/fotboll/osk/forum/9812.aspx/fotboll/osk/forum/9812.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK boatengno1
2005-12-28 22:13
Roligt att Henke kommer til Sverige!!!
AIK Saywee
2005-12-28 21:03
Äter ni skinka, dricker must, eller doppar i spa´t? Fotbollen är väl fortfarande rund?

Medlemsavgiften betalas via betalorder på väg mot privatgirot ...

Dagens ÖSK-jobb från Saywee
AIK Saywee
2005-12-28 19:39
Boldt//
Åter en härlig krönika!

Jag önskar dig ett riktigt gott nytt svartvitt 2006!

.... å du, vi ger aldrig upp. Aldrig, aldrig ,någonsin, snart ska vi stå där och vråla ....
Örebro Grixx
2005-12-28 18:25
Mellandagsrea i ÖSK-shopen på Kompassen.50%.

...och bolagiseringsansökan är klar och på väg enligt officiella, där kan man också anmäla intresse för att "köpa in sig" i bolaget.
Örebro *Korpen*
2005-12-28 17:51
Här va det dött...
Örebro Mittåt
2005-12-27 23:18
ÖSK-Power// Tanken verkar vara att man även skall låta privatpersoner investera i Spelarinvest. Man blir således inte aktieägare direkt i Fotbollsbolaget.

En fördel med detta är att det bara blir två aktieägare i ÖSK Fotboll AB. Lätthanterat med andra ord. Inga bråkiga småaktieägare och så.

Man har inte bestämt än vad priset kommer att bli för en aktie. Belopp som nämts har legat mellan två- och femtusen kronor. Man vill nog inte ha ett för lågt belopp eftersom det kostar en hel del pengar att administrera ett företag med många små aktieägare. Alla skall ju hållas informerade etc.
Örebro Ösk-Power
2005-12-27 22:55
Mittåt//
Tackar, nu förstår jag iallafall lite bättre.

Men kan vi som privatpersoner köpa aktier i bolaget? Isåfall undrar jag hur mycket en aktie kostar. Måste man inte gå in med ett ganska stort kapital för att vara med som en aktiesparare?
Forward ara
2005-12-27 22:22
Är det klart att Emra ska lämna ÖSK ?

Är det någon som kommer ta bilder + rapport från nästa träning...?
AIK Saywee
2005-12-27 19:39
Är Gurra hemma eller borta?

Hemma bra men borta bäst :-)
Örebro Hlynur
2005-12-27 18:54
Saywee// Nej, i Örebro.
AIK Saywee
2005-12-27 17:26
Mittåt//
Ja, just "de". Tänkte inte på "de" ..
.. hur orkar du hålla koll på allt som sker?

Du är en av de tre VISE männen! Jag återkommer med vilka de andra två är så småningom.
Örebro Mittåt
2005-12-27 17:23
Saywee// Landskrona har sålt en hel del spelare utomlands, till exempel bröderna Farnerud. Det har givit en hel del pengar i kassan.
Örebro Mittåt
2005-12-27 17:21
ÖSK-Power// Det där är en intressant fråga och svaret får bli både ett ja och ett nej. Så här ser jag det.

1. Kapitalförstärkning.
ÖSK tycks anse att det går att dra in ytterligare 10 miljoner till klubben genom att bolagisera verksamheten. Har man råd att tacka nej till detta? Förmodligen inte, om det inte är så att bolagiseringen medför påtagliga nackdelar.

För eventuella investorer kan det kanske kännas "tryggare" att investera i ett aktiebolag än att skänka pengarna till föreningen, men på den punkten handlar det nog mest om en optisk synvilla. Pengarna är hur som helst förlorade.

En annan fråga är hur ett större engagemang från investorerna påverkar reklamförsäljning/sponsorskap. Minskar dessa intäktsposter på grund av att pengarna gått till aktier istället? Vem vet?

2. Inflytande.
I den nya strukturen kommer ÖSK Fotboll enligt bestämmelserna att ha aktiemajoriteten och således bli den som ytterst bestämmer. Men till skillnad mot tidigare så kommer det att finnas en stor minoritetsintressent som dessutom satsats mest i form av kapital, nämligen Spelarinvest. Detta bolag kommer rimligen att ha ett antal representanter i fotbollsbolagets styrelse.

På grund av detta så kommer ÖSK Fotbolls lednings inflytande att tunnas ut. Som det är idag så kan styrelse och resp. utskott bestämma allt på egen hand. I framtiden måste man prata ihop sig med Spelarinvests representanter i styrelsen. För man vill säkert inte ha en styrelse som är splittrad i viktiga frågor. Det vore förödande.

För de enskilde medlemmarna blir det nog ingen större skillnad. De har i praktiken inte kunnat utöva något större inflytande i den nuvarande strukturen och kommer inte att kunna göra det i framtiden heller.

Förhoppningsvis kommer den maktdelning som bolagsstyrelsen ger att innebära att fler bra beslut fattas och färre dåliga.

3. Organisationsform.
Lagreglerna kring den ideella föreningen är inte speciellt väl anpassad till en kommersiell organisation som omsätter 20 - 40 mkr, har många anställda, komplicerad redovisning etc. Genom att föra in huvudverksamheten i bolagsform, så kommer verksamheten att vila på betydligt fastare grund beträffande ansvar och befogenheter.

Detta är som jag ser det en betydande fördel förutsatt att det är dugliga personer som driver fotbollsbolaget. Är det inte det spelar det ingen roll hur man är organiserade. Det finns ju en hel del exempel på fotbollsbolag som har dålig ekonomi (AIK, Åtvidaberg, Örgryte) trots sin organisationsform.
AIK Saywee
2005-12-27 17:20
Mittåt//
Tackar för snabbt svar, trodde inte att L.BOIS hade SÅ god ekonomi.

Hlynur//
Är du i Skåne?
Örebro Hlynur
2005-12-27 17:15
ösk-power// Jag skådade för övrigt gurra på stan idag....
Örebro Ösk-Power
2005-12-27 17:02
Jag förstår inte riktigt vad en bolagisering skulle innebära för ÖSK. Är inte så direkt insatt i de hela.
Men det låter iallafall positivt.

Det bör ju stärka ekonomin, genom att folk går in och sparar , så kallat akitesparande?
Har jag fel?
Örebro Mittåt
2005-12-27 13:56
Saywee//
Ja, såvitt jag vet är han det. Landskrona har ju en rätt så bra ekonomi, så jag tror inte att de tvingar sina spelare att ta havtidsjobb.
AIK Saywee
2005-12-27 13:39
Mittåt//
Är Gustaf heltidsproffs i BOIS för närvarande?
Åtvidaberg JAZZ
2005-12-27 13:06
2005-12-22. Ansökan om betalningsföreläggande mot örebro sk. 380 000 kr. Fordringsägare: Petter Furuseth olsen
Örebro Mittåt
2005-12-27 12:27
ÖSK-Power// Enligt vad jag hört så har Gustaf ett år kvar på ett konrakt, som han är mycket nöjd med. Jag tror inte att en retur till Örebro och en tillvaro som halvtidsproffs ter sig speciellt lockande för honom.
Örebro Aspen
2005-12-27 12:19
Ösk-Power//Skulle gissa att alla i styrelsen jobbar med underlaget till SvFF om bolagiseringen före nyår.
Örebro Ösk-Power
2005-12-27 12:09
Ingen som har funderat på Gurra i svartvitt denna säsong? Har ÖSK hört sig för med BOIS.
Jag trodde de hade överflöd med mittbackar, och när ÖSK spelar i samma serie är det nog mer lockande för honom att komma hem.
ÖSK behöver Gurras "vinnarskalle". Finns för få sådana i ÖSK´s nuvarande trupp.

Någon som har hört nått mer i "Emra affären" ? Ingen som har något insider tips :P ?

Andra tänkbara nyförvärv är Hemberg, tidigare i ÖIS.
Han är ju kontraktslös, asså billigare för ÖSK.

Nej, vi måste börja agera nu. Är orolig över att vi kommer att harva kvar i S1 en säsong till om inget händer.
Åtvidaberg ChLi
2005-12-27 11:35
Henke flyttar "hem"

HAHA, lite kul att ha honom i ÖSK;)
AIK Saywee
2005-12-27 10:16
Pelle"//
Detta blir mitt ENDA svar till dig, just nu:

Du har förmodligen läst vad jag skrivit men inte förstått, dessutom tror jag själv på det jag skriver. Vore väl konstigt annars, eller?

Jag påstår inte att det FÅR gå till så som du beskriver!

Men av egen erfarenhet vet jag vad som kan ligga bakom ett beslut (massor av jobb, förberedelser, diskussioner, kontakter och lobbying etc) och vilken roll, möjlighet och påverkansgrad en ordförande KAN ha.

Försök förstå vad jag skriver och inte bara läs och feltolka.
Örebro ÖSK-Sektion E
2005-12-27 10:15
Mittåt / Ok, då får jag omformulera mig.

Jag tycker det kunde vara bra med någon kvar från den gamla styrelsen, även om det hände mycket konstiga saker förr om åren. Detta för att jag anser att erfarenheten från då kan vara till gagn för framtiden.

Nu är det inte så och då får vi väl hoppas att det är klasskillnad rakt igenom i styrelsen. Dessutom tror jag att alliansen kan bistå med erfarenheter i de fall det behövs. Där sitter en del ösk´are av den gamla stammen.
Örebro Mittåt
2005-12-27 09:43
Sektion E// Det finns ingen i den nuvarande styrelsen som var med på Oves tid. Samtliga styrelsemedlemmar är nyvalda i år med undantag för Frebran, som gör sitt andra år.
Örebro ÖSK-Sektion E
2005-12-27 08:39
Pelle 2//

Vet inte om jag tycker det är tråkigt att delar av styrelsen, de som var med under nedgången, sitter kvar. Tror nog tvärtemot dig där och menar att det är bra med en styrelse där några vet hur och kanske varför det gick som det gick, och med några nya ansikten som inte vet men som vill framåt.

För övrigt blir det ljusare nu.
Örebro Pelle2-Avgå Walker.nu.omg
2005-12-27 08:38
ÖSK-deportivista

Om nu dessa uppgifter stämmer, vilket jag inte tvivlar på, så är det ju ännu mera uppenbart att styrelsen är lika skyldiga som Ove, eftersom dom helt klart har vetat om vad Ove sysslade med.

Som jag har sagt hela tiden hela Styrelsen är lika skyldiga som Ove till den ekonomiska krisen.

Förutom för somliga som hävdar att det endast är ordförande som bestämmer i en styrelse :-)
Örebro Aspen
2005-12-26 23:01
Bättre att harva i S1 än att konka !!
Örebro ÖSK-deportivista
2005-12-26 21:30
Ove/hastsvansen hade for hoga ambitioner och "hoppades" att ekonomin skulle losa sig... han foljde INTE till 100% de ekonomiska ramar som styrelsen hade gett honom i samband med kontraktskrivande (ex. gallande sign-on-bonus o s v)... dessutom utforde han inte ekonomiska manadsrapporter till styrelsen som de bett om utan rapporterade i allmanna ordalag att "laget ar under kontroll"... dessutom, aven om Lundin & Olsson hade hoga loner sa var de bara HALFTEN av kostnaderna for Jingblad & Stahl...

Gott nytt ar, alla OSK-are, fran deportivista i USA!
Annons: