/spanien/atletico/forum/101.aspx/spanien/atletico/forum/101.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Atlético
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Atlético Blyger
2015-11-07 10:05
Är det någon som vet om viaplay sänder dagens match?
Postat via SvenskaFans-appen
Flavía
2015-11-06 23:17
Zoran Jaså? Varför har lag som Celta Vigo, Athletic Bilbao kört över oss fullständigt spelmässigt och dessutom fått resultaten med sig? Till och med Rayo Vallecano har spelat ut oss på självaste Camp Nou (!!!). Kan det vara så att de nämnda lagen har bättre offensiv än Atleti eller att ni hade alltför stor respekt gentemot vår Suarez och Neymar längst fram (Messi satt på bänken under större delen av matchen) och därmed inte riktigt vågade att syna vår bräckliga mittfält/försvar fullt ut? Jag väljer det sistnämnda alternativet. Sen att du drar in Lewandowskis inledning hos Dortmund för att försvara Jacksons usla säsongsinledning är som att jämföra äpplen och päron. Polacken var vid den tiden en mycket lovande talang och blev värvad som andreforward bakom Barrios så att den förstnämnde kunde utvecklas ifred. Jackson däremot kom till er som fullfjädrad världsstjärna som ständigt levererat i den portugisiska ligan samt i CL under flera år och förväntades prestera omedelbart. I synnerhet om man hunnit delta ända sen försäsongen började.
Atlético zoran
2015-11-06 12:58
3) Jag tycker inte att det är något fel på attityden. Mot Barcelona spelade Atlético dåligt i stort sett hela matchen och det är något som Simeone även har medgett, men man gör det ju knappast medvetet eller för att man inte har någon lust att vinna. De är helt enkelt individuellt skickligare och det visade de. I mitt tycke var det senaste Madrid-derbyt det sämsta på flera år och det gäller båda lagens insatser. Trots det är man nära att vinna den matchen. Man spelar även utan Koke vars roll är fundamental i det här laget och det finns en anledning till att man inte kan vinna utan honom. Självklart ska man fila vidare på spelet och fortsätta utveckla det, men när man gjort så många förändringar i spelartruppen de två senaste somrarna förväntar jag mig att det också märks på planen, speciellt när man försöker spela flera olika system under en och samma match för att göra det svårare för motståndarna.

4) Det är ju knappast så att Simeone inte försöker hitta på saker för att döda matcherna. Att han sedan gör det via kontring och inte i spelförande form har helt enkelt att göra med att det här laget är mycket mer bekväma med att spela längre ned i banan och försöka bevaka ledningar för att kontra in ett andra mål än att föra matcher i 90 minuter. Det är också en psykologisk grej och således inget konstigt. Målet är att försöka föra matcher mer och mer, men det måste också finnas en tro på att man kan göra det. Annars smyger sig en osäkerhet in och man går medvetet/omedvetet tillbaka till det man alltid har varit bra på. Jag vill också se att de ska kunna göra det, men det är ingenting man gör genom att knäppa med fingrarna bara för att man fört matchen i första halvlek. Det finns nämligen ett annat lag på planen som försöker få med sig poäng också och det måste man också ta hänsyn till vilket supportrar sällan gör.

5) Det spelar ingen roll om en spelare är en "stjärna" eller inte. Han måste likförbannat anpassa sig till lagets spelsystem och metodik. Svårare än så är det inte. Att supportrar sedan har FÖRVÄNTNINGAR är en annan femma. Förhoppningen är att han ska göra mål och bidra i anfallsspelet från dag ett, men bara för att man köper loss en fullfjädrad senior i sina bästa år som fotbollsspelare GARANTERAR DET INGENTING. Självklart vill man se mycket mer av Jackson i form av målproduktion och spelmässig kvalité, men det är vad det är. Man får fortsätta hjälpa honom att integrera sig i lagets spel. Speciellt inte då spelaren i fråga är känd för att vara trögstartad i sina nya klubbar. Det är inte samma sak och det gäller att se det ur en realistisk synpunkt för att sedemera integrera honom i lagets spel. Därför krävs det tålamod från samtliga led och det är sannerligen inte något som du visat med dina "sälj Jackson"-kommentarer 2,5 månad in i tävlingssäsongen. Robert Lewandowski var inte heller fantastisk när han kom från Dortmund (en annan europeisk toppklubb som dessutom gick längre än Porto och spelar i en bättre liga), men kolla på honom nu. En sak jag lärt mig genom åren är att aldrig döma en spelare innan 6-8 månader i hans nya klubb för rätt vad det är exploderar han och plötsligt står man där med svansen mellan benen, speciellt inte om de är i sin allra bästa fotbollsålder.

Du behöver inte oroa dig för Raúl Jiménez (som förövrigt bara har gjort ett enda mål i Portugal). Atléticos mål är att ta hem honom om han fortsätter utvecklas. Du förväntar dig inte särskilt mycket av spelare som Correa och Vietto, men du vill ändå inte ha en fullfjädrad anfallare i sina bästa fotbollsår. Griezmann kan inte bära hela ansvaret för målproduktionen. Dessutom går Atlético miste om en spelarprofil om Jackson Martínez säljs då ingen av de du nämnt har samma karaktärsdrag och inte spelar i samma position som colombianen. Det kanske är din egen uppfattning om Jackson Martínez, men det kan också vara instruktioner från tränarstaben att han ska försöka spara energi så att han är med på allvar när målchanserna dyker upp i straffområdet. Det här var precis det som Griezmann hade problem med under sina första sex månader i Atlético och det har han själv erkänt.
Atlético zoran
2015-11-06 12:57
@paniagua:
1) Det är i allra högsta grad relevant. Du skriver "värvar man för MER PENGAR ÄN REAL OCH BARCA så är ambitionen att konkurrera med dem även sportsligt". Ja, men du glömmer av viktiga aspekter som exempelvis att Madrid och Barcelona har värvat spelare för de summorna säsong efter säsong sedan 2006-2007 och Atlético börjat göra det med hjälp av försäljningar först på senare tid. De har ett försprång och en struktur som är betydligt mer utvecklad som man måste ta hänsyn till, precis som man måste ta hänsyn till att Atlético finansierar sina spelarköp med försäljningar av spelare som varit tongivande och direkt avgörande för Atléticos framgångar. När man tappar deras erfarenhet, anpassningsförmåga och kvalité blir det automatiskt svårare. Det gäller på och utanför planen. 2) Jag räknade inte ens med Mandžukic för att folk rent generellt inte kunde uppskatta hans kvalitéer som fotbollsspelare. Arda var en fundamental spelare för Atléticos spel i båda delarna av planen och han bidrog med något som i stort sett ingen i dagsläget kan bidra med: "pausa" (som spanjorerna själva skulle säga det). Därav Simeones vilja att ta in en Thiago Motta för att kompensera för turken. Miranda var också mycket viktig för Atlético trots att han gjorde en sämre säsong i jämförelse med tidigare, speciellt i avgörande matcher där hans lägsta nivå och erfarenhet ofta hjälpte Atlético att ta sig ur tunga situationer som när Godín var avstängd i returmötet med Bayer Leverkusen ifjol. Det är sådant som tas för givet, precis som folk tog Villas målproduktion, taktiska kunskap och kollektiva arbete för givet. En av anledningarna till att Atlético försvarar sämre individuellt är just Giménez inträde i laget. Han gör små misstag under matcherna som går obemärkt förbi p.g.a. kollektivets styrka och det är produkten av att man spelar med en yngre spelare i mittförsvaret, hur stor talang han än må vara. Det finns bra mycker mer saker att ta med i beaktningen när det gäller spelare som Raúl García än om han var en självskriven startspelare eller inte. Varför tror du att han nästan alltid startade alla matcher mot Real Madrid? För att han vet exakt vad han ska göra taktiskt i den typen av matcher. Du förminskar dessa spelares inflytande för att få rätt i argumentet, men om du frågar tränarstaben kommer du få se vad de tycker om deras betydelse i stora och avgörande matcher. När Atlético vann ligan hade man jobbat med i stort sett samma spelare i 2,5 år. Att vinna titlar är en inlärningskurva och det kräver mer än 11 spelare, speciellt i ligaspelet.
Atlético ADCS (red)
2015-11-06 12:04
paniagua//

Griezmann köptes verkligen inte för utvecklas sakta i Atlético. Han var en av ligans bästa offensiva spelare utanför Real och Barcelona. Han var också redan landslagsspelare för Frankrike och dessutom redan 23 år gammal. Därav priset Atlético fick betala för honom därefter.

Du pratade om att Griezmann köptes om andraforward, inte målskytt.... Konstig statement kan tyckas. Det är ganska irrelevant vad han köptes för att göra och vilken position. Summan är att han inte presterade de första 4-5 månaderna som fotbollsspelare.

Du pratar om Vietto och Correa som anfallare, samt låta Jimenez växa in i laget. Det är inte så lätt som du tror. Jag ska ta över Brynäs P18 lag nu i fotboll som huvudtränare.

Skulle du förlita dig på att de där tre ska växa sig in sakta i laget istället under säsongen istället för köpa en forward så hade vi missat CL nästa år, garanterat.

Jackson ser inte loj ut, hans fysik är inte på topp ännu, det ser man långa vägar. Han har inte haft samma förutsättningar och tid att bygga sin fysik med Ortega som de andra har haft. Simeones spelstil är väldigt fysiskt krävande, troligen ett av de tuffaste fysiska uppläggen i Europa.

Just nu kanske Jackson ser lite "klumpig" ut med bollen, men det är för att han fortfarande försöker hitta balansen mellan de krävande löpningarna, de fysiskt krävande spelet, den nya taktiken och självförtroendet.

Det spelet Atlético spelar är en stor omställning för honom gentemot Porto där de dominerade matcherna och Jackson fick lägga sitt krut på avsluten istället kollektivt försvarsspel och långa löpningar.

Jag är också orolig för anfallsspelet, men inte för Jackson. Utan Carrasco så hade vi varit mycket mer låsta.
Atlético gurra1993
2015-11-06 11:36
Det känns som att Simeone fortfarande lever kvar i guld året. Då vid hade världens bästa försvar och bästa målvaken å världens bästa kontrings spelare i Diego Costa. Då räckte det att göra ett mål. Men nu äre ju två år sen och idag är Cholos taktik helt sönder läst. Å sen så fattAr ju alla att man inte spela kontrings fotboll med Mandzuktic å Jacksson. I dags läget har vi ju en trupp med helt andra styrkor än guld laget. Man måste helA tiden utvecklas och förändra för att bli bättre. Men i Ida står vi fortfarande still under Simeone. Det är dags för Cholo att inse att hans fotboll inte funkar längre.
Atlético paniagua
2015-11-06 11:12
Zoran: Det verkar som om vi pratar förbi varandra. Du jämför hela tiden med guldlaget, jag jämför med förra säsongens lag. 1. Huruvida värvningarna är finansierade med försäljningar är irrelevant. Är Atletico ett av de lag som köpt för mest pengar i Europa eller ej? Jo! Sen om balansen i kassan är plus minus noll, är en annan femma. Det är en ekonomisk aspekt, jag talar om den spelarmässiga. 2. Hänvisar jag till inledningen av detta inlägg. Jämfört med FÖRRA årets lag har vi tappat Mandzu och Arda, när det gäller hyfsat självklara startelvespelare. Miranda var på utfasning och hans ersättare spelade såpass mycket att han är bekant med systemet sedan tidigare. Mario...ja, vad ska man säga, jag tror samtliga här är överens om (så lät det i alla fall förra säsongen) att Tiago var bättre både då och nu. Raul Garcia...nåja jag talar startspelare och ser man till det så är den enda egentliga ändringen de två jag nämnde ovan. Således borde inte den instabilitet som de har nu bero på "stora" förändringar. 3. Du talar på denna punkt nästan enbart om CL-matcherna. Jag är mer intresserad av ligamatcherna, även om poängtappen mot Astana senast och Benfica hemma (!) var väldigt onödiga. När det gäller matcherna mot Real och Barca, så kräver jag inte vinst, men jag tycker att bättre attityd till hur man ska spela matcherna, i synnerhet på hemmaplan, hade varit på sin plats. Jag har inte sagt att det var onödiga poängtapp MOT Real och Barca. Jag sa att det har varit onödiga poängtapp FÖR Real och Barca i ligan och därför är vi fortfarande någorlunda nära dem i tabellen. Annars hade vi varit bortkopplade. 4. Återigen....Jag talar om attityden att vilja döda matchen genom att gå för ett mål till i matcher där man varit det bättre, spelförande, laget fram tills ledningsmålet kom. INGA andra jämförelser med Real, Barca och Bayern med fler topplag. Den saknas. Det är inte "topplags-attityd". 5. Kom igen, Zoran! Spelare som man vill ska utvecklas in i ett system är unga spelare som man värvat och som behöver en startsträcka, såsom Correa, Carrasco, Vietto och, när han kom, Griezmann. Därför kan man ha överseende med Griez tröga inledning när han kom till Atleti. MEN, och detta vet du lika bra som jag, värvar man en 29-år gammal (med betoning på, i sammanhanget, "gammal") toppforward...en erkänd målskytt och stjärna, från ett annat europeiskt topplag, för 35 milj. euro, så är det inte för att han ska göra mål om 6 månader eller om ett år, det är för att han ska börja leverera omedelbums. Jackson är, med tanke på framförallt åldern, knappast tänkt som en framtidsspelare för Atleti som man ska skola in som man gjorde med t.ex. Kun eller Costa, utan en tillfällig spetskompetens som man tagit in och som har erfarenhet från de stora scenerna sen tidigare, för att sedan sälja honom efter högst ett par år innan han blir så gammal att hela inköpssumman förloras. Han är helt enkelt en "ny Falcao" (fast Falcao hade en större utvecklingspotential sett åldersmässigt) och tänkt att producera mål med en gång. Jag "ångrar" mig inte om Mandzu. Jag var aningens missnöjd med honom då och jag är glad att han såldes, därmed inte sagt att jag inte erkänner att han alltid gav 100% och var betydligt nyttigare än vad Jackson visat sig vara. Jag hade föredragit att behålla Jimenez och låta honom växa in, istället för att värva Jackson. Det hade inneburit lite pengar över att ytterligare minska skulden. Förlusten ekonomiskt behöver inte bli en förlust. Många toppklubbar är ute efter honom (trots hans insatser i Atleti). Jag tycker att, en fjärdedel in i säsongen, så bör man ha presterat mer än han gjort. Ersättare? Det har jag inte tittat efter, men behöver vi en ersättare? Vi har gott om offensiva spelare i laget, varav åtminstone både Vietto och Correa kan spela forwards också. Har det funkat med Griez, så varför skulle det inte funka med dem? Jag vill dock, återigen, poängtera att det inte är den obefintliga målproduktionen som stör mig mest hos Jackson, även om den också svider en aning, utan hans loja spel. Han försvarar halvhjärtat, han tar nästan aldrig långa maxlöpningar. Han är föga aggressiv i sitt presspel Han lufsar mest omkring och ser ointresserad ut.
Atlético Conserva el Calderón!
2015-11-06 10:07
Nu är forumet om fire. Man måste hälla i lite bensin då och då och hoppas på att någon kommer med en tändsticka ;)
Atlético zoran
2015-11-05 23:24
Med den logiken var även Griezmann slö och en "Cerci" för att han inte spelade hela matcher fram tills januari. Det var först när Mandžukic blev avstängd mot Athletic som han faktiskt fick ta rollen lagets förstaval på topp. Jag skulle bli väldigt förvånad om han inte gav allt på träningar och matcher. En sak är dock säker: Jackson är inte bekväm i sättet som Atlético spelar på och det syns tydligt så här i säsongsinledningen. Man kan se tendenser till att det kan bli riktigt bra spelmässigt i vissa matcher (Benfica och Valencia för att nämna två matcher), men det gäller också att integrera honom i lagets sätt att spela. Och btw, "jag vill att vi säljer Jackson", men vem ersätter du honom med i januari och hur stor förlust gör du på honom i så fall? Det fungerar inte så.
Atlético zoran
2015-11-05 23:23
1) Atlético har INTE värvat för mer pengar än Barcelona och Real Madrid i sommar. Det är en teori som spansk media presenterat och som väldigt många har svalt med hull och hår (även i Atleti-led ser jag) utan att analysera det hela. Atlético har FINANSIERAT sina spelarköp med hjälp av FÖRSÄLJNINGAR. Där ligger man mer eller mindre på plus-minus 0. Madrid har köpt spelare för uppemot €80 miljoner och sålt för €20 miljoner utan att göra sig av med stöttepelare, inte bara på planen, men också utanför densamma. Raúl García, Miranda, Mario och Arda vara samtliga viktiga spelare för spelargruppen, men de ville lämna och då finns det inte mycket man kan göra åt saken. Tre av fyra spelare var instrumentala när klubben tog sin första ligatitel på 18 år. Om du tror att man ersätter den här sortens erfarenhet och kvalité genom att enbart köpa spelare och sätta in de i ett lag har du fel. Jag räknar inte med att Atlético ska vinna mot Real Madrid och Barcelona varje gång de spelar mot varandra, men jag räknar med att de ska vara KONKURRENSKRAFTIGA. Det är små detaljer som avgör i de matcherna, precis som det var små detaljer som avgjorde när Atlético vann ligan. Madrid var bättre än Atlético i 70 minuter på Calderón och räddades slutligen av Keylor Navas och matchen mot Barcelona avgjordes av ingen annan än Lionel Messi. Det ser jag knappast som "onödiga" poängtapp. Deportivo-matchen däremot, det är ett riktigt onödigt poängtapp. Benfica på Calderón är en onödig förlust sett till alla chanser som laget skapade. Ifjol fick laget förlita sig mycket på fasta situationer för att man tappat hela sin anfallsbesättning i inledningen av säsongen. I år har man fått sprida ut målskyttet för att hänga med. Det är inte realistiskt att tycka att man ska ha ett välfungerande anfallsspel efter en försäsong och 2,5 tävlingsmånader när halva startelvan bytts ut i jämförelse med guldsäsongen. 2) Atlético har tappat Courtois, Miranda, Filipe Luís (som sedemera återvänt och han har lidit p.g.a. det i inledningen av säsongen), Mario, Raúl García, Arda, David Villa och Diego Costa. Jag väljer medvetet att inte lägga till Diego och Adrián trots att de bidrog med avgörande insatser i Champions League på Camp Nou och Stamford Bridge. Vi snackar om sju spelare (mer än en halv startelva!) och ytterligare en som återvänt sedan ligasegern. Om det inte är att ha "bytt ut så många nyckelspelare" så vet jag inte vad som kvalificerar sig som det. Kvalitéen går att ersätta i vissa fall, men erfarenheten i de avgörande lägena som samtliga bidrog med är en annan femma. Utan den grunden som Simeone byggt de senaste fyra åren hade saker och ting sett väldigt mycket annorlunda ut idag. 3) Det handlar inte om att "gömma sig bakom statistik". Det handlar om att få en grundlig helhetsbild. Atlético hade kunnat göra fyra mål på Galatasaray och det utan att överdriva. Jackson, Correa och Tiago hade själva 7-8 100 procentiga målchanser mot Benfica som de lyckas göra ett mål på. I Kazakstan fanns det också lägen att göra mål trots att spelet var dåligt i 70 minuter, men tar man inte vara på dessa får man skylla sig själv. Effektiviteten framför mål måste bli mycket bättre och det råder ingen tvekan om att Atlético har fått svårare att göra mål på fasta situationer, men det tycker jag också är något som förbättrats jämfört med de inledande 3-4 matcherna. Bara i de två senaste matcherna har Godín haft tre 100 procentiga lägen som han själv sumpat. Sen är det självklart så att motståndarna till slut läser in Atléticos varianter på fasta situationer och då blir det svårare att göra mål. Självklart vill jag se att laget skapar fler målchanser och att de gör fler mål, men allt är inte en katastrof. Allt går att utveckla, speciellt det öppna spelet, men det tar tid när man försöker få ihop helheten (ett kollektiv som försvarar ihop och ett kollektiv som anfaller ihop). 4) De lagen som du jämför Atlético med är bollskickligare, bättre individuellt och har en större bredd, inte bara sett till spelarnas kvalitéer, men framförallt är de mycket mer innovativa. Det är lättare att vara innovativ och framgångsrik när man har många av världens bästa spelare, inte bara kollektivt utan även individuellt. Bayern har även gett Guardiola mandat att vara innovativ och det har de råd med för att det är en mycket större klubb ekonomiskt. De kan ta en misslyckad säsong utanför Champions League utan att sälja av sina stjärnor, Atlético kan inte göra det p.g.a. ekonomiska anledningar och då faller man självklart tillbaka på det som ofta ger framgångar. Dagens Atlético har sitt DNA i den grund man står på ur ett kollektivt perspektiv: man är ett försvarsstarkt lag och det har varit grunden till framgångarna i fyra år. Det är det man lutar sig mot när man behöver ta till överlevnadsmanualen, precis som Barcelona har sina oerhört skickliga spelare i anfallet. Atlético är inne i en påbyggnadsfas där man försöker hitta rätt balans mellan det framgångsrika kollektiva försvarsspelet och anfallsspelet. Det är något som tar tid att bygga, speciellt om man ska spela flera typer av fotboll. Jag håller inte med Simeones val när han väljer att backa hem som mot Deportivo eller Real Sociedad eller spela med ett oerhört långsamt lag på konstgräs mot Astana, men ibland är det inte enbart Atléticos fel att man inte svarar upp lika bra. P.g.a. ekonomiska anledningar kan man inte göra hejvilda satsningar på "nu ska vi ha samma approach i samtliga matcher som Bayern" utan skyddsnät och Atléticos skyddsnät är att man kvalificerar sig för Champions League säsong efter säsong för att på så vis äta ikapp försprånget till storklubbarna i Europa. 5) Falcao blev för guds skull utbuad av Calderón mot Granada och gjorde bara mål mot mindre lag fram till mötet med Real Sociedad den säsongen. Jackson Martínez är känd för att vara en spelare som startar långsamt i sina klubbar och har själv blivit utbuad i Colombia. Han har 1,5 försäsongsmatch och ett missat försäsongsläger i Los Ángeles de San Rafael ( där Atlético lägger grunden fysiskt och spelmässigt i bagaget) samtidigt som övergångssumman inte garanterar ett skvatt. Alla vill vi att han ska komma igång, men det gäller också att vara realistisk ur ett fotbollsmässigt perspektiv. Det är ingen enkel process. Villa går inte att jämföra med de anfallarna som Atlético har idag. Han är unik i sitt sett att hjälpa kollektivet, men ändå kunna garantera 15 mål per säsong. Ser att fler och fler har förstått det med tiden när kritiken mot honom var som störst. Det faktum att du sitter och säger "allt är förlåtet" om Mandžukic tyder på att du drar väldigt snabba slutsatser och sedan ångrar dig. Notera förövrigt att jag inte är otrevlig gentemot dig utan att det är dina egna ord. Jackson har ett rykte om sig att vara oerhört professionell samtidigt som Cerci kom 5 kg för tung under sista dagen av övergångsfönstr
Atlético zoran
2015-11-05 21:39
@paniagua:

Filipe Luís var antagligen ligans bästa vänsterback (fram tills skadan mot Athletic) när han kom från Deportivo och han hade antagligen spelat i Barcelona om Lendoiro låtit honom gå dit sommaren innan han anslöt.

João Miranda blev utsedd till brasilianska ligans bästa mittförsvarare fyra säsonger i rad (b.l.a. i kamp med en viss Thiago Silva).

Diego Godín var en väletablerad mittförsvarare med gott om utvecklingspotential som kom fyra med Uruguay i VM 2010 när han anslöt från Villarreal.

Raúl García kom som en av Spaniens mest lovande spelare vid den tidpunkten.

Jackson Martínez är välkänd för att inte vara någon som fungerar omedelbart i ett nytt lag, men i slutändan har han alltid nått fram till framgångarna med tiden.
Atlético paniagua
2015-11-05 20:50
Zoran;

1. Återigen argumentet att vi inte spelar ”i samma liga som Real och Barca”. Sorry, jag köper inte det. Värvar man för mer pengar än Real och Barca så är ambitionen att konkurrera med dem även sportsligt. Bekymrar det inte dig att vi inte har vunnit mer än 2 av de matcher som vi spelat mot just de som är på övre halvan? Ska vi bara ha ambitionen att vinna mot lag från undre halvan? Hade det inte varit för onödiga poängtapp för Real och Barca samt en handfull andra ”toppkonkurrenter”, så hade tabelläget varit betydligt bekymmersammare, således stämmer mitt påstående. Dessutom är sättet som man spelat i dessa matcher långtifrån imponerande, även om jag, som jag skrev tidigare, är nöjd med tabelläget, men inte med spelet.

2. Jag ser inte att vi bytt ut så många nyckelspelare, snarare har vi fått in mer än vi blivit av med, rent kvalitetsmässigt. Arda och Mandzukic (som för övrigt vid denna tid hade producerat ett gäng mer än Jackson) är väl egentligen den enda skillnaden. Resten av startelvan som vi har nu (Oliver ibland, Filipe osv.) är spelare som redan är bekanta med Atleticos spel under Simeone, så låt oss inte överdriva den förändring som skett.

3. Att stirra sig blind på siffror gör att man missar det som sker framför ögonen. Ja, rent siffermässigt så har vi liknande statistik försvarsmässigt, men du måste ju erkänna att försvarsspelet känns mycket darrigare nu än tidigare. Ibland kan statistik dölja sanningar. Att man har fler skott, innebär inte per definition fler kvalitetsavslut, dvs målchanser. Sådana är det väldigt få av i dagens Atleti. Och fasta situationer…? Bekymrar inte den uppenbara försämringen där dig?

4. Jag kräver inte att vi gör oss av med Simeone…så jag vet inte varför du nämner Guardiola? Jag jämför Atleti med dessa lag i avseendet hur man tar sig an en situation när man befinner sig i ledning i en match. Inte på annat sätt. Ska man vara ett topplag, så måste man resonera som ett sådant.

5. Tar man in en färdig storstjärna, som ju Jackson har upphöjts till de senaste säsongerna, och för det priset, bör man kunna kräva omedelbart resultat. Falcao levererade direkt, Villa (som ju ändå ansågs passé) levererade direkt, Mandzukic (som kritiserades starkt och som också ansågs halvpassé) levererade i alla fall 10 ggr bättre än vad Jackson gör och dessutom slet han som ett djur (kom tillbaka, allt är förlåtet!). Som du märker så kräver jag ju inte detsamma av Vietto, Carrasco, Correa osv. för dessa är de som kan anses vara ”på utveckling”. Jackson är köpt som stjärnan och bör således visa mer än han gjort. Tydligen tycker Simeone likadant eftersom han inte är en självklar startspelare. Kanske ger han inte heller allt på träningarna och Simeone har sett det? Kanske är han en ny Cerci?
Jag tyckte det var ett misstag att köpa Jackson för dessa pengar redan från början. Jag tycker dessa pengar kunde gått till att betala av skulden ytterligare.

Atlético paniagua
2015-11-05 20:00
@zoran:

Du räknar upp spelare som antingen var under utveckling och/eller i alla fall inte hade någon stjärnstatus. Jackson kom till os som färdig stjärna.
Atlético paniagua
2015-11-05 19:50
@ADCS (red):

Nej, men Griezmann köptes inte för att i första hand göra mål. Han var avsedd att ersätta Villa såsom "andreforward" eller offensiv mittfältare. Jackson köptes för att producera mål. Dock är det inte Jacksons bristande målproduktion som stör mig, utan hans lathet. Han går sällan in 100% i närkamperna, han satsar inte fullt ut i löpningarna (Griezmanns "skott" senast, var inte ett skott utan en passning/inlägg på en yta där Jackson borde varit, bortre stolpen, men istället för att ta en spurt mot den ytan, joggade han framåt och tittade på vad Griez gjorde) och försvarspelet är halvhjärtat. Låt mig inte gå in på passningstekniken.
Zoran; ditt inlägg svarar jag på när jag har lite mer tid.

För övrigt anser jag att Jackson bör säljas.
Atlético zoran
2015-11-05 17:34
@ADCS (red):
Eller Kun(t) efter hans första säsong i Atlético där han mest spelade på en kant som Mistas ersättare i andra halvlek. Eller Raúl García, eller Diego Costa, eller Filipe Luís, eller Diego Godín, eller João Miranda (som dessutom var på väg bort inför vinterfönstret 2012), eller..ja, ni fattar.. TÅLAMOD. Det här laget, den här tränarstaben och den här klubben som för närvarande befinner sig i en process där man växer så det knakar har mer att ge, men sådant tar tid. Man sätter inte ihop ett så här stort pussel på ett par månader.
Atlético zoran
2015-11-05 17:26
@paniagua:
1) Att påstå att Atlético innehar sin placering i ligatabellen för att "andra tappar poäng", speciellt våra primära konkurrenter (som förövrigt är Valencia, Sevilla, Villarreal och till viss del Celta Vigo så här långt*) är fel. Atlético har spelat mot 7 av 10 lag i topp 10 under de första tio ligaomgångarna. Ingen annan har gjort det. Däribland har man också besegrat Valencia och Sevilla samtidigt som man ligger fyra poäng bakom Madrid och Barcelona. Med den inledningen kan väl knappast någon kräva mer än vad laget har gjort och då får man räkna med poängtapp. *Atlético kan slåss med Real Madrid och Barcelona i vissa avseenden och under vissa perioder, men bara för att Atleti har vunnit ligaguld en gång de senaste 19 säsongerna ger det varken klubben, laget eller supportrarna någon rätt att de ska kräva att man ska vara med hela vägen in i guldstriden. Dagens spelartrupp har dessutom inte en enda spelare i åldrarna mellan 25-28. Den som inte kan se att det här är ett lagbygge för framtiden har heller inte förstått vad klubben försöker göra. 2) Man bygger inte upp ett anfallsspel hur som helst, speciellt inte om man kräver att samtliga spelare ska vara med och försvara samtidigt som man förnyar anfallsbesättningen i samma veva. Atlético kan inte kosta på sig lyxen att släppa loss 2-3 spelare som man gjorde under Aguirre, Abel eller till viss del Quique. Det kan inte ens Real Madrid göra nuförtiden och med den kvalitéen i truppen säger det en del om hur dagens fotboll spelas. Därmed är tålamod i allra högsta grad en mycket viktig faktor. Alla som jobbat med fotboll i någon mån vet att sådant tar tid att blanda med den grund som laget står på. Svårare än så är det inte. Ibland tar det 3-4 månader, andra gånger 3-4 år. Det finns ingen mall för hur man går till väga utan man måste testa sig fram och försöka identifiera problem längs vägen. När man dessutom testar sig fram kommer det att komma fler poängtapp. Det är en process. 3) Atlético hade näst flest skott av alla lag i Champions League efter halva gruppspelet. Bara Bayern hade fler. Att man haft färre skott i ligan har att göra med att lag inte öppnar upp sig mot Atlético och att man gradvis tvingats börja utveckla ett bollinnehavsbaserat spel. Sådant kräver än en gång tid för att man inte ska blotta sig bakåt och hitta rätt balans. Det hade varit lättare om klubben lyckats lösa Thiago Motta eller Carlos Tévez i somras, men man får inte alltid som man vill och då gäller det att hitta alternativa lösningar. Och just det..Atlético har släppt in ett mål mindre efter tio ligaomgångar i jämförelse med vad man gjorde under guldsäsongen. Skillnaden är att tvingats renovera anfallsuppsättningen i år, det gjorde man inte 2013-2014. 4) Än en gång: du kan inte jämföra Atlético med Real Madrid, Barcelona eller Bayern München. Det är lag som har mycket skickligare spelare rent individuellt och den nurvarande versionen av Bayern är något som sällan skådats i fotbollsvärlden, men gissa vad? Gjorde de av sig med Pep Guardiola när han inte lyckades vinna trippeln med laget säsong 1 och säsong 2? Nej, de gav honom tid och utrymme att fortsätta utveckla lagets spel. I slutändan är det dock inte värt någonting (mer än att han får med sig ett arv spelmässigt därifrån) om han inte vinner allt den här säsongen. 5) Att investera €35 miljoner i en anfallare, ge honom 2,5 tävlingsmånader och sedan ge upp hoppet är precis det man inte ska göra. Det är ungefär vad Manchester United gjorde med Ángel Di María och det vore att ruinera sig själv, inte bara sportsligt utan även ekonomiskt. IFK Norrköping vann exempelvis Allsvenskan förra veckan och vid den här tiden ifjol höll de på att åka ur samma liga. Än en gång handlar det om tid, men det är sådant som supportrar alltid har problem med.
Atlético ADCS (red)
2015-11-05 17:20
paniagua// Anser du också att vi skulle ha sålt Griezmann efter hans första 4-5 månader i klubben? Nyfiken..
Atlético paniagua
2015-11-05 15:58
...och vad har hänt med vår tidigare mest markanta styrka; fasta situationer??? Har något mål gjorts på hörna eller frispark denna säsong, bortsett från Griez mål mot Las Palmas? För övrigt anser jag att Jackson bör säljas.
Atlético paniagua
2015-11-05 15:55
Sen köper jag inte det här "Tålamod och lugn"-snacket. Sorry, den filosofin kan man ha om man spelar i andra ligor där topplag tappar poäng mot andra lag i parti och minut, men nu spelar vi i samma liga som Barca och Real och släpper man iväg dem att ha ett litet poängförsprång, så är det praktiskt taget ointagligt...det finns inte tid till "paciencia" och "calma". Har vi värvat som ett lag som vill slåss om ligatiteln, och det har vi gjort eftersom vi lagt mer pengar på värvningar denna säsong än de flesta topplag i Europa, så måste vi också börja resonera som en titelaspirant. Inget mer "det viktiga är att delta"-tjafs. För övrigt anser jag att Jackson bör säljas.
Atlético Conserva el Calderón!
2015-11-05 13:18
@paniagua:

Instämmer helt. Sedan så tycker jag också det är irriterande att Simeone kör samma mantra: "Det är inte spelarnas fel, det är motståndarna som varit för bra". Nej Cholo, Astana är inget vidare defensivt lag. Man såg hur mycket de tabbade sig så fort vi blev lite farliga framåt (vilket hände 2-3 gånger på 90 min).
Jag kan dra en slutsats (i mitt tycke); Simeone försäkrar sig själv och sina spelare från kritik genom att i förväg innan matchen börja prata om hur bra motståndet är och hur svåra de kommer bli att knäcka, för om det misslyckas så har han den gamla vanliga "precis som jag talade inför matchen så visste vi att Astana skulle vara svåra och det bevisade dem". Jag köper inte det. Förändringar måste ske. Cholo ska vara nöjd att alla Colchoneros litar blint på honom, annars hade andra vindar blåst ifall fallet inte skulle vara så.
Atlético paniagua
2015-11-05 12:08
@La God Zilla:
Missnöjet, i alla fall från min sida, handlar inte om placeringarna. Rent placeringsmässigt bör vi vara nöjda. Problemet är att vi inte har dessa placeringar tack vare vårt spel, utan snarare trots vårt spel. Det är pga av andra lags missar som vi fortfarande är i topp i ligan och, i viss mån, CL. Det som oroar är spelet, oförmågan att komma till avslut (trots den bästa offensiva uppställningen på många år), samt att man tappar onödiga poäng genom att lämna över initiativet frivilligt (?) när man väl tar ledningen. Det på minner väldigt mycket om hur italienska lag spelade på 90-talet, då de la sig på försvar så fort de tog ledningen. Skillnaden är att italienarna var stensäkra i detta spel och Atletico har denna säsong, hittills, inte visat samma defensiva säkerhet som de tidigare åren under Simeone. Atleticos strävan är att vara ett topplag i ligan och CL som varje år fajtas om titlarna. Jämför då hur Atletico spelar jämfört med andra topplag när en ledning fås. Real, Barca, Bayern (jösses vilken uppvisning igår!) m.fl., öser på efter fler mål för att definitivt stänga matchen, såsom ett topplag ska göra. Atletico drar sig tillbaka och bevakar ledningen. Det är att spela med för små marginaler. Ibland funkar det, men ibland så tappar du poäng som du inte borde ha tappat genom att spela på detta vis. För övrigt anser jag att Jackson bör säljas.
Atlético zoran
2015-11-04 19:46
"Quien se pone nervioso, pierde".

Efter att ha lyssnat på Cholos presskonferens igårkväll är det här det enda jag tar med mig från Astana. Tålamod, lugn och det dagliga arbetet på träningsplanen kommer ge resultat förr eller senare. Ingen är felfri och det gäller även Simeone, men att fortsätta utvecklingen av ett lagbygge och behålla det man alltid haft tidigare tar tid.

Den som har sett Astana i åtminstone Champions League-kvalet och de övriga gruppspelsmatcherna vet att det inte handlar om en slagpåse och det bekräftade de igårkväll.
Valencia Bat
2015-11-04 18:35
Vi tar gärna emot Simeone om ni inte vill ha kvar honom. :) Hade jag inte blivit Valenciasupporter in i skälen 2004 så hade jag definitivt varit Atleticosupporter om jag hade börjat följa spansk fotboll idag.
Atlético Garra
2015-11-04 13:49
Detta måste vara det bästa spelmaterialet Simeone haft sens han tog över Atlético, jag förväntade mig för första gången att vi ska slåss om ligan och inte en tredjeplats. Vi tappar onödiga poäng vilket vi inte brukar göra. Generellt är vi bra men det finns orosmoment i spelet/taktiken. Tänk om Valencia och Sevilla inte hade underpresterat som dom gör? Då hade vi förmodligen haft stora problem när det gäller den tredjeplatsen. Det är mycket kvar av säsongen, februari brukar vara en dålig månad för Atlético rent formmässigt men annars är jag inte orolig. Det viktiga är att vi klarar gruppen i CL och att vi tar den tredjeplatsen i ligan. Angående Jackson så är det bara en tidsfråga innan han exploderar, man ser att det är en spelare som har kvalitéer. Nu gäller det bara för Simeone att våga lite mer framåt!
Atlético ADCS (red)
2015-11-04 12:39
La Godzilla//

Större framgångar föder högre förhoppningar. Större tillväxt föder högre förväntningar.
Atlético La God Zilla
2015-11-04 10:36
Och jag är supernöjd sålänge jag får se Atlético som Top 3 i La Liga och Top 2 i sin CL-grupp och en cup-kvarts/semi/-final mot Real eller Barca varje säsong. Men alla kräver så jävla mycket idag. Herregud, vi hejar på Atlético, för tillfället en av de bästa från Spanien, och en av de bästa lagen i Europa. Hur mycket bättre bör vi vara tycker ni? Kan knappast klaga när vi går som tåget. Några tråkiga resultat är en sak, men vi vinner nästa, chilla! :D
Atlético Olí Torres ( F.d.José Antonio Reyes)
2015-11-04 10:20
Och det jävla gräset man fick spela på. Påminner om när man själv spelade säsongens andra försäsongsträning på en kall och blöt konstgräsplan. Bollen sticker vid minsta lilla touch vilket missgynnar tekniska spelare något oerhört. Vill absolut inte försvara Simeone och resten av Atletico på något vis men vi ska komma ihåg att vi fullkomligt körde över Astana på hemmaplan där underlaget var helt annorlunda.
Atlético ADCS (red)
2015-11-04 10:05
Något har hänt med Simeone. Senaste två matcherna har han satt en ineffektiv taktik och visat tendenser till dålig aktiv matchcoachning. Hans fingertoppkänsla har varit olikt honom. Tycker inte Jackson ska kritiseras så mycket. Klubben vet vad man köpte. Han urtypen av en nummer nio i boxen och avsluta på 1-3 tillslag. Han ska inte behöva ligga och fiska bollar 10 meter från mittcikeln. Och han ska verkligen inte behöva driva med bollen i 30-40 meter. Där har Simeone gjort en stor taktiskt miss. Jag är orolig för att vår offensiva taktik är bereonde av individuell skickliga moment istället för en utarbetat offensiv spelplan. Offensiven ska anpassas efter Jackson, han ska inte behöva springa och jaga bollar 5 km utanför boxen. Alla stora lag sätter sin offensiva taktik efter vilken sorts anfallare man har. Jag kan inte förstå att en så stor tränarprofil som Simeone inte klarar av att skissa upp en basic offensiv taktik efter spelmaterialet. Orolig.
Atlético Antonio López
2015-11-04 07:44
Personligen anser jag att Gabi och Tiago varit våra bästa spelare denna säsong. Väldigt mycket oförtjänt kritik får de för bottennapp när hela laget är underpresterar.
Barcelona KristoferDelija
2015-11-03 23:31
Det är inget fel på Atleticos defensiv eller Gabi. Tycker den ä minst lika bra och där har Simeone satt en helt fantastisk grundstomme och försvar.

Dock så har inte Simeone utvecklat offensiven. Det är det end aminuset under hela hans Atletico till nu.
Han ligger lite efter i utvecklingen utav Atleticos offensiv.

Det blir för defensivt med både Koke och Saul på kanterna. Det räcker med en av dom och det är Koke självklart som ska va ordinarie.

På den andra kanten måste Atletico ha en mer offensiv lagd spelare men samtidigt så måste den spelaren passa in Simeones balans defensivt i Atletico.

Där hade Arda Turan ALLT för den rollen.
Jag tror inte folk förstår hur viktig Arda Turan va för Atletico.

Han styrde passningstempot, han öppnade upp lägen sista tredje delen och skapade ytor lirkade försvars sista tredjdelen.
Samt att han va grym defensivt och va fantastisk i Simeones defensiva balans.

Arda Turan hade allt för den positionen och va vital för Atletico. Det är inte bara så enkelt att ersätta Arda på rak arm.

Simeone har försökt med Oliver Torres på samma då är han är liknande spelartyp som Arda och kan passa väldigt bra defensivt i Simeones balans.
Men Oliver har inte riktigt fått till att lossna.

En som dock jag tror kan fixa den rollen på kanten är Angel Correa.
En annan spelartyp än Arda Turan och Oliver offensivt men är otroligt skicklig individuellt,samt har genombrotts styrka o tempoväxling likt Angel Di Maria.
Och har gjort oftast stor skillnad offensivt i Atletico när han har spelat.

Plus att han sliter som djur passar som handen i handsken i Simeones väldigt krävande försvarsspel samt disciplin.
Annons: