jag förväntar mig bara att ni ska kunna stirra sanningen i vitögat och erkänna att Barcelona var bättre än er i de matcher utan att försöka hitta på massa dumma ursäker som skyller på skador, domare, enstaka madrid-spelare som vek ner sig etc. Det håller liksom inte, Barcelona har tuggat sig igenom typ 4 olika Real tränare med olika trupper med olika domare och olika spelsystem. Inget har hjälpt ännu. Men ändå vägrar ni erkänna att ni förlorar för att ni i nuläget är ett sämre lag än oss när vi står på samma plan.

Hur svårt är det att förstå?

En gång kan vara en tillfällighet, ganska sannolikt att det är det.
Två gångar, kan fortfarande vara det, chansen minskar
Tre gånger, chansen minskar ännu lite, rätt liten nu
Fyra gånger, ännu mindre, närmast obefintlig eller extrem otur
Fem gånger, ingen alls om inte Gud verkligen hatar Real Madrid

Osv.

Antingen är alla dessa förluster mot Barcelona ett tecken på att Real Madrid är sämre än Barcelona. Eller så är allt detta det sista och absoluta tecknet på att Gud verkligen finns och att han verkligen hatar Real Madrid. Vilket är mest troligt?
Barcelona Smogen
2011-12-29 14:02
Abbe.

Tack, intressant läsning. Men man undrar i så fall varför Villas-Boas verkar så säker på att det inte finns någon återköpsklausul. Tror det här kommer bli en riktigt infekterad historia till sommaren 2012 eller 2013.
Barcelona Abbe.
2011-12-29 13:38
Smogen

Läste precis att hans agent sagt att Barça har en återköpsklausul. Han menar på att det är naturligt att klubben följer Romeu eftersom man har rätten att köpa tillbaka honom i sommar. Romeu ska, enligt agenten, drömma om att en dag spela för Barça.

Allt står i artikeln jag länkade i länktips.
Barcelona Smogen
2011-12-29 13:20
Någon som läst något mer om hur det står till med Romeus kontrakt? Barca verkar ju hävda att man kan köpa tillbaka honom om man vill medan Chelsea säger att vi bara har förköpsrätt om Chelsea väljer att sälja. Med tanke på hur tröga Barcelona ibland kan vara när det gäller spelaraffärer gissar jag på det sistnämnda.
,Sami
2011-12-29 13:15
1.70-ligan
Jag menar nu till sommaren:) Själv hoppas jag på Thiago Silva eller Vidic.

Gonzalez_Barca
Haha Hleb kan inte ha det så enkelt nu stackarn får flytta runt hela tiden.
Barcelona Gonzalez_Barca
2011-12-29 13:12
,Sami

Jag vill bara se denna rubrik på Aftonbladet nästa månad: "Barca stjärna lämnar för PL"

"Stjärnan" i detta fall; HLEB.
Barcelona 1.70-ligan
2011-12-29 13:06
Sami Barca lär nog vara rätt passiva under januarifönstrer, om det var det du syftade på
,Sami
2011-12-29 12:54
Vad för värvningar hoppas ni på under silly season? :) samt vilka spelar hoppas ni släpps till andra klubbar?
Barcelona MVP - 2011
2011-12-29 11:50
Skönt att ha vaknat.. drömde att vår egen Leo kände för att byta klubb och gick till Lyon (!). Hemsk tanke:(
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-12-29 08:13
Johe

Är det inte upp till tränaren att se till att hans lag är förberett på motgångar och även hitta en taktik för detta.
Barca och Pep har en solklar taktik, nämligen att fortsätta att spela SITT spel.
Varför har inte Real och Mou en sådan?

Ni menar att Real inte orkade sätta press på Barca i andra halvlek, kan det vara så att den hårda pressen är anledningen till att Real vek ner sig, dvs de hade inte uthålligheten att fortsätta sin spelidé = fel taktik.
Visst, man gjorde 1-0 och det kanske var Mous taktik, att sedan hålla nollan i resterande 89 minuter? Gick väl sådär.

Men det är klart, vem är jag att anklaga the special one?
Allt han gör är alltid det rätta, oavsett om det gäller taktik eller peta folk i ögat.
Barcelona Barca4eva
2011-12-29 03:45
Klipp man hittar mitt i natten :p

Messi y Tevez möter Maradona y Enzo i fotbollstennis.
Real Madrid Johe
2011-12-29 03:44
Blaugrana91

Då du varken har tid eller ork att lyssna på mig förväntar jag mig inget svar men jag väljer att skriva ändå, främst då detta forum är öppet för allmänheten och jag blivit feltolkad igen fast jag försökt vara så klar som möjligt i det jag försöker säga.

Jag säger inte att det var prestationsångesten som var det avgörande utan att man inte gav sig själva chansen.

Angående taktiken har vi helt enkelt två olika åsikter. Antar att det får vara så.
Real Madrid Johe
2011-12-29 03:29
Xaviesta

Jag har aldrig sagt att det var ett turmål som avgjorde matchen utan att det är svårare att möta ett Barca med ledning. När Real gjorde 1-0 så reste sig Barca och spelade upp sig till sin vanliga nivå, precis som du säger. När Barca gjorde 1-2 agerade Real på motsatt sätt. Denna skillnad är en stor del av poängen i det jag har försökt säga; att Real inte visade tillräckligt starkt psyke.

Sedan påstår du att 9/10 madridistas är enkelspåriga. Menar du då också att i kontrast så är det mycket bättre här på Les Rambles?
I sådana fall skulle jag vilja veta om du fått denna statistik från några empiriska studier? Jag skulle snarare tro det är hypotesen om att man håller på "fel lag" som färgar din åsikt.

Jag anser faktiskt att jag har relativt stora kunskaper inom fotboll men om jag nu inte skulle ha det borde det väl inte vara något som automatiskt diskvalificerar mig från konversationer? Jag anser i alla fall att det viktigaste måste vara att försöka vårda sitt språk i den mån man kan och sedan diskutera efter sina förutsättningar.

Du har dock rätt i att jag är en dålig förlorare, jag är faktiskt en väldigt dålig förlorare. Men jag har redan erkänt att Barca spelade bättre och att man förtjänade vinsten. Vidare anser jag att detta är ett av de bästa (om inte det bästa) fotbollslaget i modern tid och att Messi är världens bästa fotbollstränare. Det enda jag sa var att det inte var konstigt att Barca spelade på den nivån som man gjorde då man oftast håller en oerhört hög nivå och att jag anser att man inte direkt kan dra slutsatsen att det var trebackslinjen som var det som avgjorde matchen.

När har jag sagt att Puyol gjorde en medioker match? Jag har alltid älskat Puyol trots att han spelar i Barca och jag tycker faktiskt han gjorde en väldigt bra match. Men när har Puyol varit dålig mot Real?

Jag är 23 och du är 29. Du har följt Barca sedan Romarios dagar och jag har följt Real sedan 98, betyder det automatiskt att dina fotbollskunskaper är mycket större än mina och att jag inte är värd att diskutera med dig? I sådana fall bör du klicka runt lite här på forumet och titta på snittåldern. Jag kan säga att den inte är 29 i alla fall. Enda anledningen till att jag tog upp din ålder var för att frekvensen av förolämningar vid konversationer i vanliga fall avtar med stigande ålder.
Barcelona Blaugrana91
2011-12-29 03:14
Johe

Prestationsångesten? Jaha ja, så det är det som är anledningen till att Real inte kan vinna mot Barca?
Herregud säger jag bara, hur många bortförklaringar ska ni hitta på?
Är det inte domaren, Unicef, Qatar Foundation, FIFA, otur, så är det prestationsångest ni skyller på...Vad kommer härnäst? Casillas fick lite skräp i ögat innan Barca gjorde målen eller Ronaldo hade ont i sin tånagel och det var därför han missade chanser?...

Seriöst lägg ner nu! Sluta försök leta efter bortförklaringar, bara inse och erkänn att Barcelona var/är bättre än Real och att man vann helt rättvist.

Sen visst du har rätt gällande att det inte var något nytt att Real börjar bra men att Barca sen tar över. Vad som däremot var nytt var att Barca oftast brukar ta över när det andra laget börjar bli trötta, oftast mot slutet av halvleken. Den här gången tog Barca över mycket tidigare och det var för att man ändrade taktik och inte för att Real började bli trötta, och Mourinho hade sen inget svar på Peps taktikändring.

Nu har jag varken tid eller ork att lyssna mer på dig. Vi har inget mer att säga till varandra.
Barcelona Xaviesta
2011-12-29 03:09
Killen älskar bollar mer än vad sälar gör helt enkelt.
Real Madrid Johe
2011-12-29 02:47
Blaugrana91

Anledningen till att jag tog upp Reals missade chanser var inte för att argumentera för att det var detta som fällde avgörandet utan som ett exempel på prestationsångesten som Ronaldo och co lider av. Vidare har jag heller inte påstått att Barcelona inte skapade chanser i andra halvlek och att förlusten inte skulle kunna ha varit större.

Angående taktiken som Mourinho och Pep använde sig av så är det inget nytt fenomen att Real spelat bra och att Barca sedan tagit över matchen, men detta hänt även med fyrbackslinje.

För övrigt har jag inte diskuterat om Mourinho är något geni eller inte och jag har heller inte sagt att Pep är en dålig tränare så jag förstår inte varför du tar upp det med mig från ingenstans.

Än en gång måste jag säga att det är väldigt lågt att förolämpa folk när man är anonym (syftar på uttrycket "otrolig okunnighet" och "du har inget att komma med").
Barcelona Blaugrana91
2011-12-29 02:39
Xaviesta

Väldigt bra skrivet!
Barcelona Xaviesta
2011-12-29 02:35
Johe

Dryg? Jag stör mig på att forumsnördar som dig tror att så fort man stavar korrekt, och vårdar sitt språk så är man kunnig och aspirant till en konversation där allt är frid och fröjd och bla bla bla.

Det finns en och annan från puertan som jag diskuterar med på en väldigt hög nivå genom PM. 9/10 madridfans är så satans enkelriktade att en diskussion är i stort sett omöjlig, iaf för mig personligen. Det blir bra ord (mina) mot deras ord.

Svårt att göra en rättvis analys när avundsjukan spritter i en så jävla mycket att rök kommer ut från både öron och näsborrar. 2-1 målet var si och så, vem fan bryr sig om det var tur?! Såg du vilken start Barca fick på matchen? 1-0 i röven direkt. Såg du hur Puyol pumpade upp hela jävla laget i samma sekund ni började fira? Såg du hur Barca reste på sig efter en sån start på Bernabeu? Varför reste inte Real sig efter Barca OTROLIGT TURLIGA mål? Varför kunde inte de?

Det värsta jag vet är dåliga förlorare och man har stött på en och annan sådan de senaste säsongerna. Du är precis likadan, men du försöker att dölja det på ett "städat" sätt genom fina "konversationer" som lever upp till dina "normer". Men du är totalt transparant i mina ögon.

Hade situationen varit helt omvänd och Mourinho ändrar till 3-4-3 på Camp Nou och låser Alves och Messi i en enda rockad och sedan klassar ut Barca i andra halvlek och vinner med 3-1, hade jag ställt mig upp och applåderat. Jag hade tagit av mina röd-blåa glasögon och sagt: fy fan, vilken vändning de gjorde. Jag hade erkänt mitt lag besegrat fullt rättvist.

Det hade inte funnits någonting att diskutera.

Kan du göra detsamma? Självklart inte. Det är ju därför du är härinne och diskuterar 2-1 turmålet, och att inget var Peps förtjänst och att Puyol gjorde en ganska medioker match.

Ska jag som är 29 år gammal och följt FC Barcelona sedan Romario spelade i klubben sitta och diskutera med DIG på en mogen nivå?

Gå och lägg dig.
Barcelona Blaugrana91
2011-12-29 02:33
Barcelona Blaugrana91
2011-12-29 02:32
Johe

Antar att du inte kollade 2a halvlek? Då Barcelona hade lekstuga med Real.
Du sitter och pratar om att Real missade klara chanser, det gjorde ju Barca också. Vid ställning 3-1 borde Barca gjorde både 4-1 och 5-1 sett till chanserna man hade. Så snacket om att ni inte vann för att ni missade chanser håller inte.

"och det var inga taktiska genidrag av Pep som avgjorde den här matchen''

Återigen har du helt fel...
Real började matchen bra och hade ett litet övertag den första kvarten ungefär i matchen. Därefter ändrade Pep om till en 3-backslinje och därefter tog Barca över matchen totalt.
Så att du säger att inga taktiska genidrag av Pep avgjorde matchen visar på en otrolig okunnighet.

Men detklart jag antar att Mourinho är ett geni när han beodrar sina spelare att ställa upp en köttmur framför mål på hemmaplan?...

Du har inget att komma med.
Real Madrid Johe
2011-12-29 02:18
Xaviesta

Otroligt dryg kommentar. Förhoppningsvis har du inte fyllt i uppgifterna rätt i din profil för det är väldigt tragiskt om du inte kan hålla en mognare diskussion med snart 30 år fyllda.

Det som är synd med denna typ av diskussionsforum är att folk tar varje chans att förolämpa personer med annan åsikt än de själva på ett sätt som de aldrig skulle göra i en vanlig konversation.
Barcelona Xaviesta
2011-12-29 02:08
Johe

Med all den kunskap du besitter om fotbollstaktik och den insyn du har i Peps och Mourinhos arbete och tankar, är det förundransvärt att du revolterar mot det hela världen såg, nämligen att "just när Mourinho trodde han hittat svaren, ändrade Pep frågorna" och spelade ut Real i andra halvlek. Spelade ut.

Tycker du ska gå och lägga dig.
Barcelona JohnGalt
2011-12-29 02:03
Resultaten av "trebackslinjen" var väl att den rätt snyggt avväpnade Reals farliga vänsterkant och att Busquets fick mycket mer tid med bollen.
Real Madrid Johe
2011-12-29 01:52
El Nino Maravilla

Självklart orkar inte Real hålla uppe den höga pressen under hela matchen så det är inte konstigt att Barca tar över efterhand. Mourinhos plan var nog att ha en ledning att luta sig tillbaka på i det läget men Messi och Sanchez ville annat. Barcas 2-1 mål var heller inte ett resultat av någon trebackslinje. När man sedan är i ledning är man väldigt svåra att tampas med och jag tror inte det hade sett speciellt annorlunda ut om man spelat med sin vanliga fyrbackslinje.
Annons: