/spanien/barcelona/forum/10063.aspx/spanien/barcelona/forum/10063.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona L.A.M Nr 10
2012-01-09 15:35
Vilken skitmatch igår, tur att man inte behövde se den. Poängtapp igen alltså. Vi har fem oavgjorda på bortaplan samt en förlust. Utanför Camp Nou i ligaspelet har vi endast tre vinster av nio möjliga, El Clasico, Granada och Sporting, och de två sistnämnda matcherna gjorde vi också katastrofmatcher men kom undan med blotta förskräckelsen. Visst, vi har kryssat mot Espanyol, Athletic Bilbao och Valencia men det är sådana matcher man måste vinna för att ta hem ligan. Förra säsongen vann vi alla dessa matcher varav en 5-1-seger på Cornella El Prat.

Jag vet faktiskt inte vad problemet är. Vi vinner mot Real Madrid och visar att vi fortfarande är ett betydligt bättre lag, vi tar nästan full pott på CN och släpper inte in ett enda mål. Men vår koncentration brister, och det rejält. Folk snackade om att ligan var körd när vi förlorade mot Getafe, och nu har vi vunnit El Clasico, övertygande dessutom, men är ändå fem poäng bakom. Jag tvivlar på att Real Madrid kommer komma upp i sex poängtapp den här säsongen, känns otroligt tveksamt då de helt och hållet kör över alla lag förutom Barca. De har två förluster och en oavgjord hittils, jag tippar på någon förlust och en eller två oavgjorda. Vi kan definitivt vinna ligan, men det kommer bli svårt, och det kräver fullt fokus på alla matcher, inte en enda poäng till ska tappas.
Livorno-Raul-Zidane-Zlatan-Benzema (LRZZB)
2012-01-09 15:26
Hyder, jag har väldigt god insikt i Barcelonas spelsystem. Rättare sagt spelfilosofin. Det är inte spelfilosofin som i sig är problemet. Problemet är att man försöker göra om en spelare som är van att spela mer individualistisk och vågar bryta mönster, för att istället anpassa spelstilen efter Messi. Eftersom Messi just nu är den enda i ert lag som vågar eller har rätten bryta sig ur den här spelfilosofin.

Till den gruppen hör även Iniesta när han har vaknat på rätt sida. Han vågar trotsa Messi och går på fler egna initiativ/lösningar. Pedro var likaså han för er förra säsongen dvs spelare som spelar mer rakt. Alexis kan fortfarande spela er spelsystem, men det bör inte gå utöver hans egna spel. Anledningen han inte kan spela sitt spel beror på att det blir för många som då bryter sig från ert spelsystem. Messi ses oftast som tillräckligt. För bryter fler mot er spelsystem får ni ett betydligt rakare och snabbare spel än 10 pass inom laget innan det blir skott. Om du specialgranskar era matcher ser du att Messi är den som oftast går mest på individuella färder. Varför då?

Vilket är förståeligt till en viss grad. Däremot vågar jag påstå att tekniskt sätt är Alexis inte långt efter. Låt han på sin kant få utmana mer och gå på egna avslut. En som vågar spela mer rakt. Ni kommer ha ett anfallsvapen i Alexis som är dödligt. Tur för resterande lag i ligan har Pep och Messi en hundkoppel runt Alexis hals.
Barcelona Hyder
2012-01-09 15:08

Du verkar inte ha koll på läget. Det är inte Messí som man anpassar nya spelare till utan det är spelsystemet. Tack vare det stora tålamod och långa sekvenser av passningsspel som vårt system bygger på krävs det att spelare passar istället för att skjuta i vissa lägen. Sen hade det varit kul om Alexis kanske tog ett extra avslut igår även om han var helt under isen, det kan jag ge dig.
Barcelona Andreas V.V - "Pagar"
2012-01-09 14:59
Barcarules

399€ / biljett.
Vilket ocker, ni som ska på El Clasico, KÖP EJ.
Biljetter släpps tidigt på matchdagen, bara stå vid luckan tidigt.
Alternativt internet 2-3 dagar innan match.
2012-01-09 14:57
Hetfield, problemet är ju inte att alla kollar på Messi och väntar att han ska briljera. Det är snarare rena underkastelsen det handlar om. Vilket inte ens skede när Ronaldinho spelade hos er.

Ni behöver inte Kevin Boateng, ni har Alexis, men Pep har förvandlat honom till något han inte är. Udinese Alexis skulle inte passat när han hade solklara målchanser utan försökt gått på avslut själv. Pep har förvandlat honom till en lagspelare så det passar Messi. Vilket är väldigt synd. För då får ni inte max av Alexis. Får Alexis spela det spel han besitter har ni en guldklimp i laget, men så som han används nu är fel.

Jag fattar inte riktigt den här mentaliteten kring Messi i Barcelona. Han är grym och ingen tar ifrån honom det. Däremot när man köper en spelare och försöker anpassa honom efter Messi blir det bara pannkaka av allt. Har inte Pep lärt sig den dyrbara läxan redan?
Barcelona den närkingska älgen
2012-01-09 14:56
Xaviesta

Delar din uppfattning, laget är nog inte mätt, men samtidigt kan jag inte komma på någon vettig förklaring till säsongens stundtals vacklande resultat. Visst bygger Pep om laget lite med formationen och Cesc som en släpande anfallare, och visst kan det låsa sig ibland när det spelsystemet inte är lika djupt rotat i spelarna. Men det känns som att det inte ska behöva bli så många poängtapp (6 av 17) med tanke på hur bra laget trots allt är. Sedan har Hetfield delvis rätt när han pratar om värvningar. Att bibehålla exakt samma trupp år ut och år in går ju inte, då blir spelarna för bekväma i sin plats som ordinarie. Det var ju i princip vad som hände med Inter året efter de vann CL.
Barcelona rob.BARCA
2012-01-09 14:52
Ingenting är kört än men man vinner inte ligan genom att krossa tex osasuna med 8-0 hemma och sen kryssar mot blåbärslagen borta
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
2012-01-09 14:46
Skyll inte Barca, ni ska skylla på smålagen i La Liga. Jag har skrivit/sagt det tusen gånger att när vi möter dessa lag så blir jag väldigt nervös för jag vet att vi kommer tappa nån poäng och det har alltid varit så varje säsong. Ska ta några exempel...

2008-09 : Numancia - Barcelona 1-0

2008-09 : Barcelona - Racing Santander 1-1

2009-10 Barcelona - Rubin Kazan 1-2 (var ju ända säsongen i ligan som vi inte förlora tills vi mötte Reals h*ra Atl Madrid)

2010-11 : Barcelona - Hercules 0-2

2011-12 : Ja ni vet hur det har gått mot smålagen den här säsongen.

Sen kan vi skryta om att Espanyol ger oss motstånd än vad Atl Madrid. Undra om det finns korruption ? det tror jag säkert från högre makter i Madrid.
Barcelona Xaviesta
2012-01-09 14:46
Jag klarar inte det här "hjäälp vi tappade poäng, nu är hälften av laget mätt - ut med han och han - in med den och den - köp dom och dom". När blev Barcelona Man City?! Herregud nu skiter jag i det här en stund.

Man ska göra som Keite, undvika rusningstrafiken i Ramblan. Alldeles för många Nissan Micra:n som kan köra på ens Lamborghini Diablo under rush hourn. Man ska välja sina moments här inne om man vill snacka med vettigt folk, för man förlorar sitt sunda förnuft emellanåt pga alla tramsiga och mindre intelligenta inlägg. PM är otroligt underskattat, och ta det försiktigt när ni tutas och trängs härinne.
Barcelona gayboy123
2012-01-09 14:45
Messi skulle inte ha missat straffen mot espanyols reservmålvakt även om han hade guldbollen uppkörd i röven.
Inte en chans, killen har missat en straff som proffisionell fotbollsspelare eller nåt och det var pga att sevillas målvakt hade sitt livs bästa dag
Barcelona rob.BARCA
2012-01-09 14:44
Alla lag bajsar ju på sig så fort dom möter real....
,Sami
2012-01-09 14:40
Satt igår och tänkte på en sak. Visst vi skulle ha haft straff igår. Men Messi var inte sig själv igår spelade riktigt dåligt! Om vi hade fått straff igår då skulle självklart Messi tagit den. Men eftersom han var dålig igår så tror jag fan han hade missat straffen då hade det blivit ännu värre här inne. Så jag nöjer mig med 1-1. Och ligan är inte SLUT!
Barcelona rob.BARCA
2012-01-09 14:37
Förstår inte när ni säger att det fanns vilja igår? fan dom såg totalt omotiverade ut, kolla bara på messi. Jag vet att alla kan ha en dålig dag men killen kämpade ju knappt, såg ju ut om han gick och tänkte på guldbollen
Barcelona gayboy123
2012-01-09 14:36
Pinsamt att folk börjar prata om att barcelonas storhetstid är över, pep är en idiot, spelarna är mätta och messi är dålig varje gång barcelona inte vinner en match.
Tappar real madrid poäng i en ända match, en match, mot valencia, eller athletico bilbao eller något annat lag och barca spelar upp sig(som dom alltid gör efter att ha tappat poäng) så har vi en enorm fördel inför el clasico och är favoriter till ligaguldet i år igen.
Lugna ner er
Barcelona Frodo
2012-01-09 14:30
Personligen har svårt att bry mig om guldbollen en dag som denna. Eller nja, jag bryr mig väl aldrig om individuella priser men det är väl trevligt för spelarna att få lite uppmärksamhet för deras insatser.

Däremot hoppas jag på Xavi. Messi är bäst i världen och förtjänar den. Men efter allt Xavi har gjort för vår klubb och efter all skit han fick ta emot i början av sin karriär av hans egna fans så skulle det vara fint om den ultimata lagspelaren och culén fick ta emot priset.
Barcelona Barcarules
2012-01-09 14:18
Har två biljetter över till matchen FC Barcelona - Real Madrid som spelas den 22 april på Camp Nou. Bra biljetter på långsidan och priset är 399 euro per biljett. Hör av dig om du är intresserad! Skicka mail från följande länk:

http://barcelonagruppen.se/contact.asp?h=6
Barcelona Xaviesta
2012-01-09 14:17
Folk som snackar om att vilja och hunger saknades igår kväll försöker ta genvägen ut ur den logiska förklaringen. Alla som förstår sig på människobeteende kunde se att spelarna gav ALLT de hade igår. Alla kämpade och slet, och man kan kritisera Pep och hans matchplan bäst fan man vill, men spelarna gav ALLT. Alla försökte och ingen såg mätt ut. Undantag för Messi kanske som inte varit så blek på länge.. men å andra sidan är han ju knappast "mätt".

Fotbollen är sådan ibland bara, och igår kväll var bara en sådan kväll. Man såg direkt de första tio minuterna att "shit, det här blir en lång kväll". Man kan inte vinna varenda match, även om man alltid ska sträva efter det.
Barcelona den närkingska älgen
2012-01-09 14:16
Los mejores

Cristiano gjorde ju ett mycket bra år 2011, men det som gör att Messi förmodligen vinner priset är att han klev fram i de matcher som betydde mest (Cl-semi mot er och finalen mot Man U). Visserligen avgjorde Cristiano finalen i CdR, men han gjorde ju ingen supermatch och dessutom smäller CL-högre.
Barcelona Cataloniaboy
2012-01-09 14:11
Hetfield
Alba är ju katalan och skulle nog kunna tänka sig att flytta hem till Katalonien igen. Han är ju påväg att ta en ordinarie plats i landslaget också.
Barcelona Xaviesta
2012-01-09 14:09
Alltså, att det ska vara så förbannat svårt att fatta. Han har sett redaktionens inlägg lite längre ner, ÄNDÅ ska den här evolutionära bromsklossen sätta igång med att hetsa direkt. Cataloniaboy, hade det inte varit enklare att skippa första delen av inlägget?
Real Madrid Los mejores
2012-01-09 14:08
Hetfield

De där köpen skriker inte Barcelona direkt. M'Vila är långt ifrån Barcelona material, jag menar att hans egenskaper inte skulle komma till sin rätta hos er.

Hur kunde man missa Romeu då? vet att han gick skadad ett bra tag, men under sommarens U-20 VM såg man hur bra han var. Tycker inte han är hypad, tror han har en fin framtid.
-
Angående CR7; Varför skulle det vara fel om han vann priset idag? Han slog målrekordet i La liga med 40 mål, avgjorde cup finalen med sitt nickmål. I CL, utan att dra upp någon debatt fick Real Madrid aldrig en ärlig chans att avancera till final.

Oavsett vem som vinner, Cristiano och Messi är båda fenomenala, det hoppas jag vi alla kan enas om.
Barcelona Abbe.
2012-01-09 14:03
Gårdagens domare, Turienzo Álvarez, och hans familj ska enligt en spansk journalist ha fått motta mordhot efter gårdagens derby.

Hetfield

Det är väl så gott som klart att Bartra och Montoya flyttas upp till nästa säsong i och med deras nya kontrakt. Montoya ersätter i min bok Maxwell. Brassen sitter inte alltid på bänken och har därför en roll i laget som man troligtvis inte ersätter genom transfermarknaden, den ersätter man nog underifrån.
Barcelona Hetfield
2012-01-09 14:02
En sak till, jag skiter i folk som blir sura eller kallar det för FM, men jag säger det igen, laget behöver nytt blod. Det är för många "vinnare" och för få hungriga spelare.

Keita ut - M'Vila in/Sergi Roberto in

Villa ut - Cavani/Neymar in

Maxwell ut - Jordi Alba in (eller vänta på Grimaldo)

Botia in

Möjligen att man flyttar upp Bartra också.

En liten generationsväxling behövs, det behövs också nytt blod som bidrar. Det känns som att Barcelona har för många mätta spelare eller spelare som inte gör något vettigt mer. Ja, jag vet, det här "det ska inte finnas bara stjärnor i laget bla bla" snacket, det handlar inte om det. Det handlar om hungern, det känns inte som att den är kvar. Om en spelare som tjänar X antal miljoner inte kan känna sig motiverad att göra sitt bästa i ett derby så är något väldigt fel.
Barcelona Cataloniaboy
2012-01-09 13:59
Jag såg att Hetfield tyckte det saknas motivation i laget och att spelarna inte törstar efter titlar längre. Du ville köpa in nya spelare som fortfarande jagar titlar. Jag tror inte det är rätt linje. Vi har ju redan våra framtida spelare i klubben. Jag tänker främst på Thiago, Montoya, Bartra, Fontás, Gomez, Muniesa, Grimaldo, Roberto, JDS, Espinosa, Deulofeu, Rafa, Tello, Dongou mfl. Nu är ju alla jag nämde inte jämngamla, men när Puyol och Xavi lägger av, vilket lär vara om ett par-tre år, så är väl deras ersättare Bartra och Thiago, skulle jag tro. Vi ska ju för den delen inte glömma Villa heller, som börjar komma upp i ålder nu.
Egentligen finns det bara en spelare som jag skulle kunna tänka mig att värva utifrån, Botía. Vi har köpklausul på honom och han är en Barcelona-produkt. Han skulle kanske kunna vara ett alternativ.
Barcelona rob.BARCA
2012-01-09 13:59
Allt kändes så jäkla bra efter real matchen, men nu känns allt bara skit rent ut sagt. När man såg matchen igår så såg det ut som om vi var tillbaks på ruta noll igen. Köper inte det här att spelarna hade en dålig dag, oinspirerat så det skriker om det. Man känner sig så jävla besviken bara... suck
Barcelona Hetfield
2012-01-09 13:57
Det är ju så att Barcelona har ett sätt att spela, det är ingen hemlighet. Problemet är att när det sättet inte funkar i en match så slutar det med sidledspassningar och att alla väntar på att någon annan ska göra en individuell prestation. Pep måste fixa en plan B, så fort Barcelona möter ett mindre lag som "köttar" så låser sig spelet.

Tydligt var igår med mittfältet. Det fanns verkligen ingen som helst vilja eller bollkontroll där. Det kändes som att alla bara ville skicka bollen till den andra så fort de kunde så att de inte behövde bekymra sig eller känna sig pressade. Jag förstår inte varför Pep inte slängde in Thiago, det är väl en av de som vågar hålla i bollen och göra något vettigt utav det. Sen så känns det som att Barcelona saknar en "Kevin Prince Boateng" i laget, en som bryter igenom det monotona spelet och vågar göra något på egen hand. Det är för mycket att spelarna tittar på Messi nu.
elbraco - Bojan y Thiago
2012-01-09 13:41
förstår inte vad redaktionen pratar om?!
Jag välkomnar alla Messi vs cRonaldo diskussioner med öppna armar! ;)

Jobbigt läge ikväll alltså. Man vill att Xavi ska få en guldboll som bevis på att han har varit en av världens bästa mittfältare i många år men samtidigt vet man att den inte delas ut på samma sätt som folk får guldklockor när dom pensionerar sig efter 25 år typ. Messi kommer givetvis vinna den och med all rätt, men ändå... go Xavi!
Redaktionen
2012-01-09 13:40
Innan vi får ta till åtgärder som att stänga forumet för utomstående delar vi ut en varning till främst alla Madridistas som kommer in här och stökar till det och bidrar med helt onödig information för oss culés. Det räcker nu. /Red
Atlético addeh
2012-01-09 13:38
Jag tror ingen här inne är särskilt intresserad av sådan statistik på hur ofta C.Ronaldo gör mål i snitt. Sånt kan du dela med dig av i Puertan.
Real Madrid /H - El Pipa es un crack
2012-01-09 13:33
Många här brukar nämna att straffar är anledningen till att Cristiano har gör fler mål än Messi.

Här ska motsatsen bevisas:

?2011 - Best mins/goal in LigaBBVA in 2011 (exc. pens): Higuaín 69, Cristiano Ronaldo 89, Benzema 99, Soldado 109, Messi 110

Messi hade 5e bästa målsnitt i La LIga 2011, vilket enligt mig är väldigt förvånande

Vill inte jämföra båda spelarna, men jag vill bara döda en vanligt förekommande myt här inne. Hur som helst så kommer Messi bli världens bästa spelare senare idag, vilket man får gratulera han till.
Annons: