/spanien/barcelona/forum/10126.aspx/spanien/barcelona/forum/10126.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barca08
2011-12-29 00:06
Sorry om jag var otydlig, menade på Barcas officiella hemsida! ;)
Barcelona Milian_J
2011-12-28 23:59
Barca08

Latravel.se
Det är bara boka!
Barcelona Barca08
2011-12-28 23:38
Tjena grabbar, längesen man var här och skrev.
Jag undrar om någon vet när biljetterna mot Leverkusen på Camp nou släpps?
Barcelona Piqué
2011-12-28 22:58
Frodo

Jag var i Liverrpool i höstas o kolla på lite PL-fotboll och prata med en massa engelsmän. Alla där hyllade Laliga och inte minst Barca (och madrid för den delen), men som du säger, här tror man att man blir engelsman om man bara tittar på PL.

Som en Liverpool anhängare sa till mig: "if you love the game football you can´t stop watching teams like Barcelona, Real Madrd, Valencia and United even though I hate them, because I love football and thats how we Englishmen think"

När jag var i Barcelona i våras och såg Barca-Arsenal så satt jag med några Arsenal-anhängare och drack bärs o snacka fotboll och samma sak där: "Spanish football is great, you just love the game football when you see Barcelona play because thats how you play the game"

Tyvärr är PL-anhängarna som tycker saker angående LL och PL ganska enögda. Jag hade köpt deras argument om de hade sett LL-matcher, men de flesta som vissa här säger, vägrar ens o titta på El Clasico!!!
Real Madrid Okie - CalleGol
2011-12-28 22:31
Grace/Wastelands//

"Någonting kan konstateras utöver att "någon vek ner sig"."

Yes, att Barca har ett fantastiskt lag som alltid är svåra att slå! Så, nu räcker det för mig. Hasta la vista, baby!
Grace/Wastelands
2011-12-28 22:25
"I CdR gjorde Real Madrid en klockren insats. Om jag minns rätt så dominerade Real Madrid den första halvleken, och sen tog Barca över? Men det var faktiskt marginaler som avgjorde den matchen. Ni hade otroligt många chanser som ni kunde ha satt med lite mer flyt, och en lite sämre målvakt. Real gjorde en klockren insats och Barca gjorde inte det, det behöver inte vara det ena eller det andra."

Låter ju väldigt mycket som
"Jag anser att Real vek ner sig. Kolla bara på Xabi Alonso och Ronaldo, två spelare som man förväntar sig mest utav, bara sviker dig. Och många andra förutom dem sket på sig så fort då rörde bollen. Real kan spela mycket bättre, men det är den där mentala spärren som gör att de viker ner sig, och självklart också att Barca har ett fantastiskt lag."

Barcelona hade massvis emd chanser, någon missade dem, någon vek ner sig.
Men logiken verkar inte gå åt båda hållen. Om man ska diskutera att vika ner sig och "klockren" insats får man gärna vara någorlunda objektiv vad gäller det, det går inte att köra med "vid varje vinst är vi asbra och vid varje förlust är det vi viker ner oss". När Barcelona förlorade mot Real Madrid var Real Madrid bättre absolut, jag anser inte ens att Barcelona vek ner sig, Real Madrid gjorde en bättre match, så enkelt är det. Jag grämer mig inte över det. När Barcelona däremot slår Real Madrid sägs det från ert håll däremot vid varje jävla tillf'lle ""neej det var enskilda spelare som vek ner sig". Och varje ny el clasico så är det någon ny spelare som vek ner sig. Men då är det ju fel på laget Real Madrid då dessa spelare fortsätter att få spela från start i ert lag och fortsätter vika ner sig mot Barcelona. Efter 7 förluster mot samma lag på samma sätt så är det inte längre en tillfällighet. Någonting kan konstateras utöver att "någon vek ner sig".

2011-12-28 22:20
Grace/Wastelands

Jag anser att Real vek ner sig. Kolla bara på Xabi Alonso och Ronaldo, två spelare som man förväntar sig mest utav, bara sviker dig. Och många andra förutom dem sket på sig så fort då rörde bollen. Real kan spela mycket bättre, men det är den där mentala spärren som gör att de viker ner sig, och självklart också att Barca har ett fantastiskt lag.

I CdR gjorde Real Madrid en klockren insats. Om jag minns rätt så dominerade Real Madrid den första halvleken, och sen tog Barca över? Men det var faktiskt marginaler som avgjorde den matchen. Ni hade otroligt många chanser som ni kunde ha satt med lite mer flyt, och en lite sämre målvakt. Real gjorde en klockren insats och Barca gjorde inte det, det behöver inte vara det ena eller det andra.
Real Madrid ¡Golazo Gonzalo!
2011-12-28 22:19
Grace/Wastelands

Jag förstår. Men även om man gör en fantastisk säsong och vinner 36 matcher, kryssar en mot Barca och torskar en mot Barca är det fortfarande en fantastiskt bra säsong men man är ju fortfarande inte nöjd med att komma tvåa. Kraven är otroligt höga och om det andra laget höjer ribban måste man spela ännu bättre.
Barcelona Blaugrana91
2011-12-28 22:19
Okie - CalleGol

Formmässigt har Real och till viss del Barca varit väldigt bra. Men vad jag kritiserade var att folk utnänmner Real till världens näst bästa lag och att dem skulle spela på en helt egen nivå tillsammans med Barca bara för att dem haft en bra form under hösten, ska man gå helt på formen lag haft så kan ju lika gärna Man City räknas in på samma nivå som Barca och real då, eller?...

Real har inte bevisat ett dugg ute i Europa mot gigaterna dem senaste åren. Jag tror personligen inte att dem hade vunnt mot ett United eller Bayern på topp.

Som sagt jag tycker bara inte att man kan ropa ut att Real skulle vara på en helt egen nivå i fotbollsvärlden tillsammans med Barca.
I Barcas fall är det logsikt då man kört över dem flesta storlag ute i europa och vunnit mycket titlar dem senaste åren.

Men i Reals fall? Dem har inte presterat i europa dem senaste 7 åren! Men folk tycker ändå alltså att en formmässigt bra höstsäsong då man slagit lag som Ajax och ett dåligt Lyon i CL bevisar det? Okej...
Grace/Wastelands
2011-12-28 22:16
dubbel.
Grace/Wastelands
¡Golazo Gonzalo!

Ja. Jag säger inte att ni varit dåliga. Men det där kan fortsätta, ni kan fortsätta ta 3p hela vägen fram till El clasico. Om Barcelona då vinner den matchen och resterande så vinner ni inte ligan ändå. Trots att ni gjort en bra säsong i ligan. Således kan det bli så att ni själva tycker ni gjort en skitbra ligasäsong men ändå kommer två. Förstår du?

Kommer ni då fortsätta hävda att ni gjort en bra säsong i ligan? Jag bryr mig inte hur spelet/ligan ser ut förrän den är slut. Är Barcelona överst är ligaspelet uppenbarligen lyckat. Spelar Barcelona bländande fotboll i slutändan men inte vinner så beror det antingen på att vi tappat poäng i för många skitmatcher eller att Real Madrid vann det andra el clasico. Och då kan jag inte direkt vara nöjd. Inte utifrån de katastrofala plattmatcherna vi gjort mot Getafe och Sociedad. trots detta skiljer det endast 3p.
Barcelona Barcadinho.
Jag tror rätt starkt på att Barca sitter på en stabil grund idé som kommer leda till många framgångar också i framtiden. Grunden är lätt att beskriva med svårt att bygga.
Vi har en ungdomsakademi som utbildar spelare att spela på ett visst sätt. Dessa La Masia produkter tillsammans med vassa cracks är en makalös kombination.
Jag väljer startpunkten säsongen 1990, ett par år efter det att Cruyff kom till klubben, då som en tränare och gav en rekommendation till klubbens ledning att satsa ordentligt på La Masia. Cruyff ville då att Barca ska härma Ajaxs ungdomsverksamhet.
Från 1990 har Barca vunnit 11 liga titlar och 4 CL, jämfört med Reals 6 liga titlar och 3 cl titlar under samma period, enligt wiki.

Jag tror starkt på att saker och ting hänger ihop här. Barca har en ideologi och man utbildar spelare att passa in i den.
Det betyder självklar inte att klubben kommer att vinna alltid varenda gång. Men med ett sådant grunt system kommer klubben få många framgångar i en mer längre tids perspektiv också i framtiden.

Ledningen behöver vara noga med valet av framtida tränare. Det måste vara en man som vill spela enligt klubbens ideologi. Annars kommer vi ur balans med våra egna produkter. Poängen är ju att de känner igen sig när de hamnar i a-laget. Det ska inte vara ett totalt annorlunda spelsystem efter alla år i junior.

Och vi måste sköta om ekonomin, eftersom sånt kan förstora stora länder och fotbollsklubbar rätt snabbt.

Så alltså - La masia är grunden till framgångar.
2011-12-28 22:14
"Således kan det mycket väl bli så att Barcelona slutar före er tack vare en till vinst i ett el clasico. Och då har väl Real Madrid då fortfarande enligt dig gjort en bra säsong i ligan."

Du kan inte tänka på det sättet. Spelmässigt har Real varit väldigt bra i ligan. 15 raka vinster (visserligen en del CL matcher men mest ligan). Vi har tappat få poäng men vi förlorade den viktigaste matchen mot er som är värd 6 poäng. Cristiano leder skytteligan, Di María leder assistligan, Real leder ligan, Real har gjort flest mål. Det är väldigt bra.

Om Barca vinner eller förlorar har ingenting med hur bra Real spelar, så du kan inte tänka på det sättet.
Grace/Wastelands
2011-12-28 22:08
Okie - CalleGol

Tja, vinner ni ligan har ni tagit fler poäng än oss. Så enkelt är det, att vinna ligan trots två torskade clasicon (det är det inte än, bara ett scenario) tyder ju snarare på att Barcelona har underpresterat mot de små lagen än att Real Madrid varit sjukt bra mot de små lagen. För om Barcelona sett över två amtcher slår Real Madrid är det ju rimligen så att Barcelona är bättre än Real Madrid. (Även om El Pasillo inte håller med).

Vek ner sig och vek ner sig. Ni har förlorat 7 av de 8 senaste. Att vika ner sig låter som att Real Madrid egentligen är ett bättre lag. Att påstå att ni vek ner er nu senast är ju att förringa Barcelonas match, vilket jag visserligen inser att ni vill göra. Men då antar jag att du tycker Real har vikit ner sig i samtliga matcher ni torskat mot Barcelona. Däremot mötet i cupen förmodar jag att Real Madrid bara var bättre och Barcelona inte vek ner sig eller?

2011-12-28 22:05
Grace/Wastelands//

Håller inte med där. Barca har underpresterat mot sämre lag, men om Real nu vinner ligan är det väl inte enbart på grund av det? Att Real har spelat magnifikt mot andra lag förutom Barca spelar absolut ingen roll då eller? Alla matcher räknas min vän.

Real vek ner sig mot i den senaste klassikern, om jag tänker som dig då så skyller jag hela förlusten på att Real spelade dåligt och inte på att Barca spelade bra.
Barcelona Barca4eva
2011-12-28 22:05
Grace/Wastelands När ens IQ är så lågt som det går så räknas man som ett troll >.>
Postat via SvenskaFans-appen
Grace/Wastelands
2011-12-28 22:03
¡Golazo Gonzalo!

Nej, jag utgår exakt från vad han säger. Han säger att han tycker ligan ser säker ut då ni är tre poäng före och han är nöjd med ligan. Jag säger att jag personligen är missnöjd med ligaspelet trots att vi bara är 3p bakom. Fortsätter båda lagen ta 3p så står vi där vid el clasico som avgörande match. Vinner då Barcelona den matchen så är vi före. Har ni då plötsligt gått från att ha varit skitbra i ligan till dåliga för att ni förlorar den matchen? Har ni inte det utan fortfarande är nöjda med ligaspelet så kan ni visst vara nöjda med ligaspelet trots att ni då ligger tvåa. Det utgår totalt från det han säger.

Och då han inte verkar ta hänsyn till det el clasico möte som ni har störst chans att vinna så utgår jag ifrån att el clasico mötet på Camp Nou är av än mindre vikt.

2011-12-28 22:01
Grace/Wastelands

Helt sjukt hur du kan lägga ord i mun på någon så mycket, oh my god. Du tar en sak som han säger och sedan bygger på det flera steg och säger att en andraplats är bra - enligt han! Du borde läsa och svara på det han skriver och inte hitta på massa saker och låtsas tänka logiskt.
Grace/Wastelands
2011-12-28 21:59
Okie - CalleGol

Vad spelar det för roll för oss att ni vunnit alla matcher förutom den mot oss? Ni förlorade fortfarande mot Barcelona, Och ja, det kan bli så att ni vinner ligan trots det. Men då är det ju snarare vi själva som gjort en dålig säsong då vi rimligen (i och emd att vi slog er är bättre) bör slå de sämre lagen som Real Madrid lyckas bättre emot. Och då är det knappast endast ert egna spel som gjort er till mästare. Vinner ni däremot el clasico som kommer kan ingen ta ifrån er att ni var bättre än oss den här säsongen (antagligen, om inget annat sker).

Men vinner ni i år trots 2 torskade clasicon så är det ju snarare Barcelona som underpresterat. Om som det ser ut nu så är matchen på Camp Nou en nyckelmatch. Och att ni helt plötsligt skulle vinna där har jag svårt att se. Givetvis lär båda lagen tappa poäng på vägen dit och skadeläget avgör säerkligen också.
2011-12-28 21:56
Måste säga att jag håller med Xaviesta. Barca och Real är de två bästa lagen i världen just nu, och jag kan inte se något annat lag komma i närheten. United? Om de hade haft samma form som för 2-3 år sedan så kanske de skulle kunna bli rankade före Real, men just nu absolut inte.

Väldigt många här inne som underskattar Real, och klagar på att de är överskattade. Att säga att Real inte har imponerat denna säsongen överhuvudtaget är ju bara helt idiotiskt. Vi är inte bra mot större lag? Jaså? Vi lyckades ju vinna över bla Sevilla och Valencia, två lag ni kryssade mot. Nu säger jag absolut inte att Real Madrid är bättre än Barca, inte heller att de är på samma nivå. Barca har de senaste 4 åren dominerat totalt mot Real, som bara har lyckats vinna en El Clasico, och därför går det helt enkelt inte att säga att Real är bättre. Spelar ingen roll om det är en mental spärr eller vad det nu är, Barca vinner över oss och de är just nu bättre.

Menmen, det blir intressant att se hur säsongen slutar. Tror och hoppas som vanligt på att Real tar trippeln! Hoppas på El Clasico i CL-finalen, även fast man har börjat tröttna på dessa matcher. :)
Grace/Wastelands
2011-12-28 21:55
Han är inget troll.
Barcelona Barca4eva
2011-12-28 21:55
Jag vet inte vad som är mest patetiskt, att troll kommer in hit eller att folk svarar?
Postat via SvenskaFans-appen
Grace/Wastelands
2011-12-28 21:53
El Pasillo

Roligt att du kan vara stolt över ert lags prestation i ligan för en gångs skull då, samtidigt som cules antagligen är generellt missnöjda med ligaspelet. Och ändå skiljer det bara 3p och räcker att Barcelona hemma i nästa el clasico så är situationen fortfarande den omvända.

Och då du påstår ni varit bra i ligan trots att ni torskat el clasico hemma så får jag förmoda att en förlust borta mot Barcelona på Camp Nou är förväntat då du tydligen tycker att Real Madrid gjort det bra i ligan med en torsk hemma mot oss. Således kan det mycket väl bli så att Barcelona slutar före er tack vare en till vinst i ett el clasico. Och då har väl Real Madrid då fortfarande enligt dig gjort en bra säsong i ligan.

Därmed kan man ju konstatera att det kan bli så att du är nöjd med att komma tvåa i år då du inte bryr dig om el clasico matcherna för att tycka att spelet i La Liga varit bra.
Barcelona Blaugrana91
2011-12-28 21:51
El Pasillo

Så du tycker man ska gå efter titlar? ja vi kan ju gå efter titlar dem senaste 3 åren.

FC Barcelona 13
Real Madrid 1

Du säger att ligan känns säker alltså? Intressant...
Är du medveten om att Real ska möta Barca på Camp Nou? Du tror Real vinner där alltså? När dem inte ens kan vinna hemma...

Att Barca tappat onödiga poäng tidgare under säsongen har varit för dels skador, 3-backslinjen som tidigare inte funkat riktigt samt dålig motivation.

Efter att Barca förlorade mot Getafe har man kört över allt i sin väg inklusive Real, spelet ser otroligt mycket bättre ut än tidigare, likaså spelarnas motivation. Även 3-backslinjen har börjat funka nu.
Så att du säger att det känns säkert att Real vinner ligan får mig bara att skratta, men visst var självsäkra, det har ju funkat förut...eller?

Många Realfans, speciellt du lever i en drömvärld. Trots att ni inte vunnit en stor titel på flera år så anser ni att ni är bäst och det är fruktansvärt pinsamt. Som sagt vakna upp ur din drömvärld och försök vara lite ödmjuk.
Barcelona Xaviesta
2011-12-28 21:43
El Parasito

Hur det än går i år så är Real Madrid lillebror nuförtiden. Barca tävlar inte mot er längre, de tävlar mot historien.

Han en fortsatt 3vlig kväll, min herre :)
Grace/Wastelands
2011-12-28 21:42
El Pasillo

Så det är den här säsongen nu som helt plötsligt räknas och de tre tidigiare är skitsamma eller?

Du är verkligen en jävla dåre.
Barcelona Blaugrana91
2011-12-28 21:41
Xaviesta

Anledningen till att Real inte vunnit ligan är på grund av Barca ja, men anledningen till att Real inte presterat i CL är knappast enbart på grund av Barca utan för att Real helt enkelt inte varit bra ute i europa dem senaste åren och åkt ut mot andra europeiska lag.

Sen ja Real har en bättre elva en United, men fortfarande är United bättre som ett LAG. Och ja United åkte ur CL men det tror jag berodde mycket på underskattning från deras sida.

Sen tycker jag faktiskt inte att United har varit så dåliga överlag, dem inledde säsongen imponerade och krossade allt i sin väg. Sen har dem liksom oss haft väldigt mycket skador, sånt visar sig i spelet. Jag tycker dessutom det är starkt att dem trots dåligt spel den senaste tiden raddat upp 1-0 vinster, för som sagt har man mycket skador och spelet låst sig så är det imponerade att allafall vinna matcherna.

Tycker inte Real imponerar spelmässigt alls, dem är bra på kontringar men i övrigt nej. Visst dem spelar bra och kan styra spelet mot sämre lag, men man ser direkt att så fort dem möter lag som är bra så kan dem inte strya spelet.

Ett Man United på topp är bättre än Real.
Real Madrid El Pasillo
2011-12-28 21:38
Vi får väll se vem som står med flest titlar efter säsongen helt enkelt!

Ligan känns säker, kanske för att Barcelona var dåliga i ligan och Real varit magiska.

Så rikta in er på CL, men det kommer ändå bli svårt att vinna den andra året i rad.

Vi snackar i Maj.
Barcelona Xaviesta
2011-12-28 21:29
Blaugrana91

Anledningen till att Real inte vinner något är ju just Barcelona. United har haft samma problem. Hade United och Barca mötts i CDR-finalen i våras tror jag inte att United hade slagit oss med 1-0 efter förlängning. Reals problem är Barca. Inget annat lag, det är min uppfattning. Dom har bättrre spelare på varje position jämfört med Uniteds elva. Lägg till att United är mitt i en generationsväxling, de åkte ut ur CL redan i gruppspelet (relativt enkel grupp dessutom), hackat sig fram i ligan med en massa 1-0 matcher (har kollat på varje match dom spelat i år i PL), imponerar inte.

Det enda laget som imponerar på mig spelmässigt förutom mitt eget Barca, är (störigt men sant) Real.

Jag vet att United vunnit ligan och tagit sig till CL final i två av de tre senaste årent. Visst fan har de PRESTERAT bättre än Real Madrid, men ett bättre lag är dom inte, my opinion.

Barcelona Frodo
2011-12-28 21:25
Sändningarna från PL är av högsta klass precis som Grace/Wastelands säger. TV-produktion med bild, kameravinkel, ljud, ljus etc betyder väldigt mycket för själva upplevelsen för tittarna. Om man kollar på själva kvaliteten spelmässigt tycker jag att la liga är bäst men det skiljer sig inte särskilt mycket mellan de fyra toppligorna i Europa.

Dessutom förstår jag inte varför man ska välja att kolla på enbart en liga. Blir det match mellan Bayern-Dortmund, Milan-Juventus eller City-United så väljer åtminstone jag det före Getafe-Zaragoza bara för att ta det som ett exempel. Det är ju vissa lag man fastnar för och vill kolla på.

Tyvärr är ju anglofilerna den värsta sorten i det här landet då de är insnöade i Skys marknadsföring. Dagen då el clasico spelades var flera på diverse engelska lagforum på SF tvungna att basunera ut att de minsann inte skulle kolla på matchen för att PL var bäst. Samtidigt var det trådar på 50-60 sidor på riktiga engelska forum om el clasico så det är snarare så att anglofilerna i det här landet har någon form av mindervärdskomplex som gör att de måste skryta med sin lojalitet till England.

Det gäller att höja blicken ibland för det finns lag från olika ligor som spelar väldigt bra fotboll. Förra året fastnade jag för Dortmund som spelade en riktigt bra fotboll. Om la liga-hatarna kollar ordentligt kan de finna ett lag som exempelvis Athletic Bilbao som har lirare som Llorente, Ander, Martinez och Munian. I England där man kommer i byxorna åt lirare som Cleverley och Jones finns det ingen ung spelare som kan matcha en spelare som Muniain.

Barca har förlorat fler poäng i ligan än United och City som dessutom har en match mer spelad. Ibland vill inte folk använda sig av logik och fakta i sina argument utan kör stenhårt på ignorans.
Annons: