/spanien/atletico/forum/535.aspx/spanien/atletico/forum/535.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Atlético
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Atlético JFH
2013-10-04 17:55
Regelverket skiljer sig mellan olika idrottsförbund. I just basketfallet så finns det en begränsning för endast 1 sk naturaliserad medborgare per landslag. Dessutom krävs det att landslaget i fråga är klart lägre rankat än landslaget som spelaren annars skulle representera. Syftet enligt FIBA är att främja sportens popularitet och utveckling i det svagare landet/landslaget. Har man dessutom representerat ett landslag i basket, vare sig det är på ungdoms- eller seniornivå är det sedan oerhört svårt att byta till ett annat (undantag finns).

Personligen tycker jag att Costa, efter att ha representerat Brasilien i 2 landskamper, inte borde få rätt att byta. I synnerhet inte till ett landslag där hans enda samband med landet är att han spelar där. Hade han aldrig representerat Brasilien så hade det varit mer acceptabelt, i mina ögon.
Atlético paniagua
2013-10-04 17:08
Rent spontant känns det dock som att det bör ske någon form av standardisering globalt när det gäller detta ärende, annars blir det bara en fars av alltihop. T.ex. genom att det sätts en gräns för hur länge en idrottsman måste ha bott i landet innan han får representera det (+givetvis medborgarskap).
Atlético paniagua
2013-10-04 17:03
@Zoran

Jag syftar snarare på de spelare som blir "värvade" till landslag, som t.ex. brasilianer som spelar för arabländer, kanadensiska hockeyspelare som spelar för andra landslag osv. Där var intentionen att de skulle spela för landslaget och därför blev de flyttade.
Ja, jag sa inte att Sverige var ensamt på basketsidan, det finns mängder av landslag med amerikaner. Dock är det så att det bland svenskar ofta gnälls när andra länder gör på detta vis, men sägs ingenting om när det sker bland de svenska landslagen. Därför fokuserade jag min kommentar på Sverige.
Atlético zoran
2013-10-04 16:10
@paniagua

Om jag ska vara ärlig så tror jag inte att någon spelare som flyttar till ett annat land och sedan blir kallad att spela för det landets landslag någonsin har en tanke på att det skall ske innan han faktiskt blir varse om intresset som landet har för honom. Väldigt ofta sker det "plötsligt" som du själv skriver. Det är dock känt att Diego Costa ville spela för Brasilien före Spanien innan spanjorerna gjorde sitt intresse officiellt.

Om vi tittar på exempelvis basket så finns det mängder med amerikaner i andra landslag. Sverige är absolut inget undantag.

Sjukt kul att du är tillbaka på forumet!
Atlético paniagua
2013-10-04 14:51
Jag tror att intentionen är en faktor i sammanhanget. Flyttar/flyttas du till ett land med intentionen att du ska tävla för det landets landslag, så är det väl inte helt ok. Vi kan dock nog utgå ifrån att Costa, när han flyttade till Spanien, aldrig gjorde det med intentionen att slå sig in i Spaniens landslag, utan det är ett alternativ som öppnats för honom nu plötsligt. Annars hade han väl inte valt att spela för Brasilien i den där vänskapsmatchen. Sportvärlden är ju full av sådana här exempel. Tänk på alla "naturaliserade" kanadensare som spelat för alla möjliga hockeylandslag i världen.
Atlético zoran
2013-10-04 14:50
@Svennebanan:

Alla spelare har tillgång till en Volkswagen som en del av Atléticos sponsoravtal med tyskarna. Vissa av spelarna använder de, andra kör sina privata bilar till träningarna. Sist vi var nere på Cerro så minns jag att Emre och Cebolla använde sig av varsin.
Atlético paniagua
2013-10-04 14:40
...sen har vi ju alla andragenerationens invandrare, som t.ex. i Sverige. Vilket land "måste" de representera för att det ska vara ok i folks ögon? Det man är född i eller uppvuxen i eller vars föräldrar är ifrån?
Atlético zoran
2013-10-04 14:31
@acerci Jag håller med dig i mycket av det du skrev i ditt första inlägg. Jag tycker att man ska ha en betydligt klarare koppling med landet man representerar som sträcker sig längre än vad som är fallet hos Diego Costa. Å andra sidan, det är just i Spanien som Diego Costa har gjort sin karriär i. Om du inte har en fotbollskarriär i någon av alla dessa brasilianska klubbar så vet inte supportrarna vem du är. Diego Costa var helt okänd i Brasilien fram tills det att Scolari tog ut honom mot Italien och Ryssland förra säsongen. När han väl blev uttagen så trodde de flesta att Costa hade kommit in i landslaget via Jorge Mendes som även representerar Scolari. Det var väldigt mycket spekulationer kring det i Brasilien, men vi som följt hans karriär vet vad han har gått igenom och att han visst förtjänade att spela för Brasilien med de alternativen de har på topp, även om det såklart skall sägas att Freds och Jôs rykten i Europa är ungefär vad Diego Costas är i Brasilien. Vi måste liksom tänka ett steg längre och sätta oss in i det brasilianska folkets sits också, även om vi anser att de har fel. Det serbiska fotbollslandslaget har haft många fall av spelarimporter som haft en vilja att spela för landet de slog igenom i. Ett väldigt bra exempel är Cléo som gjorde succé i Partizan, men som hade bott i landet mellan 2008-2011. Serbien saknade en anfallare som gjorde skillnad (och Cléo var i jättefin form) samtidigt som vissa med "andra" intressen såg en möjlighet att sälja en spelare betydligt dyrare. Det är ju ingen hemlighet att landslaget höjer priset på en spelare. En stor del av Partizan-fansen var naturligtvis bakom beslutet att han skulle representera Serbien pg.a. allt bra han gjort för klubben, men i slutändan blev det ingenting eftersom..han inte hade tillbringat 5 år i landet och hade inga som helst familjära kopplingar till Serbien. Som jag ser det finns det flera olika nivåer av det här: 1) "Qatar-brassar" som Emerson Sheik som aldrig hade någon som helst möjlighet att representera sitt ursprungliga land pg.a. konkurrensen så han slussades in i Qatars landslag efter tre år i landet. Det tycker jag inte är ok. Sportsliga anledningar ska inte vara giltiga i mitt tycke å andra sidan, vem är jag att säga hur Emerson eller någon annan som tagit det här steget känner? Jag är ingen. 2) Zdravko Kuzmanovic. Uppväxt i Schweiz till serbiska föräldrar (från Bosnien) samtidigt som han är en produkt av schweizisk fotboll. Vi ska inte glömma att det inte är gratis att investera i talanger och speciellt inte i någon som vid det laget var lagkapten för det schweiziska U21-landslaget. Väljer Serbien eftersom det är vart han har sitt hjärta. Jag kan lugnt säga att jag också hade valt Serbien över Sverige, trots att jag är väl medveten om vilken skit som pågår där och trots allt som Sverige har gett mig, något som jag även är extremt tacksam för. Men i mitt fall hade hjärtat avgjort. 3) Neven Subotic. Född i Banja Luka. Kunde spela för fyra länder: Serbien, Tyskland, USA och Bosnien. Jag tror att han alltjämt har fyra pass. Börjar spela sin ungdomsfotboll i Tyskland, flyttar sedan till USA där han upptäcks i en park och är plötsligt på väg in i det amerikanska U17-landslaget. Han spelade en turnering i Holland med de och sedan tog Steve Kelly honom till Mainz (då var Jürgen Klopp fortfarande i Mainz). Blir inte uttagen till U20-VM i Kanada 2007 av Thomas Rongen eftersom han inte gillade Subo och när han utvecklats till en jättefin spelare under Jürgen Klopp i Dortmund så väljer han slutligen Serbien. Jag vet att hans pappa låg på för att han skulle spela för Serbien. Hur som helst, den här typen av saker är extremt intressanta att diskutera och det finns en hel del nyanser att ta hänsyn till. Sen så är hela Balkan en väldig komplex värld..
Atlético paniagua
2013-10-04 14:29
@acerci

Jag vet inte om jag håller med riktigt. När anser sig någon vara spanjor t.ex. och ska ngn yrkesval stå i vägen för om personen ska få representera ett land? Om en somalier, som är löpare, flyr sitt land pga politiska skäl och invandrar till Sverige och efter ett par månader representerar Sverige i VM, är det mer moraliskt korrekt än att en brasilian flyttar till Spanien för att en klubb (som ju är att jämföra med ett företag yrkesmässigt) bor där i 6 år och sen väljer att representera Spanien i tävlingssammanhang? Han har ju nästan fostrats i Atletico och har i princip hela sitt liv i Spanien. Vad är sportsliga anledningar? Att man platsar i ett landslag men inte i det andra? Vi kan utgå ifrån att Costa platsar i bägge och om Brasilien inte kallar honom varför ska inte Spanien få kalla honom om han vill spela för Spanien? Giftermål kan ju ha "praktiska" skäl såsom att få arbetstillstånd, uppehållstillstånd osv. Jag är fortfarande inte så hundra på "affären" Ludmila Enqvist. Och vad var grejen med den här Abeba Aregawi. Känns väl också lite sådär. Har inte svenska basketlandslaget en amerikan som i princip aldrig satt sin fot i Sverige men som råkar ha en svensk mor. Är inte Costa i det läget mer spanjor än vad basketspelaren är svensk?
Atlético acerci
2013-10-04 12:38
ADCS,

Det är ett märkligt beslut att inte ta ut honom, jag vill - s å k l a r t - se Costa i truppen. Scolari anser väl att Hulk nuvarande är bättre för landslaget [sic], för det är väl någonstans Hulk och Costa som ställs mot varandra. Märkligt, visst. Men jag ställer mig tveksam till principen att byta landslag av en ren sportslig anledning. Nu är väl Fred skadad, vilket gör det ännu märkligare i och för sig...

Paniagua,

Så sant! Komplex fråga. Om man ska våga sig på någon slags luddig distinktion tror jag att jag börjar ställa mig tveksam till landslagsbyten när det gäller byten endast pga sportsliga anledningar. Andra anledningar som är humanitära så som invandring, giftemål osv står för mig solklart över denna anledning. Men det är väl svårt att dra en gräns för vad en sportslig anledning är. Eller? Jag vet inte jag, svår fråga, har jag helt galet i den?
Atlético paniagua
2013-10-04 11:16
@acerci

Sånt här är alltid känsligt. Men när ska man sätta gränsen? När du bott i ett annat land i halva ditt liv (som Messi, som ju också kunde ha spelat för Spanien), när du har bott i 5 år, när du föddes i ett annat land men flyttade som 1-åring, eller...? Som ngn klok människa sa-"Home is where your heart is". Vem vet, kanske Costa känner mer för Spanien än för Brasilien? Ingen kan sätta sig in i vad han tänker. Hur många friidrottare har t.ex. inte Sverige som plötsligt blir svenskar över några månader för att sedan vinna VM-guld åt Sverige?
Atlético ADCS (red)
2013-10-04 10:40
acerci//

Jag förstår Costa helt och hållet. Tycker det 100% rätt gjort av honom. Han är den bästa poäng och målsnittande brasilianska anfallaren i de Europeiska toppligorna sen förra året. Scolari fortsätter att ta ut Jo och Fred. Om jag var Costa skulle jag inte ens svara i telefonen om Scolari ringde nu. Brasilien är alltid Costas förstaval, men får han inte den ärliga chansen han förtjänar så får han hitta andra sätt att spela ett VM i sin karrrär. Diego Costa förtjänar verkligen inte vara reserv till Jo och Fred. Det är absurt.
Atlético acerci
2013-10-04 08:54
Jag tycker att Costa gör ett felbeslut. Eller kanske inte för hans personliga vinning, men i mina subjektiva ögon. Jag tycker inte att en spelare ska kunna välja landslag på det här sättet, den ständiga moderna fotbollen och dess utveckling.

(Givetvis gör jag skillnad på att Costa har valt att bosätta sig i Spanien pga personliga intressen, så som sin karriär, och inte tvingats lämna sitt hemland pga hotbild eller levnadsstandard.)

Det handlar inte om val, om Scolaris fel eller inte. Han blev inte uppkallad, så kan det vara. Då går man inte och byter landslag eller anklagar förbundskaptenen. Kämpa hårdare. Bida din tid. Nä, gillar inte alls de här besluten.
Atlético Alexander Ivanovski(red)
2013-10-04 02:26
Ja López.

Atlético Antonio López
2013-10-04 00:04
Är Indi en tvättbjörn?
Barcelona KristoferDelija
2013-10-03 23:54
Aa de e sant. Tänkte mer på att han kommer få brasilianska spelarna ur balans, fansen kokar sen blir världsmästare. Skulle va fantastiskt att se.
Atlético Antonio López
2013-10-03 23:41
Kristofer/
Det är väl Scolari de ska vara lacka på i så fall? Hade Costa fått en ordentlig chans hade han spelat i Brasilien
Barcelona KristoferDelija
2013-10-03 23:31
Diego Costa kommer få lyfta VM-pokalen i skyn för Spanien i Brasilien hahahahaha vilken kung han är. Brassarna kommer också bli helt lacka på Costa
Atlético Antonio López
2013-10-03 23:10
Den enda anledningen att Costa ens vill spela i Spanien måste ju vara Koke. De två kommer leda Spanien till sitt andra raka VM-guld!
Atlético Garra
2013-10-03 22:25
Läste precis en artikel om hur avgörande Costa har vart för oss i CL.... #facepalm
Postat via SvenskaFans-appen
Atlético Conserva la Calderón!
2013-10-03 22:21
Se det så här: Costa är förmodligen Spaniens nyttigaste anfallare hittills och den som är i bäst form. Ramos&the rest förstår nog att landslaget är en annan sak och att man ska lägga allting bakom sig när man ska representera sitt land. Dock lär det finnas ett problem hos DC; identitet. Tror många spanska spelare kommer köra med knepet 'du är inte spanjor du är inte välkommen'.
Atlético 1891_1903
2013-10-03 20:48
Även fast det nu är så att Costa har en mental "on/off"-knapp så kan man inte förutse hur en mentalt rubbad Sergio Ramos, Arbeloa etc. agerar ute på en träningsplan eller i omklädningsrummet med Costa i sin närhet. Som du säger har landslagsledningen och spelarna nog lärt sig en del från de tidigare nämnda matcherna men det är fortfarande en intressant aspekt att ha med sig när man synar truppen. Oavsett kommer vi nog aldrig få svar om han blir petad pga av just det vi nämnt utan det lär benämnas som något byråkratiskt. För att ge min, felaktiga eller ej, syn om frispakarna så anser jag att både Atletis och Argentinas är en variant på Sveriges klassiker. Men jag var också bara någon månad gammal när Brolin kult förklarade "snurren" :)
Atlético Antonio López
2013-10-03 20:15
ClC/
Tack!

Costa i La Roja skulle vara guld, Scolari kan kyssa länktipset.
Atlético zoran
2013-10-03 19:55
@1891_1903 Det var så lite, men jag tycker ändå att frågan är relevant och väldigt intressant om man inte har nedanstående i åtanke. Förstår fullt ut hur du tänker. Sen är ju Diego Costa en spelare som gör ALLT FÖR DET EGNA LAGET och jag tror att såväl Del Bosque som spelarna i det spanska landslaget har lärt sig en del sedan den där El Clásico-eran där de möttes var tredje dag och alla matcher mer eller mindre spårade ur.tis På tal om frisparksvarianten i tisdags, tycker det liknar mer Argentina 1998 än Sverige 1994. Jämför gärna. Sverige 1994: http://www.youtube.com/watch?v=pzV4KNj51Do Argentina 1998: http://www.youtube.com/watch?v=LFaIJU-ddtk Cholismo 2013: http://www.youtube.com/watch?v=LhgXttOpPAg Vad säger ni själva?
Atlético 1891_1903
2013-10-03 19:16
Skönt att alltid få större inblick efter bara några meningar från fotbollsgurun-Zoran :) tack, som alltid.
Atlético zoran
2013-10-03 19:08
@1891_1903

Diego Costa är inte samma person på och utanför planen. Det har många vittnat om i Spanien som följer Atleti, inte minst Dani Hidalgo som är dagligen på lagets träningar. Han tar inte heller med sig fotbollen hem utan det som händer på planen stannar även där.
Atlético 1891_1903
2013-10-03 18:52
Ska bli intressant att se om del Bosque tar ut Costa till VM-kvalet. Mest p.g.a. av hans tidigare uttalanden om att de forna El classico mötena slet isär landslaget. Att han då ska ta in en spelare som i stort sett har något ouppklarat med de flesta spelarna i spanska landslaget, känns enligt mig som en omöjlighet.
Vad tror ni?
Atlético zoran
2013-10-03 18:19
Podcasten är uppe. Tyvärr sitter jag utomhus på Skype med telefonen så det är gott om störningar. Hoppas ni har överseende med det, men det är riktigt svårt att hitta bra tider som passar alla i redaktionen.
Atlético Conserva la Calderón!
2013-10-03 17:09
Tiago: Hay que dar la vida por Simeone estaremos con él hasta la muerte! Men måste ge sitt liv för Simeone, vi kmr va med honom tills döden! Hade jag spelat för honom hade jag nog, minst, känt samma sak..
Iifdpytf
2013-10-03 15:42
In order to expand the business these companies can take help of can't remember don't. , more information, fcluao,
Annons: