/fotboll/osk/forum/971.aspx/fotboll/osk/forum/971.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro loopy
2015-06-25 14:20
@montag

troligen så blir det väl EM slutspel också nästa år
pågår 10 juni till 10 juli 2016, blir nog tidig start på allsvenskan
Montag
2015-06-25 10:33
Visst fasen, det blir OS nästa år för fotbollen. 5-21 augusti, så det lär väl bli allsvenskt spel i ett från april t o m runt 25 juli(?) och sedan en månads uppehåll. Kanske runt 17-19 omgångar innan uppehållet och sedan resten fr o m slutet av augusti? Beror ju lite på hur övriga landskamper ligger på året och så. Zlatan med till Brasilien?
Örebro Bastard on Parade
2015-06-25 10:04
Känner någon till hur Rinnes landslagsuttagning påverkar ÖSK ekonomiskt? När det gäller mästerskap för A-landslagen så får ju klubbarna skapliga belopp för att de släpper iväg sina spelare.

Jag undrar även hur U21-framgången påverkar Rinnes framtid i ÖSK. Det blir ju spel i OS nästa år och då är Carlgren för gammal. Jag räknar kallt med att en av 3 överåriga spelare är en etablerad målvakt, men det innebär ju att Rinne har en god chans att ta en plats i truppen. Han behöver dock speltid. Blir han utlånad? Säljs han? Eller fortsätter han konkurrera med Oscar?
Örebro Aspen.
2015-06-25 09:03
@Vegurra:
Det beror på att TV4 äger alla kanaler där han medverkar. Tyck syn om de verkliga experter som ofta är med i samma program och tvingas att anpassa sina synpunker till hans för att inte genera honom och hans brist på förankting i praktisk verklighet
AIK Mittwoch
2015-06-25 07:47
Tack, Örebro Center, för att du tog dig tid att skriva det du skrev.
Montag
2015-06-25 07:00
Örebro Center//
Respekt
Örebro Center
2015-06-24 23:31
Om inte det förlängda och det långsiktiga målet är att få fram en plattform för ÖSK:s A-lag så förstår jag från och med nu varför det inte sker. Julle, som var ansvarig tränare var helt enkelt helt ute och cyklade. Han fattade inte att det var Vedevåg och Lindesberg fotbollsklubbar och trevliga grillkvällar han jobbade för. Att han skulle kasta krona/klave varje match om vem som skulle stå i mål. Han trodde helt felaktigt att han skulle förbereda spelare för Allsvenskan som mål. Eller är det grundplanen för 7 åringar som presenteras? ÖSK U säger inte nej till någon spelare. Växer laget för mycket splittas det upp i ett nytt lag. Alla får ett ja som vill ansluta sig. Helt riktigt. Det är en policy ÖSK U har. Många årgångar har ÖSK vit, ÖSK svart och ÖSK röd. Dvs tre lag per årgång. ÖSK U låter alla spela lika mycket - Nåja - Det står förvisso att man uppmuntrar multisporttränande men inte så mycket mer än spelaren bestraffas med mindre speltid under matcherna om du uteblivet från tex vinterträningen pga att du tränat i en annan sport. De sticker upp ett närvaro-protokoll i ansiktet på föräldrern som förklaring för dig som skall rättfärdiga det och som förklarar varför du bara kommer se din son i sporadiska 3-minuters-inhopp i kommande matcher därför att din son "bara" har en 67%-närvaro baserat på de sista sex månaderna. Även om det beror på att han tränat hockey eller någon annan sport under sista vinterkvartalet. Det står inte så mycket om den delen i deras policy-dokument dock. Man glömde nog nämna den detaljen i samband med uppmuntrande av att träna i fler sporter som liten. "Träna gärna i många sporter men glöm inte att du kommer få ytterst lite speltid i några månader när du återkommer" Jag talar fotbollssektionen nu. Undantag gäller naturligtvis om du är riktigt duktig. Då "smugglas" du in med massa mer speltid även om denna har samma frånvaro som medelmåttan. Då är man inte riktigt lika noga med principerna. Jag pratar här 9-10-åringar. Målvakter är en komisk betraktelse inom ÖSK ungdom. Tydligen verkar det vara den minst viktiga positionen inom ÖSK ungdoms alla lag av de i lägre åldrarna. En målvakt är något som katten har släpat in. De behöver absolut ingen enskild träning mer än några skott under uppvärmningen före en match. Grundläggande saker som "kupan" eller hur man tar en rullande boll efter backen osv sker inga instruktioner alls om. Inte heller hur du skall fånga/stöta en boll i luften eller bemöta en fristående spelare. Utspel från målvakten kan improviseras av nio/tioåringen själv tills vidare. Vilket översatt betyder ju längre och högre du sparkar bort bollen ju högre status. Vän av ordning säger kanske att man inte skall utse dedikerade målvakter så tidigt. Nej håller med. Men ofta bestäms innan vem/vilka som skall stå inför en match eller en cup. Kunde man då inte ta en timmes målvaktsträning med dem och förklara vissa grundläggande saker? Nej det kan man inte. All träning de får är i tvåvägspelet under träning och helt utan instruktioner. well - Det förekommer kanske att tränare skriker "rusa!" Jämför hockeyn i samma ålder. Där får alla som vill praktisera målvaktssysslan göra det. Utan förbehåll. Klubben håller med utrustning och minst 1-2 gånger per månad håller man ett särskilt målvaktspass av en speciell målvaktstränare och de gör inget annat än tränar på grunderna. Vill plötsligt en målvakt spela "ute" i kommande match får den grabben göra det. Och fortsätta göra det om denne känner för det. Så det är ingen låsning till målvaktssysslan. Men vill du stå i mål vill de åtminstone lära ut de mest elementära sakerna. I övrigt har jag haft kritik mot hockeyn också. De är/var inte perfekta på något sätt. Men de värderar målvaktsrollen högre för de yngre. Spelare tränas också minutiöst att skjuta direkt på passningar från höger även om denna är vänsterfotad. Alla är - Ska ni veta - Högerfotade i ÖSK ungdom. Det är alltid utgångspunkten och som träningen inriktas på. Vänsterfotade måste läras om eftersom alla passningar alltid kommer från höger sida. Jag har sett vänsterfotade knappt fått träna på direktskott på passning från vänster under deras första tre år. Skall en boll drivas mellan koner skall den alltid drivas med höger fot. De är noga med att poängtera det. Höger är alltid sanningen. Både föräldrar och ledare blir ett riktig bra stöd genom att ständigt ropa "Bravo!!" till barn som gör ett riktigt uselt ingripande. Måste ge fullständigt förvirrade bilder hos barnet vad som är ett bra eller mindre bra utförande. Så jag förstår att ÖSK ungdom håller på med sitt bara för att det är roligt sett till vad de levererar. Frågan är om det är vad ÖSK A vill och förväntar sig det eller när blandar ÖSK A sig in i ungdomsverksamheten? Eller vad vill vi som medlemmar, fans och föräldrar? Eller gäller policyn bara för de yngre? Det framkommer inte. Fotnot: Jag har följt både ÖSK Ungdom (plus ett par andra klubbar i stan) och ÖIK/ÖHK sedan början av 90-talet. Jag har empirisk erfarenhet av båda föreningarna från rätt nära håll och jag följer dem fortfarande pga att jag har och haft haft barn som spelar och spelat där och i ÖHK. Jag är på Ekäng 3-4 ggr i veckan och under vintern på Trängen ungefär lika ofta. Jag har aldrig upplevt individuell träning på Ekäng för spelare och vet inte om det förkommer inom ÖSK ö.h.t. Vilket är den mest frustrerande känslan inom mig idag. Förekommer det har jag total missat det i alla år. Individuell träning är en stor sak på kontinenten. Lagens förmåga att ignorera målvakterna har jag lyft vilket mottaget som "intressant, det skall vi ta upp". Självklart har det inte fått genomslag. Jag skrev 1997 en B-uppsats på universitetet inom pedagogiken för ungdomsutvecklingen inom hockey/fotboll i Örebro (vilket i sig inte gör mig till en expert ska påpekas) som fick högsta betyg. Jag skriver inte det för att "skryta" utan för att påvisa att jag har ett genuint intresse av detta och faktiskt vet vad jag snackar om. Jag är långt ifrån fotbolls/hockeykompetent som tränarna rent tekniskt. Men jag har varit rätt nära processerna i många år och kunna följa dem. Jag följde Närkes TV-pucklag från nära håll i två år liksom elitlägret i Halmstad inom fotbollen utöver de lokala klubbarna. Jag har själv varit tränare för yngre tonåringar och är steg-3 utbildad ungdomstränare (Dock är det så länge sedan att min utbildning idag inte längre "gäller"). Jag brinner lite för detta och finner det som ett väldigt intressant ämne. Jag är inte aktiv längre som ledare sedan många år. Men allt som jag "klagar på" är saker vi alltid hade i träning i våra lag. Vi hade, trots att vi oftast bara var två tränare, alltid individuell träning samt målvaktsträning. Fast än vi kom från en mycket liten klubb fick just vårt lag 4 spelare, inklusive målvakt, uttagna till elitlägret i Halmstad. Tre spelare värvades senare till Forward. Jag tänker inte nämna namn ;0)
Örebro Vegurra
2015-06-24 23:21
Någon som vet varför Olof Lundh förekommer i nästan varenda TV kanal som
sänder fotboll i Sverige? Kan kallas dessutom expert, vilket är anmärkningsvärt.
Örebro Minatankar
2015-06-24 23:14
@Montag:
U-truppen tillhör inte ÖSK Ungdom utan ÖSK Fotboll och dess syfte är naturligtvis att förse A-truppen med spelare, medan ÖSK Ungdom i första hand arbetar med social utveckling av barn och ungdomar samtidigt som de lär sig spela fotboll.
Montag
2015-06-24 20:42
Tack för länk. Ja, de målen och policies:ena går väl rätt mycket stick i stäv med att syftet med ÖSK Ungdoms verksamhet skulle vara att förse A-laget med färdiga elitspelare? Då hade det väl stått i deras verksamhetsplan? Nåja, nu är det viktig match på TV!
AIK Mittwoch
2015-06-24 19:54
Mycket bra mål och policies!

Jag hoppas att man verkligen lever upp till detta,
alla ungar drömmer om att bli en Zlatan,
även om det kan kollidera med "elittänket".

Personlig utveckling, jag gillar detta
och kan bara hoppas att orden blir verklighet.

Framtidens lirare finns redan idag !!!
Örebro Tusse Batong
2015-06-24 18:53
"Mål och policies
Örebro SK Ungdom har både mål och ambitioner med vår verksamhet och samtidigt ett antal policies och rättesnören för hur vår verksamhet ska bedrivas.

Som motto har vi haft alltsedan klubben bildades i slutet av 80-talet devisen UNGDOMARNA i CENTRUM - God idrottsutbildning - Personlig utveckling - Menigsfylld fritid och med det menar vi att det är barnen och ungdomarnas intressen och behov som ska styra verksamheten, idrott ska var utveckling och glädje för alla deltagare"

Sympatiskt
Örebro KalleTeodor
2015-06-24 15:51
Det här vore ett fantastiskt lån över hösten! Yasin säljs. DG över på högerkanten och Eliasson in som vänsterytter. Det skulle kännas helt ok!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Minatankar
2015-06-24 15:46
De största ungdomsklubbarna i länet, bl a ÖSK Ungdom, Karlslund och Rynninge, jobbar inte i första hand för att få fram elitspelare vad jag vet. De arbetar i första hand för att ge barn och ungdomar en social utveckling.

I BK Forward har man haft en ungdomsverksamhet mer inriktad mot elitverksamhet.

Kanske behövs det en fotbollsakademi i Örebro där alla klubbar samverkar?
Montag
2015-06-24 15:39
@Örebro Center:

Daniel Björnquist är ett exempel. Vi kanske får finna oss i att det kanske inte alltid finns svar på frågan "varför". Eller snarare en massa delsvar. Hur som helst verkar ju samarbetsklimatet mellan ÖSK och Forward vara så pass bra numera att representanter från respektive klubb kan ha en bra dialog vilket gör att man är beredda på att ge och ta i det samarbetet. Som när ÖSK finner att en spelare har stor utvecklingspotential, men kanske inte är riktigt mogen för A-truppen samtidigt som man vet att han behöver flitigt matchande. Kanske, kanske inte kommer han tillbaka om ett par år, fullfjädrad. Motsvarande för Forward fast tvärtom, de är beredda på att släppa honom om ett par år och gör det helt utan knorrande. Inte som i gamla tider när det var ett himla hallåande om att "här matchar vi fram färdiga spelare och sedan kommer ni och bara njuter frukterna av vårt jobb...."...ungefär
Örebro Center
2015-06-24 15:15
@Montag:
För min del är det att ÖSK satsar resurser på en verksamhet som inte bär frukt, som jag ser det. Det är det jag hela tiden påpekat. Det är därför jag drastisk skrev att lägg ned verksamheten. Jag tycker det är helt ok att låna ut spelare för deras personliga utveckling men sanning är väl att det är rätt få man gör det med och utifrån den strategin (jämför Hockeyn som tydligt har den strategin och tecknat ett samarbetsavtal med en Allsvensk klubb). Det finns ÖSK-U spelare som gått till Forward men frågan är varför de gjort det? För att de inte ser någon framtid i ÖSK? Eller för att ÖSK satsar och tror på dem? Eller för att Forward aktivt värvar dem? Sedan sa Alexander Axen vid ett tillfälle att "utlånade spelare kommer sällan tillbaka". Jag ifrågasätter inte Axens kompetens som bedömare av spelares kvaliteter. Om han säger att de inte är tillräckligt bra så får jag tro på det. Det är istället hela processen jag vill åt. Jag tycker det är bekymmersamt att ÖSK/ÖSK U bedriver en väldigt stor ungdomsverksamhet men väldigt få når elitstatus. ÖSK är en elitklubb. Deras ambition måste att vara att få fram elitspelare av egen kraft. Forward och Karlslund har lyckats bättre än ÖSK senaste åren. Som nämnt tidigare måste det inte innebära att man spelat i ÖSK sedan barnsben. Om du inte tycker detta är ett bekymmer så fine. Men då tycker jag ÖSK U skall starta en egen seniorverksamhet så spelarna känner att det finns ett "A-Lag" att slutligen nå och det är möjligt. Om sedan andra klubbar dessutom får fram duktiga spelare så jättebra. Men dessa skall, med rätt scouting, i min perfekta värld redan vara knutna till ÖSK:s verksamhet innan "genombrottet" kommer. Man skall inte behöva släpa ned ledare från klubben till forwards matcher och slå in i skallen på dem att vad de ser framför sig är en jätteduktig 15 årig spelare. ÖSK ska ha den kollen ändå. Sedan kan inte ÖSK ta hand om alla. Man har också rätt att missta sig. Man kan också missa late bloomers osv. Sedan finns det spelare som helt enkelt inte vill till ÖSK. Jag förstår att det är så. Sedan får jag lägga in reservation från vissa påstående kanske eftersom jag inte riktigt vet hur det går till i ÖSK. Jag kan bara konstatera att det inte kommer några leveranser från ungdomsskeppet och att man missat att knyta åt sig en del mycket lovande spelare och vilket fall minst en f.d ungdomstränare i ÖSK (Julle) såg det som ett stort bekymmer. Jag ser det också som ett bekymmer.
AIK Mittwoch
2015-06-24 15:00
Montag 14:12

Intressant, det ligger mycket i det du skriver.
Montag
2015-06-24 14:12
Men, då är frågan egentligen tudelad. Antingen är man "bekymrad" över att så få från vårt närområde etablerar sig i stratelvan, eller annars är man bekymrad över att så få från ÖSK:s ungdomsverksamhet gör det. Om man tycker att det är få från närområdet så är man väl lite fel ute tycker jag. Om man tycker att det är fel att det är få från ÖSK U så kanske man behöver förklara varför man är "bekymrad". ÖSK tycks ju ha som strategi att låta de spelare man kontrakterat, men som inte riktigt är mogna för A-lagsspel gå på lån till Forward för att sedan "ta hem" dem när de är det. Är det en mindre bra strategi än att de går via ÖSK U?
AIK Mittwoch
2015-06-24 14:07
Hållet med dig Örebro Center,
moderklubb saknar betydelse.

Närområdet är stort :)
Örebro Center
2015-06-24 14:03
@Mittwoch:

Men Nordin har spelat i ÖSK U. Som jag ser det spelar det ingen roll vart man är född eller har som moderklubb. Det handlar om att fiska upp dem i rätt tid och "ta över"
AIK Mittwoch
2015-06-24 14:00
Nja, kolla en gång till Montag

Nordin's moderklubb 1994-1997,
är Eskilstuna City FK,
men det kanske är i närområdet ?

Bara som ett exempel ...
Örebro Center
2015-06-24 13:59
@Montag:

Ja de är från Örebro eller omnejd (vilket är positivt) men få av dem är frukten av ÖSK:s ungdomssatsningar. Om du fokuserar på vilka man förädlat fram från de undre leden och som sedan etablerat sig i ÖSK:s startelva så är det inte många. Gerzic blev väl mer eller mindre intjatad till ÖSK och Björnquist ratades , till mångas förvåning, när det begav sig.

Det var ju en artikel med Julle under slutet av Sixtens epok i NA och han var ju oerhört kritisk mot ÖSK.
Montag
2015-06-24 13:54
@Örebro Center:

Det känns ibland som att minnet är rätt kort och att vi bara härom året gladdes åt att "nio av elva i startelvan" (vill minnas att det var så i någon match) hade sin moderklubb i eller i närområdet till Örebro. Kan själv från förra året komma ihåg att det gällde Oscar J, Rinne, Haginge, Wikström, Saeid, Yasin, Holmberg, Wiktorsson, Gerzic, Björnquist, Lumbana. Kan ha missat någon? Lipovac hoppade väl in i någon match?
Tyder väl snarare på att det är lite oftare än "då och då"?
AIK Mittwoch
2015-06-24 13:52
BoP 11:44

Dina inlägg är alltid så tänkvärda !

Det finns oftast något i klubben,
som kan förbättras för framtida segrar,
även om det är bra för närvarande ...
Örebro Center
2015-06-24 13:52
@Marquis de Sade:

Ja helt sant. Jag ser dock ur ett ÖSK perspektiv men du har helt rätt.
Örebro Center
2015-06-24 13:51
Sedan uppfattar jag inte att ÖSK är rädda för att ge unga spelare chansen i sig själv. Berra, Crespo, Iron-Mike och många fler har varit rätt unga när de fått chansen i ÖSK.

Baksidan är bara att det är andra klubbar som drivit upp dem till den nivå de håller eller höll. Och det är just den förmågan att få fram dem kvaliteten som jag tycker helt saknas i ÖSK, vilket vi alla kan se genom deras frånvaro i ÖSK:s A-lag. Och jag skulle vilja veta mer om hur ÖSK:s process och ledning med spelare från 15 års ålder och framåt ser ut men även distrikts-rekryteringen som jag tycker skall börja i den åldern.
Örebro Marquis de Sade
2015-06-24 13:42
sett i ett annat perspektiv så är det väl få städer av Örebros storlek som tagit fram så mycket talanger - Hamad, Durmaz, Kiese Thelin är tre som jag kan nämna snabbt.

Tyvärr har de en till gemensam nämnare nämligen att de passerat ÖSK helt obemärkt.
Örebro Center
2015-06-24 13:36
En annan bidragande orsak är kanske också att ÖSK åker lite för mycket jojo i tabellen under säsongerna. Är man ett etablerat lag som Malmö och Elfsborg kan det kännas tryggare att slussa in yngre spelare då omgivningen är så pass kompetent.

Jag tror tränare (med betoning på tror) är mindre benägna att kasta in ungdomar om man kämpar för sin överlevnad i serien. Då vill man gå på rutin i mångt och mycket.

Men håller med @Mina Tankar att det skulle behövas en debatt och genomlysning av ungdomsverksamheten och kanske också ett omtag i hur verksamheten styrs och sköts.

Det känns ju helt orimligt att en stad av Örebros storlek och dess omgivning inte skall kunna skaka fram någon spelare då & då som kan etablera sig i startelvan.

Örebro Minatankar
2015-06-24 12:58
Frågan om att slussa fram talanger från ÖSKs u-verksamhet torde vara en av de frågor som engagerar supportrar allra mest. Jag skulle vilja se en öppen debatt inom ÖSK kring dessa frågor där samtliga berörda fick ge uttryck för synpunkter och idéer. Och då tänker jag i första hand på de olika tränarna, spelarna och talangscouterna. Kan tycka att vi medlemmar och supportrar borde får ta del av en sådan debatt där kanske också vi har något att tillföra och naturligtvis också lära oss.
Örebro Center
2015-06-24 12:22
@Bastard on Parade:
Eller då förmår vi inte skapa tillräckligt bra material på de från nivåerna. Är det hönan eller ägget? Även rekrytering skall ske till de lagen med talanger från hela distriktet och "vidareförädlas". Man behöver ju inte vara född på Ekäng, Hur lyckas man knyta till sig hela distriktets talanger från 15-16 års ålder och ta hand om dem? Eller är det en kombination av en inte tillräckligt god talangverksamhet och rädsla att ge dem chansen? Att lägga ned är naturligtvis drastiskt men jag har skrivit det förr. Vad ska ÖSK ha den verksamheten till? Är det inte bättre att gå tillbaka och låta ÖSK U istället bedriva egen seniorfotboll då? Skulle någon pärla dyka upp kan ju ÖSK rycka den.
Annons: