/spanien/barcelona/forum/10118.aspx/spanien/barcelona/forum/10118.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Decinho
2011-12-27 17:42
Hetfield

Jag är medveten om att van Persie bär i stort sett hela Arsenal på ett sätt som Cristiano aldrig har burit Real Madrid. Men jag anser helt enkelt att Cristiano har stått för större prestationer mot svårare motstånd. Hade det handlat om vem som varit mest betydelsefull för sitt lag hade van Persie vunnit med marginal, men nu var inte fallet så.

Angående Buffon så kan jag köpa att man anser att 6 månaders spel inte räcker för att bli utnämnd till "årets målvakt". Men som jag försökte klargöra redan i förra inlägget så tycker jag att Buffon har varit såpass överlägsen under hösten att ingen annan på allvar kan hävda sig som årets målvakt.
Barcelona Hetfield
2011-12-27 17:27
Decinho

Intressant. Jag måste bara påpeka lite saker.

C.Ronaldo: Fantastisk säsong, men Van Persie spelar faktiskt i Arsenal och bär det laget. Det är en större bedrift att göra så många mål i Arsenal än i Real Madrid. Delvis pga. att Real Madrid är ett bättre lag, men dessutom för att C.Ronaldo får många lägen serverade och han får slå en massa straffar och frisparkar.

David Silva: Den köper jag, även om jag håller Nanis år lite högre.

Thiago Silva: Vi håller med varandra.

Buffon: Det måste påpekas att förra säsongen så var Buffon skadad under stora perioder och spelade inte, dessutom var Juventus rätt så mediokra. Den här säsongen så har han glänst, men man måste vara bra i mer än ett halvår, det har inte Buffon varit. Det har däremot Neuer varit.

Klopp: Det är ett väldigt bra val, men jag håller fortfarande Allegri före. Jag är otroligt imponerad av hur han har byggt Milan, både på planen och socialt.
Barcelona Decinho
2011-12-27 17:20
Bra iniativ Hetfield! Mitt bidrag:

Årets anfallare: Cristiano Ronaldo.
Det här valet var nog det tuffaste med konkurrenter som van Persie, Soldado, Agüero, di Natale, Rooney, Benzema och Ibrahimovic. Cristiano behöver inte presentaras närmare. Trots att han ofta kritiseras här inne för att bara göra "tap-in-mål" så går det inte att förneka hans fotbollskunnande, han gjorde ju 40(!) mål i La Liga 10/11.

Årets mittfältare: David Silva.
Det här valet var helt självklart för mig, Silva har egentligen presterat på en helt egen nivå i år. Några andra mittfältare, så som Özil, Banega, Borja Valero, Nani, Bale, Mata, Götze, Ribery och Pastore, har också presterat på en hög nivå 2011, men ingen annan har gjort det över hela året.

Årets back: Thiago Silva.
Precis som Hetfield antyder så är Milan oerhört beroende av Thiago Silva och han är den största anledningen till Milans framgångar 2011. Men jag har inte blivit lika förälskad i brassen som många andra här inne på Les Rambles och jag anser att han hade god konkurrens av Kompany, Hummels, Rami och Pepe.

Årets målvakt: Gianluigi Buffon.
Buffon verkar ha återuppstått från de döda och trots att han egentligen bara spelat under hösten så hans prestationer övertygat såpass mycket att han enligt mig tagit tillbaka målvaktstronen från Casillas. Andra konkurrenter var; Neuer, Handanovic och Hart.

Årets tränare: Jürgen Klopp.
Att ta ekonomiskt svaga Dortmund till Bundesliga-seger är en bedrift som verkligen förtjänar att uppmärksammas. Att Klopp gjorde det med ett lag som nästan uteslutande bestod av egna produkter och unga talanger gör ju inte saken sämre. Rene Girard, Allegri, Mourinho och Bielsa är andra tränare som gjort det bra under 2011.
Barcelona gerrez
2011-12-27 16:53
Fantastisk bild :). Världens största flagga i en arena.
Barcelona gerrez
2011-12-27 16:51
Härligt, QPR är ute efter Hleb.
Barcelona Ronaldinho Jr.
2011-12-27 16:41
Finns redan en länk längre ner. men visst var den intressant, mkt välgjord och alltid kul att se spelarna i privatlivet
Barcelona g23s
2011-12-27 16:39
Intressant intervju med/om Cesc, på engelska :)

Såg att 1.70-ligan redan hade postat den, men låter den ligga kvar för er som missat den :)
Barcelona Ronaldinho Jr.
2011-12-27 16:38
Vill bara tacka för alla bra videolänkar ni lagt upp på sistone. Mycket gåshud och ännu mer längtan efter nya häftiga ögonblick med vårt kära lag!!
Barcelona Hetfield
2011-12-27 16:31
Årets presenter (spelare utanför Barcelona):

Anfallare: Van Persie.
Jag gillar inte honom, han är lite av en douchebag, men han har gjort runt 34 mål den här säsongen, han har redan tangerat Henrys rekord på antal gjorde mål under ett år, och han behöver bara två mål för att slå rekordet (Shearers rekord). Jag tänkte välja C.Ronaldo eller Gomez, men jag måste erkänna att Van Persie bär Arsenal. Det hänger mellan Van Persie och Di Natale, men jag måste nog gå med Van Persie.

Mittfältare: Det här var väldigt tufft, det är svårt att välja en mittfältare som har varit på toppen hela året, men på rak arm så kommer väl Nani till hands. Han är otroligt viktig för Man U, han är deras fart och den som gör det lilla extra för laget. Det finns säkert bättre alternativ, men jag väljer nog Nani.

Back: Inget snack om saken, det är Thiago Silva. Om Thiago Silva skulle gå sönder så minskar Milans effektivitet och chanser till titlar med en fjärdedel, han är den som får laget att spela så bra. I dagsläget så tillhör han toppen, och det är en helt fantastisk mittback.

Målvakt: Det får nog bli Neuer, Casillas kommer strax efter honom. Han har varit helt fantastisk och har utvecklats till en målvakt med pondus. Trots att han är rätt så "oerfaren" när det gäller elitfotboll så spelar han som en rutinerad målvakt med enormt självförtroende.

Årets tränare: Allegri. Jag vet, detta är kanske konstigt, men jag tycker att han är extremt underskattad. Milan har inte världens bästa lag, de flesta är antingen vattenbärare eller spelare som har gått förbi deras "bäst före datum". Milan spelar som ett lag och är inte längre beroende av enstaka spelare (offensivt), det är en styrka att gå från att träna Cagliari till att skapa ett lag som spelar så effektivt och så bra.

Årets underskattade: Di Natale. Han vann skytteligan förra året, och fortsätter att bomba in mål. Man undrar vad han måste göra för att få lite kred, han bär ju Udinese nu. Det sköna är att Prandelli kommer att ta ut Di Natale nu.
Barcelona Alvés - Por Que?
2011-12-27 15:04
Puyol är den enda försvararen som slänger sig med ansiktet före när Roberto Carlos skjuter i över 150km/h... Och han ställer sig upp efter och manar på laget.. Now thats a captain my friends. Pensionera nr 5 tack.
Barcelona Barca4eva
2011-12-27 14:13
Gör de Tarzan-statyn så lär jag kyssa fötterna varje gång jag besöker Barcelona. Puyol "den vilda beskyddaren". Epic.
Postat via SvenskaFans-appen
elbraco - Bojan y Thiago
2011-12-27 13:58
Det som symboliserar Puyol mest är alla hans avgörande tacklingar vid sista delen framför mål. Helt galna tacklingar och vilda kroppsräddningar alltså... det finns ingen med så mycket hjärta som Puyol.

Tror att det är många som är culés idag tack vare capitano och har man bara en liten liten fotbollsromantiker inom sig så älskar man karln. Trots att klubben har legender som Cruyff och Guardiola så finns det ingen som har gjort sig mer förtjänt av en staty än Puyol!
Barcelona Dill - Busquets!!
2011-12-27 13:16
Kan ju inte ens räkna hur många gånger han räddat oss i sista sekund mot madrid. Världens bästa mittback no competition. Om han inte får en staty ska jag göra en!
Atlético addeh
2011-12-27 13:00
el Flaco

Måste instämma där faktiskt. Både vid den sekvensen, och när Puyol nickade in 2-1 på Bernabéu och kysser kaptensbindeln, rös jag.
Barcelona el Flaco - Anims Guaje!
2011-12-27 12:54
addeh/

Det ögonblicket i klippet du länkade till som jag mest gillade var när han blockerade Roberto Carlos skott med ansiktet vid mållinjen. Hade det varit jag där istället för Puyi och jag hade sett Roberto Carlos ladda upp ett av sina patenterade monsterskott hade jag sagt "fucked that" och klivet åt sidan.
Atlético addeh
2011-12-27 12:51
el Flaco

Glömmer aldrig när Puyi krigade runt i mask. Puto crack!
Barcelona el Flaco - Anims Guaje!
2011-12-27 12:09
Att se Puyol förtvivlad, kriga och svettas var några av anledningarna till jag förblev culé under de hemska Gaspart-åren. Det var tack vare såna som honom att klubben överlevde ökenvandringen. GOAT.
Atlético addeh
2011-12-27 11:52
En nio minuter lång video med Puyol från hans insatser mot Madrid genom åren. Gåshud rakt igenom. Ni borde alla se den.
Barcelona R.E.M. god bless them
2011-12-27 10:13
Villa var sum up en 4:p 5 i cl finalen å i dom viktoga matcherna, vilket defensivt jobb killen tar
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona barcetia - AJE AJE AJE, VILLA EL GUAJE!
2011-12-27 00:45
Hetfield

"Henry är Arsenals bästa målskytt genom tiderna, men han var aldrig lika bra i Barcelona"

Inte konstigt, han spelade ju inte ens åp samma position................

däremot är du spot on med att han gjort sitt!
Lee Dixon #2
2011-12-27 00:14
Hetfield /

"Henry är Arsenals bästa målskytt genom tiderna, men han var aldrig lika bra i Barcelona"

Det är ju inte så konstigt med tanke på att han just blev Arsenals bästa målskytt genom tiderna. Som du säger. Han skrev historia. Ribban sattes väl ganska högt när han anlände till Er, med tanke på hur fenomenal han var i Arsenal.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-12-27 00:09
Hetfield

Det beror ju också på hur man räknar. Jag tycker tex en 2:a är godkänt, med 1 som underkänt, 0 som urusel, 3 som bra, 4 som bättre och 5, då ska det vara ett riktigt bra köp och en spelare som verkligen gjort det otroligt bra ocgh spelat över förväntan i stort sett alla matcher. Mascherano tycker jag är en av de spelare som platsar där.

David Villa var bra förra säsongen, men absolut ingen 5:a, han gjorde det bra men kunde ändå gjort fler mål och hade lite dippar då och då. I år har han varit knappt godkänd, om ens det. Jag tycker han förtjänar en 3:a, dvs ett bra betyg men inte jättebra, och man kanske hade förväntat sig lite mer.
Barcelona Hetfield
2011-12-26 22:11
Jag kan väl tillägga att jag tycker att Villa har gjort sitt i Barcelona, men man ska ge honom kred där han förtjänar det. En stor spelare.

En otroligt fin fotbollsspelare och människa.
Barcelona Hetfield
2011-12-26 22:10
elbraco

Man måste lägga det i rätt perspektiv. Villa köptes för en stor summa, han kom till Barcelona för att vinna CL, och det gjorde han. Han var inte lika bra som i Valencia, men jag skulle ge samma betyg till Henry också. Henry är Arsenals bästa målskytt genom tiderna, men han var aldrig lika bra i Barcelona.

Villa kom till Barcelona och vann CL, det är vad klubben betalade för. Han förtjänar en 4:a, även om han har varit medioker den här säsongen.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-12-26 21:04
1.70-ligan

Det är möjligt men det är fortfarande säsongen då vi tog mest titlar. Fast jag håller nog med dig, vårt lag var bättre då, skillnaden var att Real Madrid hade utvecklats otroligt mycket och vi orkade inte kämpa och vinna alla turneringarna.
Barcelona 1.70-ligan
2011-12-26 20:40
"Men jag är ändå glad att han var här och fransmannen hade en nyckelroll i vår hittils bästa säsong någonsin. "

Jag kan inte säga emot dig eftersom du har statistik och fakta som backar upp ditt påstående, men personligen tycker jag faktiskt att vår fjolårssäsong var bättre. Vi vann "bara" dubbeln, men det är ändå den bästa säsong jag har sett Barca göra. :)
Barcelona DM1982
2011-12-26 20:30
Skönt klipp från senaste mötet mot Real i slowmotion. Notera gärna Ramos sjuka tvåfotstackling mot Messi 1,06, kunde ha skadad ordentligt där.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-12-26 20:28
Henry hade faktiskt en riktigt bra period här. Trippelåret var det absolut bästa där han var fullständigt magisk, tillsamans med både Messi och Eto'o så spottade han in mål på löpande band. Det kanske inte gick lika bra so man hoppades, när han värvades var han ju ändå en av världens bästa anfallare och man förväntade sig kanske lite mer än att han hade en riktigt bra säsong, en godkänd och en riktigt dålig. Men jag är ändå glad att han var här och fransmannen hade en nyckelroll i vår hittils bästa säsong någonsin.
Barcelona Barclasico
2011-12-26 20:17
HAHAHHAHAH bästa videon på länge
Barcelona 1.70-ligan
2011-12-26 20:08
Shanghai - SHOOT ME $12
Sänt: 2011-12-26 18:21

Grym video om Titi!
Herrejävlar, titta på sekvensen som börjar 1.02 in i klippet, där Henry slår en öppnande passning till Etoo som bara bombar in den. Det går inte att låta bli att sakna dessa herrar fortfarande...
Annons: