/fotboll/osk/forum/9561.aspx/fotboll/osk/forum/9561.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro FotBoldt
2006-04-29 10:45
Huvudsaken är ju att ÖSK är på bättringsvägen vad gäller ekonomiskt, så vi kan kolla på laget utan en klump i magen.
Bara vi nu inte värvar någon mystisk norrman under mystiska omständigheter.

När blir PFO:s trasselsudd utrett förresten?

Förövrigt måste det vara ruggigt svårt för IFK:s spelare att kunna fokusera på Allsvenskan när det utreds saker som ändock innefattar dom, brottsoffer eller inte till trots.

ÖSK , still alive och på väg uppåt !!
Örebro Mittåt
2006-04-29 10:44
Ämne: Nu när det diskutera....Enskede frikändes för någon vecka sedan. Ja, saken fördes alltså inte vidare i rättssystemet. Motiveringen var väl i stora drag att klubben ordförande ansågs vara så korkad att han inte begrep vad klubben höll på med. Ett klart politiskt beslut.
Örebro Erki
2006-04-29 10:43
Mittåt// Han är ju IFK:are, han har nog inget emot att fiffla lite ;-)
Örebro Mittåt
2006-04-29 10:40
Ämne: Ämne: Domaren....
Domaren// Du kan ju alltid upplysa klubben om att de glömt att göra en inkomstuppgift för dina inkomster. De har fram till den sista februari på sig för att lämna in kompletterande/korrigeringsuppgifter beträffande inkomsuppgifterna.
GAIS GAIS KEENE GOALMACHINE
2006-04-29 10:40
Nu när det diskuteras ekonomi här, någon som vet hur det slutade i Ringholms klubb? Enskede var det väl ?
IFK Göteborg Domaren
2006-04-29 10:35
Ämne: Domaren// De blir sv....
Skickar inte klubbarna in uppgifter till skattemydigheten, -så "sätter inte jag dit" klubbarna genom att avslöja att jag fått pengar ifrån dom. Dessa summor är ju ändå småpotatis i sammanhanget.
Örebro Erki
2006-04-29 10:29
Jag tror inte Selakovic är oskyldig!
Om han är anklagad för skattebrott både i Sverige och Holland (dvs det är ingen engångsföreteelse) så vet han nog vad han gör.
AIK kribba
2006-04-29 10:28
Förstår öskarnas bitterhet här då dom själva åkte ut för ekonomiska "problem" även om fallen inte är identiska på något vis.

Visst hade man kunnat tolka det som att ifk som klubb drog fördel av deras ledares fifflanden och det gjorde dom ju på sätt och vis då det gav dom spelaren Ijeh. Om ingen avslöjat detta hade ju ingen skada skett IFK utan dom hade bara kunnat kassera in fördelarna på ett sätt som inte var lagligt.

Plånbok mfl företrädde ifk när dom höll på och hattade med pengarna hit och dit. I en sån här affär måste något sorts straff även tillkomma klubben annars kan ju vilken klubb som helst fiffla med siffror och pengar och sen hitta en målvakt/syndabock att skylla på och klara sig undan även om det inte behöver vara fallet här.

Oavsett om andra ledare än sportchefen mfl var inblandade måste man ha bättre koll än att tillåta sånt här att kunna inträffa.

Tycker ändå degradering är ett för alldeles för hårt straff oavsett om det står i reglerna eller inte i det här fallet...liksom det var för hårt att dömma ösk ur allvenskan senast. Först och främst ska Plånbok mfl straffas, klubben bör sen få grova böter plus då den skatt dom ska betala i efterhand. Ijeh införskaffades på ett icke seriöst sett och det måste bestraffas även på klubbnivå. Det håller naturligtvis inte att ge " gåvor" i miljonklassen i såna här sammanhang det borde alla inse,även Plånboken.

Selakovic framstår i bästa fall som väldigt naiv. Hur kan han låta klubben använda hans konto som ett verktyg för att flytta pengar mellan klubb och andra spelare? Är det ett normalt handlande? Knappast. Han skulle naturligtvis ha vägrat göra detta även om det var hans arbetsgivare.
Örebro Di Canio
2006-04-29 10:27
För att bringa lite klarhet (för vissa) så är det den här punkten i Svenska fotbollförbundets tävlingsbestämmelser kan tvinga IFK Göteborg till nedflyttning:
Nedflyttning i seriesystemet (en serie) ska ske, såvida inte särskilda skäl föreligger när förening:
grovt åsidosatt vad som ålegat föreningen genom att i avsevärd omfattning underlåta att betala skatter och allmänna avgifter.

Sen huruvida en klubbchef och/eller kassör kan sägas agera som förening eller inte återstår väl att se...
GAIS GAIS KEENE GOALMACHINE
2006-04-29 10:26
Lek med tanken att inget av detta dribblande upptäckts, vilka hade då stått som vinnare?
1 IFK
2 IFK Janne P (fick enl. åkl.100000:-i ränta)
3 IFK, Janne P,Mats P (vad har Mats P tjänat)
Attt IFK hade varit dom stora vinnarna råder väl inga tvivel om, och JAG är mycket tveksam till att herrar Nilsson - Persson är så dumma att man utsätter sig för sådana risker utan att ha klubben bakom sig, skulle det vara så, så är inte fängelse medicinen, utan någon helt annan inrättning. Flytta ner IFK p.g.a ekonomiskt fiffel kommer aldrig att ske, dom är allt för viktiga inom Svensk fotboll och då inte minst i Göteborg, här snackar vi hatkärlek.
Ang. Selakovic så tror jag han är oskyldig.
Örebro Mittåt
2006-04-29 10:25
Domaren// De blir svarta först när du underlåter att redovisa dina inkomster för skattemyndigheten.
IFK Göteborg Domaren
2006-04-29 10:17
loopy:
Jag har inget emot alla svarta pengar jag får som domare! Ca 90% av det jag får är svart.
Örebro Tomten (Vi vinner, ni stinker!)
2006-04-29 10:10
Synd att ÖSK inte hittade nån att skylla allt på, då hade vi ju spelat i allsvenskan med, tänk att det var så enkelt att lösa problemet med underskottet i kassan... "NÅN HAR SNOTT ALLA VÅRA PENGAR!!" "VI ÄR ETT BROTTSOFFER!!"... yay...
Örebro loopy
2006-04-29 10:09
Bo-Jo//

Allt är sällan svart eller vitt och det beror ju helt på vem man frågar hur det ligger till.

om man tar ett exempel med ett antagligen ganska vanligt skattefusk inom idrottsföreningar (kanske inte lika vanligt på högre nivå idag)

"kassör och sprtchef/ordförande kör lite försäljningsinkomster/publikintäkter svart för att kunna få en tränare/stjärnspelare att representera sin förening"

Vem är den skyldige till i detta fall?

Det är nog inte så svårt att inse att en mindre klubb i tex superettan gjort detta för ett år sen hade elitlicensen åkt utan större diskussion.

IFK fallet är mer komplicerat och pengarna är mycket större men är det egenligen så stor skillnad?
IFK Göteborg Domaren
2006-04-29 10:08
Det är väl bättre att ha bra folk på SvFF.
Ska Sverige styras utan riksdag och regering också?
Örebro joth
2006-04-29 10:04
Bo-Jo//Då är vi på samma sida. I ÖSKs fall så rörde det sig om en tolkningsfråga precis som i IFK fallet nu.

Det roliga med ÖSK-Fallet var väl att i grund och botten så underkände SvFF handlingplanen som ÖSK la fram på våren 2004 som senare visade sig hålla. Vi noterade ett plus i slutet av 2004.

Men tyvärr finns det lite väl mycket maktgalet folk som behöver rättfärdiga sin existens med beslut. Och det var möjligtvis det som ledde fram till er situation just nu... likt vår.

Och som sagt, det ska bli intressant att följa ÖIS, det var väl nästa vecka som handlingsplanen skulle kompletteras.

Och för övrigt vill inte jag till Allsvenskan med hjälp av en gratis plats, typ Asyriska. :-)
IFK Göteborg Bo-Jo
2006-04-29 09:59
Ösk, fick iaf ett oerhört starkt stöd ifrån supportrar till Blåvitt under den perioden som ni kämpade mot förbundet. Jag anser än idag att förbundet gjorde fel. De har stiftat ett regelverk där man använder termen "eget kapital" aom måttstock. Men det egna kapitalet kan i princip bokföras till vad som helst och det blir därför en tolkningsfråga om vilka värden som kan tas upp i redovisningen. I ert fall så har ju både revisorer och skattemyndighet godtagit er redovisning. Ändå väljer SvFF att ha en egen tolkning. Detta luktar på lång väg att förbundet ville statuera ett exempel.

Den dag det framförs krav/önskemål att att bilda en egen allsvenska utan SvFF's inblandning så kommer jag att samtycka till detta.
Örebro joth
2006-04-29 09:52
Det roliga under ÖSK-affären var att endast Örebro läns fotbollsförbund brydde sig, resten vågade inte eller orkade inte sätta sig in i det, precis som alla motståndarsupportrar som vid den tiden hängde här på forumet.

Så man kan ju fråga sig om vi ska sätta oss in i IFK-fallet eller bara för enkelhetens skull kasta ut IFK ur Allsvenskan och sen titta åt ett annat håll.

Som jag sagt tidigare så har jag absolut inget emot IFK...
Örebro joth
2006-04-29 09:49
Domaren//Så länge man inte är blåögd... när det gäller SvFF är det bara en gråzon... inget svart och vitt där heller.

För övrigt var det lika meningslöst att diskutera med ej påläsat fotbollsfans under årskiftet 2004/2005.
IFK Göteborg Domaren
2006-04-29 09:43
Bo-Jo:
Det är meningslöst att argumentera med folk som bara ser allt som svart eller vitt.
IFK Göteborg Bo-Jo
2006-04-29 09:42
Björn Franson, har helt enkelt inte läst på ordentligt. Då åklagaren uttryckligen i åtalet säger att IFK Göteborg som klubb är helt oskyldig och är att betrakta som ett brottsoffer. Enligt SvFF's regelverk finns nu inte längre någon grund att bestrida vår elitlicens.

Troligen blir utfallet av den här affären att Mats Persson blir dömd för förskingring men att ingen döms för skattebrott.

Se nu till och vinn superettan, så ni kommer tillbaka.
Örebro Mittåt
2006-04-29 09:37
Ämne: Synd att inte ÖSK sk....Mackan// Det finns en skillnad mellan fallet ÖSK och fallet IFK Göteborg.

I ÖSKs fall handlade det om klubben skulle anses solvent eller inte. En "enkel" avläsningsfråga. Även om man i slutändan inte kunde komma överens om hur man skulle mäta.

I IFK Göteborgs fall handlar det om klubben gjort sig skyldig till skattebrott. Åklagaren anser inte det.

Alla som anser att Fotbollsförbundet ända skall ingripa och degradera föreningen argumenterar i själva verket för att SvFF skall ställa sig ovanför lagen och döma efter eget huvud. Ungefär som de gjorde med ÖSK.
Örebro joth
2006-04-29 09:34
Jagtycker att en klubb som åker ut ur Allsvenskan på grund av sportsliga grunder inte ska kunna flyttas ner eftersom det faktiskt var spelarna som spelade klubben ur Allsvenskan, inte klubben.
Örebro Mittåt
2006-04-29 09:30
Ämne: Mittåt//
För en klu....
Mackan// Det kan man givetvis ha olika uppfattningar om. Jag tycker själv att det låter osannolikt.

Men åklagaren, som för övrigt verkar vara av den nitiska typen, har inte funnit något som gör att han anser att han kan åtala föreningen. Efter ett av allt att döma omfattande utredningsarbete. Han har redan sagt att han anser att IFK Göteborg är ett offer inte en anstiftare.

Den ende som hävdar att klubben var införstådd är väl Mats Persson. Vilket i och för sig inte är så färvånande. Det är ju det enda sättet han kan klara sig ur sin knipa.
Örebro rokky
2006-04-29 09:22
ÖSK!!!!!
IFK Göteborg Domaren
2006-04-29 09:11
Mittåt:

Tack, -skönt att en "örebroare" kunde inse fakta.
Örebro Mittåt
2006-04-29 09:09
Efter att ha läst igenom nattens heta diskussioner så får jag nog säga att jag tycker att det verkar som om göteborgsanhängarna på det hela taget ligger närmare sanningen i själva sakfrågan.

Eftersom åklagaren inte åtalat IFK Göteborg och till och med sagt att han ser dem som brottsoffer, så kommer frågan om hur IFK Göteborg skall behandlas inte ens att behöva tas upp av Tomteförbundets styrelse.

Så länge de (föreningen alltså) inte är dömda för någonting så kan de inte flyttas ned och eftersom åklagaren inte åtalat dem så kommer de inte att dömas. Så enkelt är det.
Örebro Aspen
2006-04-29 07:57
Selakovic verkar vara en ulv i fårakläder när det gäller pengar och skatter.
Örebro kubanen_90
2006-04-29 03:40
Jag önskar Er ÖSK fans en trevlig morgonläsning! :)
Örebro rirobban
2006-04-29 03:39
kubanen_90//
god natt... ska också sova ut lite snart:)
Annons: