/spanien/atletico/forum/1108.aspx/spanien/atletico/forum/1108.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Atlético
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Atlético patrik (red)
2011-05-19 22:39
Ang Kia som huvudsponsor så har jag ingen info om det i dagsläget (har du Bobban?) men i artikeln jag skrev för några månader sen så nämnde dom att samarbetet med Kia var grymt viktigt för Atleticos framtid så det känns inte som att dom kommer sluta sponsra helt iaf.
Atlético rawkus
2011-05-19 20:06
zoran: Hans avvaktande vid malet igar var snarlikt Pippo Inzaghi.. skrammande :)

Hulk var fopr ovrigt allt annat an bra igar. Tappade manga bollar helt pa egen hand.

Tror ej det ar sa svart att overglansa Valera och Ufo, hehe.

Billigt och en forbattring jamfort med dagslaget, sa varfor inte.

Hade dock hoppast pa en riktigt hogkalibrig hogerback, men forstar aven att det ar varan ledning jag forvantar mig saker ifran... Huj.
Atlético Chewie
2011-05-19 19:38
Hur går det förresten med nya sponsorer, KIA skulle väl inte sponsra längre.. andra lags 2011-2012 tröjor börjar ju komma, någon som har hört eller sett någonting om våra nya tröjor?
Atlético zoran
2011-05-19 19:11
Generellt kommer Atlético få betydligt fler bollvinster med Sílvio än med Ufo och Valera. Dessutom är han bättre med fötterna än båda två och positionsmässigt så gjorde han en väldigt stabil match, problemet är dock att han gärna kastar sig in i tacklingar vilket ganska lätt leder till varningar och att han på så sätt blir passerad av motståndare. Det är en detalj som går att slipa bort, men jag tycker om hans aggressivitet.

Om vi ändå skall jämföra bollvinsterna så kan vi ju ta och titta på hur många bolltapp Hulk hade; 16. Som sagt, jag tycker inte alls att Sílvio hade så stora problem med honom som folk vill få det till, men problemlös var han absolut inte, så är det när man spelar mot en spelare som hela tiden utmanar.

En sak har du dock rätt i: de spelade väldigt destruktivt, men å andra sidan så har de inte Portos breda bänk och än mindre bredd. Ironiskt nog så släppte Braga in mål sedan man gått högre upp med laget i slutminuterna av första halvlek, vilket var väldigt olyckligt.

Matchen var definitivt en besvikelse ur underhållningssynpunkt, men i finaler går man på det säkra före det osäkra.

Det sägs att han kommer kosta €3-5 miljoner och för en vecka sedan rapporterade Record att Sílvio skriver ett 4-års kontrakt med Atlético.

Förresten, Falcaos största styrka är hans timing, i såväl avslutningssituationer som att undvika offsidefällan. Målet var ett perfekt exempel på detta.
Atlético rawkus
2011-05-19 18:43
zoran: Svart att jamfora exempelvis antalet bollvinster, da Sapunaru och Perreira inte bildat kottmur pa egen planhalva.

Silvio var ok, varken mer eller mindre. Destruktiv taktik fran Bragas hall dock, dar 9 av 10 utespelare sag ut att skita pa sig sa fort de skulle over egen planhalva, vilket ar forstaeligt med tanke pa hur ruggiga Porto ar offensivt...

Portos ytterbackar(forsvar i ren allmanhet) behovde juegentligen inte vinna nagra bollar, da Braga allt som oftast inte bemodade sig att ga framat.

I ivrigt en riktigt seg final, da det blastes mer an i innebandy. Inget flyt tillats, och domaren var allt annat an godkand.

Vad ar det for pris som diskuterats gallande Silvio?
Atlético zoran
2011-05-19 17:14
Hulk är väldigt svårspelad och Porto är ett av Europas bästa fotbollslag den här säsongen. Man måste acceptera en viss felmarginal i spelet, det går inte att vara helt perfekt när man möter ett så bra lag. I ärlighetens namn så tog sig Hulk bara förbi Sílvio vid ett tillfälle, det var precis i början av matchen och borde då ha gjort mål. Själv tyckte jag att han inte kunde visa upp sig från sin bästa sida mot Porto pg.a. Bragas defensiva inställning; han gick med en gång i anfallsspelet under första halvlek och då slarvade Paulo César med den avgörande passningen för vad som mycket väl kunde ha blivit ett jättefint läge längs vänsterkanten. Sen så har vi ju tacklingen, det kan lika gärna var ett rött kort, väldigt obetänksamt.

I början av halvleken spelade han ju fram Custódio till ett jätteläge som han bara lyckades få rakt på Hélton.

I andra halvlek så spelade han dock upp sig. Jag kan inte minnas att Hulk eller Varela lyckades ta sig loss från honom och när de väl försökte, så misslyckades de eller så tvingades de sakta ned, speciellt Hulk som till och med blev av med bollen samt tunnlad efter att han försökt sig på ett fint nummer. Sílvio var betydligt mer involverad i andra halvlek och det ska väl sägas att Sapunaru borde ha blivit utvisad när han drog ner honom med cirka 17-18 minuter kvar av matchen. Han har dock ingen rätt att kräva en utvisning, domaren var långt ifrån bra och dessutom spanjor..Det är bara synd att han misslyckades med inläggen, som jag själv alltid tyckt att han måste bli bättre på.

Det var bara tre spelare på planen som sprang mer än Sílvio, samtliga mittfältare. Dessutom vann han tillbaka bollen vid inte mindre än tolv tillfällen vilket är en annan väldigt fin kvalité som han har. Portos ytterbackar, Sapunaru och Álvaro Perreira hade lika många bollvinster tillsammans. Braga hade sammanlagt 59 bollvinster i den här matchen. Endast Paulão, mittbacken som är så duktig i Braga var i närheten med elva bollvinster.

När det gäller bollbehandling så går det inte att jämföra honom med Ufo och Valera. Sílvio är tvåfotad, spelar såväl höger som vänsterback samtidigt som han har ett bra skott och gärna väggspelar sig igenom motståndarförsvaret.

Förhoppningsvis spelar Atlético ett betydligt aggressivare, energikrävande spel nästa säsong. Slutligen, han spelade vänsterback, i Atlético kommer han få använda sig oftare av sin högerfot.
Atlético Chewie
2011-05-19 16:53
Jag tycker inte att Silvio gjorde bra match igår, men vilken uthållighet han har! Han sprang ju i 90 minuter konstant. Gick bort sig ett par gånger och gjorde en riktigt ful tackling, men jag tror han har potential, han är väl bara 23 år?

Han var betygligt bättre i Semi-finalen mot Benfica då han gjorde mycket bra saker.

Miranda verkar vara en underbar värvning! av det jag har sett. Underbar bollkänsla.
Atlético Deion (red)
2011-05-19 14:12
Och om det dessutom är en Pitarchvärvning så är jag desto mer skeptisk.
Atlético Deion (red)
2011-05-19 14:09
I ärlighetens namn så har jag inte varit speciellt imponerad av Silvio de gånger jag sett honom spela. Känns som att skillnaden mellan Silvio och Valera är för minimal för att de ska ge Atlético en extra dimension nästa säsong.

Ska man värva en spelare av Silvios status och spelstil så kan man lika gärna spara på pengarna och fortsätta med Valera och Ujfalusi istället.

Antingen har Silvio varit ganska medioker just de gångerna jag har sett honom spela eller så har vi på forum för höga överhypade förväntningar på honom.

Det var bara min egen åsikt. Ni kanske har en annan?

Hade förväntat mig att vi skulle ta en betydligt "tyngre" högerback.

Återstår väl att se om jag har fel...
Atlético rawkus
2011-05-19 13:48
Igar var Silvio inte speciellt bra, och lyckades val undkomma utvisning, typ. Slarvig med bollen igardagens match, dar iofs hela Braga backade hem...

Tyckte att han lirade vansterback igar??
Atlético Antonio Lopez
2011-05-19 12:38
Silvio har bekräftat flytt till Atletico! Ni som har spanat lite nu under EL, vad tycks?
Postat via SvenskaFans-appen
Atlético patrik (red)
2011-05-19 11:20
Enligt Sportbladet så är Bragas landslagsback (Portugal) Perreira klar för Atletico.
Atlético Smultronbilar
2011-05-19 11:16
En dröm skulle va att få André Villas-Boas som manager till nästa säsong!!
Atlético rawkus
2011-05-19 00:42
Sportuga: Pippo, Chicharito ar tva som jag kommer pa.

Alla 3 ar kortvaxta, men har en otrolig timing i upphoppen samt viljan att ALLTID na hogst samt en sjuhelvetes spanst.

Falcao ar fenomenal, helt klart.
Atlético Sportuga
2011-05-18 23:51
rawkus / kan bara hålla med dig i allt du skriver ;)

kom att tänka på en sak...finns det någon anfallare med hans längd som är så otroligt bra på att nicka in mål ?
Atlético rawkus
2011-05-18 22:40
Ratt lag vann och ratt spelare fick avgora finalen!

Viva pinche Colombia! :D

Falcao ar for ovrigt ersattaren till Kun om/nar han drar ;)
Aupa Atleti---
2011-05-18 21:29
rawkus :))))
Atlético Chewie
2011-05-18 20:54
Real Madrid händer ju inte.. dags att tv-scouta Silvio i EL finalen.

farlig tackling Silvio gjorde..
Atlético zoran
2011-05-18 18:54
Madrid-baserade media..de och deras besatthet kring vissa spelare. De har talat om att Kun ska lämna Atlético för spel i Mandril sedan han kom till klubben, så det är väl ingen större nyhet att de kommer med den här typen av nyheter nu. Jag skulle inte ens sälja till Mandril för €200 miljoner, inte ens Valera, möjligtvis Raúl García för €80 miljoner.

De har ju inte lite skam i kroppen.
Atlético rawkus
2011-05-18 15:43
Haller med Deion: Inte Real, oavsett pris.

Tom Liverpool(japp, jag skrev det...) men inte Real. Aldrig.

45 for Kun, plus drygt 20 for De Gea vore mer an overkomligt, OM man fick en garanti att cashen investerades i klubben dvs.

Joel tar De Geas plats, och anfallare finns det en hel dros av i varlden.
Atlético Sportuga
2011-05-18 15:42
Ingen Kun till Real för faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan
Atlético 20corona
2011-05-18 13:48
Deion//

Håller med om att det skulle ta emot att se Aguero i Real tröjan och ledningens obligatoriska screwups hade jag inte tänkt på, vilket är ett STORT misstag att inte ha med i beräkningen! :)
Atlético Deion (red)
2011-05-18 13:27
20corona //

Jag skulle kunna acceptera att man cashar in 45 M € på Kun om de pengarna investeras i truppen och inte i ledningens fickor. Dock så får det inte vara Real Madrid, inte ens för 90 M €.

Han får gå vart han vill om vi får bra betalt, förutom Real. Jag skulle bli bokstavligt kräkfärdig om jag såg Kun i den fula vita tröjan.
Atlético 20corona
2011-05-18 13:13
är det bra jag som skulke bli glad om vi sålde ego aguero till Real för 45M€ (+ skatter blir det typ 75M€) och fick Canales på köpet? Om vi ska utmana ute i europa så måste man ha en tung bredd på truppen. (dags o bli lynchad på SF) räkna också DeGeas försäljning för runt 25M€ + alla spelare som är på väg in till klubben. Med alla dom pengarna kan vi göra bra värvningar utöver dom som redan gjorts! :)
Postat via SvenskaFans-appen
Atlético Antonio Lopez
2011-05-18 12:12
Vet inte vad man ska dra för slutsats av det men Alberto Perea tränar iaf med A-laget.
Atlético Chewie
2011-05-18 11:05
Trevlig podcast Luff! perfekt till kaffet.
Atlético Luff
2011-05-18 09:41
Passar på att rekomendera ett podcast på engelska om Atleti, består av två personer som bor i staden och går på matcherna samt en som, likt oss, följer laget på distans. Ger en lite djupare diskussion och hjälper en att följa med vad som händer på läktaren, pressrummet och nyhetsflödet, senast var även den briljante Sid Lowe med. Finns även en spansk version av den, länktips!
Atlético EHG
2011-05-17 17:42
Så hemma efter en helg i Madrid och match på VC. Till skillnad från tidigare gånger jag vart på plats var det soligt och varmt denna gång, satt i kortärmat hela matchen. Får nog bli en lärdom till kommande resor..

Hade kanonplatser denna gång på huvudläktaren, bara ett tiotal rader bakom bänkarna. Som vanligt när man är på plats fascineras man över spelarnas bollkontroll och tempo jämfört med den fotboll man ser dagligdags här i Sverige.

Matchmässigt var det väl "sådär". Kun är alltid imponerande att se med sin balans och Tiago är ju grym där på mitten "som vanligt". Koke var stundtals bra men föll bort vartefter matchen gick. Sen ville ju såklart Reyes hylla mitt val av tryck på tröjan så det var ju ett skönt mål minst sagt : )

På läktaren var det tydligt att fansen på ståplats bestämt sig i Forlan vs Quique-gate, eller åtminstone inte ville spendera kvällen till annat än hyllningar av QSF, medans övriga publiken var mer delad. Efter matchen stannade hela klacken + stora delar av publiken kvar och sjöng QSF-ramsan länge länge tills han till slut kom ut igen och emottog jubel från de cirka 10000 som stannat kvar 10-15 minuter efter matchslut (ev kommer ett videoklipp senare, får se hur det blev). Rätt mäktigt faktiskt. Sista ramsan för kvällen blev "campeones.." vilket personligen kändes som en bra ihopknytning till den där underbara kvällen/natten man fick uppleva i Hamburg för ett år sedan.

Och som vanligt, det är hur smidigt som helst att köpa biljetter osv (lite mer bök om det är derby eller Barcelona så klart) - om du inte vart på plats än - gör det!
Aupa Atleti---
2011-05-17 17:28
Zoran/ Jag gillar din tanke. Du tänker bättre än vår ledning som tar hand om värvningar. Theo Janssen är jag nyfiken på. Varit på en fotbollscup med laget i Holland, och såg en träning i Twente. Tyckte han hade en dödlig vänsterdoja. Dock är jag lite osäker om han håller. Holland är inte direkt på den nivån som Spanien är på, även om båda möttes i final.

Jag vill inte ha några Real-rejects som Getafe. Vi ska göra allt vi kan för att fixa Lamela, han är otrolig. Lucas är också en intressant spelare. Snabb, bra bollkontrol, men svår att få då det är många som är ute efter honom.

Det vi ska göra omfattar följande:

Ut: R.G, Forlan, Assuncao, Tiago (sticker ändå), De Gea (kommer troligen att lämna), Valera och Perea.

In: Miranda, Silvio, Salvio, Cedric, Ruben Perez, Camacho och 1-2 spelfördelande mittfältare. Min uppfattning om Joel förändrades då jag tycker att De Gea kan lämna om han vill utan att vi får huvudvärk!
Atlético zoran
2011-05-17 13:49
Janssen är dock på väg till Ajax för €3-4 miljoner, vilket inte är särskilt mycket för en spelare av den kvalitéen och framförallt positionen som han spelar på. Det behövs hur som helst en spelare av den profilen, längre ned i banan som organiserar upp spelet, helst två sådana spelare.

Canales är en mediapunta, han gjorde sitt val tidigare och ärligt talat så tycker jag det finns betydligt större talanger på den positionen i Spanien, speciellt Isco från Valencia.

När vi ändå är inne på spelorganisatörer: Claudio Yacob från Racing Club i Argentina. Han har gjort det riktigt bra i flera säsonger nu för Racing och jag är verkligen förvånad över att han inte har flyttat till Europa ännu. Saknar visserligen snabbheten, men en väldigt duktig passningsspelare med framförallt fint positionsspel. Behöver kanske bli mer aggressiv i försvarsspelet dock. Ytterligare en av spelarna som deltog i U20 VM 2007 när Agüero utsågs till turneringens spelare. Det laget hade ett gäng mycket duktiga fotbollsspelare.

Jag skulle inte ha något emot att försöka spela Juanfran lite längre ned i banan under någon försäsongsmatch, han har passningskvalitéerna och kvickheten att spela på en sådan position, men saknar den defensiva delen. Det är bara en intressant tanke.

Rubén Pérez har gjort det riktigt bra i Deportivo, visserligen har han dippat i form under de senaste två månaderna men generellt har han varit väldigt nyttig och bra för deras mittfält. Problemet som jag ser det är att han behöver få mer frihet att gå framåt i banan, Lotina ger honom inte så mycket av dena varan så då blir det lätt att han bara får fokusera på defensiven. Jag tror ytterligare en säsong i Depor skulle vara bra för honom, bara om de spelar i Primera dock. Han är av samma profil som Tiago. När det gäller Koke så är han en av spelarna som måste spelas in nästa säsong. Han är typen som kan sköta spelet, dock inte ensam eftersom han ännu är ung, det behövs en stöttepelare som gärna tar på sig ansvar så att bördan inte faller på en 19-årings axlar.

Miranda är ungefär av samma profil som Perea, dock betydligt bättre med bollen. Hårdför, resolut, stark och snabb, duktig på att driva bollen ur backlinjen som Godín, men behöver jobba lite mer på att utöka sitt register med längre passningar i pressade situationer. Blir lite offer för den brasilianska fotbollens galna begär att ha hyperoffensiva ytterbackar
Annons: