/spanien/atletico/forum/1931.aspx/spanien/atletico/forum/1931.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Atlético
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Atlético acerci
2007-12-15 10:21
pinsamt att se hur de har missat de våra!
Atlético daniel77
2007-12-15 01:11
hahaha
Atlético rawkus
2007-12-15 01:04
Daniel: Hehe :) Sa fort jag har langre rast an 5 minuter ska jag absolut utveckla bemotandet har i Mex :)

Tills dess: Hehe, ang nazister... Kolla klippet pa vem som verkligen maste lidit av identitetskris ;)
Atlético daniel77
2007-12-15 00:55
hahaha, nog förstod vi att du inte menade att alla Atléticos var rasister :)

Förresten, mkt intressant det där du skrev om synen på Atlético i Mexiko. När du har tid och lust får du gärna vidareutveckla det.
Atlético rawkus
2007-12-15 00:48
Daniel, Rueda och alla andra: Tack for all info! :) Menade ej pa nat satt att alla Atleti supportrar ar nazister, rasister, facister eller annat skrap (hade varit svart for mig isafall som 100% Finne, fodd och uppvuxen i fororterna i Sthlm, boendes i Mexiko med Mexikansk fru - pheuw! :)) Men tyvarr far jag hora(ursakta stavn..) av folk har i Cancun att "ahh. Du ar Atleti?? Jesus Gil var en hjalte for er, likasa Franco" :S Fy f******n sa arg jag blir da jag far hora sant...

Vet saklart att ALLA lag har olika fans vad galler den politiska skalan (vilket ar naturligt, da vi alla ar individer...)

Ta tex mitt kara Milan: Dar har vi ALLA mojliga grupper, fran hippies till nazister, MEN: vi har astadkommit en slags uppgorelse att under matcherna,i klacken, sa ska INGA politiska asikter framforas - endast saker gallande fotboll, rivalerna/motstandarna och Milan sjalvt :)

Vi i Atleti och Milan har iaf inga idioter pa planen som uppviglar till sant skit (tanker saklart pa Paolo Di Canio och hans "lilla halsning"...)

Kul att det blev en liten debatt ang amnet dock! :) Aldrig fel.

Trevlig helg pa er dar hemma i Svea, Spanien och var ni an befinner er!

AUPA ATLETI !!!
Atlético Rueda
2007-12-14 23:53
Känns ändå som att det inte går att komma ifrån detta fenomenet i vilken klack som helst.. Alla har sin historia. Och som daniel säger så tror jag knappast att majoriteten av atletianhängarna är högerextremister. Tråkigt dock om man som atletisupporter ska ses som en sådan.. Annars har man ju hört att Atletisupportrarna är landets bästa, eller har jag fel? :)
Atlético daniel77
2007-12-14 23:43
Tack detsamma Blyger!
Atlético Blyger
2007-12-14 23:35
Daniel: Klippa! Tack!
Atlético daniel77
2007-12-14 23:25
Jag hittade precis en intressant artikel rörande Frente Atlético. Artikeln publicerades den 10 december 1998 och det i dagstidningen El Mundo.

Där går det bland annat att läsa om att polisen försökt kartlägga individerna bakom Frenten.

Enligt polisen kunde klacken delas in i tre grupper. Den första gruppen utgjordes av ett tjugotal unga män som var aktiva medlemmar i nazistiska organisationer. De ansågs vara den farligaste gruppen i Frenten.

Den andra gruppen bestod av ett hundratal personer som även de ansågs vara högerorienterade men som inte ansågs vara lika farliga som den första gruppen. Den andra gruppen kom även att kallas för "Bastión" och gruppen kännetecknades av att det var dem som stod för de nazistiska symbolerna på kortsidan.

Den tredje gruppen, den största av dem alla, bestod av en 5000 män och kvinnor som bar Atléticoprylar och som inte visade upp någon särskild politisk tillhörighet.

Som sagt, artikeln publicerades 1998, dvs under tiden då herr Jesús härjade som värst och om polisens uppgifter stämmer så rörde det sig alltså bara om en liten klick hårföra supportrar som stod för de nazistiska inslagen i supportergruppen. Polisen brukar i och för sig vara ute och cykla allt som oftast så man får väl ta denna kartläggning med en nypa salt.

Angående dagens situation har förbundet blivit hårdare med bestraffningarna av nazistiska inslag på läktarna och det efter att Englands Ashley Cole fått höra rasistiska smädelser i samband med vänskapsmatchen mellan Spanien och England, en match som spelades på Santiago Bernabeú. Även det kan förklara varför det inte viftas lika flitigt med nazisymbolerna.

Och som du säger Blyger, det är min syn på vad som hänt inom Frenten på senare år. Det finns säkert dem som inte delar denna syn.
Atlético Blyger
2007-12-14 23:17
Ja, bra, det är säkert så som du har uppfattat det!
Atlético daniel77
2007-12-14 22:59
Som jag ser det har de nazistiska inslagen i Frenten minskat sedan Gils bortgång. Om det nu betyder att de slutat gå på matcherna eller för att klubben tagit till hårdare tag mot nazistiska symboler kan jag inte svara på, men det kan vara en kombination av ovanstående förklaringar.

En sak är i alla fall säkert, på Jesús Gils tid hängdes det upp ett antal naziflaggor på Frentes kortsida, något man ser mycket sällan nu för tiden.
Atlético Blyger
2007-12-14 22:53
Det är kanske för mycket att tala om förbrödring! Ha! Det uppenbara finns spänningar i klacken där också. Men sedan en tio-femton år tillbaks så är supporterklubben stenhård mot extrema tendenser - våldsbenägna och hotande individer utesluts.
Atlético Blyger
2007-12-14 22:47
Så är det en mest ett slags rest att Humle och Dumle har ritualiserat Jesus Gils bortgång och gärning då? Eller finns det något syfte, det har de väl ändå, ett slags flirt med de supporter tendenser som han odlade, och som de alltså inte ignorerar? Eller?
Atlético daniel77
2007-12-14 22:44
Hahaha, det lät härligt! Då får man väl åka ned till Malmö i framtiden för att uppleva den förbrödande stämningen på läktarna. :)
Atlético Blyger
2007-12-14 22:40
Ha, ha, ha, nä det är nog så sant sant! - Men väl väl i klacken på malmöö stadion.. :)
Atlético daniel77
2007-12-14 22:38
Angående bråken mellan falangerna vet jag faktiskt inte hur ofta de förekommer.
Atlético daniel77
2007-12-14 22:35
Personligen hade jag aldrig tagit med min unge till Calderóns kortsida och det hade jag i och för sig inte heller gjort om jag skulle ut till Råsunda för att se AIK.
Atlético daniel77
2007-12-14 22:31
Ja, så skall det inte heller vara utan vi måste ju försöka ge en korrekt bild av Frenten och att det finns nazister kan man inte förneka, lika lite som Realsupportrar kan förneka att Ultrassur också har sina högerorienterade herrar på den södra kortsidan.
Atlético Blyger
2007-12-14 22:30
Ok, Daniel. Om man tar Köpenhamn som exempel så var det ändå åtskilliga barn i klacken. Hur ofta är det bråk mellan falangerna i klacken hemma på Calderon? Är det ok att ta med sig barn i klacken? (Har inte varit i klacken på Calderon, bara suttit på andra ställen hittills.)
Atlético Blyger
2007-12-14 22:25
Fast dessa saker är kanske inget de flesta vill föra fram i öppen dager, av en eller annan orsak?
Atlético daniel77
2007-12-14 22:23
Nu skall vi inte dra förhastade slutsatser angående Frente Atlético. Att supporterklubben har ett flertal nazister i klacken är ett välkänt faktum och det är givetvis beklagligt.

Problemet med Frenten uppmärksammades många gånger under Jesús Gíls presidentskap och många beskyllde honom för att tillåta nazistiska symboler vaja på läktaren. Nu med Humle och Dumle har klubben faktiskt lyckas tvätta bort lite av denna stämpel även om många fortfarande blandar ihop Frenten med den förre presidentens radikala politiska åsikter som var helt klart högerorienterade. Frenten har som precis vilken annan supportergrupp som helst nazistiska inslag.

Det är oftast de hårdföra grabbarna som åker på bortamatcherna och att många av dem är nazister tvivlar jag inte en sekund på. Men då skall man även tänka på att vi inte har den bortamatchskultur som man tex har i England där till och med barnfamiljer kan ses stå i bortaklacken... :)

Atlético Blyger
2007-12-14 22:21
Ja det var som tusan, att extremisterna ändå är så pass framträdande bland Atletifansen. Är det någon som kan berätta hur andra fans upplever och bemöter dessa. Vilka andra utpräglade falanger finns det bland fansen på Calderon? Vad jag har förstått så finns det även falanger inom extremisterna.
Atlético aleti
2007-12-14 22:08
PS AUPA är en baskisk ord och baskerna är dom mest rasistiska i hela jordkloten
Atlético aleti
2007-12-14 22:06
Ämne: aleti: Om det nu &qu....
kan hända att det är som du säger men ,i hela europa finns det radikaler son ofta vet ingenting om själva sporten men son vill sinnas och uppmärksammas ,och vi ofta ser mest det vi vill inte se
Atlético rawkus
2007-12-14 20:49
aleti: Om det nu "bara" ror sig om nagra idioter, sa verkar tyvarr dessa idioter lyckas vara med pa de flesta Frente klipp jag nansinn sett... Tror tyvarr att det finns desto fler an "bara nagra fa"... Tyvarr!

Det ar val rattsa forstaeligt(men absolut inte acceptabelt!) att det finns en del puckon,antagligen influenserade av Jesus Gil och hans "fina sallskap" :(

Hur som helst: Vore underbart att fa bort de fran fotbollen, en gang for alla.

AUPA ATLETI!!
Atlético Lush
2007-12-14 20:20
Kan någon berätta lite mer om Frente Atletico? Känner inte till så mycket om de..
Atlético anti_valencia
2007-12-14 20:17
Skönt att du fick väskan aleti, brorsan kan man lita på :).
Man märker verkligen av fascisthistorien hos real, det var ju rejält med svastikor på kortsidorna tills bara några år sedan.....

Atlético aleti
2007-12-14 19:55
Atlético aleti
2007-12-14 19:51
dagens hjälte idag är inte kun eller forlan utan PER anti-valencia brossa ,för att han sa till att jag fick tillbaka min väska frå köpenhamn. efter matchen mot fck stor tack till honom och hans bror angående razismen i frente måste jag säga att det är bara några idioter som har identited problem och son hoftas kan ingenting om fotboll, inte som realsultras, dom är resten att francos generation son är fascister. För att som alla vet at.madrid supportrar kommer från arbetaklassen om någon undrar hur kan jag veta det är för att jag kommer från Madrid och har lev i francos regim i 12 år ..... aleti para siempre
Atlético Andero
2007-12-14 18:03
Frente Atlético är högerextremister och i vissa fall även nazister. Swastikas kunde man själv även vittna på Calderón under sitt besök i januari i år.

Detta lär även vara anledningen till Frentes sammandrabbning med Aberdeens Ultras när lagen möttes i Madrid senast, då de är betraktade som vänster.
Annons: