/spanien/atletico/forum/313.aspx/spanien/atletico/forum/313.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Atlético
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Atlético pimpster
2014-07-07 20:38
bra och långt blogginlägg om oblak (innan el-finalen) Edit. Får inte länken att funka. Espn gjorde ett bra reportage som heter mr clean sheet. Jan Oblak
Postat via SvenskaFans-appen
Atlético Chewie
2014-07-07 20:19
Någon som har tittat mycket på Benfica och har en åsikt om denne Oblak?
Atlético zoran
2014-07-07 19:39
@belgaren:

Jag försvann ett par timmar och plötsligt har Atlético nästan genomfört två viktiga värvningar. Det stämmer. Kolla Altas y Bajas. Uppdaterad förstås.
Atlético 3-5-2 (f.d. Tigern)
2014-07-07 19:26
Den här Oblak... Är han bra? Jag ser ju hellre Navas för jag kan inte tänka mig att Atléti köper bägge.
Atlético Garra
2014-07-07 19:21
Neymar Messi Suárez

Världens mest irriterande anfall...
Atlético belgaren
2014-07-07 18:47
Mycket snack på twitter om att Oblak gör läkarundersökning ikväll, han kom inte på Benficas träning idag tydligen. Kan det stämma, Zoran?
Atlético Conserva el Calderón!
2014-07-07 17:55
D.E.P Di Stefano!
Atlético CosaFai?
2014-07-07 11:00
Måns [Plastista]
Är inte förvånad att en link som denna kommer från ett Real-fan :)
Vattenpipita
2014-07-06 18:05
Jag söker fortfarande skribenter till LIGA BBVA Suecia grabbar. Kontakta mig om ni är intresserade. Vill skapa en awesome facebook page som ENBART rapporterar la liga nyheter!

mvh
vattenpipita
Vattenpipita
2014-07-06 16:57
@Måns [Madridista:

Hahaha
Måns [Madridista]
2014-07-06 16:22
Undrar vad Cristian Rodriguez höll på med på bänken i Atlético i finalen hehe...
Atlético zoran
2014-07-06 14:17
@Conserva el Calderón!:

Klubben har stått upp mot spelarna och deras agenter sedan Champions League-finalen. De vägrar att sälja. Det finns egentligen inte så mycket mer de kan göra förutom att begära skatterna på utköpsklausulerna, men det i sig skulle vara skadligt för relationen med andra klubbar.

Atléticos stora problem är dock att man inte har ekonomin att konkurrera med de största. 15 år efter de där åren i Segunda División så kämpar man alltjämt med att sanera skulder som aldrig borde ha funnits där. När någon erbjuder dig dubbelt eller trippelt så mycket i lön så skulle du också säkerligen tänka efter om det vore värt det att lämna. Den chansen dyker bara upp en gång.

Jag förstår exempelvis Filipe Luís situation till viss del, speciellt med tanke på att det rör sig om en spelare som är mycket viktig för laget. Fem spelare har förlängt sina respektive kontrakt med Atlético under 2014. Atlético skrev 11 kontraktsförlängningar (Juanfran och Koke inkluderade) under 2013. Ingen av dessa inkluderar Filipe Luís. En av de var Adrián som gjort minst sagt minimalt för att förtjäna en förlängning.

Filipe Luís, Mario och Gabi skrev förlängningar i maj 2012. Det är ingen överraskning att såväl Filipe Luís som Mario inte är nöjda med sin situation. Det här med löner fungerar ungefär som exemplet jag beskrev nedan: "Om han får nytt kontrakt, varför får inte jag det?" eller "Om han tjänar så mycket och inte ens spelare, varfär ligger jag på den här lönenivån?". Det skapar en dominoeffekt.

Att Filipe Luís INTE har fått ett förslag om kontraktsförlängning innan Chelsea dök upp med viljan att köpa loss honom är för mig ett mysterium och även en konsekvens av att man missat en mycket viktig spelare i laget. Att Filipe uppför sig som han gör är dock en annan femma..
2014-07-06 13:28
@zoran:

Samtidigt så måste ledningen och klubben stå upp för sig själva och inte tillåta sådant beteende från spelare. Vi har trots allt vunnit allt förutom CL då vi kom på andra plats och laget som vinner så pass mycket ska åtminstone ha respekt inom egna kretsar, dvs. spelarnas respekt. Att de inte respekterar klubben och "säljer" sig hit och dit ska inte ligga i linjen med framgången den har klubben har givit dem.
Atlético zoran
2014-07-06 13:07
@Kakan_Atletico:
En spelare som Filipe Luís ville lämna redan förra sommaren och gjorde sitt livs säsong i år. De här spelarna är på toppen av sin karriär fotbollsmässigt och har inte råd att slösa bort chansen att kämpa om titlar. Om klubben skulle sänka priset på Miranda skulle klubbledningen 1) tappa supportrarnas förtroende genom att de inte följer det de lovat, dvs. bara sälja spelare om någon dyker upp med utköpsklausulen 2) det här med uttalanden i media är en taktik från spelarnas agenter för att supportrarna skall släppa kravet och press på att spelarna försvinner för mindre än vad klubben vill sälja för och 3) "Om Miranda kan gå för mindre än utköpsklausulen, varför skulle inte jag få göra det i så fall?" - så tänker spelare, agenter osv. Det måste finnas en rejäl linje som man håller sig till. Den här sommarens linje påminner väldigt mycket om Gil Maríns favoriter i Porto. Att vara spelaragent är ungefär som att lösa upp svåra trippelknutar. Först löser man den första delen på knuten (kastar ut i media att det finns intresse för en spelare), sedan klarar agenten upp den andra knuten (hittar någon köpare som är intresserad att betala en större summa pengar för spelaren och erbjuda högre lön) och slutligen löser agenten upp den sista knuten (övergången genomförd). De bearbetar supportrar på det viset. Klubbledningar fungerar ungefär på samma vis.
Atlético zoran
2014-07-06 13:00
@Conserva el Calderón!:

Atléticos ekonomiska situation tillåter inte klubben att låta en spelare av hans kvalité sitta på bänken som straff för hans attityd, dels pg.a. hans marknadsvärde, men framförallt pg.a. hans kontraktssituation. Tror personligen att Atlético lutar åt att förlänga med spelaren, höja hans lön och sälja honom nästa sommar. Ungefär som man gjorde med Diego Costa eller Agüero.
Atlético Kakan_Atletico
2014-07-06 12:42
@Conserva el Calderón!:

Känner lite likadant där. Är han verkligen motiverad? Med tanke på att vi har två duktiga "ersättare" i klubben redan så kanske det är bättre att sänka priset?
2014-07-06 12:15
Jag tycker Mirandas attityd bör straffas så att han inte får ett nytt kontrakt. Att man har siktet inställt på att lämna och sen "tvunget" stanna i klubben är ingen situation som bör belönas någonstans. Satsa på Alderweireld eller Gimenez..
Atlético rawkus [siempre contra la peste blanca]
2014-07-06 02:22
Keylor Navas... Mama mia! Ser hellre honom för de 10 mille det snackas om, än Oblak. Navas kan ligan och bör fa Spanskt pass vilken dag som helst.
Barcelona KristoferDelija
2014-07-05 19:56
Argentinas försvarsspel påminner sjukt mycket om Atleticos. Jäkligt imponerande.
Dom har det i blodet argentinarna.
Atlético CosaFai?
2014-07-05 19:50
Fan vilket tråkigt VM, Sydamerikanerna får fördelar gång på gång på gång. Uruselt, svårt att spela fotboll när man inte får spela det minsta kontaktsport, det gynnar ju bara de filmande sydamerikanerna. Sen att sydamerikanerna får spela hur hårt som helst ser inte domarna. Tröttsamt! Hoppas verkligen att både Argentina och Brasilien får storstryk i nästa omgång.
Atlético bel0
2014-07-05 17:49
Jag är inte så positivt inställd till att ta in både Manzukic och Negredo. Vill ha en kvickare spelare bredvid någon av dessa :)
Atlético bel0
2014-07-05 17:46
Håller med Zoran om Sosa. Jag har alltid gillat honom och tror han kommer vara väldigt bra nästa säsong om han får en hel försäsong på sig! Hoppas vi köper honom.
Atlético Kjelleman
2014-07-05 16:30
Tack Zoran för bra och utförliga svar
Atlético Gaboro
2014-07-05 16:12
In med Gaitan, Oblak, Mandzukic, Negredo, och Ansaldi pa lan. Lat Felipe Luis stanna. Forlora Courtois. Josuha och Silivo kan ocksa fa dra till Benfica for att sanka priset pa de tva forstnamnda. Jag ar mer an nojd.
Barcelona KristoferDelija
2014-07-05 16:04
Säljer Diego Costa och får in Mandzukic och Gaitan på det ser jag som helt klart en förbättring. Eller vad tycker ni?
Atlético zoran
2014-07-05 15:27
@Kjelleman:

1) Mycket av snacket kring Lukaku-affären har handlat om att Chelsea vill sänka priset på spelare som Diego Costa, Filipe Luís och João Miranda genom att låna ut Lukaku till Atlético under en säsong. Behåller du hellre Filipe Luís än tar Lukaku på lån en säsong då Atleti ändå inte kommer kunna köpa loss honom nästa sommar?

2) Atlético har bara tre spelare med icke EU-pass. Miranda kommer få spanskt pass inom kort. Man har väntat i två somrar på det, men det finns en stor risk för att han blir såld. Correa kommer inte ens spela under de första sex månaderna för att han återhämtar sig från en hjärtoperation vilket innebär att han inte ens behöver skrivas in innan januarifönstret. Planen med Giménez innan VM var att låna ut honom. Det kommer finnas plats för spelare med icke EU-pass.

3) Diego köper jag. Han hade ingen lyckad andra sejour i Atlético, men sådant är livet. Det går inte att sätta alla övergångar. Han bidrog ändå med ett väldigt viktigt mål på Camp Nou och i vissa matcher kunde Atleti spela av tillställningen med hjälp av större bollinnehav. Planerna från början var större, men så är det ibland.

3) När det gäller Sosa misstar du dig och det rejält. Du är dock inte ensam om det. Många Atlético-supportrar gör samma misstag.

Anledningen till att Simeone tog in Sosa i januari var för att han visste vad han fick av spelaren på och utanför planen, men framförallt på fasta situationer. Vi kan säga vad vi vill om Kokes och Gabis hörnor och frisparkar, men ingen av de har bättre tillslag i jämförelse med Sosa.

Sosas fasta situationer var direkt avgörande i en del av matcherna som var väldigt jämna förra säsongen. David Villas 2-0-mål mot Celta Vigo på Balaídos spelades fram av Sosa strax efter ledningsmålet. Atlético dödade den matchen i och med det andra målet. Diego Costas segermål mot Granada i andra halvlek spelades fram av Sosa. Matchen slutade 1-0 och Atleti fick kämpa jävligt hårt för den segern.

Mirandas ledningsmål i 72:a mot Elche assisterades av Sosa i en match där Atlético inte spelade särskilt bra, men ändå fann en väg till seger. Alderweirelds kvitteringsmål mot Málaga spelades fram av, just det, Sosa. Utöver det var han bra mot Rayo Vallecano på bortaplan (där vi förlorade med 3-0 säsongen innan) och spelade även fram ett mål där.

Om Atlético hade förlorat poäng i två av de här matcherna hade vi aldrig vunnit ligan. Han kan utan tvekan bidra med mer än fasta situationer, men väldigt få spelare kommer in i januari, lär sig ett system och briljerar på en gång. Ge honom en försäsong så ska du se att han kan mer än bara slå frisparkar och hörnor.
Atlético zoran
2014-07-05 15:02
@Kakan_Atletico:

De erbjuder 15 miljoner EURO. Ännu mindre.
Atlético Kakan_Atletico
2014-07-05 11:31
15 miljoner pund? HA, FUCK OFF MOU!
Atlético CosaFai?
2014-07-05 11:15
Kjelleman/
Jag tycker inte att man har riktigt rätt att klaga på Simeone efter en CL-Final och ett liga guld. So let the man do his magic ;)
Atlético Kjelleman
2014-07-05 09:52
Förstår inte varför Simeone inte sagt tidigare att han inte vill ha Lukaku , 2 månaders förhandlande är bortkastade
Han tycks bara vilja ha Argentinare och helst sådana som inte har EU pass
Tidigare har han tjatat om att Diego Ribas var den enda spelaren som han ville ha och senare Sosa , och båda blev bänknötare
Annons: