/fotboll/osk/forum/9842.aspx/fotboll/osk/forum/9842.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro kubanen_90
2005-11-17 16:50
Arx//
en fråga bara eller ett påstående om ösk och aik ska dela på pengar hur ser fördelnigen ut då aik 98% ösk2%
Örebro Arx
2005-11-17 16:40
Mittåt//
kanske det. Men hur ofta har ÖSK de ekonomiska marginalerna på sin sida?... :-/

Fast en gång nyligen hade vi det, i det tysta. I och med att publiksiffran mot BP i sista hemmamatchen var så bra som den var, slutade ÖSk på ett hemmasnitt på över 5000, vilket var det som krävdes för att dela på de publikpengar SvFF delade ut till S1-lagen.

Och eftersom Norrköpingsborna svek de sina i sista matchen (ca 2500 bara), ramlade IFK under 5000-strecket och publikpengarna delades därför mellan ÖSK och AIK.
Örebro Eken
2005-11-17 16:26
FoOn,joth //Att det inte kommer ut något om spelartruppen är säkert ett bevis att man inte har några nyförvärv klara. Skulle någon vara klar som kommer det säkert ut (via den förening han lämnade eller agenten om ÖSK är tysta).
En orsak till att det är tyst kan vara att man inte blir av med de spelare man har så pengarna inte räcker. Det finns säkert många andra skäl som jag inte vågar nämna för då går Pelle2 igång.
FoOn//Jag hoppas verkligen ÖSK även hanterar den sociala biten. Jag tror Du fått det där med "social lekstuga" om bakfoten. Det sociala är alltid en viktig bit om man inte bedriver slavhandel.
Örebro Mittåt
2005-11-17 16:19
Det är min uppfattning att det nog skall komma några kronor i utbildningsbidrag för Lundblad. Sådana skall vid internationella transfers betalas ut fram till och med den säsong som spelaren fyller 23 år står det i FIFAs papper. Jon fyllde visserligen 23 redan i februari, men den svenska säsongen slutade i förrgår den 15 november. Så, om det är det svenska säsongsbegreppet som skall räknas (och inte det franska) så klarade sig ÖSK med ca. två veckor tillgodo.
Örebro FoOn
2005-11-17 16:14
... eller så KANSKE både Jon och John kommer hem (?) till Örebro. Även John har sagt att han åter vill spela för Örebro efter sin sejour i Viborg...
Forward ara
2005-11-17 16:03
Grabbar vi inte så säkra att Jon Lundblad kommer vara så sugen att komma tillbaka till ÖSK!...

Lyckas hon bra i Frankrike, så kommer större allsvenska klubbar vara mer lockande...
Örebro FoOn
2005-11-17 15:48
Regler för utbildningsbidrag skiljer sig på nationell nivå och internationell nivå. Hoppas också på att Jon kommer hem med stor erfarenhet och som ännu bättre spelare, och med hunger för en eller annan Allsvensk (?) säsong.
Örebro Arx
2005-11-17 15:42
ÖSK-deportivista//
Tji stålars för Lundblad, tyvärr. Han var visst några månader för gammal för att ett sådant blidrag skulle behöva utbetalas till ÖSK.

ÖSK har flyt som vanligt...
Örebro ÖSK-deportivista
2005-11-17 15:36
Hlynur/
ÖSK har inte dragit in stora pengar på spelarförsäljningar, men har ändå gjort goda förtjänster under de senaste åren; t ex PFO, Alvbåge, Skoog, Wallinder, Jonson, etc gav större intäkter än de hade kostat...

Dessutom får ÖSK pengar för Jon - utbildningsbidrag
Örebro Hlynur
2005-11-17 15:10
Det skulle vara intressant att se en lista över de klubbar som dragit in mest pengar på spelarförsäljningar. Känns som att ÖSK hamnar riktigt långt ner på en sådan :-(
Örebro Hlynur
2005-11-17 15:09
Satt och funderade lite på försäljningen av Jon Lundblad. ÖSK tog ju hand om honom trots alla skadebesvär under åren. Ändå så går han helt gratis? Han var väl iofs kontraktslös, men det känns lite vemodigt på något sätt. Förhoppningsvis så kommer han tillbaka (gratis) till sportklubben en vacker dag och ger tillbaka lite.
Örebro kubanen_90
2005-11-17 15:04
man kommer ju ihåg när sverige slog turkiet med 2-1 och turkarna stormade plan direkt efter matchen.
Örebro ÖSK-deportivista
2005-11-17 14:48
Jag håller med dig, Saywee, att turkarna bar sig illa åt - men vad gjorde den schweiziska spelaren som sparkade på en ledare?

AIK Saywee
2005-11-17 14:19
Hej Schweiz!

Vad 17 höll turkarna på med i går?!!!!
Vad är det för kultur, fotbollskultur? Skönt att slippa dessa dårar i VM!
Örebro MAD FOR IT!
2005-11-17 13:20
blablabla.. skulle egentligen skrivit nåra väl valda ord ang. fru blohm, men vemfan orkar ? bättre ta det med henne när tillfälle ges...........
AIK Saywee
2005-11-17 12:31
avgå Lundin//
från Häcken ? :-)

Bosse Petterson är mycket bra i TV2
Örebro Arx
2005-11-17 11:51
avgå Lundin//
Dags att byra nick? ;-)

Men helt rätt, skit i Pelle. Han har ett horn i sidan på ÖSK sedan Zetterlunds tid och de ränderna går aldrig ur. Klart karln är skadeglad över det som händer nu, precis som jag njöt när AIK åkte ur allsvenskan. Så varför bry sig?

Däremot tycker jag att han är hyfsad i TV, åtminsone om man jämför med många av hans kollegor.
Örebro FoOn
2005-11-17 08:51
Eken//
Kan det möjligtvis vara så att man inte spikar truppen före det att man gjort klart med eventuella nyförvärv? Detta är brukligt i all slags elitidrott. Om man har en spelare som i dagsläget kanske är gränsfall till truppen, vore det då inte konstigt om föreningen försökte "värva" en bättre spelare i första hand? Självklart måste dörrar hållas öppna ifall någon annan spelare på mitten faller ifrån eller om eventuella nyförvärv uteblir. Det är väl ingen social lekstuga vi pratar om, utan elitidrott där pengar styr allt (på gott och ont). Personligen vill jag se ett så pass starkt ÖSK som möjligt till kommande säsong, så jag anser att nämnde person får lära sig spelets regler eller kanske söka sig till lägre divisioner där pengarna inte är lika viktiga (?). Är det inte bättre och mer just att låta spelarna få besked eller i vilket fall som helst få en kommunikation från föreningen redan innan försäsongen påbörjas än långt in på våren? Jag har varit kritisk till mycket som hänt genom åren, men jag tror på att det stålbad som ÖSK nu genomgår kommer att gagna föreningen i framtiden.
Örebro joth
2005-11-17 07:32
Eken//
"Undrar varför det är så dött på nyheter om spelartruppen. Är det ekonomin som tar all kraft? "

Antar att vi har ett väl fungerande fotbollsutskott som inte läcker något. ;-)
Örebro Eken
2005-11-17 06:13
Om spelartruppen i dagens NA:
– Just nu har jag ingen som helst aning om var jag ska spela fotboll nästa år, säger Klingberg.
En sak vet vi med säkerhet: Niklas Klingberg har kontrakt med ÖSK även 2006. Tränarparet Patrick Walker och Urban Hammar ser helst att Niklas blir utlånad till en annan klubb.
– Jo, det har de sagt till mig. Och Tage Liljeson i fotbollsutskottet likaså.
Därför var det med förvåning som Klingberg fick läsa i NA häromdagen att det inte alls är säkert
att han ska lånas ut.
– Det känns som om ÖSK vill göra sig av med spelare utan att tänka på konsekvenserna. Det säger sig självt att jag inte vill vara kvar på nåder, som ett andrahandsval, i brist på i deras ögon bättre spelare.

Är det ekonomin som spökar igen ?
Vilken är NA:s källa till att Niklas inte ska lånas ut ? Konstigt att NA inte kommenterar detta i sin egen artikel
avgå Lundin
2005-11-16 23:20
Skit i Pelle Blom! Han är bara en liten mes och att han har blivit så populär i tv är en gåta. Helt kass och trist att lyssna på.. ÖSK kommer igen.....
Örebro Eken
2005-11-16 22:23
Undrar varför det är så dött på nyheter om spelartruppen. Är det ekonomin som tar all kraft?
Örebro Ericson
2005-11-16 21:51
På tal om mattan; är det ingen som kan pallra sig ner med en digitalkamera och plåta lite olika bilder så vi som inte bor i Örebro får se hur det ser ut? Det vore uppskattat.
Örebro Brus-Nilsson
2005-11-16 19:16
Igår stannade jag till och kollade läget på Eyr..Behrn Arena. C.a 80% av mattan är på plats, vitt gräs som linjer!!!! Mjuk och skön pad, liknade väldigt mycket tartan, alltså löparbana, i konsistensen...Det kommer att bli braaaaa!!!
AIK Saywee
2005-11-16 18:40
Apropå Jönköping Södra ...
... känns som en trevlig och intressant nykomling i Superettan. Ligger dessutom inom räckhåll för en bortamatch, med bra rastställen efter vägen.
Stadsparksvallen ligger som tidigare skrivet naturskönt, uppe på höjderna nära riksväg 40 mot Ulricehamn (Göteborg). Man kan hoppas på en sommarmatch, vilket kan inkludera ett "kallbad" i Vättern :-)

Med bortamål från Saywee
Örebro S E
2005-11-16 17:59
Pelle har lyckas med det han skulle göra; skapa debatt och lite mediabrus runt sig själv.

En kontroversiell expertkommentator,bloggare eller krönikör tjänar troligen mer än en som inte syns, hörs och att det inte talas om.

Han får nog mer betalt nu per uppdrag än innan och det har han ÖSK-fans att tacka för. ;-)

"ignore it and it will go away"
AIK Saywee
2005-11-16 17:59
Toro//
Tackar för lektionen, då stämmer det ju inte med PB´s tunga och oroande skildring.

King of Bosna//
Tackar för tipset, nu skiter jag i PB!
PS tabloid-NA närmar sig andra skit-tabloider!

Publik 2006//
Tror att Jönköping med mycket stor hemmapublik kan bli "farliga" om de går bra i serien. Deras arena ligger i ett mycket vackert naturområde, kanske "drar" några extra :-)

Landskrona har en trogen publik, men ÖSK och Peking kommer nog att "dra" en hel del både hemma och borta.
Degerfors King of Bosna
2005-11-16 17:45
Äsch, skit i Pelle Blohm.
Han är en manlig motsvarighet till Linda Skugge.
En grå mus som tar till vilka medel som helst för att hålla sig kvar i rampljuset!

Synd att en sådan etablerad tidning som NA publicerar sånt skit! Bojkotta.
Örebro Toro
2005-11-16 17:43
Svenskt uppslagsord

krönika krönikan krönikor subst.

(historisk) översikt; kåseri

kåseri kåseri(e)t kåserier subst.

lättsam och roande skildring

----------------------------------------------

Det Herr Pelle skrivit är en Översikt,absolut,men en snevriden, egenorienterad och väldigt negativ sådan.

Det är en krönika och Herr Pelle får självklart skriva det han skrivit. Det enda man kan hoppas på är att en "ÖSK-sympatisör" får skriva sin version av historien.

Att enbart vädra Herr Pelle's avsky(ogillande, välj det ord som passar bäst) för ÖSK är ju av NA samma sak som att ta ställning i "ÖSK-frågan" vilket man kunde hoppas var nånting som en sagt Objektiv tidning inte skulle göra.

Jajja,jag läser hans krönika ganska lättsamt,killen har uppenbarligen inte alla purjolökar i soppan.
Men som sagt,hoppas att NA låter någon av de personer som skriver krönikor på denna sida få säga sin mening också. Får passa på att ge alla krönikörer på denna ÖSK sidan en elogé för väldigt bra krönikor.

Till nästa krönika,ciao!
Örebro kubanen_90
2005-11-16 17:33
Ämne: Nu lite framåtblick,....
tror du inte att ösk kommer vinna ganska klart? peking kanske kan utmana men ösk kom ju två i publik ligan i år! och om laget börjar säsongen bra så kan vi hoppas på ett snitt runt 6.000.
Annons: