/fotboll/osk/forum/979.aspx/fotboll/osk/forum/979.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Center
2015-06-24 14:03
@Mittwoch:

Men Nordin har spelat i ÖSK U. Som jag ser det spelar det ingen roll vart man är född eller har som moderklubb. Det handlar om att fiska upp dem i rätt tid och "ta över"
AIK Mittwoch
2015-06-24 14:00
Nja, kolla en gång till Montag

Nordin's moderklubb 1994-1997,
är Eskilstuna City FK,
men det kanske är i närområdet ?

Bara som ett exempel ...
Örebro Center
2015-06-24 13:59
@Montag:

Ja de är från Örebro eller omnejd (vilket är positivt) men få av dem är frukten av ÖSK:s ungdomssatsningar. Om du fokuserar på vilka man förädlat fram från de undre leden och som sedan etablerat sig i ÖSK:s startelva så är det inte många. Gerzic blev väl mer eller mindre intjatad till ÖSK och Björnquist ratades , till mångas förvåning, när det begav sig.

Det var ju en artikel med Julle under slutet av Sixtens epok i NA och han var ju oerhört kritisk mot ÖSK.
Montag
2015-06-24 13:54
@Örebro Center:

Det känns ibland som att minnet är rätt kort och att vi bara härom året gladdes åt att "nio av elva i startelvan" (vill minnas att det var så i någon match) hade sin moderklubb i eller i närområdet till Örebro. Kan själv från förra året komma ihåg att det gällde Oscar J, Rinne, Haginge, Wikström, Saeid, Yasin, Holmberg, Wiktorsson, Gerzic, Björnquist, Lumbana. Kan ha missat någon? Lipovac hoppade väl in i någon match?
Tyder väl snarare på att det är lite oftare än "då och då"?
AIK Mittwoch
2015-06-24 13:52
BoP 11:44

Dina inlägg är alltid så tänkvärda !

Det finns oftast något i klubben,
som kan förbättras för framtida segrar,
även om det är bra för närvarande ...
Örebro Center
2015-06-24 13:52
@Marquis de Sade:

Ja helt sant. Jag ser dock ur ett ÖSK perspektiv men du har helt rätt.
Örebro Center
2015-06-24 13:51
Sedan uppfattar jag inte att ÖSK är rädda för att ge unga spelare chansen i sig själv. Berra, Crespo, Iron-Mike och många fler har varit rätt unga när de fått chansen i ÖSK.

Baksidan är bara att det är andra klubbar som drivit upp dem till den nivå de håller eller höll. Och det är just den förmågan att få fram dem kvaliteten som jag tycker helt saknas i ÖSK, vilket vi alla kan se genom deras frånvaro i ÖSK:s A-lag. Och jag skulle vilja veta mer om hur ÖSK:s process och ledning med spelare från 15 års ålder och framåt ser ut men även distrikts-rekryteringen som jag tycker skall börja i den åldern.
Örebro Marquis de Sade
2015-06-24 13:42
sett i ett annat perspektiv så är det väl få städer av Örebros storlek som tagit fram så mycket talanger - Hamad, Durmaz, Kiese Thelin är tre som jag kan nämna snabbt.

Tyvärr har de en till gemensam nämnare nämligen att de passerat ÖSK helt obemärkt.
Örebro Center
2015-06-24 13:36
En annan bidragande orsak är kanske också att ÖSK åker lite för mycket jojo i tabellen under säsongerna. Är man ett etablerat lag som Malmö och Elfsborg kan det kännas tryggare att slussa in yngre spelare då omgivningen är så pass kompetent.

Jag tror tränare (med betoning på tror) är mindre benägna att kasta in ungdomar om man kämpar för sin överlevnad i serien. Då vill man gå på rutin i mångt och mycket.

Men håller med @Mina Tankar att det skulle behövas en debatt och genomlysning av ungdomsverksamheten och kanske också ett omtag i hur verksamheten styrs och sköts.

Det känns ju helt orimligt att en stad av Örebros storlek och dess omgivning inte skall kunna skaka fram någon spelare då & då som kan etablera sig i startelvan.

Örebro Minatankar
2015-06-24 12:58
Frågan om att slussa fram talanger från ÖSKs u-verksamhet torde vara en av de frågor som engagerar supportrar allra mest. Jag skulle vilja se en öppen debatt inom ÖSK kring dessa frågor där samtliga berörda fick ge uttryck för synpunkter och idéer. Och då tänker jag i första hand på de olika tränarna, spelarna och talangscouterna. Kan tycka att vi medlemmar och supportrar borde får ta del av en sådan debatt där kanske också vi har något att tillföra och naturligtvis också lära oss.
Örebro Center
2015-06-24 12:22
@Bastard on Parade:
Eller då förmår vi inte skapa tillräckligt bra material på de från nivåerna. Är det hönan eller ägget? Även rekrytering skall ske till de lagen med talanger från hela distriktet och "vidareförädlas". Man behöver ju inte vara född på Ekäng, Hur lyckas man knyta till sig hela distriktets talanger från 15-16 års ålder och ta hand om dem? Eller är det en kombination av en inte tillräckligt god talangverksamhet och rädsla att ge dem chansen? Att lägga ned är naturligtvis drastiskt men jag har skrivit det förr. Vad ska ÖSK ha den verksamheten till? Är det inte bättre att gå tillbaka och låta ÖSK U istället bedriva egen seniorfotboll då? Skulle någon pärla dyka upp kan ju ÖSK rycka den.
AIK Mittwoch
2015-06-24 12:18
Beträffande ungdomsfotboll,
så "regerar" väl Forward i Örebro?

BP i Stockholm
Häcken i Göteborg
Eskilsminne i Helsingborg

... bara några exempel.
Örebro Bastard on Parade
2015-06-24 11:44
@Örebro Center:

Jag tycker absolut inte att ÖSK ska lägga ned ungdomsfotbollen. Däremot så bör styrelsen inte rekrytera tränare som vägrar ge ungdomar speltid. Felet ligger i att vi har en tränare som hellre spelar med en sjuk och skadad Pode än ger en ungdom chansen när det är tävlingsmatch.
Örebro Center
2015-06-24 10:21
@Hahne:

Ja Örebro är bland de sämsta lagen i AS konsekvent i att ge ungdomar chansen från egna leden. Rinne kom väl direkt från forward och in i A-truppn mer eller mindre. Kalle & Astvald är/var väl de enda som etablerat sig senaste 100 åren i ÖSK.

U21 är väl mest till för bänknötarna. I övrigt vet jag inte varför ÖSK ödslar tid, pengar och energi på ungdomsfotbollen. Lägg ned den.
Örebro Hahne
2015-06-24 10:03
Måste vara otroligt svårt att slå sig in som junior i ÖSK... Antar att dem som man räknat in i de 2 som lirat som ungdomar i ÖSK är Rinne och Kalle.
Tycker de borde vara enklare att slå sig in i en liten o tunn trupp än i ett större lag men verkar nästan som ÖSK är svårast... USCH

Måste ge våra ungdomar chansen om än så bara 10-15 min! Ring borde kunna ha fått ett antal chanser under våren... Tyckte under portugal lägret att Möller såg väldigt intressant ut varför inte testa han lite med? Almin Masic viskas de lite om presterar bra titt som tätt. Jonathan Lundberg borde fått er bänkchanser när Lipovac varit skadad för att iaf ha ngn anfallare på bänken?
Örebro Roswall
2015-06-24 09:47
@MrCrowly:

Intressant samtal! Han verkar vara en bra kille. Men för dyr lönemässigt för oss eller? Och dessutom skadedrabbad verkar det som... Annars blir man ju sugen, en målskytt som dessutom är bra på huvudet!
Montag
2015-06-24 07:56
@Mittwoch:

Ja, vad fasen, kan man heta "BK Häcken" och "Skogens IF" så varför inte?
AIK Mittwoch
2015-06-23 22:00
S U C K
Eyravallen Örebro
2015-06-23 21:53
@Mittwoch:

Suck
Eyravallen Örebro
2015-06-23 21:52
@Mittwoch:

Suck
AIK Mittwoch
2015-06-23 20:58
Jag är så gammal att jag tror/trodde på kontinuitet, men börjar sakta förstå? Men har svårt att acceptera dagens snabba förändringar i lagen jag gillar. Men så är det, pengar pratar och supportrar längtar. Typiskt att behöva ändra i "halvtid" ... Men jag ger aldrig upp, optimist som alltid! Aldrig någonsin ger jag upp, så länge det finns ett "litet" hopp ...
AIK Mittwoch
2015-06-23 20:29
I morgon är det onsdag och några engelska lag har efternamnet Wednesday, då byter jag nick från den duktiga Mittag (tyska tjejen) till Mittwoch.

Tänk om Sportklubben hette "Örebro Onsdag"
Örebro MrCrowly
2015-06-23 15:47
Rade Prica är kontraktslös enligt Lundh, intervju i länken
Örebro Marquis de Sade
2015-06-23 14:21
Montag
2015-06-23 13:22
@D. McGrain:

Och Yasins två mål har tillkommit på straff, ett spelmoment där han har varit lyckad till 66,67% vilket väl bara kan betygsättas som "sådär"..
Örebro D. McGrain
2015-06-23 09:58
Yasin är ordinarie och då behövs en ersättare som duger, därför är det en förlust för ÖSK. Gillar Yasin men,...2 mål och 1 assist är kalla fakta. Han verkar inte ta det sista steget till en bra allsvensk spelare - inte hos oss iaf. Kanske bra för honom med miljöombyte, tyvärr?
Eyravallen Örebro
2015-06-23 01:25
@Minatankar:

Kika in här när det är match. De är otroligt, knappt aldrig ett positivt inlägg.
Örebro Center
2015-06-22 23:20
Amerikansk mittback tränar med ÖSK
Örebro Minatankar
2015-06-22 23:16
@Sunnanlid (2013):

Ibland undrar jag om du driver med oss, eftersom du i så många inlägg är så extremt pessimistisk :-)
Örebro Sunnanlid (2013)
2015-06-22 23:00
@Benny Böckling:

Ska vi ha någon chans att spela allsvenskt nästa år är det för väl att vi slipper riskera skador i ytterligare två matcher som ändå skulle slutat med förnedring.
Annons: