/spanien/atletico/forum/1499.aspx/spanien/atletico/forum/1499.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Atlético
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Atlético Deion
2009-02-19 16:56
Om jag får lägga mig i bok klubben nedanför :) så vill jag säga enligt min mening att jag håller både med och inte angående inhenska spelares vara eller inte vara i Atlético.

jag tycker man kan ha utländska spelare, men nyckelroller, lagkaptener etc måste vara egna spelare eller spanjorer från andra delar av landet som spelat länge i klubben.

Det är bara vi som envisas med att göra en underpresterande argentinare utan någon som helst ledarkunskaper, nationell koppling,egen produktstatus eller stark klubbhistoria till lagkapten.

Se Gerrard, Terry, Neville, Puyol, Raul, Marchena, J Navarro, Del Piero, Maldini, Totti osv. De har alla någon av ovanstående kopplingar till den klubb de spelar för.

Även Senna som inte riktigt är spanjor på det sättet har bara haft Villarreal som enda klubb i Europa sen han komm till ubåtarna för 7 år sen och Zanetti i Inter må vara argentinare, men han har spelat i Inter i nästan 14 år sen han kom från Banfield i hemlandet som ganska ung, så det är klart spelarna lyssnar på han, oavsett nationalitet, han är en ikon.

Sen har de flesta lag alltid några nyckelspelare med koppling till klubben eller landet på nyckelpositioner där deras insats kan sporra på laget, som tex Casillas/Raul, Puyol/Xavi, Villa/Marchena, Terry/Lampard, Ferdinand/Rooney, Gerrard/Carragher, Maldini/Pirlo, Del Piero/Buffon, Totti/De Rossi etc.. listan kan göra lång..

Jag kan nog med gott hjärta säga att lag som inte har denna grund får problem.

Arsenal har problem med stabiliteten och motivationen i laget just pga av ovanstående grejer, Aston Vill har å andra sidan har skaffat sig just detta i Barry/Young/Agbonlahor som förstår sig på psykologin och rivaliteten inom nationell fotboll och vad det betyder för en förening som Aston Villa, och all vet ju det går just nu för dom. Hur motiverade och stabila var inte Arsenal för några år sedan när Parlour och Keown spelade. Det var spelare man lyssnde på och för det blev förbannade i omklädningsrummet om spelarna inte respekterade och gav allt för klubben.

För mig handlar det inte om truppen i helhet, utan fundamentala fel i grunden, speciellt i ett lag som Atlético och var dom är på väg just nu och försöker åstadkomma med klubben, så är det viktigt att han några nyckelspelare som vet vad det betyder för föreningen, inte bara fotbollsproffs.
Atlético rawkus
2009-02-19 14:22
Paniagua: Forstar hur du menar, och haller till viss del med, dock ej om allt...

Assuncao har varit en av vara battre genom sasongen satt, det kan du ej ha missat. Att du tar senaste matchen som exempel gor att man i stort sett kan saga HELA laget...

Nej, Atletico ar ej endast en troja for mig...

Forsoker dock tanka realistiskt: Skall vi kassera "utlanningarna" och slanga in ungdommar som knappt besitter en gnutta rutin fran La Liga? Ann mer oroande gallande CH L... :/

Visst kan de sa sakteliga spelas in(mitt recept..) och sa smaningom lar ju detta hjalpa att ordna upp ekonomin, men inte hej villt kassera 3-8(endast exempel) spelare och ersatta dessa med lika manga "fjortisar" - fungerar ej som i FM.

Att spela in dom langsamt, over de kommande 3 sasongerna tror jag skulle kunna funka, men att bara kasta bort de andra och ersatta hej villt - ej att rekommendera.

Nej, ar ej Spanjor, men anser att man andock kan kanna lika starkt som just en spanjor for Atletico. Finns inga satta regler.

Att just du har problem att identifiera dig med dagens Atletico ar din ensak - vet fruktansvart manga som ej gor skillnad pa spelarna som kysser varat klubbmarke efter mal/vinst, oavsett nationalitet. Dock ar det inget fel i att ha olika asikter, inte sant? :)

"Problemet" ar egentligen inte spelarna som varvas(skall de saga "nej tack" for att de ar icke-spanjorer?) utan vilka som skoter varvningarna.

Majoriteten av truppen kan garna besta av den nationalitet i vars liga man spelar i, det kan jag halla med om, och med varan lysande ungdomsverkasmhet sa kan det mycket val bli en mej spansk dominerad uppstallning, dock skall det ske ytterst varsamt...

Den ekonomiska framtiden har vi en ypperlig chans att sakra med just dessa ungdomar, hoppas bara Humle och Dumle inser denna mojligheten.

Nu skall jag somna om da jag ar ledig och klockan ar 0715 :)

Gillar dock ditt svar och forstar din stallning i fragan - dock haller jag ej med om allt. Fokusen pa folks nationaliteter ar nagot jag lart fran barnsben(samt att resa runt halva j*vla jorden :O ) att den ar ovesantlig, och det kommer alltid vara sa, for mig iaf.

Dock hoppas jag vi far in en tranare som atminstone, till att borja med, vagar chansa och slanga in de yngre. Dessa lar, om inte annat, ha hyffsat mer motivation an tex vraket och forre fotbollsspelaren Luis Garcia... :/
Atlético raoul duke
2009-02-19 13:45
Ämne: Jag tror faktiskt, h....hela grejen med att laget är ojämna beror nog på att atletico i stort sett får en helt ny trupp inför varje säsong de tar tid att spela ihop ett lag och för spelarna att anpassa sig till ligan, se bara på alla holländare varken sneijder, van der vaart, hetinga m.fl. har inte fått ut sin potential i den spanska ligan de är väl egentligen bara robben som kommit igång av holländarna i madridlagen.
som sagt de tar tid att anpassa sig till ett nytt land, de är väl bara banega och sinema som värvades från spanska lag i somras och banega hade då bara vart i valencia en halv säsong? släng ut de värdelösa spelarna (luis garcia) och även kanske maniche som jag tröttnat på, behåll resten krydda med 1-2 nyförvärv i sommar så kommer nog laget bli betydligt jämnare och bättre, laget har en väldigt stor potential. de gäller bara att få ut de mesta av alla spelarna..
Atlético John Mayer
2009-02-19 12:40
Jag tror faktiskt, helt ärligt, att de flesta håller med dig Paniagua. Atléticos styrelse och tränare är experter på att slösa bort talanger, så enkelt är det.

Och ja, jag (och jag antar de flesta andra på detta forum) vill se mer spanskt blod i Atlético. Jag vill se spelare från Canteran komma upp i a-laget och ges en vettig chans. Pappervärvningar förekommer alltför ofta i Atlético, och det hatar jag. Camacho är ett bra exempel på en talang som blivit åtsidalagd p.g.a. att ledningen valt att värva namn (Assuncao och Banega) istället, trots att Camacho imponerade rejält de gånger han spelade ifjol.

Detta har många reagerat på, så tro inte att du är den enda som vill se ett smartare och mer "down to earth"-Atlético.

Dock, att byta ut ett helt (halvt) lag på en och samma gång tror jag inte är rätt lösning på det hela. Sure, nu med resultatet i handen kan man som supporter lätt reagera och säga att värvningarna av spelare X och spelare Y var felaktiga, men gjort är gjort, och som lag blir man straffat av det. Att slänga iväg sju, åtta, spelare under en och samma sommar känns som något som enbart skulle vara lyckat i en digital värld, och inte i realiteten.

Så, vad vill jag få sagt? Jag vill se förändringar i laget, inget snack om det. Jag vill att spelare ska försvinna från Atlético och jag vill att majoriteten av det nya spelarmaterialet under sommaren ska komma från de egna leden. Att slänga iväg en sån pass majoritet av truppen känns dock enbart idiotiskt, på alla sätt och vis. Det är inte ett uselt lag vi talar om, bara ett oerhört ojämnt sådant. Lösningen på det hela är, som du säger, mer hjärta och mer konkret identifikation till klubben Atlético de Madrid.

Men, bara för att spelare inte har varit fantastiska så betyder det inte att de inte sitter på potential. Heitinga, Assuncao och Ufo är tre spelare som jag helt klart tror kan växa in i laget. Med hjälp av, som du säger, egna produkter som kan skapa mer hjärta och känsla i klubben, kan dessa herrar utan problem växa in i truppen och bidra med oerhört mycket. Sen finns det självklart individer som borde slängas bort, inget snack om det, och när de förväntade förstärkningarna tillkommer under sommaren så hoppas jag verkligen att styrelsen tänker; både logisk och spanskt.

Franco, Heitinga, Pablo, Perea, Lopez, Ufo, Camacho, RG, Assuncao, Simao, Forlan, FSP och Forlan är spelare som är givna i mitt framtida Atleti. Stora frågetecken på Maniche, Banega, Maxi och Seitaridis, och direkt fot till exempelvis Pernia och Garcia. Problemet för tillfället är snarare att vi inte har någon tränare som kanskapa en lag men en konkret spelidé. Perea ska inte härja på kanten medan Ufo, som skötte högerkanten i Fiorentina på ett utomordentligt sätt, springer runt i mitten som en yr höna. Vi har potential i de spelare som tillhör klubben för tillfället, och med rätt tänk och smarta förstärkningar så kan laget bli hur bra som helst. Viktigt att ha i åtanke är att man inte bara kan slänga iväg och förvänta sig att spelare som tidigare inte bevisat något konkret (trots brist på speltid), likt Jurado, Camacho och Braulio, ska gå ut och dominera i Primera Division. Men, jag hyser inget tvivel om att klubben sitter på en startelva som med en bra tränare och lite (mycket..) hjärna kan bli ett av de bästa lagen i Spanien, samt att de unga spelare som finns i Canteran och på lån besitter potential ut över det vanliga.

Häpp, många ord och lite...ehh...sagt? Eller...;P
Atlético paniagua
2009-02-19 11:55
För att avsluta min kavalkad av inlägg vill jag bara tillägga detta:

1. Rawkus; Jag antar, efter hur du resonerar,att du inte är spanjor. Skulle du vara det så skulle du förstå mitt sätt att tänka och önskemål att åtminstone ha en majoritet av spanjorer i Atleti.
Om jag höll på Bayern Munchen och inte var tysk, skulle det inte spela mig ngn roll heller om hela laget bestod av icke-tyskar.
Men jag skulle ha väldigt svårt att hålla på AIK om det inte fanns en enda svensk i startelvan, och då har jag ändå varit gnagare sedan jag sög napp.

2. Jag anser att vi inför denna säsong (och föregående) gjort en "Atletico" (då menar jag inte tränarbyte), dvs värvat på papperet bra spelare som så fort de får på sig den rödvitrandiga tröjan plötsligt blir näst intill inkompetenta.
Jag vet inte hur det kan bli så men det sker ideligen med Atletico. Fantastiska spelare kommer och blir plötsligt medelmåttiga. Heit, Ufo, Banega, Assuncao är bara några färska exempel. Luis Garcia likaså, även om hans bäst före datum gick ut för några år sedan.
Pernia har inte träffat målet på ett långskott sedan han lämnade Getafe. Maniche likaså. Maxi börjar dala från att ha varit strålande.
De enda som motsvarat förväntningarna är Forlan, Kun och Simao om vi pratar nyförvärv under de senaste åren. Och tyvärr ser det ut som om Kun i perioder börjar tröttna på att bära hela laget på sina axlar.
Samtidigt (också typiskt för Atleti på sistone) tar vi in inhemska talanger som kan bli något stort och sätter dem på bänken tills de tröttnar och lämnar laget eller blir utlånade. Jurado, Braulio, just nu De Las Cuevas och Camacho, listan kan göras rejält lång. Vi får se vad som händer med Keko, Koke, de Gea mfl av våra talanger som redan nu börjar knacka på dörren till A-laget. Jag fruktar att samma sak kommer hända: Nya dyra inköp av spelare utifrån som sedan underpresterar emedan våra talanger ruttnar på bänken eller säljs/lånas ut för att aldrig mer komma tillbaka.
Ingen kan säga att Camacho och Miguel gjort dåliga insatser när de fått chansen att spela. Och när Jurado spelade så var han alltid bland de bästa i laget. Varför får de inte fortsätta? Istället envisas tränarna (ledningen?) med att, match efter match, starta med folk som underpresterat.
Detta är, kära vänner, att göra en "Atletico"
Atlético paniagua
2009-02-19 11:28
Don Guillermo,

Är Jurado på lån till Mallorca? Jag trodde han var såld.

I sådant fall kompletterar jag mitt inlägg om att byta ut laget med att återkalla Jurado genast till Atletico.

By the way, ska vi ta exempel från PL angående "byta ut ett helt lag" eftersom du nämnde ManCity (för övrigt bara dyra inköp utifrån och nästan inga egna produkter Quad erat Demostratum) som skräckexempel: Abramovichs Chelsea!
Före A var de ett mittenlag, i bästa fall. A kom, behöll Terry och tre-fyra till men bytte resten. Resultatet talar för sig själv.
Men observera att jag INTE föreslog ett byte av HELA laget och väldigt få nya inköp.
Atlético paniagua
2009-02-19 11:25
--Rawkus--

Vi har redan diskuterat detta och jag har egentligen inget nytt att tillföra diskussionen så jag upprepar vad jag sagt till dig tidigare:

Ur lagets synpunkt så är det viktigt att det finns en stolthet och en identifikation som gör att man satsar lite extra då det behövs. Att bara vara "professionell" räcker inte då, utan man måste vara lite mer.
En spelare som får betalt men i övrigt inte har någon anknytning rent emotionellt till laget blir enbart professionell.
En spelare som är fostrad i laget eller som åtminstone är uppvuxen i Spanien och därför har en känsla för olika lags "identiteter", kan däremot känna det där som ger det lilla extra när det behövs.

Ur supportersynpunkt är det för mig JÄVLIGT viktigt att känna en identitet med laget. Du kanske bara hejar på en tröja och ett klubbmärke men jag behöver också kunna identifiera mig med mitt lag. Laget måste för mig ha en identitet och samhörighet med den region, eller åtminstone land, som den representerar. Dagens Atletico har det inte. Och de spelar heller inte bra. Enda anledning att Atletico fortfarande ligger där de ligger beror på tur med övriga lags resultat.

Jag har väldigt svårt att känna och identifiera mig med dagens Atletico. Detta är ngt jag aldrig upplevt tidigare som Atleticosupporter (jag har varit det sedan jag var 6 år gammal och nu är jag duktigt gammal).

Så visst fan har det betydelse var spelarna kommer ifrån!

Till övriga som hade synpunkter på mitt radikala, förra inlägg:

-Ja, jag är seriös!

- Jo man kan byta ut ett helt lag! (det är ju faktiskt egentligen inte ett helt lag och mina förslag var ju att ersätta med canteranos som ju också är Atletico). Det har lyckats förut och kan lyckas igen.

- Assuncao?! Vad har han gjort i Atleti som är så fantastiskt? Senaste matchen kunde han ju knappt skilja sin arsle från sitt ansikte. Långt under godkänd. Alldeles för hög felprocent i passningarna och totalt förvirrad.
Deportivo DonGuillermo
2009-02-19 08:05
Vår ekonomi är ju inte lysnde för tillfället, men visst finns det klubbar i la liga med klart sämre, t.ex. valencia, depor, malaga, betis....
Min personliga ekonomi är igen nästan värre än levantes :D

Men allt måste ju ej säljas/köpas. Vi har en (in my opinion) utmärkt offensiv mittfältare som sitter i mallorca på lån, jurado. Ifall ledningen besluter sig för att ej låna ut killar som just jurado och braulio får vi en bredd till truppen. Dessutom utan att gå i konkurs. och de känner ju redan vissa i laget.
Atlético rawkus
2009-02-19 04:42
DonGuillermo: Sjalv vill jag ha en spelare for att han ar bra - sedan om kommer fran Kazakstan eller Malta spelar mindre roll ;)

Forstar hur du menar, men det ar i dagslaget ej mojligt att slanga ivag halva laget, samt hitta fullgoda inhemska ersattare, fran rivaliserande liga lag, for "hyffsade priser"... Speciellt nar vi har en krasslig ekonomi...
Deportivo DonGuillermo
2009-02-19 00:01
rawkus:

angående nationaliteter anser jag att ett spanskt lag bör ha spanska spelare. inte för nationaliteten, men med tanke på samhörigheten inom laget. Det är inte enbart nationaliteten, utan även ursprung (t.ex. madridson eller baskisk).
på planen kanske detta inte är lika viktigt som utanför planen. Kamratligt jävlaranamma? :P
Atlético John Mayer
2009-02-18 21:04
Som sagt, det är en viss skillnad på FM och real life. Talanger förblir inte sällan enbart talanger. Freddy Adu, någon? ;)
Atlético rawkus
2009-02-18 18:25
paniagua: "Tyvarr" sa ar ju detta ej FM, utan reallife... :O Att gora oss av med Assuncao???

Varfor skulle vi slanga ivag en av vara basta spelare? Sannslost tankande. Vad ar motiveringen med att slanga ivag han..?

Ovrigt: Vad ar fixeringen vid inhemska spelare? Nationaliteter skiter jag blankt i. Spelare bor spela for hur de presterar, inte pga nationalitet.
Deportivo DonGuillermo
2009-02-18 17:39
kun10:

ibagaza är väl argentinare har jag för mej... och ryktas vara på väg tilbaks till Syd-Amerika. Angående Lafita håller jag med. Problemet lär bli konkurransen och prislappen. Sisi från Recreativo är likaså en snabb och skicklig kille.

Högerbacken är ändå kanske hetast nu. Barragan är lovande (aldrig sett han spela, men bra i FIFA09 :D). Enligt mig skulle vi behöva en all-round högerback. Vänsterbackar har vi 2 hyfsade killar ;)

Mittfältaren? Vi har 3 defensiva + Banega (potential till vadsomhelst :P)... En spelfördelare, vars prislapp inte får bli alltför högt.. Skulle naturligtvis vara bra med en spanjor, gamle Valeron? :D om inte för skadorna....

Braulio nästa säsong tillsammans med KunForreSingol låter bra.
Mittbackar har vi redan. Målvakter likaså...

Ett helt lag kan man ju inte byta ut. Just look at ManCity :D
Atlético kun10aguero
2009-02-18 16:15
Alla spelarna i mitt förra inlägg är ju spanjorer också, tänkte inte på det själv först, men alltid bra ;)
Atlético kun10aguero
2009-02-18 16:12
Lafita skulle vara ett bra nyförvärv till kanten tcker jag med en riktigt fin teknik.

Och när jag ändå är inne på Depor; Antonio Barragan kanske till högerbacken? har inte sett han så mycket men hört mycket bra om han, nåt att ha ? :)

Annars Ibagaza kanske?;)
Atlético raoul duke
2009-02-18 14:36
Ämne: Ny högerback och ny ....
vi behöver inte ett nytt lag,,

in med perea i mitten, sätt heitinga på högerbacken , minst en ny yttermittfältare helst två, värva en kreativ offensiv mittfältare a la diego och en backup anfallare till då jävlar ;)
Atlético DeBe
2009-02-18 13:08
Sälja Assuncao???

Paniagua, är du seriös?

Tycker att raul är grym så det svider att han in kan ta plats i startelvan så mycket eftersom assuncao är våran klart bästa defensiva mittfältare. håller med om att vi bör sälja Maniche och L. Garcia dock. ge miguel några matcher hade varit ok ifall vi låg bra till i ligan. men som det ser ut nu så kan jag förstå tränaren att han inte vågar chansa med honom.
Atlético paniagua
2009-02-18 11:35
Ny högerback och ny spelfördelare???? Vi behöver ett helt nytt lag!!!
Det är helt bedrövligt som det ser ut nu.
Sälj alla backar utom Pablo, Perea och Antonio Lopez. Köp nytt och inhemskt.
Ut med Assuncao, Maniche, Luis Garcia mfl på mitt fältet. Behåll endast De las Cuevas, Simao och Camacho. Möjligtvis också Raul Garcia. In med folk från den egna canteran i mittfältet. Finns massor med lovande ungdomar som väntar på chansen.
I anfallet kan Kun och Forlan få stanna men tillbaka med Braulio och varför inte försöka värva Guiza. Ge även ngn canterano chansen.
På målvaktsidan skulle drömmen vara Reina, men det är som sagt bara en dröm. Så Leo kan väl få vara kvar, han gör ju ändå en helt godkänd insats.
Atlético planne
2009-02-18 04:54
Juanito värvningen är ju otroligt märklig väl? Vi har redan Perea, ufo, heit och pablo på den positionen, prioriteringen borde väl ändå ligga på en ny högerback och spelfördelare?
Atlético raoul duke
2009-02-17 22:58
diego vore nice, tror även att van der vaart skulle vara nyttig för laget men mindre troligt att han kommer...
appropå luis garcia så ska jag fråga mr resino på lördag om jag itne kan få ta över luis garcias roll i laget, jag kan mycket väl jogga runt för mig själv på träningarna och eventuellt hoppa in och slå några felpass i nån match för x antal tusen kr i veckan ;)
Atlético Roni
2009-02-17 21:57
Diego förblir mitt drömköp :)

skulle inte gråta över Lucho gonzales i porto heller men efter sagan med Assuncao verkar det inte så troligt :p vi kanske kan erbjuda dem Luis Garcia :D
Valencia Amunt-Los-Ché
2009-02-17 21:20
ok,tack roni
Atlético kun10aguero
2009-02-17 21:13
Till sommaren; in med Arteta!! Att man inte plocka han redan i somras förstår jag inte :s
Precis den spelaren vi behöver. Har förmågan att styra tempot i anfallspelet och fina passningar och spansk! Toppar min inköpslista ialla fall.
Atlético Roni
2009-02-17 21:11
Otroligt fint raoul duke :D längtar dock mer till veckan efter i Vicente Calderon ;)

Banega får inte den speltid han ofta visat att han förtjänar dock vid andra tillfällen så vill man inte ens se honom på arenan, inte för han spelar dåligt men de onödiga röda korten han drar på sig då han väl får chansen att starta. Kan ha fel men tror han startat från 0 i 2 matcher och båda slutade med utvisningar han var väldigt bra i båda men så kommer det röda kortet. Och när han blir inbytt visar han inte upp sig som han gör när han startar. Så vet inte riktigt vad man ska säga :p
Valencia Amunt-Los-Ché
2009-02-17 19:48
Hej, undrar bara hur det går för vår banega, får han mycket speltid? Får vi tillbaks honom nästa säsong?
Atlético raoul duke
2009-02-17 17:56
=)om 4 dagar sitter jag och super på en bar å väntar på matchen nere i Sevilla, måste komma ihåg att ta med kameran jag och alkohol går allt som oftast inte hand i hand...
Atlético Roni
2009-02-17 16:57
Nått sånt :p
Atlético raoul duke
2009-02-17 13:59
Ämne: HAHAHA Bara speciell....
som rainman eller?
Barcelona M79
2009-02-17 09:16
Tanentsapf tror på er i CL..länk

Atlético Roni
2009-02-17 00:22