/spanien/atletico/forum/527.aspx/spanien/atletico/forum/527.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Atlético
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Atlético Antonio López
2013-10-24 20:00
Nog för att jag brukar gilla provokationer inför ett "hett" möte men Barcaredaktionens senaste artikel är löjlig. När man skriver saker som: "Fråga 6. Vad kommer Real Madrid och deras fans skylla på om Barcelona vinner matchen? 1. Domaren. X. Domaren. 2. Domaren." Kan väl säga att i detta fall så håller jag Mandril snäppet högre då spelarna åtminstone inte går ut (personligen) i media och skyller på att gräset var för torrt.. Gillar inte el plastico, det är en känslomässig bergochdalbana. Vet aldrig vem jag vill ska förlora mest. Blää
Deportivo Drulovic
2013-10-24 14:20
paniagua

Visst kan ekonomin vara en faktor men är nog inte den främsta orsaken till avsaknaden av bortafölje. Neapel som är Italiens fattigaste stad tex fyllde sin åskådarkvot på Wembley...Aven Greker o turkar fyller sina kvoter oavsett spelplats. Anledningen är nog mer rotad i Spaniens sportkultur...
Atlético Kakan_Atletico
2013-10-24 13:24
Hade hade blivit lagkapten i Barca direkt!
Tomás Roncerdo.
2013-10-24 12:21
Undra var Vidal ville komma med sin filmning igår.. Han hade lätt platsat i Real Madrid!
Atlético Fernando84
2013-10-24 11:45
Fantastiskt bra säsong och cl seger. ser fram emot att barca-real kryssar och atletico kör över betis och går upp i serieledning.
Atlético paniagua
2013-10-24 11:31
Austria Wien är inte Benfica. Dessutom finns det greker i bosatta i hela Europa. Precis som turkar. Kolla bara när turkiska lag spelar i t.ex. Tyskland. Kan garantera att bara en tiondel av dem har rest från Turkiet. Resten bor i Tyskland med omnejd. Samma sak gäller greker i Europa.
Vad gäller den inhemska ligan upprepar jag; det är svåra ekonomiska tider i Spanien. Många fotbollsstadium som tidigare var fulla till bristningsgränsen gapar nu halvtomma. Nu räknar jag inte in Real och Barcelona i detta, de har alltid folk av många skäl som jag inte orkar dra nu. Det är ett under att det fortfarande faktiskt går folk på fotboll, borta som hemmasupportrar. Att det faktiskt finns folk som köper sitt årskort på 400-500 euros, trots att de knappt har mat på bordet. Tänk de familjer som har 2-3 barn. Där kanske det rör sig om 5 årskort man ska köpa (traditionellt köps årskort till alla i familjen i Spanien om man är fotbollssupporter). Häromdagen så spelade Osasuna mot Barcelona. Den billigaste biljetten kostade 110 euros. Etthundratio euros!!!! Billigaste!!! Det är 1000 svenska kronor. Hur många svenskar har lust att lägga ned 1000 kr på att gå på fotboll? Då har vi ändå ingen ekonomisk kris att tala om och har en snittlön som ligger ca 1000 euros i månaden över den spanska snittlönen.
Betänk att man sedan också måste lägga pengar på resan till och från bortamatchen, vare sig man åker bil/buss/flyg/tåg.
Då kanske man hellre i Spanien lägger 5% av vad biljetten skulle kostat på ett sexpack öl, lite oliver och pipas, gör sig en baguette med serranoskinka och tomat och sätter sig bekvämt i tv-soffan och ser matchen hemma.
Sen är det givetvis så att det traditionellt aldrig riktigt funnits en bortakultur i Spanien, pga av att inte många biljetter delas ut till bortalaget och en del andra skäl. Oavsett, så är det inte just nu tid att ändra på den. Inte med den ekonomin som de flesta spanjorer har.
Atlético denilsonfan
2013-10-24 11:05
jag pratar inte specifikt om CL. Det är samma i den inhemska ligan. Sen hade olympiacos till exempel ganska många på plats mot Benfica i Portugal
Atlético paniagua
2013-10-24 11:00
@denilsonfan:

Sant att man i Spanien kanske inte har så stor bortamatchkultur, men du får ju också ha lite perspektiv på saker och ting. Under många år nu har det varit svåra ekonomiska tider i Spanien. Många har inget jobb. Vissa har inte ens inkomst. En halv miljon hushåll överlever tack vare nödpaket med mat som delas ut. Jag tror man i det läget prioriterar bort att gå på fotboll, i synnerhet på bortaplan...ännu mer i synnerhet om det är utomlands...och ytterligare ännu mer i synnerhet om matchen spelas i Österrike mot ett lag som inte är så spännande och man ska slå med eller utan supporterstöd. Kom igen när det är en stormatch som betyder något, t.ex. en kvartsfinal i CL eller en final i spanska cupen/Europa League. Då brukar Atletis fans ta över.
Atlético denilsonfan
2013-10-24 09:54
jag var på matchen i Wien i förrgår och tycker fortfarande det är tråkigt att bortamatchkulturen fortfarande in nått spanien. Vinsten i sig säger inte så mycket då Austria var väldigt dåliga
Atlético gurra1993
2013-10-23 16:44
Jag menar inte att han ska spela vare match. Utan ibland som igår till ex när vi leder med 0 3 mot ett svagt lag så är det väll bättre att låta oli spela än att byta in än iskall adrian som inte har bidragit med nått de senaste året. Det är ju svårt att prestera när man varken får speltid och förtroende. Därför tycker jag att en utlåning vore bäst.
Postat via SvenskaFans-appen
Atlético zoran
2013-10-23 16:14
Som jag ser det är problemet snarare att folk som bevakar engelsk fotboll i det hela stort smittas av kulturen kring ligan och tror att det fungerar likadant på alla ställen. Sedan tror jag väldigt få har någon större koll på lagen under Barcelona och Real Madrid för de helt enkelt inte anser ligan vara tillräckligt spännande. Det brukar finnas tre steg de använder sig av: 1) När de tittar på en klubb som Atlético så tänker de ofta att "en" eller "två" spelare gör hela det här laget. Så var det förr, men inte längre. 2) När klubben sedan säljer Falcao, som är stjärnan så tänker de: "Jaha, det var det, nu har Atlético gått baklänges" och ofta gör de det utan ha någon större koll på laget. 3) Atlético har inga pengar så man passar inte in i den här profilen där allt handlar om pengar, övergångsfönster, pengar och återigen övergångsfönster. Ibland känns det som om övergångsfönstret är viktigare i England än själva fotbollen som spelas. Så mycket fokus och uppmärksamhet tar den delen av fotbollen. Det är exakt samma sak idag. Nu är Atlético plötsligt Diego Costa i folks ögon och när de har sett laget längre fram i turneringen så kommer de börja se andra element som gör att de med stor sannolikhet bara sopar undan det de sagt tidigare. Det är så det fungerar i media Sverige.. EDIT: LOL på att sälja Óliver Torres i januari. Varför inte bara reflektera över att alla inte kan slå igenom i ett väldigt starkt lag när de är 19 år gamla? Ge det lite tid, det var exakt samma läge med Koke och det är trots allt det man presterar på planen som räknas och avgör om man ska få mer speltid, inte upprymningsfaktorn över att en ung spelare får möjligheten att spela.
Atlético Kakan_Atletico
2013-10-23 00:01
Tror faktiskt att Ola menade våra 3-4 senaste somrar. Men det var väl många "utomstående" som hade trott att vi inte skulle kunna göra så bra ifrån oss Falcao.

Men vänta. Sälja Oli i Januari? Att sälja är inget alternativ. Låna ut? Varför inte.
Atlético paniagua
2013-10-22 23:58
@el niño para siempre!:

Medan gruppspelet pågår så är det målskillnad. När gruppspelet spelats färdigt så är det inbördes möte i första hand.
Atlético Garra
2013-10-22 23:52
el niño: haha jag stod i köket när jag hörde den kommentaren och reagera med att skrika 1 spelare! Falcao! han kanske menade säsongerna när vi sålde Forlán,Agüero, De Gea, Reyes, Simao, Maxi, Ujfalusi m.m. men troligtvis inte. :)
Atlético Antonio López
2013-10-22 22:51
Att låna ut Óli i Januari känns rimligt, speciellt om Diego kommer.
Atlético el niño para siempre!
2013-10-22 22:50
Ola i Viasatstudion medans Niva hyllar Simeone och bygget han skapat "De (atletico) som man trodde var sönderköpta" Vänta.... Va...? Va sa han?
Atlético Sk018
2013-10-22 22:40
Kul att se på koke och costas utveckling... så jäkla bra de blivit! Roligt att även alderweireld fick en bra match så tidigt. De var aldrig ens nära ! :)
Atlético gurra1993
2013-10-22 22:33
Hoppas fan att oli lånas ut eller sälj i januari.
Atlético el niño para siempre!
2013-10-22 22:22
Är det inbördes möten eller målskillnad som gäller i CL?
Atlético Antonio López
2013-10-22 22:16
Bobban & Gurra/

Typiskt, Tack! :)
Atlético gurra1993
2013-10-22 22:06
In med oli
Atlético Alexander Ivanovski(red)
2013-10-22 21:54
gurra: har letat runt men finner ingen på Sopcast. Kanske för "liten" match
Atlético Alexander Ivanovski(red)
2013-10-22 21:50
COOOOSTA*
Atlético Bobban (red)
2013-10-22 21:30
A Lopez KOKE naturligtvis;)
Atlético gurra1993
2013-10-22 21:30
Äre nån som har en sopcast?
Atlético gurra1993
2013-10-22 21:29
Koke såklart:)
Atlético Antonio López
2013-10-22 21:28
Vem var det som slog den fina passningen till Filipe? första målet?
Atlético Conserva el Calderón!
2013-10-22 21:03
Klassavslut!!!
Atlético Antonio López
2013-10-22 21:00
COSTA!!! 2 målchanser 2 mål.
Atlético Antonio López
2013-10-22 20:55
Hur kommer det sig att man bytte ut Stankovic så tidigt?
Annons: