/spanien/atletico/forum/1463.aspx/spanien/atletico/forum/1463.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Atlético
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Atlético Bobban (red)
2009-05-20 18:22
Förra året presenterades det nya matchstället i slutet av juni!
Atlético HBG für alles
2009-05-20 16:20
När brukar Atletico släppa designen på sina nya tröjor? Är i valet och kvalet om jag ska köpa dnna säsongens bortatröja eller vänta tills nästa släpps. Ser i alla fall att många storklubbar, t.ex. Barca, redan släppt sina.
Atlético henry garvis carlsson
2009-05-20 12:45
Inte för att jag någonsin tvivlat, men Diego Forlan är bäst i världen enligt denna statistiska undersökningen.... bar att hålla med!!!
Atlético Roni
2009-05-20 10:11
_Messi_//

Haha klart vi gillar honom han har räddat oss fler gånger än Stålmannen räddat folk.
Han har ju sagt att han trivs här och efter denna säsong tror jag inte någon vill släppa honom.
Atlético T:e
2009-05-19 23:15
Jag hoppas inte vi behåller Ever. Jag kan inte komma på en bra match han gjort, möjligtvis i J20 men där är det inte ricktigt samma klass. Men han ska ha kred för att han försöker, han visar sig, har bra teknik och vill fördela bollar. Men tycker inte hans passningspel räcker till tyvär. Känns som många här inne drömmer om en spelfördelare på mitten som kan ta över efter mångas favorit Ibagaza och i brist på allternativ ser lite mellan fingrarna.
Barcelona _MESSI_
2009-05-19 20:52
hoppas ni klara av 4platsen varför inte 3a

va tror ni forlan stannar eler gillar ni han
Atlético zoran
2009-05-19 16:19
Det behövs som sagt inte bara en playmaker, det här laget behöver även försvarare som kan sköta uppspelen. Just nu finns det bara en sådan, Heitinga, men han är allt för ostabil i positionsspelet för att spela mittback.

Banega fick chansen att visa upp sig mot Villarreal, men då ställde han till det maximalt för laget. Ärligt talat tycker jag inte att han förtjänar att vara kvar när prislappen är så hög som den är. Jag har alltid tyckt om Banega, tyvärr har han inte tagit sina chanser och det måste man göra på den här nivån.

Spelaretillgänglighet är inte alltid problemet heller, det kan även bero på hur inställningen är i vissa matcher. Paniagua lyfte fram en bra poäng och under säsongen har det ju faktiskt varit så att även spelarna har lyft fram kritik, i slutet av Aguirres tid så erkände han själv att han tappade kontrollen över spelarna. Det behövs auktoritet i omklädningsrummet.
Joakim J
2009-05-19 16:14
Ämne: Problemet är att Ban....
Mycket av det ligger i hans speltid, som har varit högst begränsad. Under hans många inhopp har man allt som oftast fått se glimtar av hans potential och kunnande, om än att det ibland också har förekommit snedsteg. Tänk vad han skulle kunna tillföra med tränarens förtroende?

Ja, Soriano gick som sagt ut och menade på att Éver skulle återvända, men huvudpersonen har själv sagt att han vill stanna och väljer klubben då att utnyttja hans köpklausul så stannar han ju.

Skulle det inte sett så statiskt och stundtals fantasilöst skulle jag inte ha något emot att man spelar med "doble pivotes", men som det ser ut nu så behövs en playmaker.
Atlético zoran
2009-05-19 16:10
Problemet är att Banega inte har visat tillräckligt mycket och därmed kommer han att tvingas återvända till Valencia. Personligen tycker jag att man skall kunna spela med en defensiv mittfältare mot mindre starka lag, men det fungerar ju uppenbarligen inte när man inte har någon som kan fylla den offensiva mittfältsplatsen.
Joakim J
2009-05-19 15:57
Den senaste i raden av tränare som ryktas vara på väg till Atlético är Juande Ramos.

Styrelsen tvekar tydligen på att behålla Resino även om man nu kvalificerar sig för CL då han har gått ut och sagt att han är irriterad på alla rykten om sin och andras tränares framtid i klubben.
Joakim J
2009-05-19 14:36
Det är helt rätt, Zoran, jag menade naturligtvis Soriano.

Jag håller med dig i ditt inlägg nedan, laget måste kunna anpassa sig till motståndarna, och kunna spela olika spel, både försvarsmässigt men också i anfallsspelet. Vi har den offensiva kvartetten att tacka för mycket, väldigt mycket.

Koke må vara lovande, men ännu för ung för att bli lagets offensiva spelfördelare. Jag vill som sagt se Éver i en sådan roll, väldigt gärna också Jurado som har varit en personlig favorit redan innan hans utlåning till RCD Mallorca.
Atlético zoran
2009-05-19 14:22
Hehe, Boluda är ju faktiskt Madridista och inte president för Valencia.

Problemet som jag ser det med Atlético är att man bara kan spela ett spel, man kan inte anpassa sig till motståndarna vilket är så viktigt nuförtiden, speciellt när man inte har den individuella kvalitén på mittfältet.

Det finns ingen som kan hålla i bollen på offensiv planhalva när spelet blir mer fysiskt, dvs. man saknar någon som kan det spelet. Defensivt har laget Paulo, men han hänger sällan med upp i anfallsspelet, även om det har hänt en hel del gånger de senaste matcherna.

Mittbackarna i sin tur slår egentligen mest chansbollar mot Agüero och Forlán, de är inte tillräckligt spelskickliga. Ibland vinner Atléti de här bollarna och då ser det betydligt bättre ut, men i matcher som mot Racing, där de pressade lagets anfallare, så lyckades man inte hålla uppe bollen. Därför vill jag gärna se spelskickliga försvarare, men även en så kallad mediapunta.

Samtidigt tycker jag att man borde kunna spela en annan typ av fotboll, en defensivare sådan där man anpassar sig till kontringar, men det har man inte försvare till att göra.

Hög press från anfallare och mittfältare, aggressivt försvarsspel och hog intensitet är därför ett måste.

Samtidigt vill jag påpeka att Atléti har något av en mediapunta i canteran, Koke kan slå de där diagonala passningarna från kant till kant och på så sätt ge medspelarna lite mer tid med bollen, samtidigt täcker han även bollen otroligt bra för sin ålder, men han är fortfarande ung och behöver tid att utvecklas.

För en tid sedan intervjuades Radomir Antić av någon spansk tidning där han svarade på frågor om dagens Atléti och skillnaden mellan det lag som vann dubbeln 1995-1996, enligt honom saknas det glädje, hos honom är kommunikation, socialt umgänge och kommunikation A och O, så mycket kan jag bekräfta med tanke på vad han har gjort med det serbiska landslaget. Med stolthet kommer även motivationen.
Joakim J
2009-05-19 13:38
Jag vill gärna se Éver som spelaren bredvid Assuncão, han har vad som krävs för att bli den kreatören på mitten.

Tyvärr har Boluda, Valencias president, gått ut och sagt att han ska återvända, men som vi alla vet har vi en utköpsklausul som vi kan aktivera. Frågan är om man gör det?
Atlético Luff
2009-05-19 13:17
paniagua, Barcelona har väl ändå Yaya Toure som sin defensiva balansspelare, å andra sidan är Barcelona ett annorlunda lag med en helt annan spelstil.

Jag tycker vi har spelare med rätt spelstil i truppen, sådana som Banega, Raul, Assuncao, Camacho kan bli en sådan. Problemet är att dom är inte tillräckligt bra (än). Maniche var i sina bästa stunder precis vad som fattades och Assuncao är självklart en riktig klasspelare, får hoppas att någon av de andra tar det riktiga klivet snart.
Joakim J
2009-05-19 11:59
Kul med diskussioner på forumet!

Angående Resino ser jag gärna en fortsättning för honom, om inte Quique Sánchez Flores skriver på som jag tycker är en väldigt spännande tränare.
Sedan Resino tog över har jag sett fler taktiska segrar än under hela Aguirres tid, inte minst vinsterna mot FC Barcelona och så sent som i söndags mot Valencia CF. Aguirre må vara en erkänt duktig tränare, men Resino jobbar på ett sätt som jag förespråkar, hög press och ett kompakt lag. Att han sedan inte har fått ut sina idéer fullt ut beror nog till stor del på tiden som hittills är relativt knapp.

Att spela med två pivotes är både positivt och negativt. Jag tycker man ska se åt Sevillas system, de kör med en defensiv i Duscher och en "box-to-box-spelare" i Romaric, där den senare ligger lite mer offensivt. Det är något jag vill se i Atlético, Raúl García klarar dock inte det riktigt än, han har en del att utveckla.
Atlético paniagua
2009-05-19 10:44
Vad gäller topplag som spelar med dubbla pivotes är det i många fall en tolkningsfråga.
När det gäller vissa lag så är gränsen hårfin mellan en pivote och en mediapunta.
Ta Barcelona t.ex., vad har de för spelsystem?
Där kör de snarare med två mediapuntas (Xavi, Iniesta) låter Abidal ta vänsterkanten medan de lämnar högerkanten åt en forward (Messi) och en back (Alves). Det finns ingen defensiv pivote i deras lag såvida de inte pga skador tvingas spela med Busquets eller flyttar upp Marquez på mittfältet.

Andra lag där det är svårt att avgöra om de spelar med dubbla pivotes ellet en pivote och en mediapunta är Real Madrid och Sevilla.

De enda topp 6 lagen som man definitivt kan avgöra att de spelar med dubbla pivotes är Valencia och Atleti. Även Villarreal kan falla under den kategorin.
Atlético A.K.
2009-05-19 10:20
Bobban/
De är bara att hålla med om Resino, han har varit en klar förbättring om man jämför med Aguirre.
Någon som tror att vändningen mot Espanyol skulle blivit av med Aguirre vid rodret?

Appropå spelfördelare så är det enligt mig mot sämre lag det behövs då Atléticos spel ofta blivit långsamt och omständigt då.

Men man har ju redan alternativ till det i truppen då man skulle kunna skicka in Maxi där eller då Jurado när han kommer tillbaka nästa säsong.

Höjdpunkterna var mest riktade på Agüero vs. Cesar =) Läste en artikel i guardian där de sågade Agüeros "filmning" rätt rejält...
Atlético Bobban (red)
2009-05-19 03:52
Höjdpunkter från matchen i söndags:)
Atlético Bobban (red)
2009-05-19 03:23
Går vi till CL blir väl Abel Resino kvar, då det var det uttalade löftet han fick från ledningen när han tog över i vintras...

Det klubben behöver är en tränare som kan få spelarna att prestera i varje jävla match och inte bara i stormatcherna.

Men då känns det som att truppen behöver breddas, så man kan rotera mera. Som det är nu är det i stort sett samma offensiva kvartett i varje omgång.

Vi har dock haft ett grymt flyt med att slippa längre skador på våra nyckelspelare, även om de har haft sina formdippar.

Abel Resino kan tacka sin framgång till en spelare, Diego Forlán. Men jag tycker ändå att han fått bättre ordning på laget jämfört med hur det såg under Aguirres tid. Framförallt uppskattar jag den högre pressen, han har även fått laget att hålla ihop bättre och inte bli lika långt... Den höga backlinjen, känns stundtals väldigt chansartad, när man inte har någon press på bollhållaren...

Flera forumister vill ha en spelfördelare på mitten, men då skulle vi tappa balansen i laget om vi skulle fortsätta spela med två anfallare! Mot de sämre lagen kanske det skulle fungera med en mediapunta. Mot topplagen skulle det bli fettorsk. Kolla hur topplagen spelar, i stort sett samtliga spelar med dubbla pivotes!

Den våta drömmen vore en Senna-typ, en komplett box till box spelare. Raúl García är inte där än, framförallt är det i den offensiva speluppbyggnaden som brister...
Atlético vincey
2009-05-19 01:53
Mycket hänger såklart på den förbannade CL-platsen. Fixas den så löses en hel del gällande spelare och tränarposten. Ett lag som nått champions två år i rad smäller rätt högt ändå och lockar mer än uefa-cupen. Det är bara att hålla tummarna för tre gudomligt viktiga pinnar till helgen.

Hehe, Aragonés. Romantiskt om han skulle komma tillbaka och leda laget till stordåd, men skulle han verkligen lyckas? : )
Atlético Luff
2009-05-19 01:41
Snackas ju en del om Flores, som lämnar Benfica nu, känns inte helt klockrent för min del.

Schuster och Laudrup hoppas jag man glömmer.

Så vilka lediga tränare finns det egentligen? Scolari skulle ju kanske kunna erbjuda en annan sorts tränare än vi har haft innan, inga omotiverade 1-5 förluster i Santander då inte. Å andra sidan gick det ju inte så bra senast, i Chelsea. Rijkaard är ju en annan, känns dock som motpolen till Scolari, kan bli lite väl mycket fotbollsvolleyboll på träningarna.

Äh, välkommen tillbaka Aragones? :)
Atlético vincey
2009-05-19 01:24
Ämne: Tror Kviborg var hög....
Surgubben Schuster har verkligen inget i klubben att göra, det skulle inte alls bli en rolig säsong. Vem är då aktuell? Abel Resino lär väl inte vara kvar antar jag. Laudrup är ju ett intressant och i viss mån eftertraktat namn men stabilitet kanske inte är hans signum, fast vem vill ha ett stabilt lag när man håller på atleti? :)
Atlético Roni
2009-05-18 23:57
Kul att de Real fans som kommer med dessa teorier haha.

Bevisar ju dock bara att ni e lika äckliga som alla tror ni är och hugger era fans gång på gång för att det ska vara som du säger?

Riktigt underbara spelare ni har :)
Real Madrid Real madrid en levande ande
2009-05-18 22:04
Efter att ha studerat Casillas tabbe noga så kan jag konstatera att det var menat att han skulle tappa sig. Man ser exakt när bollen är på väg ner då är han redan som högst och når bollen, detta gör att han har en bra chans att slå till bollen, istället så dämper han farten och låter den landa bakom han till en spelare som han vet var där, jag tror nog att casillas inte ville hjälpa A. madrid till CL och att han gjorde även liknande på silvas mål. Real har vikt ner sig mot båda A. madrids konkurrenter.. Varför? man vill vara det enda madrid laget i Cl.
Atlético senken
2009-05-18 21:57
Thanks ! :)
Atlético el niño para siempre!
2009-05-18 21:48
senken//
Atlético senken
2009-05-18 21:43
Hur kollar man när och om laget har träning imorgon? hade nämligen tänkt sticka iväg och kolla ifall det är någon?
Atlético Bobban (red)
2009-05-18 21:18
Se Atlético lira på Åland! Vinn en resa med SvenskaFans och Paf till Madridlagets träningsmatch mot IFK Mariehamn den 2 juni!
Atlético Luff
2009-05-18 20:20
Ämne: Luff//

Är välling....
Paret ska nog dela på den, det är ju en liten skvätt av både det ena och det andra i den där, white russian? ;)
Atlético paniagua
2009-05-18 18:47
Ämne: paniagua//

Jag hå....Du har delvis rätt, men jag tycker du glömmer en sak.

Det är heller inte tillräckligt bra passningsspel mellan mittfält och anfallare. Det blir för mycket på chans och alltför stora avstånd mellan mittfält och anfall.
Det kan delvis ha sin förklaring i att man inte litar på backlinjen och därför backar lite väl mycket med mittfältet, men det beror också på, och detta har tjatats till leda här på forumet, att Atleti inte har en offensiv mittfältare på mitten, det som många väljer att kalla spelfördelare.
Detta måste bli prio 1 att söka, antingen i de egna leden, dvs a-truppen, b-laget eller canteran, alternativt att värva. Detta är något som saknats i många år nu, egentligen sedan Ibagaza lämnade Atleti, men måste hittas.

Vad gäller vårt offensiva spel så håller jag även där delvis med dig.
Problemet är att Atleti behöver en danspartner för att dansa, emedan övriga topplag kan dansa alldeles utmärkt själva.
Vad menar jag med det; jo, när Atleti är som bäst anfallsmässigt är när motståndarna lockas med i högt tempo och det blir ett böljande spel, det som på hockeyspråk kallas Hawaii. Då är laget nästintill oslagbart.

Men så fort det rör sig om att skapa något på egen hand mot en statiskt spelande motståndare är det tvärkört. Detta är det som gör Barcelona så stort. Det spelar ingen roll om hela motståndarlaget står i eget straffområde, det blir mål ändå (utom mot Chelsea).

Dessutom tycks våra spelare ha svårt med motivationen. Det behövs stormatcher som mot Barca, Valencia, Real för att de ska plocka fram jävlaranammat och löpa skiten ur sig. Det finns inget lag i ligan som kan slå Atleti när det gäller att löpa.

Jag roade mig att kolla statistik över när målen görs i Atletis fall. Nästan dubbelt så många mål görs av Atleti under sista kvarten av matchen än under övriga kvartar!
Det är när Atleti spelar med kniven på strupen som de presterar.
Därför får de problem när de spelar mot lag som Racing, Mallorca, Valladolid och Osasuna.
De enda lag som vunnit bägge matcherna mot Atleti i år (hittills) är Sevilla och Valladolid (!).
Annons: