/spanien/atletico/forum/1055.aspx/spanien/atletico/forum/1055.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Atlético
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Aupa Atleti---
2011-08-15 17:22
Då kör vi hellre 4-2-2-2?
Atlético Deion (red)
2011-08-15 17:16
Alltså jag kan se framför 4-4-2 med två bulldogs längst fram i Falcao och Osvaldo, med Arda och Reyes på kanterna. Farliga när vi anfaller? Nehe?
Då skulle jag peta in Koke i mitten för att styra distibutionen, men inte i 4-3-3.
Aupa Atleti---
2011-08-15 17:13
Håller med Deion och Kakan. Vårt mittfällt är ju trots allt passningsskickligt och vet hur man driver boll. Men hur blir det med vår formation om både Osvaldo och Falcao kommer? Jag vill ha något sånt här:

Joel
Silvio-Godin-Miranda-Filipe
Gabi-Koke-Tiago
Reyes-Arda
Falcao/Osvaldo

En 4-3-2-1 formation där Reyes och Arda skulle ha det så mycket enklare på plan då vi har 2 kämpar i form av Gabi och Tiago (om de presterar dock) och en speluppläggare i from av Koke eller eventuellt Diego, om han nu kommer. Arda och Reyes kan utan några problem kunnat sköta Falcao och de viktiga bollarna som skulle placerat honom i perfekt läge. Detta tycker jag skulle fungerat bäst i detta läge..
Atlético Deion (red)
2011-08-15 16:56
Håller med Kakan. Reyes och Arda är för kreativa och passningskickliga för att inte utnyttjas och lasta över det på spelare längre bak i mittfältet. Om det är Koke/Gabi/Mario eller Tiago som spelar ingen roll, deras roll borde vara att vinna boll och kortpassningsspela till närmaste offensiva mittfältare som Arda eller Reyes och låta dem sköta det offensiva kreativa spelet. Dock håller jag med Zoran om att Koke har ett ganska brett register och har en hög kreativ grundsteknik. Han borde också utnyttjas på något sätt med att slå halvdistansbollar. Men jag står fast vid att försöka med Nistelrooy typen nu längst fram istället för en kreativ anfallare. Vi har testat Torres och Kun sättet nu i många år och jag tycker det är dags att bli effektivare framför mål och testa nya horizonter. Låta olika spelare ha olika spetsuppgifter som ber är bäst på istället för låta alla vara lagom bra på allt.
Atlético ardi
2011-08-15 16:56
osvaldo verkar ju vara klar :)
Atlético Erik_
2011-08-15 16:43
Tycker inte vi ska sälja Forlan! Han har visat god attityd, känner till ligan väl och är otroligt bra när han är som bäst. Förhoppningsvis är han dessutom revanschsugen efter förra säsongen. Nej, behåll honom och skit i Osvaldo!
Postat via SvenskaFans-appen
Atlético Kakan_Atletico
2011-08-15 16:12
Någon som vet hur mycket vi bjuder för Osvaldo? Han har ju knappast imponerat på mig. Så allt över 150 miljoner är överpris. Han har mycket att bevisa den kommande säsongen.

Men jag nog hellre haft kvar Forlan än att köpa Osvaldo :/ Men men.
Atlético Kakan_Atletico
2011-08-15 16:10
Zoran. Vi har ju faktiskt ett mittfält, ett passningsskickligt sådant. Gabi och Tiago tänker jag framförallt på. Koke - Gabi - Tiago? Inte helt fel.

Är Osvaldo klar? Vi är nya Real.. Hoppas verkligen att Falcao kommer ändå.
Atlético rawkus
2011-08-15 16:00
@Kakan: Nu kanske jag missuppfattade en sak. Nar Zoran skrev "Salvio", sa spanade jag in ditt inlagg igen, dar du skrev "Silvio"... I mitt inlagg nedan, sa syftade jag pa Silvio, dvs ytterbacken... Sorry om det blev knas :O
Atlético zoran
2011-08-15 15:57
En av Salvio eller Elías kommer att lämna klubben eftersom vi kommer ha för många icke EU-spelare i truppen. Elías är ingen kreatör, han är snarare en spelare med väldigt goda egenskaper utan boll och passar antagligen bättre in än vad Salvio gör för tillfället. Forlán är på väg till Inter om rapporterna gällande Osvaldo och Falcao från Cadena SER har någon sanninghalt.

Jag ser inte ner på Atlético, det är snarare så att jag är realistisk. Vi har ingen profil på laget och det kan ingen förneka. Vem ska förse våra ytterforwards och mer kreativa spelare längre upp i banan med boll? Är det mittbackarna som skall tjonga bollen 50 meter upp i banan från egen backlinje och sedan hoppas på att någon av anfallarna tar emot bollen och möjligtvis gör något av situationen? Det är inte så man bygger ett lag, om något så är Atlético just ett bevis på det. Utan ett bollspelande mittfält som har rörelse så kommer spelet gå helt ut på att improvisera.
Atlético rawkus
2011-08-15 15:51
@Kakan: Poangen med mitt inlagg(aven Zorans?) gallande hogerbacken var ju att vi slappte ivag Valera, som, trots kalibern/brist pa kalibern, var mer lampad pa hogern an exempelvis Perea.

Vi vet ju inte heller hur Silvio kommer gora ifran sig - ny liga, nytt sprak, nytt lag osv. Fagel eller fisk?

Miranda ar ju dock bra mycket battre an Perea pa hogern, men skall ju sjalvklart bara spela dar i abslout nodfall.

Haller aven med Deion: Vore enormt skont om anfallarna hade en spetsformaga a´la Falcao, snarare an gick a tok for langt ned i banan i varje anfalla for att driva upp bollen. Fordelen med El Tigre ar ju att han kan gora mal pa en halvchans - precis sa javla priksaker ar killen, hehe ;)
kjellbrell
2011-08-15 15:28
Atletico har värvat en ny anfallare Nigerianske Samson Kayode Olaleye 22år från Vietnamesiska Dong Thap som gjorde 17 mål förra säsongen och ska spela på lån i Sporting Braga den här säsongen allt enligt Marca.com
Atlético Kakan_Atletico
2011-08-15 15:25
Har du glömt bort Silvio? Som kreatör har vi också Elias.. Forlan som släpande forward är inte helt fel. Reyes och Arda samt Salvio är spelare som kan servera Falcao med inlägg, passningar osv. Tycker du ser ner på vårt lag. Vi behöver egentligen bara en spelare till, Falcao. Osvaldo känns överflödig med tanke på att vi har både Adrian (Som imponerat, både på försäsongen samt under U-21 turneringen i somras) och vi har vårt framtidslöfte, Borja!

Jag säger Nej tack till Osvaldo. Behåll Forlan och flytta upp fler från canteran. Vi ska inte bli nåt REAL!

Men visst, om Elias ingår i Falcao dealen så behövs Diego. Annars inte.
Atlético zoran
2011-08-15 14:47
Manzano vill spela 4-3-3. Det systemet vill han sedan kunna växla med ett 4-4-2 beroende på motstånd och dess mittfältsuppsättning.

Först och främst; Osvaldo är ingen ytterforward, både han och Falcao är renodlade anfallare.

När det gäller anfallare som skapar chanser för sig själva och resten av laget; det är den typen av anfallare som Atlético behöver för att fylla tomrummet efter Agüero. De kan man förlita sig på när det blir väldigt trångt och då kan de skapa chanser genom sin individuella kvalité. Det kommer Atlético ha betydligt mindre av nu när Agüero har lämnat klubben, däremot så kan man som tränare ge spelaren instruktioner om att finnas i vissa positioner och släppa bollen tidigare, då krävs dock ett betydligt bättre samspel mellan honom och hans lagkamrater. Framförallt så behövs det rörelse från medspelarna. Det finns en anledning till att Borussia Dortmund vann Bundesliga förra säsongen; de löper nämligen mest. I Bundesliga-premiären mot HSV sprang de sammanlagt 124 km som lag där Kevin Großkreutz stod för 33 sprinter. De har ett spelsystem, en profil på sitt lag och de har även tagit in spelare som har de karaktäristiska drag som Klopp vill ha. Det är först då som den kreativa anfallaren inte kommer vara helt slut och tappa koncentrationen i avslutningsläge. Den enda anledningen till att han blir trött är att han tvingas springa 20 meter extra med bollen i hög fart bara för att komma in i en bra position där han skapa något sorts läge.

Det närmaste vi har i en spelorganisatör är Koke; Hans passningsspel är imponerande och han är mycket duktig på att vända spelet med krossbollar på 30-40 meter. Därför förstår jag inte varför vi ska spela med Mario i startelvan då hans passningsspel inte är i närheten av Kokes som tagit sig igenom alla ungdomslandslag fram till U20 som lagets spelorganisatör. Det finns visserligen en hel del att jobba på alltjämt, men han har ett par saker som ingen av våra andra mittfältare har för närvarande:

a) duktig på att hålla i boll i pressade lägen
b) får sällan panik och slår väldigt sällan bort bollen
c) vill alltid ha bollen och har även blivit betydligt bättre utan densamma bara under de två sista säsongerna. Jämför U17-VM i Nigeria med U20-VM i Colombia så ska ni se vad jag menar, även om han spelade mer i Busquets roll under U17-VM för två år sedan.

När det gäller Falcao: Det rapporteras allt tätare att spelaren är klar för Atlético och folk med källor inom klubben säger att det mer eller mindre är klart. Han är dock inte typen som skapar chanser åt sig själv, MEN, han är en anfallare som gör mål på mängder av vis: Falcao har gjort 120 mål i karriären för River Plate, Porto och Colombia. 61 av målen har kommit med högerfoten, 24 av målen med vänstern och hela 35 med huvudet. Det går inte att värva en målskytt som har mycket mer varierat målskytte. Det han dock behöver är någon som skall förse honom med chanser och det är där som ett dilemma uppstår.

Diego eller Forlán: Atlético har inte gett upp hoppet om Diego och källor nära till klubben tror att spelaren kommer skriva på för klubben innan övergångsfönstret har stängt. Klubben verkar vilja sälja Forlán till Inter, det återstår att se om man slutligen kommer genomföra den övergången. I så fall kommer antagligen Osvaldo också att värvas in samtidigt som Diego tar över sysslan som lagets playmaker. Det är dock livsviktigt att man har någon bakom de kreativa spelarna som kan spela fram våra ytterforwards och anfallare, det var det jag pratade om tidigare.

Slutligen: Det var någon som nämnde att Atlético bör värva en högerback också. Håller med till 100%. Perea är katastrofal som ytterback och en framspelning mot Recreativo de Huelva på försäsongen borde inte garantera honom en plats. Det verkar som om såväl supportrar som journalister i Spanien snabbt glömmer hur otroligt värdelös han är när det gäller att anfalla. Om vi ska spela 4-3-3 så är ytterbackarna en av de absoluta nycklarna till detta och det kommer bli alldeles för ensidigt med Filipe Luís som det enda riktiga hotet. Gökhan Gönül från Fenerbahce har nämnts lite lätt i turkisk media som potentiell ersättare till Valera, personligen skulle jag bli överlycklig om han anlände då han Turkiska ligans bästa ytterback och duktig i anfallsspelet. Detta skulle dock bara ske om Fenerbahce blev tvångsdegraderade i veckan vilket det finns en chans att de kan bli.
Atlético A.K.
2011-08-15 13:19
Trist för Koke att han brände friläget i slutet av matchen igår. Jag hoppas verkligen han får mycket speltid i år. För han kan bli hur bra som helst.
Atlético Bobban (red)
2011-08-15 12:57
Osvaldo är endast tänkbar till Atlético om Forlán säljs, enligt dagens AS!

Falcao är och förblir anfallsalternativ nummer ett för klubbledningen i jakten på en ersättare till Kun Agüero!
Atlético Deion (red)
2011-08-15 11:59
Det där med både Falcao och Osvaldo låter vettigt i 4-3-3 om man tänkt flytta in Arda eller Reyes som central spelfördelare i en Xavi/iniesta roll.

Typ nåt sånt här:

...............Mario.............Tiago................
..........................Arda...........................
....Reyes..............................Osvaldo...
........................Falcao..........................

Eller som Barcelona med en defensiv mittfältare och två kreativa

.........................Tiago..........................
..............Reyes..........Arda.................
..Forlán............Falcao.........Osvaldo..

Mycket beror om Forlán är kvar eller inte. Fast jag tror inte Atlétic0 vågar sig på den sistnämnda Xavi/Iniesta modellen med ett mycket kreativt centralt mittfält. Personligen skippar jag helst Osvaldo och har kvar Forlán. Adrian får agera effektiv inhoppare i 1-2 år till Forlán är färdig. Tror det kan vara nyttigt för Adrian också då han är relativt ung.

.................Mario.............Tiago................
...Reyes.............Forlán..............Arda....
..........................Falcao.........................

Tycker den sistnämnda uppställningen ser mest balanserad och farlig ut. Forlán får droppa lite och hugga utanför boxen, på rensningar och andravåg.

Nu är det ju heller inte säkert att Falcao ens kommer
Atlético DeBe
2011-08-15 11:51
tycker patrik har rätt, samtidigt ligger det mycket i Deion's resonemang. Den ultimata lösningen skulle vara att ha en spelidé som deion och en lirare som kan göra det lilla extra "om det behövs".
Aupa Atleti---
2011-08-15 11:45
kjellbred/

Det kommer aldrig att funka sådär med båda. De kommer värvas för ett pris över 20 miljoner euro, kommer få masslön och vill inte sitta på bänken. Sen har vi 3 till anfallare... Vad ska vi med Borja, Adrian och Forlan? Alla kan inte spela på en och samma gång.. Helt onödigt om vi ska köpa båda 2, hellre ingen av dem då..
kjellbrell
2011-08-15 11:12
Ska inte Atletico spela med 4-3-3 så är väl ett anfall med Adrian-Osvaldo-Falcao ganska bra
Atlético Kakan_Atletico
2011-08-15 11:03
Varför ska vi ha båda? :O Lite väl onödigt kanske..
kjellbrell
2011-08-15 10:57
Kakan_Atletico
Ja enligt as.com kommer båda att värvas, inte helt fel isåfall
Atlético Kakan_Atletico
2011-08-15 10:48
Du har helt rätt i det du skriver. Mittfältet finns ju för att bygga upp spelet. Anfallarna ska bara göra det lilla sista. Annars blir det för jobbigt för dem när dem väl kommer fram till målet. Kan stämma rätt bra att man är lite trött i hjärnan när man dribblat 4-5 man dessförinnan. Så vi överlåter spelfördelandet till Reyes, Arda, Tiago, Salvio, Juanfran m.f.

@Kjellbrell

Både Falcao och Osvaldo? Ska vi ha båda? :O
Atlético Deion (red)
2011-08-15 10:18
patrik (red)//

Tycker faktiskt det är bra att inte ha en kreativ anfallare längre, utan bara målgörare. Tycker personligen inte anfallare ska engagera sig i speluppgyggnaden eller dribbla/driva med bollen för mycket (om man inte inte ett sånt fotbollsunder). Tycker det blir ineffektiv framför mål då och det tar både energi och syre från hjärnan innan man kommer fram till avslutsläget vilket gör att man tappar i koncentration när man ska avsluta (Som Kun brukade göra allt för ofta). Den kreativa biten får mittfältet sköta och jag tror det är därför vi har köpt in Arda. Sen finns Reyes också. Ju mer iblandad i spelet Forlán är, desto mindre mål gör han. Forlán ska bara ta emot bollen i ett bra läge och skjuta, inget mer, då är han mest effektiv. Både Arda och Reyes är väldigt kreativa och teniska bolldrivare. Skulle en likadan anfallare komma så skulle det nog bli lite för mycket. För många smakrika ingredienser blir inte en god soppa. Jag tror det finna idé bakom hur Manzanó bygger laget just nu. Chansar på att det är ungeför det jag skrev.

Personligen tränar jag och en annan kille P15 Elit i Gävle nu och laget gör mycket fler mål nu när alla har en varsin roll. Den förra tränaren gav en dribblingkär anfallare för mycket utrymme som var brilliant fram till avslut och ofta bommade lägena. Han sa själv att han var trött i hjärnan när han väl kom fram. Nu är han effektivare när mittfältet tar hand om den biten.

Så klart är det skillnad på La Liga och regional P15 Elit, men det är bara min personliga åsikt.
Atlético patrik (red)
2011-08-15 09:59
Ang Falcao.

Missförstå mig rätt nu som man brukar säga. Jag vill absolut ha Falcao till Atlético, men mitt enda bekymmer kring våra anfallsvärvningar är att vi inte har någon som kan göra det på egen hand (Kun) utan nu har rena avslutare. Forlán kan visserligen skjuta utifrån men är inte spelaren som drar två killar och rullar in bollen, Adrían är en Inzaghi kopia med bättre teknik enligt mig och Falcao är en mäktig huvudspelare. Men alla tre måste väl nästan ändå räknas som "straffområdesspelare". Eller?
kjellbrell
2011-08-15 09:56
Enligt AS.com kommer Atletico att slutföra värvningarna av Falcao och Osvaldo inom de närmaste dagarna.
Atlético rawkus
2011-08-15 04:00
Lopez: Miranda, Brasilianska ligans basta mittback de typ 4 senaste aren.. Hoppas verkligen INTE att varan "kara" ledning, eller varan "kara" tranare tankt sig att gora en "Perea 2.0" av Miranda... Visserligen KAN han lira dar, men han SKALL inte gora det, aldrig. Inte lika illa som Perea dock, men jag ar gammalmodig: Vill man ha en hogerback, sa koper man/lanar in en naturlig, darmed basta ;)

Valera ar dock skont att slippa, men ifall ingen reserv kops/lanas in, sa ar det en urdom forsaljning...annu en gang.. :S
Atlético Antonio Lopez
2011-08-15 01:39
rawkus@
Skulle aldrig påstå att det är Pereas fel, inte alls. Pereas spelstil är bland de roligaste att skåda (som mittback förstås) och när han gör en bra match är det få jag skulle vilja byta ut honom mot. Är ju ledningen som är problemet som vanligt, jag är mest bitter över att de anser Perea som en godkänd backup. Kanske har de tänkt sig Miranda på den positionen också, minns jag rätt läste jag någonstans att han varit en godkänd kantspringare innan?

Trots att han aldrig lyckats i Atletico så skulle jag hellre se Valerinha vara kvar åtminstone en säsong till, han gjorde ju det trots allt helt okej när vi tog Europa leauge titeln.
Atlético rawkus
2011-08-15 01:26
Lopez: For att forsvara min Colombian: Han har ju aldrig bett om att kuta fram och tillbaka pa hoger likt en vilsen fagel - det borjade val med Aguirre? Sedan har alla gjort samma sak med den gode Perea... Ett "Korpen misstag" av stora matt, hehe ;)

zoran: El Tigre har rad att missa ett oppet mal efter hans malexplosion tidigare ;)
Aupa Atleti---
2011-08-15 01:01
Detta passar in i den hela situationen i klubben just nu!!
Annons: