/fotboll/osk/forum/996.aspx/fotboll/osk/forum/996.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Bäst när det gäller
2015-06-02 23:12
@widemarsh:

Har folk förträngt att ÖSK inte var särskilt tillfreds med Valdet på ett mer personligt plan fr.a. hans sista tid i klubben? Eller är det ren okunnighet att inte förstå att om en spelare inte får speltid i ett bottenlag i AS men lämnar för en La Liga klubb så är den spelare inte högt upp på klubbens eller SI:s önskelista.

Vad blir nästa spekulation? Att Grahn är önskvärd i klubben?
Örebro Broarn
2015-06-02 22:50

Imorgon en väldigt viktig match.

Taktik, laguttagning m.m. är viktigt såklart - men viktigast blir att kämpa och ge allt.
Alltså, regn och rusk OCH BLÅSTÄLL PÅ!!

Örebro widemarsh
2015-06-02 22:36
Ansiktet// Smickrande att du tilltalar mig med "ni". Nej, jag tror givetvis inte det är särskilt troligt att Valdet skulle gå till ÖSK. Även om hans lag hade åkt ner i dritte bundesliga. Hade dom åkt ur hade det funnits en liten möjlighet, om spelarinvests pengar på något magiskt sätt skulle göras tillgängliga. Men nu räddade Valdet kvar 1860 i andraligan med en patenterad Valdet-fint följt av ett stolpskott vars retur petades in på tilläggstid.
Örebro Ansiktet
2015-06-02 22:07
Men vad lever ni i för drömvärld? Varför skulle Valdet Rama gå till en svensk bottenklubb? Han spelade förra året i La Liga och i år i Tyska andradivisonen. Dessa två ligor håller betydligt bättre klass än Allsvenskan och jag är säker på att det finns bättre klubbar som skulle vilja ha honom än ösk. Sedan så har vi dåligt med pengar, hur ska vi kunna betala hans lön? Folk lever verkligen i en drömvärld och det måste vara härligt för dessa människor.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Pedretti
2015-06-02 22:01
Örebro ÖSK-Karl
2015-06-02 21:28
Telle//

Ha,ha,ha ;)

"Skotten oroar mig inte lika mycket som hur man ska göra med Kalle för att han inte ska blåsa bort"

Ps, Tur var du som skrev det, hade det varit mitt nick så hade det blivit hudflängt!
Örebro widemarsh
2015-06-02 20:36
Valdet Rama spelar just nu kvalmatch för att undvika att åka ur 2. Bundesliga. 1860 München - Holstein Kiel på Eurosport 2. Inledde matchen med en fin soloräd på kanten och ett vasst skott. Åker 1860 ur hoppas jag ÖSK hör sig för om Valdet :) Skulle vara grymt att få se honom i ÖSK igen.
Örebro Kuba for president
2015-06-02 20:03
Grattis till Rinne för platsen i årets EM-trupp!!!
Örebro Pedretti
2015-06-02 17:31
Bra nyheter angående Yasin.
Örebro Telle
2015-06-02 15:25
@Örebro Center:

Skotten oroar mig inte lika mycket som hur man ska göra med Kalle för att han inte ska blåsa bort. Men han kanske kan låna de där extra träningsvikterna som Pode verkar ha sprungit runt med hela säsongen. Pode verkar ju ändå ha lagt ifrån sig dem före inhoppet i söndags, för han var plötsligt riktigt bra igen. Kul att se, och inte bara för målet och assisten - mest imponerad blev jag av aktionen när han tog en defensiv löpning på egen planhalva och mer eller mindre tryckte omkull en Elfsborgspelare när han tog bollen av honom, för att sen snabbt vända upp och slå den öppnande långa passningen till NOrdins friläge. Det kräver både spelsinne och attityd, vilket vi inte varit bortskämda med att han visat så här långt i år.

Wiktorsson har redan fått en hel del välförtjänt beröm här, så jag kan bara instämma i det. (Jag såg i NA att han bara fick en tvåa, däremot, och det tycker jag var snålt bedömt med tanke på att det var hans första match från start i år.) Han har imponerat i samtliga tre inhopp hittills, och var minst lika bra från start i söndags. Jag var orolig för att han skulle ha svårt att hänga med i Elfsborgs kvicka tempo, men han löste det förvånansvärt bra. Förutom vid en farlig nick i första halvlek där han kom på mellanhand var det väl egentligen bara vid 1-1-målet som han gjorde något misstag, men å andra sidan var det ju klockren offside. I övrigt kändes han väldigt stabil och distinkt, och avvärjde flera farliga situationer innan de hann bli riktigt farliga. Det ska bli intressant att se om han eller Eidur startar i morgon.

Samma sak med Nkili och Nordmark, så plötsligt är det lite konkurrens om två platser, det känns roligt. Nkili var inte alls dålig i söndags då han kom in, även om det märks att han är lite orutinerad fortfarande. (Jag tänker bland annat på läget i slutet då han har gott om tid och valmöjligheter men skickar bort bollen på måfå till Elfsborg, vilket leder till deras sista anfall och 2-2-målet, där han dessutom är en av syndarna som inte går ut och täcker skott. Man får inte göra den typen av felbeslut i 90:e minuten om man ska vinna mot topplagen. Vi kan skylla på domarmissen vid första målet, men våra egna misstag var minst lika matchavgörande. Med ett antal matcher till i kroppen, och med ett lite bättre självförtroende, tror jag dock att Nkili skulle ha agerat annorlunda i förstaläget -det enda som hjälper är rutin och speltid, tänker jag, vilket jag hoppas att han får, han har onekligen mycket potential.

Måste för övrigt berömma DG igen, nu när han gjorde mål på nytt. Det finns fortfarande mycket kvar att jobba på då han fortfarande försvinner ur matchbilden då och då, men avslutet i söndags var både iskallt och snyggt. Fortsätt så! :)

Nordin brände visserligen det som förmodligen kommer vara årets renaste friläge, men bortsett från det känns det som att han sakta men säkert börjar hitta formen. Assisten till första målet och den snygga bollen bollen fram till Pode vid 1-2 målet höll hög klass båda två.

Den stora frågan inför i morgon är hur vårt kantspel kommer att se ut utan Yasin. Jag har redan gnällt tillräckligt på Kalle den här veckan, så jag hoppar över det nu, men som alla såg i söndags så har Kalle och Yasin inte riktigt samma kvaliteter på kanten.
Jag är också väldigt nyfiken på hur pass offensivt ÖSK kommer att spela i morgon. Vågar man föra matchen och sikta på att hålla i bollen, eller vill man ha en liknande matchbild som senast och satsa på omställningar även utan Yasin från start?
Örebro Center
2015-06-02 13:07
Håll i hatten! SMHI Örebro Inför matchen på onsdag: varning klass 1 mycket hårda vindar. Vindbyar under dagen upp till 20m/s (runt 15 m/s kl 20:00) Gäller att skjuta mycket i ev medvind ;0)
Örebro widemarsh
2015-06-02 10:04
fel
Örebro Glad
2015-06-01 23:03
@Tusse Batong, jag förmodar det, hittade uppgiften på "Eyravallen"
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Tusse Batong
2015-06-01 22:41
@Glad:

Du menar till och med 16?
Örebro Glad
2015-06-01 20:53
Rinne har kontrakt till 16, Jansson har kontrakt till 17, kan inte förstå att Rinne skrev på från början, men han kanske är nöjd att nöta bänk, verkar faktist så, annars hade han väl lämnat tidigare, men vad vet jag
Örebro Lekiller
2015-06-01 20:34
[QUOTE=Glad]Oscar är för dom flesta given etta, för mig också,lite bättre på det mesta, Rinne också bra, någon av dom måste lämna i sommar, om man vill ta steg, för båda behöver regelbunden matchning, mig spelar det ingen roll vem som lämnar, men att ha Alex som tränare som har har en ide om att snurra runt på målvakter, är helt galet för båda, hörde Alex säga i tältet att många storklubbar agerar så, bullshit säger jag, båda våra målvakter behöver stå så de e dax att lösa detta, i mina ögon borde Rinne ta chansen att bli utlånad [/QUOTE] Skulle tro att han menade att han hellre har 2 bra målvakter som kan sporra varandra än 1 bra och en 2:a målvakt som bara är med för att liksom. Det *svåra* i ÖSK är ju att både Oscar och Jakob är unga och behöver stå regelbundet. Tror att ÖSK väljer Oscar före Rinne om det kommer till vem de ska släppa. Är svårt för en målvakt att bli proffs och Oscar kan ju bli kvar i ÖSK i flera år framåt och hålla hög nivå. Det finns ju fler unga bakom som knackar på dörren inom ett par år också. Kan ju dock va svårt att få något för Rinne om han lämnar dock. Hur långt kontrakt har han??
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Tusse Batong
2015-06-01 20:08
@ÖSK-Karl:
Han kanske tänker tvärtom? "Vågar jag 'offra' viktiga poäng genom att invagga Oscar i en känsla av att han är 'förtryckt' i laguppställningen"? Tolkar Alex' filosofi som sådan att ALLA spelare ska känna flåset i nacken, att presterar jag inte tillräckligt så finns minst en annan som vill ta min plats.. edit: sedan är ju detta i nuläget en vision. Under denna vår hade vi väl behövt ha en halv trupp till med laddade spelare för att kunna uppfylla målet
Örebro Glad
2015-06-01 18:58
Oscar är för dom flesta given etta, för mig också,lite bättre på det mesta, Rinne också bra, någon av dom måste lämna i sommar, om man vill ta steg, för båda behöver regelbunden matchning, mig spelar det ingen roll vem som lämnar, men att ha Alex som tränare som har har en ide om att snurra runt på målvakter, är helt galet för båda, hörde Alex säga i tältet att många storklubbar agerar så, bullshit säger jag, båda våra målvakter behöver stå så de e dax att lösa detta, i mina ögon borde Rinne ta chansen att bli utlånad
Örebro ÖSK-Karl
2015-06-01 18:49
@Tusse Batong:

Tror du Alex vågar "offra" viktiga poäng för att sätta press på Oscar? Det är jag tveksam till. Oscar själv som varit och nosat på landslaget och är i en ålder som kan ge honom ett bra kontrakt utomlands borde ha tillräcklig motivation ändå.

Ps. Tack för att du kollade upp facit. Hade på känn att aldrig Rinne vunnit en AS-match och det på fjorton försök, inte bra.
Örebro Vinnartradition
2015-06-01 18:41
Rinne blev inbytt i första och andra omgången i fjol mot Halmstad respektive Mjällby. Båda matcherna slutade med vinst.
Örebro Tusse Batong
2015-06-01 18:33
Rinne stod vad jag minns elva matcher i allsvenskan ifjol. Ingen gång vann ÖSK. Fem oavgjorda och sex förluster tror jag det var. I år har han ju varit med och vunnit cupmatcher, men i allsvenskan är facit: Hammarby h 2-2, Kalmar borta 0-3 och sedan en halvlek Häcken borta 0-2 (som ju också blev slutresultat).
Tror att Alex ville sätta press på Oscar och därigenom få honom att höja sig en nivå.
Örebro ÖSK-Karl
2015-06-01 17:35
pemo//

"Intressant är att sedan vi skippade Logi på vänsterbacken har, har försvaret stabiliserat sig."

Faktum är att man kan säga samma sak om Rinne, han är en målvakt som kan gå väldigt långt. Men det kan inte varit många segrar ÖSK tagit med honom i målet vad gäller AS, i år är det ju ingen och frågan är om det var någon förra året? Känslan är att Oscar styr försvaret bättre och personligen var jag förvånad över att Oscar inte var given etta.
Örebro Tvetov Nato
2015-06-01 13:20
ALLA Örebroare i Stockholm! Vi har satsat inför onsdagens match mot Helsingborg för att bygga broar och visa att supporterskap kan vara gränslöst på fler sätt än vad vi är vana vid.

Se event för mer info! Och kom till Retro. Detta blir succé!
Örebro pemo
2015-06-01 10:31
Håller med dig om den sista punkten. Ja, faktiskt om det mesta. Intressant är att sedan vi skippade Logi på vänsterbacken har, har försvaret stabiliserat sig.
Detta betyder för mig, att hellre en mindre teknisk begåvad, men med hjärtat på rätt ställe. Fast Hagge har ju faktiskt bjudit på några tekniska nummer , som ingen trodde om honom.

Förstår inte hur Elfsborg tänkte, med inlägg hela tiden. De har ju ingen som är direkt farlig i luften. De "små" snabba teknikerna kom ju inte heller till några större farligheter. Tycker Oscar känns stabil på många av inspelen.

Nordins läge var för bra för att vara sant. Men samtidigt ser man vad svårt det är med olika roller. han är en framspelare och skytt, men ingen avslutare. Samma med Nkili, som fick en alldeles utmärkt läge för skott i slutet av matchen. Men han är back/mittfältare och visste inte heller hur han skulle göra, utan vände och passade hemåt istället. Hade DG eller Pode fått samma läge, så hade det kommit skott. Eller om Kalle fått samma friläge , som Nordin., så hade det varit mål.

Men jag är trots allt nöjd med en poäng. Bara lite surt att de kvitterade så sent.
Nu hoppas jag att HeIF fortsätter med sin avsky för konstgräs. Samt att Peter Larsson och Simovic utgår. Gäller bara att överlista Pelle Hansson. Och det kan vara nog så svårt.

Så, vem spelar mittback? Vem tar Yasins kant? Fortsatt start för Nordback?
Örebro Svartvitt forever
2015-06-01 06:31
Några korta observationer efter en match där man i förväg hade tagit en poäng men som ändå känns surt att mista två poäng på en av årets stora domartabbar.

* DG gör mål för tredje matchen i rad. Han har uppenbarligen hittat sitt självförtroende, vilket är viktigt för fortsättningen.

* Pode 1+1 efter inhopp. Det visar att han börjar vakna till liv, och får han inte starta på onsdag blir jag galen. (Det lär han väl få, eftersom vi väl inte lär få se Yasin, och Kalle tar hans plats.)

* Synd med Yasin, som varit riktigt bra de senaste matcherna och tillsammans gjort vår högerkant till en av de vassaste i serien, trots tabelläget.

* Återigen en platt insats av Kalle så länge han spelar på topp. Andra har redan sagt allt som behöver sägas om varför han inte bör vara startspelare. Supersub, däremot.

* Det ser trots allt ljusare ut än för två veckor sen. Betydligt ljusare, och Helsingborg kan få en obehaglig överraskning på onsdag om vi får första målet.

* Det måste bli underbetyg för värvningstaktiken i år, eftersom ingen av dem är startspelare, och det i en trupp som är supertunn.
Örebro Bäst när det gäller
2015-06-01 00:39
En poäng är sanslöst bra på förhand borta mot Elfsborg. Min kalkyl är redan fel, bra så bara fyra poäng till på de sju matcherna närmast så har ÖSK överträffat mina förväntningar!

Samtidigt; Oscar måste komma upp och göra en oväntad superräddning på ett utav de två målen och tyvärr där är han inte i år. Habil insats men inget avgörande.

Precis som Nordin måste sätta tvåan på friläget. Eller att försvar-mittfält hittar rätt och kliver upp på 2-2. Står i skottlinjen som det heter på hockeyspråk. Så klart finns då risken att styra in bollen i eget mål men när allt stämmer så värderar man alltid rätt i de lägena.

Men hur som helst, det finns så mycket positivt i det ÖSK vi fått se från cup-finalen och framåt. Men jag fortsätter hävda att det blir tufft att undvika kval, eller ännu värre direktnedflyttning, så kanske det blir bra till slut ändå!

Och så Pode givetvis, säger inget mer utan viskar bara att nu är det din årstid snart och det syns. Du börjar vakna, sakta sakta...
Örebro Osvaldo
2015-06-01 00:10
@Benny Böckling:

Vill inte sätta honom mot Eidur, båda håller på olika sätt.

Tror att han kan vara intressant för andra allsvenska klubbar om kontraktet inte förlängs. Med kontinuerligt spel kan han på några år antagligen utvecklas till en stabil mittback av god allsvensk klass. Frågan är om han kan få den rutinen med det sparsmakade matchande han får i dagsläget.
Benny Böckling
2015-05-31 23:09
Wiktorsson gjorde det bra precis som vanligt men Axén lär väl sätta in Eidur nu när han är tillbaka.
Undrar hur man tänker angående Wiktorssons framtid(utgående kontrakt).
Han är väl den perfekta truppspelaren att ha men han förtjänar absolut mer speltid än vad han får i ÖSK.
Örebro Center
2015-05-31 22:56
@pemo:

Håller med. Klanderfritt i stort sett
Örebro pemo
2015-05-31 22:48
Eftersom ingen annan har skrivit än, så vill jag bara skriva:
Bra jobbar, Wiktorson!!
Annons: