/spanien/barcelona/forum/10089.aspx/spanien/barcelona/forum/10089.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Andreas V.V
2012-04-04 13:22
Ett tips kommer här:

Barcelona vs Chelsea/Benfica

Flyg kostar 370:- tur&retur (23-26) alternativt 530:- tur&retur (23-25) från Skavsta/Nyköping med Ryanair.
(Går dock till el Prat numera, dvs Barcelonas flygplats.

Ses i Barcelona.
Barcelona ThereIsOnlyOneMessi
2012-04-04 13:20
Jag är så jäkla trött på alla avundsjuka människor.
Vem fick hjälp av domaren förra veckan när domaren
missade två solklara straffar för oss??
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-04-04 13:20
Sen visar vi än en gång att vi är så otroligt bra under press. Vilken lagmoral. Vi måste vinna matche och gör det. För mig påminner matchen mycket om åttondelen mot Arsenal på många sätt. Vi behövde vinna då vi gjorde en rätt dålig match på bortaplan. Vi tar tag i spelet och skapar chanser. Vi är det bättre laget men vi har inte effektiviten till att avgöra matchen tidigt vilket vi kunde ha gjort med tanke på spelövertaget.
Barcelona SamMajid
2012-04-04 13:16
basaric

Helt rätt! kunde inte ha sagt det bättre själv. Även om det var en liten kontakt mellan Javier och Zlatan tycker jag att han föll för lätt. Det luktade straff men jag tycker att domaren gjorde helt rätt!
Barcelona Piello
2012-04-04 13:09
Första straffen är klar. Den andra gör domarna fel på tycker jag.

Sett till hela matchen så vann rätt lag.
Sen sitter jag och småler lite,,, Barca känns sådär lagom bolltrygga ut.

PEP borde få ett 5 årskontrakt.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-04-04 13:09
Något som störde mig under matchen är hur vi är så dåliga på att uynyttja att vi spelmässigt är överlägsna Milan. Jag tycker vi spelmässigt gör en nästintill prickfri match men att vi är kassa på att utnyttja det, skapa fler chanser och göra mål på de chanser vi får.

När vi har spelet väljer vi ofta att ta kontroll över matchen istället för att försöka skapa fler chanser. Vilket inte är fel. Jag tycker vi ska variera att ha bollinehav och kontrollera spelet för att sedan ibland gå mer direkt på mål. När vi kontrollerar så är det svårt för Milan att skapa något anfallsspel, men när vi leder med uddamålet så krävs det bara ett litet misstag eller en bra prestation från Milans sida för att kvitteringen ska komma. Tänk om Nocerino aldrig hade gjort mål och vi hade haft ledningen med 1-0 till slutet av matchen och bara fokuserat på att behålla bollen och uddamålsledningen, hade då misstaget kommit hade vi knappat haft några chanser att reparera det.

För att inte tala om vår ineffektivitet. Messi hade två chanser innan 1-0 där han redan då hade kunnat göra det första målet. Xavi, Iniesta och Cesc hade några skott där det krävs bättre precision. Både Adriano och Thiago hade kunnat döda matchen tidigt med ett 4-1-mål men båda missade sina frilägen. Nu var vi såpass bättre att vi gick vidare ändå, men här måste vi lära oss lita av Milan. De hade ett bra läge på hela matchen och utnyttjade det genom ett mål som med lite tur hade tagit de vidare. I en semifinal eller eventuell final mot Real Madrid måste vi också ha den effektiviteten.
Barcelona Andres inesta - El Illusionista
2012-04-04 13:01
om leo hade satt sina 2 friläge även adriano och thiago med varsin vardera hade det inte varit något snack om saken... vi gick vidare rättvist..
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona basaric - ?#AnimoElGuaje
2012-04-04 12:49
Vad är det för land i lever i? Det är helt sjukt. Man visade straff-situationen i slowmotion 6-7 gånger och man kunde klart och tydligt se att bollen var i spel då Nesta drar i Busquets. Man visade Zlatans "straff" 9-10 gånger i slowmotion där man också kunde se klart och tydligt att Mascherano inte ens är i närheten av att träffa Ibra.

Tror att Sverige har dom mest enögda och okunniga fansen i europa.

Till matchen då. Efter att ha blandat och gett i dom senaste matcherna så visade Iniesta hur bra han egentligen är. Underbar match! Busquets är Barcelonas smartaste spelare och jag vill gifta mig med Mascherano (även om han chansar på Milans mål)

Alves är inte mänsklig med sina löpningar. Fabregas som har varit ur form dom senaste matcherna visar hur bra han kan vara och gör en riktigt bra match. Puyol och Pique är stabila matchen igenom. Cuenca krigar och kämpar precis som Pedro gjorde under hans första säsong med Barcelona. Xavi gör ett bra jobb på mitten. Messi gör en bra match och är inblandad i mycket, lite synd att det inte blev något spelmål bara.

Som ni ser är jag nöjd med det mesta. Förutom att vi inte gör fler mål.. Thiago kommer fri med Abbiati men träffar inte ens mål. Samma med Leo och Adriano.
,Sami
2012-04-04 12:47
Vad tycker ni? Hade varit perfekt att låna ut han.

If Malaga qualify for next season's CL, they'll try to sign -maybe on loan- B winger Cristian Tello (20), who has a 10M buyout clause [ser]

Barcelona L.A.M Nr 10
2012-04-04 12:39
Vi är tre matcher från den andra CL-titeln irad som första lag genom tiderna. Vi har slarvat enormt i ligan men i CL har vi som vanligt dominerat. Säsongen får anses som väldigt lyckad om vi vinner både cupen och CL, slår vi dessutom ut Real Madrid så blir det en säsong att minnas. Real Madrid har varit otroligt taggade på att vinna ligan i år, man har haft fouks i alla matcher och vi har inte riktigt varit motiverade.

Ändå är ligan inte slut. Det är åtta matcher kvar där det krävs två förluster för marängerna och att vi tar full pott. Fullt möjligt. Jag vågar inte ens tänka på känsla om vi går om i ligan och vinner mot Real i CL. Vilken känsla man hade haft då.
Barcelona S91
2012-04-04 12:31
Ekwall är också klockren, älskar hur han tystar ner en hater i kommentarssektionen :) Respekt!

E: Hans analys av matchen är också spot on, speciellt den om Barcas tama avslut.
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-04-04 12:30
Jag är så glad att vi är det ända laget som har nått CL-semifinal 5 år i rad. En sinnessjuk bedrift om ni frågar mig. Att göra det i modern fotboll...ah har inga superlativ att beskriva hur vi har varit, men vi ska inte få luft bara för det och det allra viktigaste är att vi har fötterna på jorden.

Det fanns några som kritiserade Cuenca igår, visst får ni kritisera, men ni snackar skit från er röv när ni skriver att han inte var så bra. Killen blev till och med Man of the match. Cuenca har imponerat stort och jag vågar nästan skriva i denna stund att han är andra bästa anfallaren vi har efter Leo givetvis, sen kommer Tello.

Sist men inte minst, man måste älska marängernas hyckleri. Det är skrattretande när dem går in på Milans forum och bölar mer än Milan supportrar. Är det nån som har fuskat så är det fan ni, det första ni gjorde är att råna oss på ligatiteln med alla köpta domare och det andra, CSKA och APOEL ? hahaha även ett allsvenskt lag skulle vinna mot dessa klubbar.
Barcelona SamMajid
2012-04-04 12:26
Här kan ni läsa Johan Orrenius sköna krönika:
Barcelona Barcelona10Messi
2012-04-04 12:22
P.s : Vem bryr sig om vad Slatan säger. Pi*** jedna!
Barcelona Barcelona10Messi
2012-04-04 12:16
Johans krönika på Expressen måste nog ha varit en av dem bästa jag läst på sistone. Samanfattar allt klart och tydligt.
Barcelona SamMajid
2012-04-04 12:01
MesQueUnClubFCB

Det är inte bara det. Tycker även att domaren var lite snäll mot Milan som hade slakthus med Barcelona och borde ha fått flera kort. Kolla bara på Ambrosini tex.
Barcelona Pilmá Balletti
2012-04-04 11:54
Att ni ens orkar bryr er om vad andra tycker, domare hit domare dit, Barca gick vidare igår för att de var det bättre laget, Milan har inget skit och göra i en Champions league semin efter dessa två matcher, milan ett par griniga gubbar och ett par valpiga ungar, varför ska det alltid förstöras när Barca uppnår något?

Man orkar inte längre vara ödmjuk efter alla dessa anklagelse och patetiska påstående.

Rätta laget gick vidare och haters gonna allways hate so what say very loudly bring em all, all haters. First stopp Chelsea and Stamford bridge.

Mot andra raka champions league titel

VAMOS MI BARCA 3
Barcelona Capitán - El tiburón
2012-04-04 11:40
Sam //

Jo, menar alltså att de skiljer sig, fast ändå är de våldsbrott båda två.
Aja, never mind. Jag tror vi förstår varandra!
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2012-04-04 11:34
Usch, Fernando Torres må vara en skugga av sitt gamla jag men jag får ändå bilder i huvudet när han spelade för Atleticó och ofta hade lekstuga mot vår, även då, högt liggande backlinje.
Barcelona SaM__-
2012-04-04 11:34
Capitan:

Förstår din jämförelse, men du gjorde det väl ganska tydligt endå? Misshandel och våldtäkt är två olika saker som man definitivt ska särskilja inom juridik.
Barcelona MesQueUnClubFCB
2012-04-04 11:33
SamMajid

Håller med. Bra sagt.

Inte för att vara en fegis som skäller på domaren men vi har inte domaren vi vår sida. Igår hade vi inte det heller det var solklara straffar inget som Milan ska gnälla om. Och sen så tycker jag att domare från Tyskland,Sverige,Holland och alla dem länderna förutom Spanien är ärliga.
2012-04-04 11:29
SaM //

Jo, jag håller med om att det är två olika saker. Men det är lite som skilja på våldtäkt och misshandel (jag vet, inte lämpligaste exemplet kanske =]..).
Även om det ena är värre än det andra, så är det inget man vill ska ske.

Ja förlåt, glömde ju helt bort Busquets! Han är ju i rättvisans namn en expert på detta skådespel. Men jag måste säga att han bättrat sig lite jämfört med föregående säsonger!
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-04-04 11:28
Intressant att vi spelade en 3-4-3 igår, åtminstonde i första halvlek där det var extra tydligt. Vi hade två spelare som breddade på varsin kant(Alves och Cuneca) vilket var ett viktigt drag av Pep. Vi har sett i vissa matcher hur vi blir för centrala i vårt spel, det var nog därför Pep valde Cuneca före Alexis. Då kunde de dra ut Milans backlinje och låta Messi, Cesc och Iniesta briljera i mitten med Xavi och Busquets längre bak i planen som spelfördelare. Trebackslinjen skötte sig mycket bra, det är otroligt svårt att ha endast tre defensiva spelare(med Busquets som droppar mer ibland) mot Milans skickliga anfallare, men de lyckades ta bort Zlatan och co rätt bra, det går naturligtvis inte att göra det helt.
Barcelona SaM__-
2012-04-04 11:23
Capitán:

Jag är av en annan åsikt. Definitionen av en filmning är att man faller utan någon som helst fysisk kontakt medan överdrift är en handling som förstärker en situation som har haft fysisk kontakt. Jag tycker definitivt spelare som Busquets Masken bör skärpa sig med dessa överdrifter, för det ser bara löjligt ut. Men vi måste endå kunna skilja på en överdrift och en filmning även om de i många fall samverkar.
Barcelona SamMajid
2012-04-04 11:23
När Real Madrid blir gynnade av domare så snackar man om det i 2 timmar, sen är det glömt. Men när Barcelona blir ''gynnade'' av domaren är det som att det har skett en naturkatastrof i Spanien.

Real Madrid, vi ses i Munchen!
2012-04-04 11:17
Sam__- //

Nja, håller filmningar och förstärkningar som ganska lika även om den förstnämnda är värre.
Förstår hur du menar, men i slutändan känns det ganska ovärdigt att falla som en säck potatis och bita i gräset under en hel minut när man enbart fått en liten smäll.
Nu skiljer det sig visserligen om vi pratar Pepe smällar, eller exempelvis den som Robinho gav Iniesta igår vid slutet av matchen.
I det fallet var det minimal touch och Iniesta dök som en pil ner på marken och vred sig som bara den.
Vi måste medge att vi har vissa spelare (ex. Dani Alves, Iniesta, Alexis, Mascherano) som kan förstärka rejält när de väl stött ihop med någon.
Jag hatar att säga det, men man måste ändå påpeka det...

Men som du säger, detta är något alla lag håller på med och vi kan nog alla radda upp massa spelare i Real, Milan, Inter, Chelsea, Man Utd som beter sig exakt på samma sätt!
Barcelona MesQueUnClubFCB
2012-04-04 11:16
L.A.M Nr 10

Ja men man vill ju inte ha München i semi heller:)
Barcelona SaM__-
2012-04-04 11:09
Börjar bli så trött på den här onyanserade diskussionen om att Barcelona skulle ha domarna på sin sida, eller att dom filmar hejvilt mer än alla andra lag.

Återigen, som jag alltid har sagt. Folk verkar inte kunna skilja på filmningar och överdrifter. Barcaspelarna filmar väldigt sällan (vill inte veta hur många smällar messi får per match) men däremot överdriver dem något otroligt i varje situation. En filmare är någon som försöker få en frispark eller straff när det inte finns någon fysisk kontakt, dvs man slänger sig. Men en överdrift handlar mer om att man förstärker en situation, som faktiskt i grunden är frispark eller straff,för att påverka domaren i framtida beslut. Detta om något är kanske nått man kan klaga på hos barcaspelarna. Men samtidigt kan man även förstå barcaspelarnas agerande. Tror det är ganska tröttsamt att match efter match få massa smällar som faktiskt är otillåtet inom fotboll, kan ju bli allvarliga konskekvenser om tex puckot Pepe skulle ha fått in en av sina vårdslösa tacklingar.

Men hur som helst, bortsett från igår, så är barca d topplag (topplag får generellt fler domslut med sig) som har fått minst antal straffar i hela Europa och då är dom det lag som har varit mest i motståndarnas straffområde av alla lag. Vad hände med domarkåren där? Eller Bojans felaktiga bortdömda mål mot inter 2010 som hade skickat barca till final? Jo, för det är ingen relevant diskussion, bara massa konspirationer som i slutändan får människor att framstå som löjliga!
2012-04-04 10:58
Att det råder en allmän anti-barca kampanj är ju ganska självklart nu. Har egentligen varit så enda sedan 09/10, men det förstärktes rejält efter alla Mourinhos mediala utspel förra säsongen.

Varenda liten kontrovers hos Barça blåses upp till enorma proportioner, bara för att det just är Barça.
Visst har vi fått fördelar (talar inte om igår, utan exempelvis Chelsea matchen 08/09), men dessa fördelar är något som alla lag tilldelas när det spelas CL. Ibland blir de avgörande, ibland inte.
Som sagt, inte många av alla konspirationshävdare som nämner vårt uttåg mot Inter för ett par säsonger sedan och orättvisorna vi fick emot oss då...

Men för att ändå rikta lite kritik mot mitt egna lag, måste jag hålla med om att spelarna alltför ofta viftar med händerna och skriker mot domaren när något regelbrott skett. Jag förstår att man vill att domaren ska iakta dessa regelbrott (ex. hands, sena tacklingar etc.), men det är just när halva laget springer fram för att "säga till" som det blir lite irriterande.
För det märker jag ändå ganska ofta; att det blir exempelvis hands, men domaren verkar inte blåsa förrän han blivit omringad av flera spelare.
Ser du handsen, blås då. Men vänta fan inte på spelarnas reaktioner för att göra din bedömning!

Aja, gött att vara vidare iaf. Vi förtjänade en plats i semifinalen efter båda matcher. Nu väntar förmodligen engelsmän i blått och med ett spelförande Barça mot ett fysiskt Chelsea skulle jag räkna med liknande "kontroversiella" situationer...tyvärr..
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-04-04 10:54
Chelsea i en semifinal blir riktigt tufft. Milan kunde störa vårt spel rätt bra på hemmaplan, jag tror Chelsea i sin bästa form är ett av de lagen i världen som bäst kan förstöra för vårt passningsspel vilket vi såg 08-09 där det var nära att vi åkte ut. Chelsea kanske är sämre nu medan vi lärt oss en läxa men det är ändå samma defensivt starka och stabila Chelsea. Den här gången börjar vi på bortaplan, får vi med oss ett resultat där vi är vidare när matchen börjar på Camp Nou så tror jag vi går vidare. Vinner Chelsea första mötet blir det nog väldigt svårt att vända i returen.
Annons: