/fotboll/osk/forum/9741.aspx/fotboll/osk/forum/9741.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro jappel
2006-02-21 18:18
Hoppas att det inte var något allvarligt med Emra nu! Mackan vad vet du om händelsen.
Örebro Bjornloven
2006-02-21 17:06
Hlynur//

Vet faktiskt inte vad jag tycker. Det var mer ett konstaterande att mot Degerfors var det mer initativrikt än i lördags. Tror också att det är klokt att träna förande av spel då det blir melodin får vi hoppas.

Dock så ser jag helst att man (läs ÖSK) är så framåt och motiverat som möjligt, oavsett motstånd, och typ av match. Detta ger i längden den bästa träningen. Det kan ju tänkas att laget var slitet efter en tung träningsvecka... därav det katastofala spel man visade.

Örebro jappel
2006-02-21 16:22
Ämne: Hittar verkligen int....
Använd ditt medlemsnummer och ange sedan ditt personnummer som lösenord format: 19XX-XX-XX
Örebro ÖSK Fans
2006-02-21 16:15
vart i norrköping spelas matchen på lördag??? vilken tid??

tack på förhand
Örebro ÖSK tattoo
2006-02-21 15:27
Hittar verkligen inte nåt sätt att logga in på Ösk,s hemsida. har sett det här på SF men ingenstans på ÖSK,s how to do.
Örebro Mittåt
2006-02-21 14:02
Ämne: Varför inte försöka ....
George Waweru, den ene av Västerås mittbackar i lördagens match, var en färsk Kenyaimport som agenten Patrik Mörk fixat fram. Han hade bara varit i Sverige en knapp vecka.

Det var hans första testmatch för VSK. Han såg väl rätt så ok ut. Speciellt med tanke på att han förmodligen upplevde snö för första gången i sitt liv för någon vecka sedan.

Från VSKs hemsida.

2006-02-10 20:13
Kenyansk mittback till VSK!
Landslagsmeriterad försvarsspelare tränar med VSK från och med måndag.

George Waweru med över 80 landskamper för Kenya kommer till Sverige på söndag. Waweru börjar träna med VSK redan på måndag.

Peter Markstedt:
-Vi behöver ytterligare en mittback och vi har under en tid jobbat för att få George till klubben. Det skall bli spännande att se honom och vi har tio dagar på oss att bedöma honom.

Fakta
Namn: George Waweru
Född: 1978
Längd: 193 cm
Vikt: 78 kg
Klubb: APR FC Kigali, Rwanda
Örebro Erki
2006-02-21 13:51
Varför inte försöka få hit någon ny kenyan?
Dom ÖSK har värvat de senaste åren (Maruti, Oyuga och Mambo Mumba) har ju varit lyckade!
Skapade lite "afrikansk sambastämning" på vallen också.
Örebro Mittåt
2006-02-21 12:37
Fast för centraleuropeerna så är konkurrensen från Tyskland hård. Så det kanske är fråm Baltikum som tillskotten skall komma.
Örebro Mittåt
2006-02-21 12:33
jappel// Helt rätt. Man kan egentligen bara värva spelare från länder där spelarnas villkor är så pass mycket sämre att de tycker att en flytt till Sverige innebär en positiv utveckling. Det är därför det finns så få nordiska spelare i Sverige. De två vi har i ÖSK för tillfället har hamnat här på annat sätt.

Det gör att i dagsläget så är det nästan bara intressant för spelare från tredje världen att söka sig hit. Sydamerikaner och afrikaner i första hand.

Mjällby gjorde några intressanta värvningar förra året, då man tog hit två tjecker. De kan spela här utan några restriktioner eftersom Tjeckien numera ingår i EU och landet är fortfarande så pass outvecklat att spel i Sverige ter sig intressant.

Om ÖSK skulle vilja värva in utländska spelare så är det nog därför i första hand mot de tidigare öststaterna som numera är medlemmar i EU som man skall rikta sina blickar. Länder som Polen, Tjeckien och Slovakien borde vara intressanta. Jag tror dessutom att spelare från dessa länder har lättare att anpassa sig till livet i Sverige än vad spelare från mer avlägsna "kulturer" har.
Örebro jappel
2006-02-21 12:21
Danskarna är oftast inte intresserade av att flytta till sverige. De har bättre chans att lyckas ta sig ut i profsvälden från danmark.
Finländare helt ok...men då tror jag vi skulle kunna lyckas minst lika bra med värvningar inom vårt rikes gränser.
Örebro jappel
2006-02-21 12:19
menar du en finländare som flyttat till danmark??? Eller menar du en finsk och en dansk spelare...och isåfall varför just dessa?
Skulle vara intressantare att hitta någon ny polack eller kanske en Est eller lett.
Örebro lÖSKtjejen
2006-02-21 12:13
kan inte ösk köpa en till dansk,finsk spelare?
vore kul.
Örebro jappel
2006-02-21 12:10
Men vi får hålla alla de tummar vi har för att han ska fortsätta och satsa på sin kariär i ÖSK.
Örebro jappel
2006-02-21 12:09
lÖSKtjejen//
I nuläget är det enda som är klart kring emra att det är oklart.
Örebro lÖSKtjejen
2006-02-21 12:07
ngn som vet om emra har dragit el om han blir kvar?
Örebro Prinsen.mc
2006-02-21 10:02
Vet inte om jag känner någon större oro över sammansättningen av styrelsen i Elitfotboll. Inte för att jag direkt känner till vad någon av personerna går för direkt men en stark representation från näringslivet/Spelarinvest upplever jag som någon slags garanti för att det nya bolaget verkligen kommer att drivas företagsmässigt. Jag ser heller ingen fara i att Spelarinvest skulle försöka ta hem "snabba vinster", deras engagemang kan bara ses långsiktigt. Visst skulle det kanske för ordningens skull vara bra med en tydlig skillnad mellan Spelarinvests och ÖSK Fotbolls representanteri styrelsen men näringslivet i stan är redan engagerat till viss del i klubben och jag ser inte varför de skulle dra sej tillbaka därifrån av formella skäl.

Däremot kan jag tycka det känns lite konstigt att en orförandekandidat (Åqvist) helt plötsligt kandiderar för en annan ordförandepost än det ursprungliga och att man tycks stå utan kandidat till klubbens styrelse.
Örebro Mittåt
2006-02-21 09:03
När man ser på styrelsens sammansättning i Elitfotboll får man onekligen intrycket av att det är Spelarinvest som har visat musklerna.

Åqvist från Spelarinvest tar posten som ordförande, även om det nominellt sker på ÖSK Fotbolls mandat. Trots att han hittills inte satt något avtryck alls inom ÖSK Fotbolls verksamhet.

Men eftersom styrelsen skall bestå av lika många personer från de båda "grupperingarna", så innebar detta, att det plötsligt inte fanns plats för alla de tilltänkta styrelseledamöterna, som skulle representera ÖSK Fotboll. Därför valdes Ahlstrand in som representant för Spelarinvest. Annars hade ju den person som satt inne med kunnandet på ekonomisidan inte fått någon plats alls i Elitfotbolls styrelse.
Örebro Mittåt
2006-02-21 08:32
NA skriver, att ÖSKs valberedning idag, en vecka före årsmötet, inte har någon kandidat till ordförandeposten i ÖSK Fotboll. Den tilltänkte kandidaten Björn Åqvist blir istället ordförande i det nybildade bolaget ÖSK Elitfotboll AB.

Tidigare har NA skrivit att Rose-Marie Frebran kandiderade för den posten. Frågan är nu vad som har hänt. Var det Frebran som ångrade sig och hoppade av? Eller var det någon slags palatsrevolution där man inte kunde nå enighet kring Frebrans namn?

Jag kan iofs. förstå om Frebran efter två minst sagt händelserika år tycker att det kan vara dags att ta det litet lugnare. In i verksamheten halkade hon väl mer eller mindre på ett bananskal.

Det märkliga med valet av Åqvist är att han, även om han valts till posten på ÖSKs mandat, ändå verkar att höra till Spelarinvestfalangen. Han har nämligen även varit (och är) styrelseledamot i Spelarinvest.

Följande personer valdes till den nybildade styrelsen i ÖSK Elitfotboll AB. För ÖSK Fotboll valdes Björn Åqvist, Rose-Marie Frebran, Mikael Karlsson och Gustav Melin. För Spelarinvest valdes Curt Gruvaeus, Hans Melin, Jan Folke och Peter Ahlstrand.

Peter Ahlstrand som kom in i styrelsen som representant för Spelarinvest tillhör dock ÖSK Fotbolls nuvarande styrelse, där han ansvarar för ekonomiutskottets verksamhet.

Bilden ter sig en aning förvirrad för en utomstående. Vem representerar vad och i så fall varför? Förvirrade är man som sagt även i valberedningen som uppenbarligen trott att de lyckats sy ihop den nya styrelsen. Någon ny kandidat till posten som ordförande i ÖSK Fotboll har man inte klar. Vid ett sammanträde på torsdag hoppas valberedningen ha klart med vem man vill se på ordförandeposten.

Att valberedningen blev tagna på sängen och inte har en ny kandidat klar indikerar väl ett visst mått av dramatik i händelseutvecklingen.

För egen del är jag mest orolig för att kontinuiteten i arbetet kommer att brytas. Nya människor på nya positioner betyder oftast också nya idéer om hur verksamheten skall bedrivas. Och det är förmodligen någonting som ÖSK inte behöver i dagsläget. Positivt är väl att de personer som verkat ha varit ledande i föreningen under det senaste året även får en plats i Elitfotbolls styrelse.

Till den utannonserade posten som VD i Elitfotbollsbolaget har man hittills fått in sju sökande, skriver tidningen slutligen.
Örebro kubanen_90
2006-02-21 00:17
Är det någon mer som har försökt att bli medlem på Kubanernas hemsida men fått svaret din e-post är reddan registrerad hos oss? Vad kan jag göra?
Örebro Rasberg
2006-02-20 22:05
Ämne: Mirza ska spela som ....
Kuhi ska spela i Boden. Om han inte ens gör mål mot VSK så... hehe ;)
Örebro jappel
2006-02-20 21:56
BJöRN Tack för den klockrena krönikan... Så bra så balanserat. Träffade mitt på huvudet på spiken.
Tänk om alla kunde se det på det sättet... och vem vet, det kanske alla gör i slutändan.
Örebro kubanen_90
2006-02-20 19:22
Här var det livat. Här var det glatt. Här var det blommor i morsans hatt! :P
Örebro Hlynur
2006-02-20 18:10
MAD FOR IT!// Nej, det var verkligen en plump i protokollet, inte alls enligt planerna... :-)
Örebro MAD FOR IT!
2006-02-20 18:03
8-0 är väl knappast dåligt försäsongsspel ?
Örebro Hlynur
2006-02-20 17:44
Bjornloven// Är inte en genomusel träningsmatch precis det ÖSK behöver egentligen?! Förra året, bra försäong = dåligt seriespel. Nu dålig försäsong = Bra seriespel?
Örebro Aspen
2006-02-20 16:54
Jag brukar inte hylla Walker men erbjudandet till Emra "My way or the highway" låter väldigt klokt. Det är dax att koncentreras arbetet på ett fungerande lag tills S1 startar. Då är tjafset tid förbi.
Emra - ta en plats i startelvan nu!!
Örebro Mittåt
2006-02-20 13:42
Fredrik Janssons indianare.
Det är väl något man så att säga får med i paketet. En eller två vansinnesgrejor per match får man nog räkna med från hans sida.
Örebro joth
2006-02-20 13:28
Bjornloven// Du vet väl att du kan säta betyg på spelarna på sportklubben.net ;-)

Betyg snitt från VSK matchen:
Spelare Betyg
Peter Westman 2,9
Joel Riddez 2,8
Kristoffer Näfver 2,7
Fredrik Jansson 2,5
Fredrik Samuelsson 2,5
Herish Kuhi 2,5
Fredrik Nordback 2,4
Moses Reed 2,4
Patrik Anttonen 2,3
Lars Larsen 2,2
Thomas Andersson 2,2
Magnus Samuelsson 2,2
Johan Pettersson 2
Sebastian Henriksson 1,8
Mirza Jelecak 1,8

Örebro Bjornloven
2006-02-20 13:09
Efter att sett de två första träningsmatcherna, förundras man att det var ett av lagen som var samma i båda matcherna. Vilken SKIT-instats av laget i lördags. Finns få spelare som får i närheten av godkänt.
Det verkar dock som att man i väljer att spela matcher mot lättare (!) motstånd, kanske beroende på att träna på förande av matcher.
Veto verkar ju ha koll på vad som händer i ÖSK, och jag undrar då om du vet om man ställt något ultimatum till Emra? Typ det som Djurgården och Hammarby gjort. Jag tycker personligen att ÖSK borde göra det, med tanke på allt hattande, såvida nytt kontrakt inte är klart.

Spelarbetyg ÖSK-VSK
betygskala 1-5

Peter Westman 3
Hade inte mycket att göra, men skötte det han skulle med ett par fina ingripanden. Bör sätt igång spelet snabbare.
Dagens bästa ÖSKare.

Fredrik Samuelsson 1
Saknar tyvärr konkurrens om platsen. Otroligt, men fler bortspelade bollar än vanligt.
Plottrigt spel i första.

Thomas Andersson 2
Kung i luftrummet. Väljer tyvärr alternativet att spela långt väl ofta. Nochalant i första.

Magnus Samuelsson 2
Resolut, men något kantig. Borde tillsammans med Thomas försöka få upp tempot i backrullandet.

Joel Riddez 3
Dagens bästa utespelare.
Ointresserad, och underskattande i första. Betydligt bättre i andra. Både offensift och defensivt.

Patrik Anttonen 2
Ovanligt osynlig, fick inte mycket att jobba med...

Fredrik Nordback 2
Dagens bästa mittfältare.
Resolut. Borde finns som spelbart alternativ för backarna oftare...

Lars Larsen 1
Frågan är om Lars presterat sämre i den vitsvarta dressen. Långsam med och utan boll. Ibland överarbetande och ibland oarbetande...

Sebastian Henriksson 2
Stark i kroppen, men för dagen långsam.

Johan Pettersson 1
Tog alldelse för få initiativ. tror jag räknade rätt till två nickskarvar... Vet inte om han hade fler bollkontakter. Jo ett skott på mål ur dålig vinkel.

Mirza Jelecak 2
Ser allt mer ut som tränarens förstaval som forward. Stark i kroppen och på huvudet. Bra bollmottagningar. Ger tid åt laget att flytta fram. Tyvärr väl bollkär, och tillkrånglande ibland. Måste sätta frilägret han har i första, åtminstone få det på mål.

-------------------------------------------------
Fredrik Jansson 2
Visade sin styrka i huvudspelet, men höll på att bli syndabock, pga en riktig indianpass...

Moses Reed 2
Visade snabbhet, men också brister i passningsspelet.

Kristoffer Näfver 2
Framtidsmannen visade prov på sin skicklighet att ta sig fram på kanten, lurade ett flertal västeråsare, men blir ofta stillastående med boll, istället för att hota på riktigt. Frågetecken kring försvarsspelet...

Herish Kuhi 2
Hade en rush längs kanten och fick in bollen i mitten, hade också ett avslut, där bollen missade, mer eller mindre. Måste utnyttja sin löpstyrka.

Forward ara
2006-02-20 13:07
Mirza ska spela som mittfältare, om han inte kan näta mot VSK så är det kört!
Annons: