/spanien/atletico/forum/2675.aspx/spanien/atletico/forum/2675.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Atlético
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Atlético Veronica
2005-02-03 22:46
Vi måste vinna på borta plan om vi ska till ut till Europa eller vinna cupen =)
Atlético paniagua
2004-11-23 16:40
--Pelayo--
Mm, jag förstod nästan att det låg till så och jag förstår hur du tänker och känner eftersom det är liknande känslor jag har när det gäller spanska klubbar internationellt. Dock är jag tämligen likgiltig inför andra klubbar i nationella tävlingssammanhang utom Atleti, som jag älskar, Barca som jag avskydde men numera tolerar och Real som jag tidigare hyste viss sympati för men som jag numer börjar tycka allt sämre om.
Atlético andersito
2004-11-25 18:40
ehh jag har varit borta ett tag och jag märkt att min lilla ironiska vinkling togs på allt för stor vinkling. Det enda jag menade var att det största derbyt i spanien bör vara Real Madrid-Atletico madrid även om det är en mer subjektiv inställning och jag fattar också att Sevilla derbit är stort. Men sett till antalet supportrar bör Madrid-Atleti vara större...

Det där med vad det som finns mest av i Madrid, Real Madrid fans eler Atletifans låter jag var osagt, jag har uppfattat det som paniagua också men det finnns förvånansvärt många atletifans så skillnaden i Madrid stad an inte vara alltför stor i alla fall.

Pani: Du verkar ha större koll än vad jag har vad gäller historiedelen så du är mer än välkommen att skriva in en historiedel som vi kan lägga upp på sidan...bara att maila mig
Valencia andersp
2004-11-25 18:33
Van der Meyde ryktas det mycket om... Bl.a. om ett byte med Valencia där hemlängtande Fiore går i motsatt riktning. Hursomhelst är det ung, vass spelare som har stor potential och vårt kantspel behöver helt klart förbättras. En till anfallare skulle inte heller sitta fel...

För övrigt är det riktigt trist det som händer i Real...
Valencia andersp
2004-11-25 18:35
Här en länk som visar det jag menar...

www.bentex.co.uk/Real_Vs_Lev.wmv
Spanien Pelayo (A.K.A 14-79)
2004-11-23 16:25
Paniagua,

Det skall till vidare fördjupningar för att göra min ståndpunkt klar. Mina val av lag är alltså inte baserade på politiska åskådningar eller identitet etc. Hade det varit det sista hade jag ju kvarhållit mitt tycke för Barcelona.

Mina val är helt enkelt baserade på det som gör och formar mig själv som person för tillfället. Kärleken till den spanska fotbollen överskuggar kärleken till ett enskilt lag eftersom den typen av kärlek hämmar mig och koncentrerar den bara till ett lag, det kan jag inte leva med sedan den är alldeles för stor för att inte andra skall undlåtas att bli besmittade av den.
Således håller jag med stolthet och glädje med om att jag är känslokallare till lagtillhörighet medan jag hyser en ovillkorlig kärlek till klubblagstillhörighet. Du ser säkert skillnaderna.

Den spanska landslagströjan är - således - det perfekta valet varur känslorna strömmar.
Barcelona Xaviii
2004-11-21 20:00
Tillomed jag viste att eran match visades på Tv4+ och jag är Barça Supporter!
2004-11-23 14:40
Diskussionen om varför man håller på ett lag är intressant.

Själv så befinner jag mig i en märklig situation. Farsan är ifrån den generationen spanjorer där man "måste hålla på Real" (sena 40-talisterna) därför att de var mest framgångsrika internationellt sett och därmed också gav bäst rykte åt Spanien. Det var hans motiv för att hålla på ett lag - själv var han arbetarklass och galicier.

Sedan så flyttade familjen och bor numer i Barcelona och är Cúles allihopa. Detta förhindrar emellertid inte farsans val av lag.
För mig var det annorlunda. Blev antagligen väldigt påverkad av att ha släktingar som bodde i Barcelona och kunde därvidlag identifiera mig med laget just därför (tror inte det hade så mycket att göra med att dem höll på det - men utesluter inte att det kan varit så).

Hursomhelst hade det ingenting att göra med yrkesbakgrund eller klassidentifiktation som motiverade valet av lag. Det är först på senare år som jag kommit att fundera på detta och överväga dessa ting då ens egen identifikation också väger tungt i förhållande till vilket lag man stödjer.
I dag kan jag säga att jag avskyr F.C Barcelona med rent samvete men det hindrar mig inte från att tycka om och hålla tummarna för somliga spelare därifrån (som ex Puyol och Xaví).

Atlético paniagua
2004-11-23 15:40
--Pelayo--
Ta inte detta som kritik nu, men om du såhär i efterhand lyckas "välja" ett lag efter hur det passar med din identitet, politisk åskådning osv, så har du nog en lite känslokallare (obs! Ej den negativa betydelsen av ordet, men jag hittade ej ngt bättre ord på svenska. Rätt nyans av ordet vore "frio" på spanska) inställning till lagtillhörighet än vad jag har.
För mig vore det otänkbart och förmodligen också psykologiskt omöjligt att börja hålla på ett annat lag än Atleti och AIK, bara för att de rent "statusmässigt" inte skulle passa min profil. Min lagtillhörighet är så djupt rotad att detta ej skulle gå.
Men det är möjligt att du har ett mer öppet sinne till denna fråga och är lite mer neutral. Kanske är det därför du hellre väljer att identifiera din profil och nickname med spanska landslaget än ngn specifik klubb.
Atlético Jesus Gil
2004-11-21 20:30
Perea är ju sjukt grym fyfan!!
2004-11-23 13:07
Paniagua,

Vill passa på att komplimera dig för din goda ton i de inlägg du skriver. Det behöver vi emellertid inte göra någon större sak utav för att undslippa risken att detta blir betraktat som en klubb för inbördes beundran. :-)

Det skall ju sägas det att bakom Athleticos grundande var allt annat än "arbetarklass"; Fernandez de Cordoba och Vicente Cabeza de Vaca (som var i staden Madrids borgmästarskap), Markisen av Portazgo samt en mycket berömd tjurfäktare i Madrid.
Bland de första turneringarna Ahtletico spelade bevistade ju b la kung Alfonso XIII, men det är väl också så att stadens arbetare identifierar sig med ett lag, och därmed också tar det till sitt hjärta.

Dock finns det en andra falang bland Atletis supportrar som är är starkt anti-Barca. Jag tillhör denna, även om detta har förändrats ngt sedan Henke kom till klubben.

Det finns också en falang inom Real Madrid-supporterskaran som använder sig av ett tvådelat Espanyol-Realmärke, precis som jag antar att det motsvarande finns inom Espanyol. Dessa finner vi emellertid bland de mer extremare lagren, exempelvis kan vi hitta det bland Ultras Sur. (De säljer sådana halsdukar och märken på webben och i deras lokaler).
Atlético paniagua
2004-11-23 14:37
Som parentes, för de som inte redan vet det, kan också nämnas att Atletico bildades av madridbor och inflyttade basker, såsom en "filial" till Athletic Bilbao. Därför hade de i början också likadana tröjor; tvådelat blå-vita á la Blackburn Rovers. Det var först senare som bägge lagen bytte till röd-vit-randiga. Och då var det Madridlaget som bytte till dessa först och blev stilbildande.
Barcelona Barçafan_Nr1
2004-11-21 23:52
Grattis till vinsten.
Atlético Jesus Gil
2004-11-21 22:55
Mina Betyg (1-4)
Franco 4
Velasco 2+
Perea 4
Pablo 3
Sergi 1+
Paunovic 1
Sosa 1+
Jorge 1
Antonio Lopez 2+
Ibagaza 2+
Torres 3

Inbytare
Salva 2
Colsa 3+
Braulio spelade för kort tid för att betygsättas

Colsa från start nästa match!
Atlético Jesus Gil
2004-11-23 11:47
Hur är det i Sevilla?Är Betis ett "arbetar"-lag?
Atlético paniagua
2004-11-23 14:28
--Pelayo--
...tack för komplimangen förresten.
Atlético paniagua
2004-11-23 12:08
--Jesus Gil--
Ser man till historien, så är det så. Betis är "arbetarlaget" emedan Sevilla är "snobblaget". Legenden säger att Betis bildades av ett antal spelare som ej fick vara med i Sevilla för att de inte var från god familj eller tillhörde arbetarklassen. Vet ej om det är en skröna.
Numer tror jag att klassgränserna är mer utsuddade i frågan om klubbsympatier.
Atlético Jesus Gil
2004-11-21 20:55
Dagens citat: "Det är för hög skillnad mellan dom bästa och dom sämsta spelarna i Atletico"

Det heter väl 'för stor skillnad', men jag hajar vad han menar.
Atlético paniagua
2004-11-23 14:13
--Iba_gaza--
Hehe, nä så är det ju inte. Man skall ju inte välja lag efter politisk åskådning. Och det tror jag inte ngn spanjor gör heller. Det finns högersympatisörer i Atletis led precis som det finns vänsterfolk i Reals. Men rent generellt finns en viss social uppdelning. Min moster som är Real"forofo" (fanatiker eller liknande på svenska) anser att Atletis anhängare är "gente simple", "verduleros" och "pescadores". Dvs i stort sett torghandlare.
Vad gör att man väljer ett lag framför ett annat? Tja, man präglas av sin omgivning. Kanske ens far håller på det laget. Eller favoritkusinen. Kanske alla polarna på lekis höll på det laget, så då började man göra det själv för att inte vara utanför. Eller så tyckte man ett visst lags tröjor var snyggare än de andra när man var liten.
Jag tror att det är förhållandevis få som valt lag pga att det laget spelar bäst fotboll. Och tur är väl det för då skulle alla hålla på ett ytterst fåtal lag. Och jag tror att det är försvinnande få som håller på ett lag utifrån politisk åskådning...

--Pelayo--
Det stämmer det du säger om Atletis historia. Och paradoxalt nog är Reals den motsatta. Dvs de bildades som ett arbetarlag. Lustigt hur sånt kan svänga...
Atlético Jesus Gil
2004-11-21 20:45
Fan va dom slänger sig
Atlético paniagua
2004-11-23 11:10
Kan ej låta bli att lägga mig i diskussionen...
--Iba_gaza--
Jag är rädd att du är ute och cyklar. I Madrid stad (och även förorter) finns det tyvärr fler Real-anhängare än Atleti-dito. Fast detta beror lite på geografi också. Generellt kan man säga att de södra förorterna går i röd-vitt medan de norra och östra är vita. I innerstan är de södra stadsdelarna Atletitäta medan de centrala och norra stadsdelarna är mera åt Real-hållet. Men även social status har med sympatierna att göra. De förorter och stadsdelar som räknas som "fattigare" eller mera "arbetarklass" är generellt typiska Atleticofästen, medan de rikare förorterna och stadsdelarna är Real-trogna.
I övriga landet är det givetvis hetare känslor när det gäller Real än Atleti. Antingen älskar folk Real eller så hatas de. När det gäller Atleti är folk i allmänhet rätt likgiltiga.

Hur gärna vi Madridälskande fotbollsfans än vill framhålla Atleti-Real som det största derbyt, så tror jag nog att Sevilladerbyt är det hetaste.

Konflikten Real-Barcelona sträcker sig längre tillbaka i tiden än Francoperioden...

--Pelayo--
Jag tycker mig kunna utläsa en liten ironisk smiley i Andersito11:as "Catalonia is not Spain". Det saknas dock ett slutparentes-tecken. Således tror jag inte det var ett politisk uttalande från signaturens sida utan bara ett ironiskt påpekande med anledning av den oerhört malplacerade banderollen i lördagens match.

Annars stämmer det att det inte finns samma laddning i Atleti-Barcelona mötena. Det stämmer också att det funnits betydande samarbete mellan klubbens fans, främst beroende på deras gemensamma Antimadridista-inställning. På samma sätt finns det ett visst samarbete mellan Reals och Espanyols supportrar. De finns de Atletisupportrar som bär en tvådelad halsduk, där ena sidan är Atletis och andra visar Barcas färger och klubbmärke.
Dock finns det en andra falang bland Atletis supportrar som är är starkt anti-Barca. Jag tillhör denna, även om detta har förändrats ngt sedan Henke kom till klubben.
Atlético Peter Beer
2004-11-21 15:20
Jag är helt chockad, vår match går på tv!!Ojojoj ja hoppas på målexplosion ikväll..
Bänka er framför tvn klockan 7 ikväll!
2004-11-22 20:53
Jesus,

vad ser du i denna text som framställer Madrid vs. Barcelona som ett derby?

Det ser jag genom att skribenten menar att Ahtletico och Real är det största derbyt i Spanien, och inte Real-Barcelona, då applererande till den lilla obskyra rörelsen JNC´s banderoll med texten: "Catalonia is not Spain" under nämnda match. Meningstrogen således.

Iba_gaza,

Det är betydligt mer komplicerat än att rakt av säga att Real-Barca symboliserar "Franco VS Katalonien". Men oavsett vilka historiska paralleller man drar kan man fastslå att det inte är lika laddat mellan Athletico och Barcelona. Snarare tvärtom faktiskt, de bägge har korsat varandra med olika support då deras gemensamma hat varit den mot "överklassens lag"; Real Madrid. Athletico symboliserar, likt Barcelona gjorde förr om åren, arbetarklassens lag med starka vänsteranknytningar (och högeranknytningar skall sägas).

Även om det står bortom allt rimligt tvivel att Barcelona idag går mer att likna vid Katalanska adelns eget adelsmärke där Nou Camp är riddarhuset.
Atlético Jesus Gil
2004-11-22 21:07
Pelayo (A.K.A 14-79)//
Andersito11 skriver:
"helt klart den Atleti-Madridärdet största riktiga derbit i Spanien(Catalonia is not Spain;)"

Observera ordet riktiga, det antyder att Barca-Real inte är ett riktigt derby.
2004-11-22 21:13
Jesus,

Jovisst, men bara att antyda att det skulle vara ett derby (vilket faktiskt många gör) känns aktuellt för korrigering. Av gammal vana, alltså.
Spanien Torres=Guden
2004-11-21 15:02
IKkväll är det match
Atlético Nena_Torres
2004-11-22 20:53
Iba_gaza,
det e större ladning atlético madrid - real madrid än atlético madrid - barca.....skulle gärna se en atléti - real match *drömmer*
Atlético Jesus Gil
2004-11-22 19:54
Pelayo (A.K.A 14-79) //
Andersito11 skriver:
"helt klart den Atleti-Madridärdet största riktiga derbit i Spanien(Catalonia is not Spain;)"

vad ser du i denna text som framställer Madrid vs. Barcelona som ett derby?
2004-11-22 17:46
Andersito11 skriver:

Madrid och Barcelona är inget derby. Vad har din parantes - som för övrigt är ett klart politiskt laddat budskap - med Ahtletico Madrid och matcher mot huvudstadsrivalerna att göra?
Barcelona la saeta rubia
2005-02-06 09:51
Allt om Atléticos mästarlag 1995-96.

Annons: