/spanien/barcelona/forum/10079.aspx/spanien/barcelona/forum/10079.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Real Madrid Los mejores
2012-01-07 19:39
Barcetia

Gör inte Ronaldo viktiga mål? Förra året avgjorde han vår enda final. Detta året sänkte han Valencia på Mestalla, Han gjorde två första målen på Sanchez Pizjuan. Förra året sänkte han Villareal med ett hattrick i en match som slutade 3-2, sänkte Valencia med matchens enda två mål, han sänkte också Sevilla på Sanchez Pizjuan.
-
Sen förstår jag inte varför ni avskyr Cristianos personlighet. Är det hans ärlighet som är för svår att greppa?
Barcelona messi greatest
2012-01-07 19:38
Rikti rolig HAHAHH Alves ..nossa nnosssa
Hutch
2012-01-07 19:33
Jag köper inte riktigt att Cristiano är en ointelligent fotbollspelare. Jag beundrar bl.a. hans förmåga att alltid vara på rätt plats, han kan mäkta med en individuell prestation men är också en poacher av världsklass. Han läser helt enkelt spelet bättre än de flesta anfallare. Han har utvecklat ett sällsynt bra målsinne vilket gjort att han och målet blivit bra kompisar. Tycker dock fortfarande att Messi har ett bredare fotbollsregister. Ronaldo har fortfarande mycket att lära i konsten att försvara.
Barcelona barcetia - AJE AJE AJE, VILLA EL GUAJE!
2012-01-07 19:33
Xaviesta

If you wanna go there, let's go there! Bara lova mig att du svarar på inlägget bit för bit, de flesta som jag brukar argumentera med brukar bara ravea på med sitt eget skit.

Du säger att man inte kan dömma en spelare efter en match bara, alright, let's judge him on the full season!

Vi kan alla hålla med om att ett mål som görs efter att det står 4-0 eller 5-0, är irrelevant och inte särskilt viktigt för laget. Visst?

De viktiga målen, enligt mig, definieras av mål som görs när det är lika och man tar ledningen, eller när man ligger under och man lyckas göra så det blir lika samt att uttöka en knapp ledning(från 1-0 till 2-0). Om vi jämför utifrån den vinkeln så gjorde Messi 32 sådana förra säsongen medan Cristiano gjorde 21. Säger en hel del om vem som gör de viktigaste målen. Den som gjorde flest öppningsmål var Messi med sina 17 medan Cristiano bara gjorde 9. Högst i Real var Benzema med sina 11.

Så... där har vi dömt Cristiano efter hela säsongen vilket man lätt kan dra slutsatsen att Messi är en bättre målskytt än Cristiano, det är mål att göra 9-0 mål när det står 8-0.

Kolla även på länktips. Dvs, på Cristianos främsta styrka, målgörandet, är även Messi bättre. Such a "wonderful" player that Cristiano.
Barcelona Xaviesta
2012-01-07 19:32
LeoMessi89

Irriterande att behöva upprepa sig stup i kvarten, but here it goes: Jag jämför honom inte med Messi, det är ju ren idioti att göra det. Messi är ljusår bättre CR. Men att INTE tycka att CR är en fantastisk fotbollsspelare (utan hänsyn till hans personlighet) är att ha skygglapparna på. Så är det bara, och det är odiskutabelt.

Det är som att jobba för Pepsi och sen tycka att Coca Cola smakar skit. Vem fan gillar inte cola?
Real Madrid Los mejores
2012-01-07 19:26
Frodo

Rent generellt föredrar jag också den spelartypen, spelare med lite mer funktionell teknik och intelligens. Men hur långt är du villig att ta det, fysiska och impulsiva spelare kan också dem prestera topp fotboll. Cristiano är så bra på det han gör, hans snabbhet är overklig och framför allt klarar tillskillnad från många andra använda den på rätt sätt.

"Hade Higuain varit straffskytt så hade han legat på 19 mål medan portugisen legat på 13. Hade Higuain då varit ansedd som näst bäst i världen av marängerna?"

Jag hoppas innerligt det var ett skämt. Det är ju inte så att alla har den kyla som CR7 har vid straffpunkten. Ronaldo är världens överlägset bästa straffskytt. Du kan ju bara fråga din kelgris, vars psyke sviktade när han brände den mot Sevilla. Nej, det är uppenbart att det är andra grunder du står på i din massiva kritik mot CR.
-
Xaviesta

Fantastiskt inlägg från en person som uppenbarligen är väldigt objektiv.
--
Man har förmodligen sett spelare med snyggare frisyrer, spelare som är betydligt mer ödmjuka. Men har ni verkligen sett någon bättre passningsspelare än vad spelaren i länktipset har?
Barcelona Xaviesta
2012-01-07 19:18
Frodo

Du kan inte bara ta en enda match som referens. Fråga hans fotbollskollegor världen över, eller varför inte fråga Barcaspelarna själva, och de kommer att hålla med. Att killen är fantastisk är det inget snack om helt enkelt.

Sen föredrar jag också kvickhet framför snabbhet, och lugn och intelligens framför impuls osv. Men alla spelare är olika och det får man respektera.

Ronaldo och Messi är bra på olika saker, och jag föredrar Messis artilleri alla dagar i veckan. Men det drar inte automatiskt ner betyget hos den andre. Benzema i all ära, men han är inte ens i närheten av CR. Han har haft en bra höst, so what? Hela förra året då? Vart var touchen, intelligensen och passningarna då nånstans? Nämn en dålig säsong CR gjort. Nej.. kritiseras skall den som kritiseras bör.

Barcelona LeoMessi89
2012-01-07 19:11
Liksom ta Gomez som exempel, han öser in med mål. En riktig målspruta men han är långt ifrån bäst i Bayern. Han petar oftast in bollen 20 cm från mål, ingen märkvärdig teknik, ingen otroligt bra passningspelare.

En riktigt måltjuv, han är absolut inte dålig. Han gör väldigt många mål, men det finns många spelare som är mycket bättre än honom.
2012-01-07 19:04
Såg en bild på ett annat forum som fick mig att skratta men som var ganska kul..

Ronaldo is better than Messi on 1on1s but Messi is better 1on7.
2012-01-07 19:02
Frodo

Gång på gång briljanta inlägg! Co-signar allt du skriver framöver, orkar inte göra nya inlägg hela tiden.

Vill dock ändra de "intelligenta" fotbollsspelare och lägga till några fler, Marcelo och di Maria är både intelligenta, di Maria intelligent defensivt och Marcelo intelligent offensivt. Medan Cristiano är varken eller. Ointelligent helt enkelt.
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-01-07 19:02
Ronaldo är naturligtvis inte dålig, det är bara att man måste skriva som om han är det då folk envisas med att jämföra honom med Messi, och jämfört med argentinaren så är CR faktiskt rätt dålig.

Ronaldo är sjukt snabb och en fantatisk målgörare. För mig är han lätt topp 5 i världen, möjligen topp 3. Det är bara det att han inte ska jämföras med Messi. Det är inte rättivist mot loppan som de senaste åren varit helt överlägsen i hela världen, och då menar jag överlägsen. Sen håller jag med om att det är lite löjligt att gå runt och hata portugisen, men samtidigt också otroligt irriterande när han helt plötsligt är väldens bästa spelare fter ett hattrick varav 2 straffmål mot ett bottenlag.
Barcelona Lion24
2012-01-07 18:57
LeoMessi89

Fantastiskt skrivet. Håller med om varenda ord.
Barcelona Frodo
2012-01-07 18:57
Xaviesta

Det finns säkert många som gillar att trycka ned honom men jag är inte en av de. Jag tycker bara inte att han är så fenomenal som vissa vill få det till. Han är en grym powerforward vars missvisande statistik glorifierar hans myt.

Han har enorma brister i sitt spel pga hans strävan att endast försöka göra mål istället för att tänka på laget som helhet. Han är precis som Higuain en grym och stark powerforward som gör massa mål. Personligen gillar jag spelare med mer intelligens och finess. Ta Benzema till exempel. Hans framspelning till Ronaldo (i sekvensen där han bommade med Di Maria fristående) förklarar vad jag menar. Benzema visar prov på enastående speluppfattning trots att han är omringad av tre spelare och får ändå fram bollen perfekt till Ronaldo. Den senare går för personlig ära trots att han har en fristående Di Maria några meter till höger. Det tyder bara på dålig speluppfattning precis som alla hans skott från omöjliga vinklar.

Om man kollar på Benzema, Özil och Alonso i Real så är det mer naturliga och mer intelligenta fotbollsspelare. Ronaldo har byggt sin kropp för att göra mål. Konsekvenserna av detta är att han inte längre kan ta sig förbi sin gubbe och det enda sättet han kan göra skillnad i matcher är genom att göra mål.
Barcelona C.A.K (Lyon)
2012-01-07 18:56
LeoMessi89

Håller med dig fullständigt. Ronaldos bollbehandling är dessutom grovt överskattad, iaf om man jämför med Messis.
Barcelona LeoMessi89
2012-01-07 18:51
Xaviesta:

Jag har inte påstått att Ronaldo är dålig eller? Utöver målskyttet så tycker jag att Messi är överlägset spelmässigt, på allt. Sen om man tycker att Ronaldo är bäst förstår jag.

Har han verkligen bättre skott än Messi? Ja han skjuter hårdare men det betyder inte att skottet är bättre. Är han verkligen en bättre frisparksskytt? Njae, helt ärligt så är hans frisparkar ganska överskattade. Finns många spelare som är bättre än honom på det. Messi träffar mål betydligt oftare vid frisparkar, säger inte att Messi är bättre på frisparkar men Ronaldo är inte så jävla överlägsen på frisparkar som många tror. Ja han är bättre på att nicka, han är liksom 15 cm längre. Sen så är Messi väldigt duktig på att nicka när han väl gör det! Tyvärr så är inte Ronaldo i närheten av Messi när det gäller en mot en situationer.

Ingenstans påstår jag att han är dålig. Men att enbart kolla på målstatistiken är missvisande. Finns mittfältare som gör fler mål än Iniesta men inte fan är dom bättre för det?

Ronaldo har gjort sig förtjänt av att vara topp 3 i världen, inget snack om saken. Han är en extremt målfarlig spelare. Men jag tycker att Messi är ganska så mycket bättre än honom. Sen så kan halva forumet här gärna hoppa på mig, bryr mig inte. Det är så jag tycker.
Barcelona Xaviesta
2012-01-07 18:50
BB-Barceloneta

Håller jag med om. Tror du att jag personligen gillar att han puttar på Guardiola i våras? På "vår" tränare? Självklart inte. Det finns många saker jag har svårt med vad gäller hans personlighet. Men vad har allt sånt med spelet och bollen vid hans fötter att göra?

2012-01-07 18:43
Cristiano Ronaldo är en atlet med ett underbart tillslag. Messi är en fotbollsspelare vi aldrig sett dess like.
Barcelona BB-Barceloneta
2012-01-07 18:42
Xaviesta Det jag tror folk framförallt stör sig på med Ronaldo och anledningen till att det uppfattas som att han blir nedtryckt av Messi "anhängare" är hans dryga attityd. Han kommer ofta med diviga uttalanden och verkar ofta vilja höja sig själv till skyarna. Jag menar inte att man därför ska skriva "Cristina" eller liknande men han har trots allt en rätt dryg attityd i media.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Barca4eva
2012-01-07 18:34
Xaviesta

Håller helt och hållet med dig.
Barcelona Xaviesta
2012-01-07 18:29
Frodo

Bryr mig inte nämnvärt över statistik när det gäller självklarheter. Med eller utan straffar är CR en sjukt bra spelare. Hans bollbehandling, hans speed, hans skott osv. Varför är allt mål? Varför måste allt vara siffror? CR:s grundkapacitet, och hans egenskaper som fotbollsspelare räknar jag som fantastiska. Målstatistik är en helt annan historia.

Edit: De flesta håller med om att Messi är en bättre fotbollsspelare även om CR vinner pichichin. Men att TRYCKA NER honom är lågt. Man kan inte blunda för vad killen är och det är detta som jag försöker belysa. INTE huruvida han gjort sig förtjänt av skytteligaledning eller ej.

Barcelona Frodo
2012-01-07 18:21
Xaviesta

Det är klart att straffar är relevant i sammanhanget. Två av Europas största chokers Cristiano och Zlatan snyggar till sin statistik tack vare en jävla massa straffar samt mål mot sämre motstånd.

7 av Cristianos 20 mål i ligan har kommit till på straff. Hade Higuain varit straffskytt så hade han legat på 19 mål medan portugisen legat på 13. Hade Higuain då varit ansedd som näst bäst i världen av marängerna?

5 av Zlatans 11 mål i ligaspelet har gjorts på straff. Det är nästan 50%.

Det är klart att båda är högklassiga spelare men deras statistik blir så missvisande om man inte tittar närmare på den. De gör extremt många straffmål.

Ronaldinho gjorde mest straff- och frisparksmål mot slutet i Barca. Många hängde sig kvar på den statistiken trots att han inte presterade spelmässigt.
Barcelona el Flaco - Anims Guaje!
2012-01-07 18:18
Läste en artikel för några dagar sen och där publicerades att Pep var irriterad på Eusebio för att denne hade gett sina spelare ledigt fram tills den 2 januari, när A-laget redan hade återvänt till träning den 29 januari. Anledningen till Guardiolas irritation var att den ökade ledigheten för B-lagsspelarna gjorde att han inte kunde ta ut fler spelare därifrån för att förberedda matchen mot Osasuna i cupen.

Vet inte om detta stämmer till 100%, men hur som helst känns Eusebios lagbygge fortfarande inte sammansvetsad. Dessutom känns det som det saknas personlighet, framförallt från tränarbänken. Eusebio må vara en Cruyff-lärljunge men det än så länge ger det inte önskad resultat.
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-01-07 18:14
Xaviesta

Du glömde "vaxdockan" också. :P
Barcelona Xaviesta
2012-01-07 18:03
LeoMessi89

Sluta. Nåt som är värre är när C. Ronaldo nödvändigtvis måste tryckas ner så fort han jämförs med Messi. Jag HATAR folk som kallar honom för Cristina, bög Crynaldo osv. Så jävla barnsligt. Killen är en fantastisk fotbollsspelare, straffar eller inte straffar, killen är fenomenal. Han äter rätt, sover rätt, tränar rätt, och viljan att lyckas syns i hans ögon varje match.

Varför måste man nödvändigtvis hata CR om man älskar Messi? Skev synvinkel, det där.
Barcelona LeoMessi89
2012-01-07 18:03
Jag tror att han är kvar endast för att ledningen antagligen har tagit hänsyn till spelarförlusterna. Enrique var den perfekte tränaren, han verkade ha en strategi iaf. Han hade nog varit en helt okej ersättare till Pep.
Barcelona Frodo
2012-01-07 17:59
Det är inte materialet det är fel på utan det är Eusebio. Han är en sympatisk person men ingen lämplig tränare för Barca B. 2 minuter kvar och han byter in Carmona? Hur länge ska Espinosa nöta bänk?
Barcelona LeoMessi89
2012-01-07 17:59
S91
Håller med dig. Blir dom lite mer effektiva och lyckas täppa till bakåt så kommer dom att vinna dom flesta matcherna. Dom har en tendens att släppa in mål mot slutet av matchen.
Barcelona LeoMessi89
2012-01-07 17:57
Real möter Granada idag, dags för Ronaldo att göra ett hattrick idag och utropas till världens överlägset bäste spelare bland madridfans. Stör mig något enormt att många tycker att han är bäst för att han vann skytteligan, för det första så är mål inte det viktigaste och för det andra så gjorde han och messi totalt lika många mål. Ronaldo har redan lyckats få 7 straffar, det är vad barca får på två säsongen typ.
Barcelona S91
2012-01-07 17:53
LeoMessi89

Sant, men sen så hade de kalaslägen. Att det har gått dåligt under säsongen med effektiviteten är inte en ursäkt för målsumpandet i denna match.
Barcelona Xaviesta
2012-01-07 17:53
Mojito - Culé (un estilo de vida)

Jag reagerade på samma sak där. Så dåligt skriven att man får grått hår. På vilket sätt var det en inför-rapport?! Fattar dessutom inte hur man kan sitta i en "redaktion" och sen håna motståndarlaget på det viset. Tycker nivån på SF har sjunkit nåt enormt senaste tiden. Nu ska vi inte döma alla redaktioner, men många, många.
Annons: