/spanien/atletico/forum/1435.aspx/spanien/atletico/forum/1435.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Atlético
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Atlético kun10aguero
2009-06-12 13:21
Real får gärna vem dem vill, utom våra spelare.
Men däremot tycker jag att summorna är overkligt stora! tycker man borde göra som i hockeyn och sätta lönetak och ett värvningstak per säsong, vilket skulle göra det lite jämnare.

Men skulle personligen inte tacka nej till en stjärvärvning men är även glad att man inte är ett lag som Man C, då känns det inte seriöst längre.
Atlético paniagua
2009-06-12 12:43
--Metze--

Nej, artikeln är inte patetisk. Man kan givetvis diskutera känslosamheten i krönikan, som av vissa säkert kan uppfattas vara överdriven. Deion verkar vara en känslomänniska och det är inget fel i det.

Men om man stör sig på det så missar man själva poängen med krönikan. Dvs kritiken av en företeelse. Nej, inte ett lag. Läser ni mellan raderna så är det inte LAGET Real Madrid som kritiseras utan principen som ledningen använder sig av. Som jag sagt tidigare så borde ni Real-supportrar också kritisera den med facit i hand efter Galactico-eran. Denna princip skapar också en felbild av Real såsom köpklubb, så det bör ju också ligga i ert intresse att denna stämpel tvättas bort.

Istället är ni odelat okritiska till denna värvningspolicy. Det är helt obegripligt för mig.
Atlético paniagua
2009-06-12 12:31
Såg just att Platini också kritiserar Ronaldo-affären.

Kanske finns det någon Real-supporter som vill köpa en "Odio a Platini"-scarf av ngn Atleti-supporter? ;-)
Atlético DeBe
2009-06-12 12:27
En spelare jag totalvägrar att ha i truppen är Ronaldo, vidrigare spelare fårman leta efter. Fåfäng, taskig attityd och girig. Det är allt som atetico inte står för.
Atlético Deion (red)
2009-06-12 12:17
Ett stycke från artikelkommentarena

"Nej, alla vill inte ha de bästa spelarna i världen. Många klubbar och fans står inte för den filosofin även om de hade pengar. Tex Atlético håller man på om man själv har en karaktär att gilla slå från underläge, dvs underdogs eller så arbetarklassen. Klubbens identitet identiferas av dess fans och vilka de är. Om man åker till Madrid så förstår man direkt vilka som håller på Atlético, det är arbetarklassen och det vanliga medel och underklassfolket. Skulle Atlético bli som Real så skulle de inte kunna identifera sig längre med klubben. Deras liv är ofta upp och ner, både mentalt och ekonomiskt, ni förstår kopplingen och sympatierna till Atlético nu va? En riktigt Rojiblanco vill ha det såhär, för det är deras och klubben identitet, de vill inte ha de bästa spelarna i världen, de vill göra " egna" spelare som Torres, Kiko och Agüero till ikoner, inte Simão. Den dagen ni förstår Atlético så kommer ni fatta varför deras fans skulle må illa om spelare som Kaka och Ronaldo kom till klubben"
Sevilla bateni
2009-06-12 12:11
Panigua

Jo, det är sant iofs, de finns i minoritet. Galen minoritet.

Förresten, verkligen klockren i detta stycke;

"Vad som slår mig är att Deions krönika väckt den typiska barnsliga "ja-men-du-då"-argumentationen. Dvs svaret på att Deion kritiserar Reals värvningar är att Atleti minsann gör på samma sätt.
Jo, vi vet de mina vita "vänner" och om ni ansträngt er att titta in på vårt forum även när vi inte kritiserar er i ngn artikel, så skulle ni veta att Deion är en av dem som starkast kritiserat Atletis värvningspolicy och helst skulle vilja se egna talanger i startelvan.
Men nu var det inte Atletis värvningspolitik som krönikan berörde, således är det som Atleti gör eller inte ointressant. "

Mycket bra skrivet!
Real Madrid Metze
2009-06-12 11:55
Jag menar inte att ni är patetiska (även om jag skrev det) utan artikeln.
Atlético Deion (red)
2009-06-12 11:42
Metze//

Motsatsen
Atlétio - Real
Anrika Ramsor - Vita näsdukar
Självständiga - Socialfall
Hjärta Passion - Medgång
Underdogs - Just Dogs
Folkets lag - Stadens lag

osv...

Vi är nästan där med ett material som är långt biligare än Reals. De små marginalerna måste bli bättre, fråga Liverpool två gånger om som ni fick storstryk mot men vi höll på att slå på Anfield, eller Barca, eller fråga publiken på Bernabeu som såg derbyt just om dessa marginaler.

När vi fixat till dessa små marginaler så spelare det ingen roll vilka spelare ni har. Vi hade ett av ligans sämsta försvar i år men slutade ändå bara ca 10 poäng efter Real, vilket är 3 matchers marginal av 38.

Vi är snart där..

Atlético paniagua
2009-06-12 11:37
...jag ser inte heller att han hävdar att Atleti kör med egna talanger. Det enda han säger är att Atleti inte har samma pengar att röra sig med och att han tar avstånd från att själlöst köpa till sig de bästa.

Detta borde ni också göra, när ni nu äntligen har fått ett lag med själ där folk som Higuain, Raul m.fl. faktiskt visar hjärta. Tror ni de kommer att få spela när lyxlirarna Kaka och Ronaldo m.fl. kommer till laget?
Atlético paniagua
2009-06-12 11:29
--Metze--

Jag är ganska övertygad om att Deions artikel inte berörde Real i sig, utan företeelsen. Hade Barca gjort samma sak så hade krönikan handlat om Barca. Och vad är det för patetiskt med att skriva om andra lag? Detta är ett fotbollsforum, det vore tämligen ointressant om man bara fick diskutera sitt eget lag. Jag menar ni surfar ju runt på andra forum och kommenterar andra lag jämt och ständigt, vilket med din logik gör er till minst lika patetiska. Snacka om att kasta sten i glashus.

Detta är nu andra gången som Real gör samma sak (galactico-eran var första), varför kan man inte kritisera detta?
Det som förvånar mig är att ni Realfans köper det hela med hull och hår och det lag som tagit 2 mästerskap i rad och hade vunnit detta också om inte Barca varit övermänskliga, slås i spillror för ett projekt liknande det som i fyra år gick titellöst från säsongsavslutningarna.

Allt medan ni står bredvid och applåderar och hurrar.
Atlético DeBe
2009-06-12 11:27
JFH, bra svar på tal. Nu ser vi tydligt hur idiotisk och korrupt Madrid stad är och på vilket sätt de favoriserar. skall mycket till om han kommer med ett lika idiotiskt inlägg nästa gång. Tummen upp JFH
Atlético atleticodemadrid
2009-06-12 11:12
mkt bra real! c.ronaldo kaka villa vem kommer next?!
Atlético Majjo
2009-06-12 10:35
Jag hörde på radio i morse att Sverige kommer att behöva sänka sitt bistånd till fattigare länder i världen på grund av finanskrisen. Summorna som nämndes var mellan 4,5 - 7,5 miljarder. Tänk att två sketna fotbollsspelare tillsammans kan vara värda 1,7 miljarder, medan flera hundra miljoner personer i tredje världen inte är värda mer än några spänn. Det, i hela den här soppan, tycker jag är mest oroväckande..
Atlético A.K.
2009-06-12 10:27
Du berörde nog ett känsligt ämne Deion ;)

Att t.ex. Metze kallar Deion eller Atletifans i allmänhet patetiska är ju bara löjligt. Öppna ert eget forum innan ni kommer in hit och snackar skit.

Att ni sedan bemödar er tiden att svara visar bara att krönikan tog som ett slag i solar plexus.
Real Madrid Metze
2009-06-12 09:47
paniagua// Till skillnad från er är vi inte så patetiska att vi skriver krönikor om andra lag. Jag har respekt för att ni får säga vad ni vill, men att skriva en artikel som smutskastar och förolämpar en hel klubb är bara vidrigt. Du säger att detta är en artikel om Real, men han som skrev krönikan nämnde Atletico som "motsatsen till Real", därför får du alla dessa kommentarer. Enligt honom gör Atletico motsatsen till vad Real gör: kör med egna talanger så som Forlan, Heitinga, Aguero, Maxi osv.
Real Madrid Ronaldo #9
2009-06-12 07:51
Det barnsliga är att ni ens skrev artikeln. Vad är den till för? Vill ni visa ert missnöje att Real värvar klasspelare för dyra pengar? Herre gud.

Okej om ett lag som faktiskt inte värvar mycket spelare skulle skriva en liknande artikel men ja..
Detta året blir kanske ert, vem vet.
Atlético paniagua
2009-06-12 02:47
Jösses Deion, det var fasligt vad den krönikan tog skruv. :-)

Som Bateni så klokt påpekar var det mer än väntat att Real-fjortisarna skulle ta illa vid sig och börja med sina språkligt undermåliga inlägg...som de alltid gör.
Bateni har också rätt i att de vettiga Real-supportrarna aldrig skulle nedlåta sig till att ens reagera på kritik. Däremot har du fel i att de inte finns på SF, min vän. De finns men är en minoritet. Har man tur kan man dock emellanåt stöta på dem i landslagsforumet (Spaniens).

Vad som slår mig är att Deions krönika väckt den typiska barnsliga "ja-men-du-då"-argumentationen. Dvs svaret på att Deion kritiserar Reals värvningar är att Atleti minsann gör på samma sätt.
Jo, vi vet de mina vita "vänner" och om ni ansträngt er att titta in på vårt forum även när vi inte kritiserar er i ngn artikel, så skulle ni veta att Deion är en av dem som starkast kritiserat Atletis värvningspolicy och helst skulle vilja se egna talanger i startelvan.
Men nu var det inte Atletis värvningspolitik som krönikan berörde, således är det som Atleti gör eller inte ointressant.

Till den Real-supporter som skrev en svarskrönika till kritiken kan jag bara säga följande:
Skaffa dig lite kunskap om vilka som är egna produkter. När du nämner Messi som ett inköp så har du uppenbarligen ingen pejl på att Messi är en egen Barcelonaprodukt. Han kom som 12-åring till staden Barcelona av medicinska skäl och antogs då till Barcas ungdomsakademi. Han är mer Barca-produkt än vad Raul är Real-dito.

Om vi skulle gå in på ert forum och rikta arga eller arroganta inlägg varje gång ni snackade skit om Atleti skulle...nä...vänta ett tag...just det, det kan vi ju inte eftersom ni inte tillåter andra än era egna att skriva på ert forum. Ni tål ju inte att bli emotsagda.
Istället måste era små fjortisfans terrorisera alla andra forum för att kunna få provocera och vara arroganta på sant Real-manér.

ÖPPNA ERT FORUM FÖR ALLA! Så att vi slipper era slödderfans och kan diskutera med de av er som är vettiga och för sakliga diskussioner.
Sevilla bateni
2009-06-12 02:01
JFH

Mycket intressant synpunkt, och eftersom jag inte är så insatt i just det ämnet (hurvida det var överpris, eller om Perez även den gången var en jävel på att förhandla) så kan jag inte ta ställning, dock så verkar du har en poäng - för det jag vet är att real under Sanz tid led av stora skulder. Efter försäljningen av träningsanläggningen började Perez storhetstid, och även real madrids ekonomi fick muskler. Perez har ett stort kontaktnät, och det lär han ha utnyttjat vid den affären.

Förstår dock inte varför man ska haka upp sig på realfansen här, när man alltid snackat skit om hur de brukar bete sig; sättet de reagerar är väl ganska förväntat? Som sagt, de riktiga realfansen från Sverige hänger inte runt här, och vem kan skylla dem...
Barcelona Taherinho
2009-06-12 01:36
Jag vill bara saga vilken underbar artikel "Vad kostar en titel"? Grymt skrivet aven om det kommer provocera en eller tva realfan, och vem bryr sig tankte jag saga?

Jag sjalv ar barcelonista och bor precis bredvid camp nou och jag forstar att jag inte kan precis saga att vi i Barca inte koper varldsspelare och sa, for det gor vi, men det ar sa otroligt mycket skillnad mot Real Madrid och manga manga andra klubbar runt om i europa och i varlden. Vi har till skillnad fran Madrids samre halft egna talanger som tillsammans med stjarnorna gor ett lag. Vet dem i det vita laget hur ett lag ens stavas?

Helt arligt om jag hade varit madridista, sa hade det varit ett svart dag for mig de har dagarna, precis som i artikeln, vart tog sjalen vagen? Alltsa helt arligt, bestar madridfansen runt om i varlden av Kviborg-kopior eller? Det tror jag inte ett ore pa, fyfan jag mar illa och det varsta att man ska vara avundsjuk...hahaha pa vad egentligen ska man vara avundsjuk? Vi i barcelona har trippeln och forutom det har vi vart spel, talanger och vart sjal. Vi star for ngt och aven om jag ar helt saker pa att vi ocksa gor smutsgrejer sa star vi for ngt i alla fall. Om allt verkligen handlar om pengar och titlar som vissa "experter" hela tiden pratar om varfor koper inte lag som chelsea eller R*** Madrid ligabucklor och champions league bucklor och sedan lyfter dem sjalva varje ar med sina trogna "fans" i La Cibeles? Larvigt detta lag och vad de star for...

Vi i Barcelona ar TRI-tranquilo och onskar Madrids battre halva Lycka till nasta sasong!!
Atlético JFH
2009-06-12 01:10
Ämne: JFH

Du måste väll....
Jag har ingen aning om vilka som är inblandade i vad. Hela ligan kan ju, liksom Serie A, vara helt uppgjord på förhand. Jag skulle inte vara så chockad över det, men det finns ju en viss skillnad när en hel kommun ställer sig bakom en klub och låter andra förfalla, och här snackar jag främst Rayo. Gil är inte Guds bästa barn och annat har jag inte hävdat, och inte heller har jag sagt att jag inte bryr mig om att han en gång i tiden var president. Majoriteten av hans förmögenhet kom han nog över på allt annat än lagliga sätt. Pengar som säkert har använts till spelarköp och annat kring klubben, men jag stödjer som sagt inte det och jag försöker inte rättfärdiga det. Realfansen däremot (majoriteten) ser inga som helst problem med det som hände och för deras del skulle det antagligen gärna få hända igen. Det, min vän, är skillnaden.
Atlético JFH
2009-06-12 01:10
Dubbelpost.
Real Madrid Jeppe_h
2009-06-12 00:57
JFH

Du måste väll endå vara ganska naiv om du tror att det bara är Real Madrid som har gjort nån smutsig affär?

Om jag minns rätt så va eran förre president Jesus gil y gil åtalad för korruption eller liknande? Så känns konstigt om ni tror att det bara är Real som gjort något illegalt i eran stad.
Atlético JFH
2009-06-12 00:43
Det är klart att Realfansen är här nu, någon har vågat kritisera deras allsmäktiga klubb som är en gåva till jorden från självaste Gud... Och det första 90% gör är att börja räkna titlar, för det är ju det som spelar roll om man älskar ett lag. Hur många titlar man har och hur mycket pengar man har. Inget annat. Varför finns lag som Atlético, Getafe, Rayo etc. överhuvudtaget? De har ju ändå färre titlar så ingen borde gilla dem...

Om man nu tvingas välja mellan att gråta och skratta så väljer jag nog att skratta, för maken på komedi går knappast att hitta någon annanstans. Lite rädd blir man dock när man tänker på att flera av dessa människor faktiskt finns, och att de ska behöva klara sig i vårt samhälle. Personlig assistent är ett yrke som lär hålla så länge Real finns som klubb...

Men för att inte så elegant övergå till det jag faktiskt tänkte kommentera, dvs krönikan. Jag håller faktiskt inte riktigt med i resonemanget om köpen. Visserligen är det en utveckling jag inte ville se, men jag tycker inte att det finns någon större skillnad på att köpa för 200 miljoner och att köpa för 1 miljard. Visst är det mer pengar, men rent moraliskt kan jag inte fördöma det ena beteendet samtidigt som jag godkänner det andra. Faktum är att det i båda fallen handlar om stora summor pengar som säkerligen skulle kunna rädda hur många liv som helst, och som nu läggs på underhållning som i sammanhanget ändå får anses vara meningslös. När mn väl har accepterat att man kan lägga 1 miljon på det, då bör man nog kunna acceptera 1 miljard, även om det finns grader i helvetet.

Det som däremot stör mig är ju det faktum att Real har fått hjälp från högre instans under en period när de hade skulder större än vad deras värvningar kostar idag. Att fansen till den klubben inte kommer ihåg det kan jag förstå, då de flesta antingen gick i blöjor eller grät på dagis för första gången... Därför är det nog bäst att upplyssa dem om vad eller snarare vem som räddade deras klubb från undergång.

2001 såldes Reals träningsanläggning till staden Madrid, (eller snarare köptes på initiativ av staden) till ett löjligt överpris som inte bara sanerade klubbens skulder utan också finansierade en ny anläggning och lämnade en del växel till Zidane, Beckham och gänget... Var den här handling laglig? Det går säkert att diskutera in i oändligheten, men oavsett så var den moraliskt tvivelaktig och visade klar favorisering av marängerna i förhållande till stadens andra lag. Man behöver inte titta långt för att se vad staden gör nu när Atlético är i en liten kris. Vicente Calderon säljs för ingenting och klubben kommer själva behöva betala för omyggnaden av den nya arenan när Madrid väntar OS. Så mycket hjälp får vi.

Sammanfattningsvis vill jag säga att jag inte bryr mig vad er titel kostar ekonomiskt, men jag har en hel del synpunkter på vad den kostar rent moraliskt, och det borde ni också ha. Rättvisa finns inte, men här försöker man inte ens skapa en illusion av den.
Atlético planne
2009-06-12 00:40
Kan inte marängerna bara försvinna?!?! I alla fall från vårat forum! SCHAAAS
Barcelona VAMOOOOOSSSS BARCAA!!!!!!!!
2009-06-12 00:19
AKSHAY DEION- FIIIIIIN KRÖNIKA!
Sevilla bateni
2009-06-11 23:56
jeppe_h

Nu är du heeelt ute och cyklar. Jag har verkligen inte skrivet det, haha.

Det närmsta jag kom var: "ja visst borde jag byta tröja! Jag ska göra det nu! För jag skämdes ju innan över att vara en maräng... "

No hard feelings? :)
Real Madrid Jeppe_h
2009-06-11 23:53
Bateni:

Oj ser nu att antigen har jag läst fel eller så har du redigerat bort inlägget? Hade för mig du skrivit något i stil med

"du skämms över att vara real supporter och du vågar inte stå för det"!

Men kanske bara inbillat mig?
Atlético rawkus
2009-06-11 23:49
Kul att Real skribenten nu stangde av kommentars funktionen pa den senaste "artikeln" :)

Aterigen oser man skit, for att sedan stanga butiken.

Fegt och trist att det ej gar att bjuda upp till dans innan Perez smafllickor maste vara hemma igen :/
Sevilla bateni
2009-06-11 23:48
Jeppe_h

Förstår inte. Vad har det med mig och göra...
Real Madrid Jeppe_h
2009-06-11 23:42
Bateni:

Om du inte läst inläggen jag gjort tidigare så står det att jag inte är en Real Madrid supporter, utan jag tog passande (opassande) nog bara den tröjan när jag vart medlem på nytt.

Förstår du?
Annons: