/spanien/barcelona/forum/1003.aspx/spanien/barcelona/forum/1003.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona El FenómenoR9
2016-12-16 23:47
Barcadino Viktig poäng du kommer med. Hade inte insett hur viktigt DET är. Skönt att messi är så pass sällan skadad.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Ribohn Fan
2016-12-16 19:58
Reymar Åh herregud! Skriva att vi är förutsägbara i år. Vi som i år har spelat lika mycket 4-4-2, som 4-3-3 och ett par matcher 3-4-3. Vi har inte spelat med samma spelare två matcher i rad. Hänger inte med. Ett av våra problem i år är att vi inte har haft någon kontinuitet.
Barcelona Barcadinho.
2016-12-16 16:08
Stora spelare närvaro på plan är nästan lika viktigt som deras individuella prestationer. De gör kanske inga mål el bra ifrån sig på en viss match men deras närvaro gör att de andra lyfter sig, att lagets självförtroende växer. Barca strålar sämre självförtroende när Messi inte är med, redan på uppvärmningen.
Det är lättare att mäta mål o assiter men svårare att mäta stärkt självförtroende.
Ronaldo är också en sådan spelare. Jag menar inte att han förtjänar guldbollen el inte. Men han är en sån typ o hans två resp lag vann tunga titlar.
Barcelona Kröjff
2016-12-16 15:17
Reymar

Jag vet inte om Busquets blivit särskilt mycket klokare av vad som förväntas av honom, utifrån din beskrivning. Och att jag skulle vara forumets "bäste" får stå för dig. Själv ser jag mig som en i mängden, om än med en större benägenhet att stapla meningar som börjar på samma bokstav, än många andra. Tur att ditt omdöme inte lär tolkas som en officiell utmärkelse, för då skulle diskussionen nog aldrig ta slut....
Barcelona Reymar
2016-12-16 15:01
Kröjjf

Jag bugar och bockar för din like och att få det från forumets bäste är något alldeles speciellt.

Under Luis Enriques styre har det alltid varit samma formation och samma taktik. Vi har alltid spelat ett 4-3-3 där hela vår taktik går ut på att ge MSN bollen så fort som möjligt och då blir det självklart att mittfältet blir lidande då dom knappt "får" rulla boll. Alltid lika förutsägbart. Man skulle önska att tränaren gjorde några förändringar när spelet hackar men det är tydligen för mycket att begära..
Barcelona Kröjff
2016-12-16 14:30
Reymar

I skrivande stund är det jag som gillat ditt inlägg, så ta det inte som kritik. Men kan du utveckla på vilket sätt du anser att FCB:s spel har varit förutsägbart. Jag är ärligt och genuint intresserad, eftersom förutsägbarhet förutsätter att det finns en idé bakom sättet att spela och att denna har en kontinuitet som kan läsas. Kan du skriva ned den?
Barcelona Reymar
2016-12-16 14:13
Visst har vi vunnit komfortabelt över Espanyol dom senaste säsongerna men denna säsongen har vi varit allt annat än bra på hemmaplan. Tre vinster, tre oavgjorda och en förlust är vår facit på hemmaplan, vilket är rent utsagt bedrövligt.

Espanyol vet mycket väl om det och kommer kopiera Malagas taktik alltså att parkera bussen och maska så mycket som möjligt. Dessutom har Espanyol varit grymt bra försvarsmässigt då jag har för mig att dom har sex raka nollor. Risk för poängtapp om vi spelar så förutsägbart som vi gör.
Barcelona Katalano
2016-12-16 13:41
Kröjff

Som du är inne på så blir det ofta tuffa matcher i derbyt mot Espanyol. Syftar då både på att det ofta är jämna matcher, men också på det fysiska spelet som Espanyol alltsom oftast tar sig till med i dessa matcher.

Vad som bådar gott är att Barca ibland vinner komfortabelt i derbyt när matchen spelas på hemmaplan, medan bortamatchen är desto jämnare. Jag hoppas att detta slår in även i helgens match. Men då är det som du skriver, väldigt viktigt att våra spelare har is i magen och inte irriteras alltför mycket av Espanyols beteende på planen. I slutändan så skadar det bara oss och vår prestation om vi tappar humöret.
Barcelona Kröjff
2016-12-16 13:23
Tycker mig kunna konstatera att det förekommer fler inlägg som ondgör sig över att Ronaldo diskuteras, än de som faktiskt handlar om honom på ett eller annat sätt. Själv fick (tog) jag ett återfall när frågan var som mest aktuell. Men mitt senaste inlägg om Ballon d´or handlade inte om honom, om nu någon fått för sig det. Det utgick istället från Lion 24:as långa inlägg och ändade i att fotbollsvärldens absolut mest prestigefyllda och välbevakade individuella priser, uppenbarligen inte handlar om vem som är bäst, utan istället vilken spelare som varit den mest framgångsrika ifråga om titlar med sin klubb och sitt landslag. Det handlade med andra ord inte om någon namngiven person utan närmare bestämt en grundläggande princip ifråga om det så omtvistade priset. Enkelt uttryckt: X är av France Football utsedd till 2017 års mest framgångsrike spelare. Så borde det heta i rapporteringen i framtiden, vare sig den är officiell eller tas upp på ett forum för fans. Och med den distinktionen i beaktande fick rätt man priset i år. End of discussion, som man säger i anglosaxiska länder Nu till helgens inbördeskrig. Att Espanyol kommer att gå "all in" i närkamperna, kan vi nog kallt räkna med. Inte minst som man vid seger eller oavgjort, kan känna sig delaktiga i den titel som Real Madrid drömmer om att för ovanlighetens skull det senaste decceniet, få fira med sina fans. Erfarenheten säger oss dock att FC Barcelona löper en större risk att få någon av de sina utvisade under rådande omständigheter. Närmast till hands ligger Neymar som lär bli både provocerad och provocera. Men framförallt sparkad på. Vidare lär även den mycket mer sansade Messi löpa risken att bli skadad. Och den ökar sannolikt i takt med hur bra han visar sig vara där och då. Så om Lucho har funderar på att utveckla en spelidé, så bör han nog ändå lägga den åt sidan vid den taktiska genomgången inför just den här matchen. Och istället lägga allt fokus på att få spelarna att fullt ut förstå att det viktigaste segervapnet i det här ödesdigra derbyt, lär bli största möjliga tystnad, lugn och sans på planen. Att FC Barcelona är det bättre laget sett till enskilda spelare, vet alla involverade. Men nu är det förmågan att kunna hålla huvudet kallt ockå när domaren blåser snålt, som kan bli direkt avgörande. Alba är således också ett stort orosmoment i fall han är "fit for fight". För med två avstängda ordinarie spelare och en skadad Messi, som en direkt konsekvens av att "vinnarskallarna" låter sig smittas av den ilska som Espenayol lär försöka locka fram som segerrecept och ett sätt att råda bot på sin egen underlägsenhet som fotbollslag , lär förstöra hela fortsättningen på denna säsong. Och om det mot förmodan skulle visa sig att FCB får viss fördel av hemmaplan och någon galenpanna i Espanyol också blir utvisad, gör ju ingen som helst skillnad vid ett sådant eventuellt scenario.
Barcelona Kröjff
2016-12-16 11:19
@Carles Puyol Beast:

Skulle du kunna sluta beröra det där ämnet och väcka dom björnar som sover och istället utveckla dina tankar om den stundande matchen som är lika viktig som svår. Skulle vara intressant att få läsa hur du tänker och tycker inför den.

Tack på förhand.
Barcelona El Pistolero #9
2016-12-16 11:18
Barcelona will sign defender Marlon Santos (21) from Fluminense (currently on loan at Barcelona B) for €6M. [Globoesporte] Yaaay. Marlon-Umtiti framtiden?
Barcelona Katalano
2016-12-16 09:48
Nesto

Det har du rätt i. i just Mathius fall så är han ju också gammal. Han tänker på tiden efter sin fotbollskarriär och få ut så mycket pengar som möjligt till dess, liksom de flesta äldre fotbollsspelare. Klart de inte vill lämna för en lägre lön.
Barcelona Nesto
2016-12-16 09:28
Jag tycker lednigen gör en hel del fel i kontraken. I flertalen kontrakt så erbjuder man alldeles för höga löner. Hur blir man av med dessa spelare sen?
Många vill ha bort Mathieu, men hur lätt kommer det att bli? Vilken klubb där ute kommer vilja betala hans lön och varför skulle Mathieu vilja byta ut Barca,Camp nou, Messi och Co. mot tex. Granada,Las palamas eller liknande, som kommer betala en tredjedel av vad han tjänar idag?

Ett omöjligt fall.

Undra om Suarez lön behåller en jämn linje genom alla resterande kontraktsåren. blir en väldigt dyr affär isf.
Barcelona neymar JR
2016-12-16 09:27
El pistolero Suarez har ju blivit en rejäl investering, enormt mycket pengar det handlar om. Likaså Neymar och snart även rakitic som får nytt kontrakt. Alla pengar vi har lagt ner på dessa hade bekostat renoveringen av arenan (nästan). Spelare som vi inte har betalat transfer för Messi, iniesta, busken, Roberto och fler har har man en högre tolerans gällande förbättrade kontrakt. Men att Suarez ska få 50% mer än vad han redan tjänar är så fel det bara kan bli. Jag hade accepterat nya förbättrade kontrakt till legoknektarna ifall man har planerat eventuella försäljningar av dom i framtiden. Men klubben har aldrig visat sig vara lyckosam vid försäljningar speciellt inte med tanke spelaren är 30+.
2016-12-16 09:13
Josep Maria Bartomeu, FC Barcelona president, confirms that the board will not negotiate with Luis Enrique over a new contract until April, as the coach wants. "Our desire is that Luis Enrique continues, but we've agreed with him that until April we will not talk about next season. There will be time to talk," he told beIN Sports.
2016-12-16 08:06
Kontraktet tyder på någon slags övertygelse om att Suarez kommer leverera mål på löpande band även vid 33-34 års åldern. Vi får se hur det blir.
Barcelona neymar JR
2016-12-16 07:17
Så Suarez kommer vid 34-35 ålder tjäna 16 miljoner € / år? Kommer han ens ha en startplats då? Nej vi måste verkligen få någon som ser över alla dessa kontrakt, kommer till sist driva klubben i konkurs. Nu hoppas jag åtminstone att hans lön går ner ifall speltiden sjunker.
Barcelona Thierry Henry
2016-12-16 05:54
@Carles Puyol Beast:
Sa inte folk något liknande om Suarez? En racist som sprang runt och bet folk på plan? Eller hur va det? Människor gör misstag men dom har kapacitet att lära sig av dom ändra på sig och växa som människor. Suarez va ett långt mycket större dampbarn än Aurier någonsin visat sig vara. Och Aurier har ju blivit förlåten av både psg och deras fans. Att jämföra honom med isis säger ju en del om nivån på ditt Argument. Jag hävdar fortfarande att Aurier är klasser bättre än dom högerbackarna du listar där och han är fortfarande väldigt ung. Finns det en möjlighet så ska vi prioritera honom tycker jag.
Barcelona Carles Puyol Beast
2016-12-16 00:34
Kan vi släppa Ronaldo för det drar ner jätte mkt här inne. Forumet borde handla om Barca och dess spelare. Detta gäller alla även mig så klart. Vi har en match på söndag och den är super viktig. Kan vi lägga vår energi på den? Jag har gett upp om Ballon D'or det borde ni också göra för att må bättre. Messi bryr sig inte så varför ska ni bryr er... Tack för hand :)
Barcelona Kröjff
2016-12-15 23:50
Gick genom dagens skörd angående ter Stegen och upptäckte då i efterhand att hans omhuldade "räddning" med huvudet, underförstått framhölls nu igen. Visst, skottet tog förvisso i hans ansikte. Men är det det verkligen någon som på fullaste allvar tror att det var en medveten räddning? Ponera att samma regler gällde för den sortens målvaktsräddning, som vid hands för utespelare. Var det bollen som "sökte" ter Stegens huvud eller var det tyskens huvud som "sökte" bollen? Min bedömning är att det rörde sig om det första alternativet och således inte var en räddning i ordets rätta bemärkelse. Är någon verkligen av en annan åsikt? Ja, så döm då själv(a). Man kan ju fråga sig varför handbollsspelare inklusive deras målvakt blir så oerhört upprörda, när den senare "räddar" med huvudet. Hans utespelare borde ju hylla honom som hjälte med en stor omfamning, istället för vad som ofta sker, hamna i slagsmålsungar med motståndarskytten och dennes lagkamrater om dessa lägger sig i. Man kan säga mycket om ter Stegen och ha diametralt olika uppfattningar om hans kvalitet. Men är det inte dags att stryka just den "räddningen" ur hans CV som något minnesvärt hjältemodigt, oavsett ståndpunkt i övrigt? Förvisso en retorisk fråga.
Barcelona Kröjff
2016-12-15 22:01
Gio Style

När jag skrev om Bravos misslyckande i Manchester City och hävdade att det inte var hans ålder som tagit ut sin rätt, utan det tryck han känner från fientligt inställd publik och pressen det borde innebära att få stå vid skampålen som symbol för Peps icke infriade förväntningar, så funderade jag just på hur han agerar och ser ut i Chiles landslag. Och eftersom jag inte visste, så avstod jag givetvis från att beröra det. Men nu har du tillfört information som pekar i den riktning som jag trodde.
Barcelona Iniesta70
2016-12-15 21:58
Gio Style Ja, Bravos tuffa start lär ha satt sina spår. Han är ju betydligt bättre än vad han visat hittills . Självförtroende gör ju så ruskigt mycket oavsett om man är målvakt eller forward. Sen är de brittiska tabloid skribenterna hemska på att få måla upp det mest negativa. Ganska tacksamt att sparka på Bravo (och Pep) när deras "kelgris" blev såld och samtidigt så har Bravo fått en svajig start. Sen tror jag TerStegen kommer växa med uppgiften. Jag hoppas det i alla fall, han har väl ändå spottat upp sig efter Celta matchen. Tycker att hans värderingar har blivit bättre. Men att han är en fulländad målvakt, nja, det tycker jag väl inte, men det finns potential, hoppas han får fram det bara. Handlar väl också mycket om självförtroende, han har ju också gjort en och annan blunder han helst vill glömma. Och dom hoppas väl vi alla att han inte gör om.
Barcelona Gio Style
2016-12-15 21:40
Äh skit i Ronaldo och ballon d'or. Ni kan ge er fan på att France Football ej kommer att sluta förrän Ronaldo har MINST lika många.
Hakar ni upp er på den kommer ni att få psykbryt när den dagen kommer, för tro mig det gör den hur orättvist det än må vara.
Barcelona Gio Style
2016-12-15 21:31
@El Pistolero #9:

Njae, är inte alls benägen att hålla med. I chilenska landslaget gör han det fortsatt bra och gjorde ett par riktigt vassa räddningar både mot Colombia och Uruguay senast i VM-Kvalet.
Ja tror att det var den tuffa starten som spökat för honom. Han har granskats otroligt hårt och i vissa fall överdrivet kritiskt vilket inte är så konstigt då City gjorde sig av med sin förstamålvakt från en dag till en annan. En som var nr i det engelska landslaget och uppskattad av fansen. Det är ju också annorlunda att spela o city kontra Barca och du kan ge dig fan på att Bravos kommunikation är betydligt sämre nu när han ska föra sig på engelska. Chilenare kan inte engelska, så enkelt är det. Min brorsa som ligger på g nivå här i Sverige briljerade fullständigt på engelskan i gymnasiet där. Bättre än lärarna haha. Sen är det hjärnspöken som ställer till det. Det är knappast så att Bravo gick och blev dålig från en vecka till en annan.
Barcelona Kröjff
2016-12-15 21:13
Eftersom jag efter många om och men förstått att Ballon d´or inte alls delas ut till världens bäste i fotboll ett specifikt år, utan till den mest framgångsrike spelaren i fråga om titlar med klubb respektive landslag, så borde man kanske även upplysa France Football och framförallt FIFA om denna väsentliga distinktion. För att om möjligt minimera risken för nya onödiga diskussioner i en nära framtid efter nyår.
Barcelona Iniesta70
2016-12-15 19:57
Arda Turan

Säger inte att du har fel. Alla har ju rätt till sin egen åsikt. Men det är väl bara att scrolla eller skriva ett eget intressant inlägg som får blickarna att riktas på annat än barnsliga bloggar?
Barcelona ArdaTuran
2016-12-15 19:48
Herregud.. Forumet verkar ha blivit en barnslig blogg istället.
Barcelona Iniesta70
2016-12-15 19:37
Kröjff Sprida lite ljus och glädje i dessa mörka adventstider gör mig glad. Spelar ingen roll hur många "tumavtryck" ett inlägg får. Det du skrev är det ultimata "tumavtrycket", sen kan det stå "noll "vid tummen. Gör mig detsamma. Sen är ju "dagdrömmen" inte helt tagen i det blå. Naiv, visst, önsketänkande, absolut. Men smaka på konstellationen : Pep som utvecklare, Xavi, Puyol som tränare och Pique som president. Iniesta som limmet, länken, bollplanket. La Masia som grundpelare. Inga onödiga köp. Inga hypade företag, eller hypade spelare. Är det helt, helt omöjligt? Kanske på alla punkter. Men,men..kul fantasi. Senaste inköpet är en Irlänsk "Kilbeggan". Ska snart lägga kidsen...sen så:)
Barcelona Barclasico
2016-12-15 19:22
[1/2] Man City's goalkeeper Bravo is unhappy with life at the English club and would consider a return to Barcelona #fcblive [don balon]
[2/2] Bravo has told friends he regrets leaving Barca and would gladly return - even to be just a backup to Ter Stegen #fcblive [don balon]

Haha ouuch
Barcelona Kröjff
2016-12-15 19:13
Iniesta70

Min sambo hälsar och tackar, för att hon fick höra mig skratta och se mig le för en gång skull (hoppas moderatorerna har överseende med ett och annat litet PM i väntan på..)
Annons: