/fotboll/osk/forum/983.aspx/fotboll/osk/forum/983.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Bastard on Parade
2015-06-04 16:16
ÖSK bryter med Seaton. Jag undrar hur avtalet såg ut. Påverkar det ekonomin? Tar vi in någon ny anfallare när transferfönstret öppnar?
Benny Böckling
2015-06-04 16:14
Ännu en fiaskovärving på anfallssidan fulländad.
Örebro Telle
2015-06-04 12:31
Galen match igår. Bitvis väldigt välspelat (anfallskombinationerna börjar sitta bättre och bättre, och flera spelare ser mer och mer ut som sig själva igen efter den usla säsongsinledningen) samtidigt som de enskilda misstagen fortfarande är lite för många och oskärpan fortfarande är för stor i de avgörande momenten. Men jämfört med tidigare är det i varje fall skönt att se att mycket börjar sätta sig. Elfsborg och Hif är inga dåliga lag, och vi har spelat bra nog för att slå båda. Kan vi behålla den nivån kommer vi att slå de sämre lagen och klara oss kvar, det är jag helt övertygad om. Att vi inte gjorde mål igår på 21 avslut, tre ramträffar, 1 straff och ett antal mer eller mindre fria lägen, är visserligen helt sjukt, men vissa matcher går det helt enkelt troll i det - inget konstigt med det, det sker för alla lag ibland. Och hade vi haft en normal vår hade det bara varit att skaka av sig missarna och gå vidare till nästa match, men med det nuvarande tabelläget har vi inte råd att gå miste om livsviktiga poäng efter så många brända chanser. Nåja, vi får se fram emot matchen på lördag istället- då vill jag se att ÖSK låter Halmstad betala för missarna igår. Det enda som var galnare än att matchen i går kväll slutade 0-0 var Aftonbladets ursprungliga betygsättning av spelarna efteråt: Moberg fick 3 plus, Pålsson i Hif 4 plus, i övrigt fick alla andra 2 plus, inklusive Oscar och Hifs målvakt Pyzdrowski som båda höll nollan med ett stort antal klassräddningar (inklusive en straffräddning för Pyzdrowskis del.) Efter att nån gnällde i kommentarsfältet ändrades målvakternas betyg pliktskyldigt till en trea. Men hur tänkte man från början? Har man överhuvud taget sett matchen? Saknar man sunt förnuft OCH grundläggande fotbollskunskaper? Eller sitter det någon stackars prao-elev som tvingas följa 3 matcher samtidigt via tv-skärm, för att alla de riktiga sportjournalisterna var på Friends Arena och såg AIK - Falkenberg? För jag vägrar att tro att betygskriteriet för 3 plus kräver mer av en målvakt än att mota 21 avslut, hålla nollan och rädda en straff i sin allsvenska debut. Förutom Oscar, som var lysande, så stack Yasin och RÅP också ut positivt, för att bara plocka ut ett par ÖSK-namn spontant. (Att Yasin hade skadekänningar och brände en straff men ändå var bästa utespelaren är imponerande. Det säger väl också en del om ÖSKs vår, i och för sig, men det låtsas vi inte om just nu... :) Kalle gjorde sig betydligt bättre som inhoppare, bidrog med energi och fixade en straff vid hands-situationen. (Han väger dock fortfarande alldeles för lätt, vilket blev väldigt uppenbart när han gick omkull i närkampen i straffområdet. Och det syns att hans självförtroende inte är på topp, för han missar fortfarande i för många och för enkla moment, men förhoppningsvis kan det nog gå åt rätt håll nu om han får fortsätta komma in som avbytare ett tag framöver.) DG spräckte målsviten, och stack inte ut lika mycket igår som han gjort de senaste matcherna, men var bra så länge han orkade i första halvlek. Pode har spelsinne, det märks tydligt. Synd att han föll tillbaka i gamla synder i går och brände allt som rörde sig, men han var ju i gott sällskap i går å andra sidan. Han ser ändå ut att vara på väg mot formen jämfört med tidigare. Stark insats av försvaret överlag. Det såg virrigt ut vid några tillfällen, och en del chanser som Hif fick uppstod ur situationer som inte ska behöva bli chanser, men på det stora hela var det starkt att hålla nollan i blåsten. Eidur har helt klart spelat upp sig, hoppas att han kan fortsätta vara så bra som han var i går, om nu inte Wiktorsson ska få chansen. I diskussionen om Nordin eller Nordmark håller jag med Örebro Center om att Nordmark var bra i går och kom bättre till sin rätt även i närkampsspelet, åtminstone jämfört med tidigare. Och även om han slår många passar i sidled har han en helt annan trygghet med bollen på offensiv planhalva än Nkili och känns som ett bättre alternativ i de matcher som vi vill föra spelet. Med RÅP och Nkili vinner vi förmodligen närkampsspelet och andrabollarna mot de flesta andra allsvenska mittfält, men vem håller i bollen under pressade situationer och står för den offensiva kreativiteten i så fall? De är visserligen inte lika begränsade som Hagge och Lumbana var som köttande mittlås i PO:s tillfälliga experiment 2012, men ingen av dem slår väl några Pirlo-passningar direkt. (Ok, det gör inte Nordmark eller någon annan nu aktiv fotbollsspelare i resten av världen heller för den delen, men ni fattar vad jag menar... :) Jag saknar dock fortfarande förmågan hos Nordmark att växla tempo, vilket gör att han inte går på genombrott på samma sätt som Nordin kan göra en bra dag. Sen är det ju inget snack om att Nkili är ett bättre alternativ defensivt, han är väldigt bra på att fånga upp och få med sig bollen även i lägen som ser ut att vara förlorade, och är betydligt starkare i kroppen än Nordmark. Som jag skrev efter förra matchen är det nog bara speltid och erfarenhet som kan få honom att ta nästa steg och våga ta bättre beslut även på sista tredjedelen av planen. Det, och sjuka mängder med passningsövningar... :)
Örebro zxcv
2015-06-04 10:12
Grym fotbollsmatch igår. Två lag som verkligen vill och kan rulla boll i högt tempo!
Extra plus för Nordin(första halvlek), Pode, Nordmark, Oscar,Yasin och RÅP

Grundspelet sitter, det behöver vi inte vara oroliga för
Örebro Center
2015-06-04 10:01
Jag tyckte att Nordmark tog för sig mer än vanligt igår och skavde hälsenor rätt bra. Det var så jag reagerade att han måste ha fått instruktioner att gå mer in i duellerna utan boll. Jag tycker Nordmarks senaste uppträdande varit positiva och han är bättre på den offensiva tredjedelen än Nkili (Nkili blir nästan förlamad när han kommer in i boxen med boll) och försökte hela tiden göra sig spelbar i uppspelsfasen. Däremot är Nkili kanske bättre sett ur ett mittfältsdefensivt perspektiv men vill man ha ett mer balanserat mittfält tror jag Nordmark just idag är ett bättre alternativ.
Örebro Tusse Batong
2015-06-04 06:54
@Glad:

Örebro Svartvitt forever
2015-06-04 06:27
Sparkabollenimål//
Instämmer helt. Jag tycker det blev en markant skillnad till det bättre när Nkili kom in. Han har en nästan kuslig timing att läsa spelet och kliva fram och bryta. Dessutom har han en helt annan hårdhet än Nordmark, som far lite som en vante vid motlägg. Han alibispelar heller inte bakåt och åt sidan utan spelar raka, hårda markbollar framåt, dessutom till rätt adress igår.

Nordmark har mycket boll i sig och bra spelsinne, men tyvärr varken fysik eller snabbhet som motsvarar det. Jag hoppas på Nkili och RÅP från start lördag.

Konstig matchordning förrresten, med två hemmamatcher samma vecka för två veckor nyligen och nu två till. Hur ska man vänta sig att fylla arenan då?
Örebro Sparkabolleninimål
2015-06-03 22:51
@rirobban Jag är nog mer kritisk mot nordmark och förespråkar Nkili där. Tror han har enorm potential och kan bli en riktig kung där. Även om nordmark får godkänt!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Glad
2015-06-03 22:41
Oscar kunglig som vanligt, låt honom ta straffarna, han tittar vart målvakten går o lägger i andra hörnet som på Brolinvis
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro rirobban
2015-06-03 22:30
Bra match av ÖSK, förutom att man inte fick in bollf*n! Hade vi 3 eller 4 skott i virket? Och en bränd straff på det! Friläge för Pode. Helsingborg var inte speciellt bra, nog det sämsta laget som varit på Behrn arena den här säsongen, men vi hade inget flyt med avsluten idag! Men det är bra att laget skapar chanser, och spelar vi såhär på lördag så vinner vi med ett par måls marginal!

Jansson och Yasin något bättre än resten av laget. Kul också att Nordmark kommit igång och spelar tryggt och säkert och med ett självförtroende! Han ska absolut vara kvar i mitten!
Benny Böckling
2015-06-03 21:44
@Aspen.:
Såg vi samma match? Nog fanns det energi, var ett jävla tempo i matchen tycker jag.
Örebro Aspen.
2015-06-03 21:36
Dålig match, ingen energi i laget. Det täta matchandet har slitit på spelarna.
Örebro Stoonken
2015-06-03 21:35
Rubrik från Expressen: Helsingborg fick inte hål på ÖSK.... Herregud!!!
Örebro Vinnartradition
2015-06-03 21:23
Är man nervös som straffskytt är det bäst att lägga bollen mitt i mål!
Örebro Sparkabolleninimål
2015-06-03 21:18
Yasin var helt slut när straffen skulle läggas och resterande del av matchen. blev besviken att han fick lägga den även fast han egentligen är förste straffskytt. Håller med om att Lundberg borde fått komma in sista minuterna istället. Konstig match.
Örebro Sunnanlid (2013)
2015-06-03 21:06
@Benny Böckling:

Håller inte med. Yasin har lagt två straffar i ÖSK, både i samma hörn. När han inte är en mer "erfaren" straffskytt än så på officiell nivå känns det rätt självklart att målvakten förstår att han är bekvämare med att lägga den i det hörnet, och ska han då chansa är det ganska givet att slänga sig ditåt. Jag hade hellre sett honom skjuta utanför till höger än en bra straff till vänster som räddades.

Men men, spelet var ju frejdigt iallafall, dock både på gott och ont. Dock är troligtvis tre poäng på lördag ett måste för att hamna över kvalplats även i slutet.
Örebro jpsvartvitt
2015-06-03 21:05
Halmstad hemma på Lördag! 3 LIVSVIKTIGA POÄNG!
Örebro Bastard on Parade
2015-06-03 21:04
1 poäng mot Helsingborg känns surt. Jag tycker att de såg riktigt svaga ut. Det krävs 2 rätt så dåliga lag (plus skapliga målvakter) för att det inte ska bli mål på 42 avslut.

ÖSK var riktigt svaga första 20, men sedan känns det som att ÖSK var lite starkare resten av matchen även om Helsingborg hade några perioder med lite bättre spel. Det var helt rätt att byta in Nkili för att vinna kampen mot deras innermittfält. Han vann mycket boll som vanligt, men tyvärr så var väl passningsspelet inte det bästa.

Om man ska ta med något positivt från matchen så bättrade Oskar sin räddningsprocent, vi fick hålla nollan och skapade massor av chanser trots att spelet inte stämde.

Men varför får Logi ersätta Nordin i sista minuten? Otroligt fegt av Axén. Hur många misstag ska Jonis hinna göra på 30 sekunder?
Benny Böckling
2015-06-03 21:01
Förstår inte resonemanget att Yasin skulle skjutit i andra hörnet. Hade han lagt den i andra hörnet och missat hade man klagat på samma vis.
Klart han kan lägga den i samma hörn som tidigare men då måste han ju slå straffen bättre än i dålig fart/målvaktshöjd.
Bedrövlig straff. Lägg den högt eller lågt.
Örebro Center
2015-06-03 20:56
@Sunnanlid (2013):

Precis jag tänkte samma sak. Tom före straffen. Lägger han den i samma hörn igen kommer målisen ta den. Självklart scoutas straffskyttarna
Örebro cellblock
2015-06-03 20:55
Fan, borde vunnit, hur många stolpar/ribbar hade vi, 4-5? Vi kommer klättra i tabellen.
Örebro Sunnanlid (2013)
2015-06-03 20:54
Surare än oavgjort pga missad straff är svårt att bli. Bra spel periodvis men amatörmässigt av Yasin att lägga den i samma hörn som sina två tidigare straffar den här säsongen. Där rök chansen att försvinna från kvalplatsen, istället närmade sig Halmstad.
Örebro jpsvartvitt
2015-06-03 20:52
Halmstad 3p är ju ett jävla skit..
Benny Böckling
2015-06-03 20:52
Känns sjukt att vi inte vinner detta men samtidigt underligt att vi inte förlorar.
Fullständigt galen match.
Eyravallen Örebro
2015-06-03 20:38
@Benny Böckling:

De där lilla extra flytet saknas för Örebro nu som mot Elfsborg. Det som är bra är att vi kommer inte åka ut, inte så länge vi börjar spela så pass bra som vi gör nu.
Örebro T8
2015-06-03 20:38
Typiskt Lindström att komma in och göra mål.
Benny Böckling
2015-06-03 20:36
Galnaste jävla 0-0 match man varit med om...
Missad straff på det!!!
Eyravallen Örebro
2015-06-03 20:27
Varför spelar Helsingborg Astrit på toppen? Kan inte se riktigt vad han ska göra bra där, men okej vem är jag att ifrågasätta deras tränare som tydligtvis vara en av de bäst anfallarna som någonsin funnits i Sverige? ;-)
Benny Böckling
2015-06-03 20:18
Frilägen och ÖSK går inte riktigt ihop...
Benny Böckling
2015-06-03 19:48
Frågan är hur faen det kan stå 0-0 i den här matchen

Oscar fenomenal.
Annons: