/spanien/barcelona/forum/10132.aspx/spanien/barcelona/forum/10132.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona barcetia - AJE AJE AJE, VILLA EL GUAJE!
2011-12-26 18:36
1.70-ligan

Preach!!!
City kommer förbli ett lag som gör bra ifrån sig mot stora lag i England tack vare den starka defensiva stomme de har med Yaya, Richards och Kompany men mot lag som har tränare som ser svagheter i systemet(Clichy, Tourés oförmåga att hålla offsidelinjen) kommer de bli krossade! Eller mot lag som rent allmänt rullar boll och inte sparkar den från punkt A till punkt B hela jävla tiden.

Tänk dig, alla superstars i ett lag möter Norwich med spelare som kommer till matchen från sitt dagliga jobb i fabriken.. utan Pep/Mourinho går inte detta.. de kmr inte hitta motivation till att spela. I stormatcher bhövs inte samma coach som motiverar dem, de har suget.. Men inte i småmatcher.
Barcelona 1.70-ligan
2011-12-26 18:21
Har den senaste tiden följt City ganska noga och har i och med det tappat den rädsla man tidigare hade för dem. Ganska mediokert spelande lag faktiskt.

Och hur är deras genomtänkt är deras värvningsstrategi, om de nu har någon?
På vissa positioner är det så överbefolkat att spelare som Aguero inte är given i startelvan - samtidigt startar spelare som Zabaleta och Kolo Toure merpartern av matcherna i backlinjen...
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2011-12-26 18:21
Kan fortfarande inte fatta att han har representerat Barca. Man drömde så mycket om denna man 2004-05 och när han blev klar 2007 jag var så överlycklig. Hans bästa match i Barca var 2 maj 2009 mot ja ni vet.

Tack för allt Therry "Titi" Henry!
Barcelona basaric - ?#AnimoElGuaje
2011-12-26 18:11
Barcelonas känsligaste byte.
Barcelona Barcadinho.
2011-12-26 16:48
Ju, man kan kritisera Zlatans bok jätte mycket. Jag själv kan skriva en lång lista om negativa saker. Håller med att den är kommersiell, det visste jag från början. En bok som släpps exakt innan jul handel ofta är en marknads produkt.

Zlatan är ego centrerad rakt igenom alla sidor. Hela stilen med "Jag är zlatan jag skiter i allt och alla" passar knappt en äldre människa som mig. Men jag förväntade mig inte heller någon bra skönlitterär eller så. Jag visste att boken skulle bli jag-centrerad, med hyllningar till sig själv och med massa saftiga historier. Svårt att hitta självbiografier som inte är så. Mahatma Gandhi var den finaste människan i världen, Jim Morrison den mest häftiga och mystiska osv.

Men det finns lite positiva saker som man kan ta med sig - uppväxten som barn påverkar människor och formar dem. Det är typ som Balotteli som uppför sig märkligt. Det finns en orsak till varför. Eller Zidanes reaktion mot Materazzi - ju så fick man reagera i Marseilles slums.

Boken visar också hur jobbig det är bakom all fasad. Det är mycket att kämpa i motvind mot alla sorter människor och motgång. Zlatan själv har inget att klaga på, han har tjänat mycket pengar på fotboll, men det finns en del som försvinner.
T ex när han berättade om hans lagkamrat i MFF, en ung kille som vågade ta för sig, men som missade en straff på en avgörande match som gjorde att han försvann. Påminde mig Riquelmes straffmiss mot arsenal när han spelade i Villarreal. En liten straff som förstörde honom helt och hållet.

Sen är det viktigt för sådana som håller på med utbildning av ungar. Hur mycket ska man ta bort från individualismen. Det är inte så lätt när man har stora talanger som också är själviska. De är ofta duktiga på att dribbla och göra mål.
Hur långt ska an gå med att uppfostra dem att passa och vara lag spelare, utan att de tappar sina egenskaper? Vi mötte t ex ett av BP ungdomslag för inte så länge, de fick inte spela med mer än två tillslag på bollen innan deras tränare gapade. Är det det rätta? Eller ska man tillåta lite individualism?
Zlatan är ett exempel som gör att vi bör fundera på den här saken.

Ok, ciao grabbar och tjejer, syns, det räcker med LR nu.
Barcelona Xaviesta
2011-12-26 16:46
Gayboy Mm, vi säger så :)
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona gayboy123
2011-12-26 16:20
Tack:)
Var stressad när jag valde nick så det bara blev så
Barcelona DM1982
2011-12-26 15:54
gayboy123

Kolla länktips.

För övrigt mycket fint nick du har valt.
Barcelona gayboy123
2011-12-26 15:48
vart kan man hitta denna bok?
skulle jättegärna vilja se alla bilder
Barcelona DM1982
2011-12-26 15:45
Thiago Next no.1 - Anims Villa

Jag håller på och läser Niva nu och det är axplock av det bästa ur livet längs linjen och den nya världsfotbollen (Boken heter Det bästa ur livet längs linjen och den nya världsfotbollen). Väl värd att läsa, han tar upp väldigt olika aspekter och många olika lag.

Niva är den enda svenska sportjournalisten som jag finner intressant. Hans sett att alltid se fotbollen ur ett samhällsperspektiv är imponerande, det är inte bara boll och spelare. Han är även inbiten Tottenham-fan men låter inte det stå i vägen för klara analyser och han är inte rädd för att ge cred åt andra lag, exempelvis Barcelona. Jämför det med Kviborg som är inbiten Real-fan och låter det stå i vägen för allt vad klara analyser heter.

Barcelona Thiago Next no.1 - Anims Villa
2011-12-26 15:19
Jag rekommenderar Erik Nivas två senaste böcker - den nya värlsfotbollen och livet längs linjen. Mycket intressanta.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-12-26 15:14
Fick själv Zlatans bok i julklapp och har nyss läst ut den.
Vissa delar är intressanta, framför allt tiden i italien, men boken är i själva verket en hyllningskrönika till honom själv där han i motgång konstant framställer sig själv som ett offer.

Sanningshalten i allt inkonsekvent dravel kan diskuteras, men en sak är säker, medan Zlatan ältar vinner Pep.
Barcelona 1.70-ligan
2011-12-26 15:00
Mourinho pratar redan om nästa steg i hans karriär - att återvända till England.
Vill han fly från Spanien snart tro? För oavsett vad som sker under resten av hans tid i Madrid, kan vi konstatera att visiten i Spanien inte blev vad han hade hoppats på.

Han har på bara lite drygt åkt på sin största förlust i karriären, fått sin fantastiska hemmasvit bruten...men det är nog inte där skon klämmer! För han har inte gjort ett dåligt jobb med Real, absolut inte! Trots några missräkningar har han faktiskt förvandlat Madrid till ett oerhört stabilt och välfungerande lag. Det är ett rätt imponerande jobb som han gjort tillsammans med spelarna...problemet är bara att det finns ett lag med en tränare som gjort det ännu bättre - och det tror jag Mourinhos ego har väldigt svårt att hantera särskilt länge till. Även om han inte säger det rakt ut.

Förra året skyllde Mourinho på att hans bygge inte var ett färdigt projekt. Men inför vinterns el Clasico kändes Reals lag lika färdigt. Det hade fungerat klockrent sedan en bra tid tillbaka. Men när det var dags att möta Barca hade Pep utvecklat sitt bygge ytterligare - och barca förblev kvar i förarsätet... jag tror inte Mourinho hade väntat sig att det skulle bli så här tufft. Men jag tror han inser nu att Pep, tillsammans med Barcas resurser, är kapabla till att fortsätta ge honom en svår match även i framtiden. Kanske är det Mou som vinner någon gång, men det kommer fortsätta bli väldigt svårt för honom att fortsätta vinna titlar likt han gjort tidigare i karriären. Därför tror jag han vill bort från Spanien.
Barcelona DM1982
2011-12-26 14:59
Barcadinho

Jimmy Burns – Barca a people´s passion är riktigt bra och ett måste för oss som hejar på Barcelona. Jag skulle vilja läsa flera sådana böcker men har inte hittat några. Den är saklig och inte inställsam som många böcker kan vara.
Barcelona Barca4eva
2011-12-26 14:46
"Läste inte mer av boken, men tycker att det första kapitlet sammanfattar Zlatan bra. Ett dumpat ex som måste smutskasta Pep och Barcelonas "skolpojkar"."

Amen.
Barcelona el Flaco - Anims Guaje!
2011-12-26 14:21
Barcadnho/

Jag har bara läst första kapitlet från Zlatans bok som, från en marknadsförings perspektiv, direkt tar upp den kontroversiella relationen med Guardiola. Hag blev förbluffad gång på gång över Zlatans brist på verklighetsuppfattning, hans inkonsekvens i sitt berättande och hans "förmåga" att inte vara självkritisk mot sina egna prestationer på planen.

Läste inte mer av boken, men tycker att det första kapitlet sammanfattar Zlatan bra. Ett dumpat ex som måste smutskasta Pep och Barcelonas "skolpojkar". Jag förstår att alla människor är subjektiva när de berättar sin historia, men Zlatan har aldrig känts som någon som är bra på att uttrycka sig eller reflektera om saker och ting och det är ingen bra kombination, som jag ser det, när det gäller en självbiografi.

På tal om fotbollsböcker finns det några jag skulle vilka rekommendera. Fredrik Ekelunds "Sambafotboll", Franklin Foers "Fotbollen förklarar världen" och, så klart, Eduardo Galeanos "Fotbollens himmel och helvete".
Barcelona Barca4eva
2011-12-26 13:59
Härlig video om Fabregas.
Barcelona Barcadinho.
2011-12-26 13:46
Grabben min fick boken av Zlatan och vi fick en annan synvinkel efter att läsa den.
Zlatans backgrund är en klassik historia av en unge som kommer från en trasig familj och fattigdom (relativt i Zlatans fall). En grabb som nog skulle hamna i kriminalitet om han inte var en boll nörd. Jag kan inte låta bli och beundra hans kärlek till den runda bollen. Timmar efter timmar i alla väder med kärleken till fotbollen.
Många som jobbar med ungdomar känner till den förbaskade 10 000 tim med boll som krävs för att nå toppen. Så många timmar behöver man för att alla tekniska bitar ska sitta bra. Och det krävs att man själv tränar, utöver de vanliga träningarna, spelar ingen roll vart, på skolgården eller parken. Zlatan har lärt sig mycket på egen hand och detta av kärleken till fotbollen.

Och hans situation med Pep – man kan dra en enkel slutstats att det fattades kemi mellan de två. Så är det som med vanliga relationer. Det funkade inte. Zlatan passade inte till gänget eller kulturen i klubben och Pep visste inte hur han skulle hantera honom. Det är varken den enas fel eller den andra. Zlatan är som han är och så är Pep.
Zlatan har kanske svårt med kemin också i landslaget. Han är svår smält.
Men Pep verkar ha svårt att jobba med udda starka typer. Han skulle förmodligen inte kunna jobba med spelare som Romario, Rivaldo. Hristo, Cruyff och så klart Maradona. De är för starka karaktärer. Och det är ett minus att inte kunna det.

Zlatans bok var min första riktiga bok om fotboll. Jag har aldrig läst sådana böcker förut. Har varit nöjd med tidningar och lite tjockare magasin. Andra boken blir då Jimmy Burns – Barca a people´s passion. Fått boken som julklapp. Det är väl en ömsesidig uppfostran… :P
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2011-12-26 13:37
Jag håller med L.A.M Nr 10 till 100 %.
Man måste faktist ta och ge lite beröm till Sandro. Sen han har kommit har vi inte gjort någon floppvärvning. Det som är så bra med honom är att han betalar inte överpris till skillnad från Laporta. Det där den största fördelen med honom. Man kan diskutera Alexis pris eller rättare sagt "bonusen" som Udinese ska få om vi lyckas gå långt i vissa turneringar. Man kan säga att vi tjänar också på det , då vi går långt i tuerneringarna och kanske vinner de samt att vi får in lite cash också. Men i överlag har det varit riktigt bra när han har handlat och jag tycker att Masken har varit hans bästa köp. För det första är han lätt värd mer än 20 milj euro, han är utan tvekan en av världens bästa på sin position (som mittfältare då). Och för det andra så kan vi ha honom som mittback också då behöver man inte spendera så mycket pengar på en ny mittback.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-12-26 13:17
"Villa kom inte som bästa målskytten, däremot blev han Spaniens bästa målskytt någonsin under tiden han spela för Barcelona."

Jag vet inte om det skulle vara ett argument mot mig direkt.

Skriver under på LAMs betyg.
Barcelona NoGo™
2011-12-26 13:06
DM1982

Tackar! Helt klart värt att se.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-12-26 11:56
Som ni gjorde förut så kommer här min utvärdering om våra värvningar de senaste åren. Jag fokuserar på Rosellköpen, eller sen sommaren 2010 vilket betyder att även Villa räknas, även om det var en Laportavärvning, tillsamans med Mascherano, Adriano, Afellay, Fabregas och Sánchez.

David Villa- Bra debutsäsong där han tappade lite under våren, men gjorde överlag en bra säsong målmässigt och även spelmässigt där han var tvungen att anpassa sig till ett nytt spelsystem. Levererade i de stora matcherna, framförallt de två målen i manitan mot Real och sista målet i CL-finalen. Denna säsong har han varit en 2:a, dvs godkänt med nöd och näppe. Jag förvänta mig så otroligt mycket mer av honom från denna säsong. Så en 4:a från förra säsongen och en 2:a från i år.
Slutbetyg: 3/5

Javier Mascherano- Fantastiskt köp. Värvades som mittältare för runt 20 miljoner och gjorde under hösten oftast det bra när han spelade. Under våren fick han chansen som mittback och det har Pep inte fått ångra. Han har nog varit topp 5 på den positionen sedan dess. Han har fortsatt där under hösten den h'är säsongen och varit riktigt bra.
Slutbetyg: 5/5

Adriano- Gör alltid ett bra jobb när han spelar, antingen som vänsterback, högerback eller ytteranfallare. Den värvningen som överraskat mig mest positivt faktiskt. Jag är otroligt nöjd med brassen.
Slutbetyg- 4/5

Afellay- Har inte fått jättemycket speltid och har väl inte vrit något lyckat köp. Har ändå inte varit dålig utan oftast varit godkänd när han ändå spelat, vilket gör att han får godkänt i betyg.
Slutbetyg- 2/5

Cesc Fàbregas- Presterat i de flesta matcher han spelat. Gjort 8 ligamål och 11 totalt, tillsamans med många assists. En riktig poängspelare som vi kommer behöva under säsongen. Klar 4 där jag inte kan sätta toppbetyg efter bara en halvsäsong. Absolut potentiell 5 när säsongen är slut, men det är svårt att sätta nu med tanke på att han jkostade så mycket.

Alexis Sánchez- Har varit skadad en hel del men också presterat i flera matcher nu på slutet av höstsäsongen. Har varit riktigt bra i bland annat El Clasico och andra matcher där han tex var bäst på planen mot Rayo. Startade sin Barca karriär med att starta mot Real och mot Villarreal, där han gjorde dte bra båda matcherna och gjorde mål mot ubåtarna. Även här potentiell 5:a, men får nog endast en 3:a då han trots allt, jämfört med Cesc inte spelat jättemycket.
Slubetyg- 3/5
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-12-26 11:18
David Villa har ju varit klöart godkänd enligt mig om man ska se till hela hans tid i Barcelona. Förra säsongen dippade han en aning på våren men gjorde det fortfarande riktigt bra och förtjänade nog en 4:a den säsongen. I år har han varit en 2:a, om ens det. S´å för mig ligger han nog någonstans mellan 3 och 4 för hela sin tid här. Jag gillar inte att sätta 3.5 och sånt på skalan 5 för då hade man lika gärna kunnat göra av 10.
Barcelona DM1982
2011-12-26 10:14
Hela reportaget om Fabregas.
Barcelona 1.70-ligan
2011-12-26 10:10
Ett engelskt reportage om Cesc och han första tid i Barcelona. Riktigt bra faktiskt! Helt klart välspenderade 14min av mitt liv.

Tror den sändes live i England igår.
Barcelona Piqué
2011-12-26 09:53
Skulle va skönt med den här grabben i Barcas omklädningsrum!
Barcelona El Nino Maravilla
2011-12-26 04:35
elbraco - Bojan y Thiago

''Kommer man som Spaniens bästa målskytt någonsin ...''

Villa kom inte som bästa målskytten, däremot blev han Spaniens bästa målskytt någonsin under tiden han spela för Barcelona.
Barcelona barcetia - AJE AJE AJE, VILLA EL GUAJE!
2011-12-26 01:42
elbraco

What? Villa 3.5? Något under 4 är ju en ren missförståelse av hur viktig Villa var för vårt lag förra året!

Hans clutch mål är bara pricken på i:et. Att bara bedömma Villa efter hur många mål han gjort, utan att ha tagit någon som helst hänsyn till när, var och hur han gjort dem är inte okej. Villa är mer än bara mål. Det är ungefär som när folk hyllar Marcelo till att vara världens bästa vänsterback, sett till hans offensiva attribut, utan att ta hänsyn till han defensiva koncentrationssvårigheter.

Villa är INGEN anfallare. En av världens bästa avslutare kunde max göra 18 mål/säsong, men vad gjorde det när vi vann trippeln? Snackar givetvis om Thierry Henry.
Barcelona Barca4eva
2011-12-26 01:15
Koeman_4 Eller så kör man på Veetle/Sopcast-stream och kopplar datan till TV:n. =D
elbraco - Bojan y Thiago
2011-12-25 22:51
Hetfield

Håller inte med. Kommer man som Spaniens bästa målskytt någonsin för 40 miljoner euro och det man talar om efter säsongen är hur många missar spelaren har gjort så förtjänar man inte en 4:a i min bok. Jag säger inte att Villa har varit dålig men han har inte presterat över förväntningarna som sattes på honom.

Självklart en definitionsfråga om hur man ser betygen men 4a är lite overkill enlig mig. 3.5 är mitt sista bud!
Annons: