/fotboll/osk/forum/9440.aspx/fotboll/osk/forum/9440.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro jappel
2006-05-23 14:11
Tomten , Sekt. E//
Jag brukar även jag hamna på sektion E eller D och även jag har uppfattningen att det är mer drag på norra läktaren i år än vad jag upplevt någonsin tidigare, tack vare denna person (som jag inte vet vem det är, man jag och många med mig hänger glatt på när han kör igång sittplats.
Örebro jappel
2006-05-23 14:08
Jag skickade just in ett litet inlägg i uddling debatten på na. Intressant att se hur dom reagerar på det...kanske lite aggresivt men inte mer påhittat än artikeln som debatten handlar om.

"Jag tycker att NA ska ta reda på fakta innan ni publicerar så kallade nyheter. Den form av illasinnad ryktesspridning ni sysslar med i det här fallet ligger troligtvis över gränsen till vad som är lagligt. Tänk på det NA!"
Örebro Tomten (Vi vinner, ni stinker!)
2006-05-23 14:06
Sekt. E // Jag står med Kubanerna och jag vet vem du menar, personen i fråga var med på flertalet bortamatcher med Kubanerna förra säsongen, jag har dock bara varit på en bortamatch i år och då var han inte med i bussen (men satt visst på läktaren (tack Mackan..)), men visst, där har vi en på en läktare som tar vad? fyra tusen? som drar igång hejarramsor, så bättre kan det ju definitivt bli. Man får ju bara hoppas att folk inte sitter och tycker det är jobbigt att heja på...
Örebro Sekt. E
2006-05-23 14:02
Tomten. Vet inte var du sitter med jag sitter på E, nya läktaren, kanske framgår av mitt nick. Där har vi en snubbe som drar igång med jämna mellanrum. Och många hakar faktiskt på. Bättre ska det bli. Även om jag är supporter och gärna hejar så har jag mer "skrik" i kroppen om Djurgården kommer på besök, än om Umeå gör det.
Örebro jappel
2006-05-23 13:52
Angående den långa intervjun.
Om inte matchvärdarna hittat bananer på planen eller i anslutning till planen är det ju uppenbart att Phiri ljuger.
Anledningen till det kan bara han känna till, men finns inga bananer bör han anmälas för förtal alternativt gå ut med en offentlig ursäkt till ÖSK som förening och Örebroarna som publik, man kan inte kasta skit på en fotbollsförening bara för att man förlorat en match!
Örebro nilsrock
2006-05-23 13:43
Vilket vittnesmål. Om det så var en enda person som skrek "monkey, monkey, monkey" och kastade bananer så borde det ha upptäkts.
Örebro Mittåt
2006-05-23 13:38
Tomten// Det verkar som om han har haft olika mediastrategier beroende på vem som intervjuat honom.

Frågan är för övrigt om man skall beteckna oooooh oooooh oooooh oooooh som ett rasistikst tillmäle eller ej. Någonstans måste man väl även dra den gränsen.
2006-05-23 13:35
Mittåt // I TV-intervjun som var på Tvärsnytt menade han ju att publiken skrikit "ooooh oooooh oooooh oooooh" när han haft bollen, det stämmer ju inte med det du skriver?!
Örebro Mittåt
2006-05-23 13:34
TV4 köper SPORT-Expressen

TV4 köper 51 procent av TV-kanalen SPORT-Expressen.

Sedan mars 2005 har SPORT-Expressen levererat sportevenemang på tv-kanalen som är ett helägt dotterbolag till kvällstidningen Expressen.

Nu meddelar TV4:s vd, Jan Scherman, att de går in och köper 51 procent av kanalen.

- Det här är en mycket bra affär eftersom vi nu kommer att kunna utnyttja våra omfattande rättighetspaket på ett mycket mer effektivt sätt, säger Scherman i ett pressmeddelande.

I och med affären kommer SPORT-Expressen nu att kunna erbjuda tittarna eftersända matcher från fotbolls-VM.

Dessutom kommer SPORT-Expressen och TV4 plus de närmsta tre åren att sända 70 matcher per säsong från ishockeyns allsvenska och kvalserie samt matcher från mästerskap i handboll.
2006-05-23 13:33
Willimão // Att folk gnällde efter trippelbytet har jag inte svårt att förstå då hela ÖSKs spel rasade och Umeå gjorde ett helt oförtjänt mål. Men sittplats är på tok för tråkiga överlag. Mentaliteten hos vissa verkar vara att "jag är här för att se på fotboll, inte för att heja på"...

Håller även med att ett TIFO mot rasism på söndag vore att erkänna något som inte har hänt, men framkommer det bevis så ska vi givetvis ha ett TIFO.
Örebro Mittåt
2006-05-23 13:30
Även på en annan punkt verkar det faktiskt som om Uddling skulle kunna vara ute och cykla. I hans artikel i går med den säljande rubriken Rasistattacken som skakar ÖSK så skriver han att:

Enligt gästernas spelare och ledare ska apliknande ljud ha ropats så fort mörkhyade Edwin Phiri kom i närheten av bollen.

Vad gästernas ledare och spelare hört verkar dock inte alls stämma överens med vad Phiri säger sig ha hört. Han säger i den intervju som finns på SR Örebros hemsida att vad "publiken" ropade åt honom var

Monkey, monkey, monkey

Vilket i och för sig utesluter teorin att det var ropen på kort som var den förvirrande faktorn.
Örebro 1908
2006-05-23 13:22
NEJ, till anti-rasist-tifo! Det vore detsamma som att bekräfa den bild som sensationslystne Uddling har spridit ut över Sverige: att ÖSK skulle ha problem med rasse-supportar. Om det framkommer bevis för Phiris upplevelse är jag naturligtvis beredd att ändra min uppfattning, men dessförinnan - ALDRIG! Om vi antar att Phiri har fel (vilket allting tyder på för tillfället), mot vem skulle isf tifot vara riktat. Rassarna i Spanien, eller? Come on, det blir ju helt absurt...

KROSSA RASISMEN!
IFK Norrköping ThePro
2006-05-23 13:22
Mycket bra krönika av Björn Fransson! Faktum är att för mycket gnäll kan sänka spelarna.
Örebro Willimão
2006-05-23 13:21
Ämne: Mycket intressant, o....
Det handlar inte om höga krav, det handlar om en mentalitet som inte går av för hackor. Örebro publiken är antagligen Sveriges sämsta publik, om man titta på stödet laget får under match. Kubanerna sköter sig utmärkt, men framförallt sittplatspubliken är på tok för tysta och gnälliga under matcherna. Mot Umeå satt jag på nya och i andra halvlek började gnället trots att ÖSK ledde med 5-0 och hade gjort tre byten på en gång.
2006-05-23 13:21
Läste precis Björns krönika, som var bra, en rolig detalj är ju dock att han gnäller över att det gnälls, välkommen till gnällbältet :D
Örebro Mittåt
2006-05-23 13:14
Ämne: Ämne: Var har....
Man kan ju undra vilken match Phiri var på. Konstigt att inte Uddling högg på bananerna också. Då hade han kunnat få till ännu smaskigare rubriker.
Örebro Skåne ÖSKare
2006-05-23 13:09
Ämne: Var har ni förresten....
Nilsrock, Den intervjun finns här:
http://www.sr.se/cgi-bin/orebro/sport/arkiv.asp?DagensDatum=2006-05-22&Artikel=862422
Örebro Arx
2006-05-23 13:03
Det NA gör idag betyder på tidningsspråk att man inser att gårdagens rasistbevakning inte var helt lyckad. Man reducerar det från en faktisk nyhet till något Uddling upplever sig ha fog för att hävda att det har inträffat. Även om inte ens han är helt säker längre.

I övrigt ger Erki en god beskrivning av läget. Vad som är rätt klart vid det här laget är i alla fall att det inte handlade om ett angrepp av den typ som NA beskrev igår, typ det som t ex Eto'o fått utstå. Här var det på sin höjd något som inträffade vid något eller några få tillfällen.

Därmed inte sagt att det inte skulle vara fördjävligt om det var så. Men den bild som målades upp av NA igår var att stora delar av BA förföljde Phiri med ugh:anden i princip under hela matchen. Många blev därför anklagade och man kan förstå om de blir förbannade.

Dessutom (än en gång): med tanke på NA:s beskrivning är det ändå rätt märkligt att ingen utom Phiri själv tycks ha hört något. Inte heller domarteamet upplevde ju någonting av det.

Men som sagt, kan det bevisas att NA och Phiri har rätt, måste något göras. Sådant måste bort!

Samtidigt ska man inte glömma att deras målvakt fick mer än ett glåpord riktat mot sig. Inte på grund av hudfärg, utan på grund av vikt. Och det var inte så snyggt det heller.

Inte heller det töntiga utbuandet av honom i slutet. Ge mig en anledning att killen skulle filma och ligga kvar lite extra länge i ett läge när matchen nästan är slut och hans eget lag allt mer desperat jagar en kvittering?

Örebro GT
2006-05-23 12:53
Nya inlägg i debatten. Se länk.

Här har man på jobbet fått svara på frågor hur vi kan bua/ugga ut en motspelare... (av folk som naturligtvis inte ens var på matchen)

Uddling borde greppa mic:n i halvtid på söndag och be oss supportrar om ursäkt. Det är det minsta han kan göra.
Örebro nilsrock
2006-05-23 12:52
Var har ni förresten läst/hört Phiri säga något om att föremål kastades in på planen? På sr-västs hemsida finns bara 12 sekunder med Phiri där han bara säger att det är mycket tråkigt.
Örebro nilsrock
2006-05-23 12:50
Ja, Uddling försvarar sig verkligen som ett barn och vägrar erkänna eventuella fel eller tvivel om det han har skrivit.

Visst är det tråkigt att Phiri har upplevt deta han säger. Men jag finner det mycket märkligt att ingen i publiken har hört några rasistiska ljud. De enda som har hört är tydligen Phiri, Ljungskiles målvakt och nån ljunskile-ledare/materialare som satt på andra sidan planen. Om jag hade hört några apljud så hade jag reagerat starkt och omedelbart.

Om tre har hört apljud och 5800 inte har så har troligen inga apljud utstötts. Men det var ju en uppseendeväckande nyhet så varför inte trycka den? Smart sensationsjuornalistik. "ÖSK-publikens rasistattak" vilket skämt.
Örebro Mittåt
2006-05-23 12:44
Mackan// Som avsändare på genomskäraren till Herish vid tvånollmålet stod det nog Walker. Tyvärr gjorde regnet initialen svår att uttyda, så det gick inte att avgöra om det var ett K eller ett R.

På det hela taget nog ett prov utan något större värde. Det lag som AIK ställde upp med var en av någon högre kaliber. Något som Håkan Juhlin nämnde före matchen är vad de brukar sända på denna typ av matcher.

På AIKs innehållsrika webplats så finns det faktiskt en tabell över vad man kallar den Allsvenska Utvecklingsserien. AIK hade före ÖSK-mötet spelat tre matcher:

- Hammarby 1-3
- Djurgården 1-1
- BP 0-2
Örebro Kronblom
2006-05-23 12:40
Tycker Uddlings spalt i dagens NA håller likadant lågvattensmärke som gårdagens.Han nämner knappt om Phiri kan ha missförståt ramsan utan man ska istället sätta sig in i Phiris situation.Förresten om skulle man inte märkt om Phiri hånades med ap-läten varje gång han rörde bollen?Skulle inte majoriteten av publiken ha uppfattat detta om det höll på så här i en hel halvlek som Uddling hävdar.Sen när det i dagens NA nämns att domartrion inte hörde ngt så växer mitt skepsis alltmer.

PS.Göm dig inte bakom din krönikaspalt Uddling utan ställ helst upp i kvällens Tvärsnytt och försök medge att du gjort fel.Det är ju du som satt denna boll i rullning!
Örebro kubanen_90
2006-05-23 11:50
Jaha nu försöker tydligen någon ge Kubanerna skulden! :(
Örebro Örebroare
2006-05-23 11:10
kan inte konfettin bestå av bilder på uddling?
Örebro jappel
2006-05-23 10:45
Fler som nisse i världen.. och framför allt fler ÖSK:are :-)
Örebro Blå Bergen Blues
2006-05-23 10:39
Jag tycker att joth:s idé är jättebra! Antirasism-tifo där förhoppningsvis NA hänger på! Men, hinner det ordnas med så kort varsel som till nu på söndag??
Örebro rokky
2006-05-23 10:33
ÖSK!!!!!
Örebro Erki
2006-05-23 10:33
pemo//
Det finns getter i Sverige också :-o
Örebro rokky
2006-05-23 10:32
Namn: Nisse från ´Lyckorna » Svara på inlägg » Har tippat LSK-ÅFF 3-0
Sänt: 2006-05-23 08:26:09
Som ordförande i LSK Fans vill jag ge en stor eloge till kamraterna i ÖSK:s Kubaner för ert bemötande före, under och efter matchen i söndags. Det är oerhört skönt att supportrar kan mötas med ömsesidig respekt för det vi ändå ytterst har gemensamt: kärleken till fotboll. Ni har tydligt visat att ni inte accepterar vare sig rasistiska påhopp eller kastade flaskor. Vad gäller den senare företeelsen delar jag Oskars uppfattning att det nog handlade mer om ungdomligt oförstånd än något annat. Så i stället för att stänga av gossen föreslår jag att han adopteras av Kubanerna som förser honom med ett par "fosterföräldrar" som kan lära honom ett och annat om fotbolls- och läktarkultur. Han kommer att få goda förebilder!

För övrigt tycker jag vi avslutar debatten om dessa avarter. Det finns inget groll mot er Kubaner från LSK Fans sida, och ni är mer än välkomna till Ljungskile i höst, både att svinga en bägare före matchen och att mäta era krafter med våra på läktaren. Matchen på planen vinner vi, den på läktaren är jag inte lika säker på! Men vi kommer definitivt att försöka! Och lycka till fram till nästa gång vi möts!!!
Annons: