/fotboll/osk/forum/9550.aspx/fotboll/osk/forum/9550.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro rirobban
2006-04-29 03:14
Christian//
Förstod att frågan skulle komma... menar förstås först vad de olika nämderna ansåg sen vad advokater och ekonomiexperter menade. Förstår du eller ska jag förklara tydligare nu under nattens sista timmar? :)
IFK Göteborg Frankie Breitner
2006-04-29 03:13
Likheten är att båda lagen har fuskat och brutit mot reglerna.

Det är riktigt svårt att hålla sig från att bli nedlåtande nu men man undrar ju vilken medelålder ni har på det här forumet. Är du inte läskunnig eller?

IFK Göteborg har redan friats från anklagelserna och nu har personer åtalats för grov trolöshet mot huvudman. Det vill säga att Örebros fall har lika lite likhet med Blåvitt som ni har Europameriter. Dvs inte några alls.
Örebro kubanen_90
2006-04-29 03:11
Christian//
Det är en svår fråga. Men jag tycker att man ska bli straffad om man använder fuskpengar till att bli ett bättre lag. Om det ska var med degradering eller inte kan disskuteras.
Men minns inte om det var du som skrev det att Svff jobb är att göra svensk fotboll bättre. Det gjorde det knappast när de sparkade ner oss vi slutade 7:a år 2004.
IFK Göteborg Christian
2006-04-29 03:10
rirobban

Säger du inte emot dig själv nu? Fuskade "ni" eller hade ni ett pluskapital och straffades oförtjänt? Hur ska du ha de?
Örebro rirobban
2006-04-29 03:06
"Allsvenakan"??
Ny serie?
Allvarligt talat så skulle ni må bättre av lite mera plast så ni kan spela "riktig" fotboll under April, Maj, September, Oktober och November! Likheten är att båda lagen har fuskat och brutit mot reglerna.

PS: Örebro hade inte usel ekonomi när de flyttades ned... flera stora advokater ansåg att ÖSK hade rätt, med andra ord pluskapital!
2006-04-29 03:03
Fortfarande återstår frågan, (för jag bryr mig inte nämnvärt om Örebros vara eller inte vara i Allsvenakan, ju mindre plastgräs ju bättre); Var är likheten mellan er usla ekonomi och den skatteaffär som IFK drabbats av?
Örebro rirobban
2006-04-29 03:00
Christian//
Ove satsade och talade om sina tydliga mål om att göra ÖSK till svensk mästare inom några år. Detta mål klarade han inte alls av att genomföra men fansen var ju övertygade om att pengarna fanns och ÖSK skulle blir Sveriges nya nummer 1:)

Men vi kommer igen och då förhoppningsvis starkare en någonsin förr... med en styrelse som vet vad dom gör så ska klubben åter igen ut i Europa;)
IFK Göteborg Christian
2006-04-29 03:00
kubanen_90

Tror? Man får ju verkligen hoppas att efter alla husransakningar, polisförhör och dyligt. Så får man tro på styrelsen är oskyldiga. Dom har iaf blivit rentvåttada av dom som sköter utredningen, jag väljer att tro på de. Så om Örebro genom sin kassör och sportchef helt utan övrig styrelse godkänande eller vetande, fifflat med ÖSKs klubbkassa, då tycker du hela föreningen förtjänar ett straff? Trots att utredningen och åklagarens dom visar att det är föreningen som utsatts för brott och inte tvärtom.
Örebro kubanen_90
2006-04-29 02:58
Christian//

Det var därför han avgick tror jag.
IFK Göteborg Christian
2006-04-29 02:57
rirobban

Som sagt, jag tycker fortfarande det är åt helvete att ni tvingades ner. Ni hade vårt stöd då, och jag tror fortfarande ni har vårt stöd. Även om ni skriver en krönika med många fel. Även om er förra ordförande missköt föreningen, så har han väl inte gjort något brottsligt? Dvs han har inte "knullat" Örebro som förening? Sen är ju inte frågan varför det inte blev ett "uppror" över att ha en sån dålig ordförande? Borde inte övriga styrelsen se boksluten och övrigt och insett att det var på väg att gå åt helvete?
Örebro kubanen_90
2006-04-29 02:55
Christian//

Om han använder det för att hjälpa klubben till bättre resultat så Ja! Annars nej. Men man tycker ju att styrelsen ska ha koll på vad som händer! Tror att många i styrelsen visste om det.
Örebro rirobban
2006-04-29 02:54
Christian//
Jag anser att ÖSK:s förr förra ordförande (var väl då) Ove Lindqvist ensam la grunden för den ekonomiska krisen som fick ÖSK ur allsvenskan. Alltså var det en man som fixade det! När ÖSK åkte ur var det ju en helt ny styrelse som inte hade med minuskapitalet att göra... ändå var de nära att greja allt då det inte var mycket (om ens något) som saknades. Ändå flyttades klubben ned... så håll med om att det var felaktigt då man bytt ordförande osv!?
IFK Göteborg Christian
2006-04-29 02:54
Och som sagt det är ju föreningen IFK Göteborg som är utsatta för brott, inte tvärtom. Är det då rätt att straffa oss?
IFK Göteborg Christian
2006-04-29 02:52
kubanen_90

Straff har vi ju fått, vi har fått betala en jävla massa restskatt för att två jävla skithögar pajat mycket av föreningen idag. Troligtvis kommer ju Blåvitt att stämma båda MP & JP och kräva att dom betalar "bötern!"

Kan fråga dig också. Säg att Örebro skulle anställa en kassör som utan er styrelses vetskap tvättar pengar, är det då rimligt att hela Örebro ska drabbas av straff?
Örebro kubanen_90
2006-04-29 02:51
Jag vill också beröma IFKs fans. Ni är ett exempel på fans som kan debattera utan massa påhopp.
2006-04-29 02:50
Eran krönikör "Björn Fransson" slår ju krokben och tunnel på sig själv i det första kritiska stycket när han säger:

För det är Svenska Fotbollförbundet som skapat fotbollens regelverk. De regler som säger att IFK Göteborg ska flyttas ner om klubben gör sig skyldig till skattebrott. Och det är de som nu svävar på målet huruvida de egna reglerna verkligen ska tillämpas om det blir skarpt läge.

Men hallå eller! Det är ju inte IFK Göteborg som är åtalade. IFK Göteborg är ju brottsoffret som utsatts för ett grovt brott mot föreningen. Ibland undrar man om det är blinda som läser tidningar och döva som hör på radio när saker och ting debatteras...
IFK Göteborg Christian
rirobban

Ja både regelverket och förbundet är lallare. Fallet hade ju sett anorlunda ut om styrelsen(dvs dom som sköter föreningen) hade dom varit inblandade så hade ju klubben IFK blivit åtalde, så är ju inte fallet idag. Tycker du att vi förtjänar att degraderas, för att två personer går bakom ryggen på styrelsen?

Sen svara du ju inte på min fråga, så jag provar igen.

"Säg att Örebro skulle anställa en kassör som utan er styrelses vetskap tvättar pengar, är det då rimligt att hela Örebro ska drabbas av straff?"
Örebro kubanen_90
Christian//
Jag vill inte ha ur er. Men eftersom Selakovic var en spelare som värvades med skattefusk så tycker jag att det ska bli grova böter plus att ni inte får vara med i andra tävlingar en As under 3 år. ( Vet inte om det kan bli så)
Örebro rirobban
2006-04-29 02:48
Christian//
Vilka personer menar SvFF skall utföra skattebrotten för att de ska gälla som att ett regelbrott utförts? Och vilka personer ska hålla på med "ekonomisk doping" för att klubben ska fällas? Reglerna är otydliga precis som hela fotbollsförbundet!

Kul att så många Göteborgare hittade in hit efter en underbar krönika... tack för den:)
2006-04-29 02:43
rirobban/ Vad är det för regel som ska följas då? Specificera vad det är du tycker SvFF inte följer i sin egen regelbok?
IFK Göteborg Christian
2006-04-29 02:43
rirobban

Nu kan jag inte förbundets alla regler, men finns det en regel som säger att. Grov trolöshet mot huvudman, dvs om nån går bakom ryggen på klubben. Och ställer till med helvete så ska hela klubben straffas för de? Säg att Örebro skulle anställa en kassör som utan er styrelses vetskap tvättar pengar, är det då rimligt att hela Örebro ska drabbas av straff?

ÅKLAGAREN SÄGER:
(Överåklagare Gunnar Stetler)
– Det här är inte ett åtal mot en förening. IFK Göteborg är i själva verket ett brottsoffer gentemot vissa av de åtalade personerna. Jag har lärt mig av tidigare fall att det är bra att ha alternativa åtal. Om åtalet gillas kan jag inte se någon annan påföljd än fängelse för Mats Persson.
2006-04-29 02:42
kubanen_90/ Med all sannolikhet kommer ju personer även att dömas för det man står anklagade för. Men det har fortfarande ingenting att göra med IFK Göteborg och eventuell nedflyttning då det är IFK Göteborg som är brottsoffret i målet. Åklagare har ju även rubricerat en av misstankarna till "grov trolöshet mot huvudman" vilket innebär att IFK Göteborg redan friats som förening från alla misstankar kring brottslig verksamhet och att det är privatpersonen Mats Persson som anklagas för att ha lekt Monopol med IFK Göteborgs pengar.

Sedan kan man som medlem i IFK Göteborg tycka att det var jävligt klantigt av IFK:s styrelse att inte hålla stenkoll på både pengar och Mats Persson, men oaktsamhet är inte i detta fallet något brott och kan inte därmed leda till någon nedflyttning vilket är grunden för diskussionen. Jag har inte läst den krönika som Chrisitan mfl irriterat sig över och tänker inte göra det heller då jämförelsen inte bara faller utan inte ens håller för en sekund.
Örebro rirobban
2006-04-29 02:39
Christian//
Jämnförelsen mellan de ekonomisk situationerna är inte det viktiga i det här... utan att SvFF följer sin regler och visar att de gäller för alla lag. Jag tycker om IFK Göteborg annars men vill se att reglerna följs!
IFK Göteborg Christian
2006-04-29 02:37
Även om jag tycker det var en sjuk artikel och inte alls förstår jämförelsen mer ert fall och vårt. Så kan jag inte annat än att fortfarande tycka det var förjävligt att ni tvingades ner. Men som sagt ni önskar att vi tvingas ner det får stå för er.
Örebro kubanen_90
2006-04-29 02:36
Frankie Breitner//
Jag håller med. Att bryta mot Svenska lagen ska vara hådare än att ligga back 50 000kr.
IFK Göteborg Christian
2006-04-29 02:35
Halmstads BK Vallås Locos
2006-04-29 02:34
Christian

Helt fel att ditt inlägg raderades enligt mig. Antar att redaktionen här har tagit lika många öl som jag har gjort ikväll...
Örebro kubanen_90
2006-04-29 02:34
Ämne: Oväntat att mitt inl....
Kan det inte vara så att du tog bort det själv?
2006-04-29 02:33
jappel/ I staden Göteborg bor det just nu 444 000 och i "Storgöteborg" cirka 948 000 personer.

Problemet är att jämförelsen är så bisarr och absurd att den inte är värd att bemötas. Jag respekterar den åsikt att man blir orättvist behandlad som liten förening, jag håller med. Men att jämföra er ekonomiska situation med vårt skattemål där en Pers(s)on har gått bakom övriga föreningens rygg och tvättat pengar åt vänner är ju helt absurdt. Skillnaden kan väl inte ens hemmablinda gnällbältesbor missa?

För en Blåvit redovisning av vad som skett i ämnet finns på länken.
Länktips: www.baraben.com
IFK Göteborg Christian
2006-04-29 02:31
Oväntat att mitt inlägg skulle raderas. Sköt om er, och lycka till i ettan.
Annons: