/fotboll/osk/forum/9432.aspx/fotboll/osk/forum/9432.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Skåne ÖSKare
2006-05-23 13:09
Ämne: Var har ni förresten....
Nilsrock, Den intervjun finns här:
http://www.sr.se/cgi-bin/orebro/sport/arkiv.asp?DagensDatum=2006-05-22&Artikel=862422
Örebro Arx
2006-05-23 13:03
Det NA gör idag betyder på tidningsspråk att man inser att gårdagens rasistbevakning inte var helt lyckad. Man reducerar det från en faktisk nyhet till något Uddling upplever sig ha fog för att hävda att det har inträffat. Även om inte ens han är helt säker längre.

I övrigt ger Erki en god beskrivning av läget. Vad som är rätt klart vid det här laget är i alla fall att det inte handlade om ett angrepp av den typ som NA beskrev igår, typ det som t ex Eto'o fått utstå. Här var det på sin höjd något som inträffade vid något eller några få tillfällen.

Därmed inte sagt att det inte skulle vara fördjävligt om det var så. Men den bild som målades upp av NA igår var att stora delar av BA förföljde Phiri med ugh:anden i princip under hela matchen. Många blev därför anklagade och man kan förstå om de blir förbannade.

Dessutom (än en gång): med tanke på NA:s beskrivning är det ändå rätt märkligt att ingen utom Phiri själv tycks ha hört något. Inte heller domarteamet upplevde ju någonting av det.

Men som sagt, kan det bevisas att NA och Phiri har rätt, måste något göras. Sådant måste bort!

Samtidigt ska man inte glömma att deras målvakt fick mer än ett glåpord riktat mot sig. Inte på grund av hudfärg, utan på grund av vikt. Och det var inte så snyggt det heller.

Inte heller det töntiga utbuandet av honom i slutet. Ge mig en anledning att killen skulle filma och ligga kvar lite extra länge i ett läge när matchen nästan är slut och hans eget lag allt mer desperat jagar en kvittering?

Örebro GT
2006-05-23 12:53
Nya inlägg i debatten. Se länk.

Här har man på jobbet fått svara på frågor hur vi kan bua/ugga ut en motspelare... (av folk som naturligtvis inte ens var på matchen)

Uddling borde greppa mic:n i halvtid på söndag och be oss supportrar om ursäkt. Det är det minsta han kan göra.
Örebro nilsrock
2006-05-23 12:52
Var har ni förresten läst/hört Phiri säga något om att föremål kastades in på planen? På sr-västs hemsida finns bara 12 sekunder med Phiri där han bara säger att det är mycket tråkigt.
Örebro nilsrock
2006-05-23 12:50
Ja, Uddling försvarar sig verkligen som ett barn och vägrar erkänna eventuella fel eller tvivel om det han har skrivit.

Visst är det tråkigt att Phiri har upplevt deta han säger. Men jag finner det mycket märkligt att ingen i publiken har hört några rasistiska ljud. De enda som har hört är tydligen Phiri, Ljungskiles målvakt och nån ljunskile-ledare/materialare som satt på andra sidan planen. Om jag hade hört några apljud så hade jag reagerat starkt och omedelbart.

Om tre har hört apljud och 5800 inte har så har troligen inga apljud utstötts. Men det var ju en uppseendeväckande nyhet så varför inte trycka den? Smart sensationsjuornalistik. "ÖSK-publikens rasistattak" vilket skämt.
Örebro Mittåt
2006-05-23 12:44
Mackan// Som avsändare på genomskäraren till Herish vid tvånollmålet stod det nog Walker. Tyvärr gjorde regnet initialen svår att uttyda, så det gick inte att avgöra om det var ett K eller ett R.

På det hela taget nog ett prov utan något större värde. Det lag som AIK ställde upp med var en av någon högre kaliber. Något som Håkan Juhlin nämnde före matchen är vad de brukar sända på denna typ av matcher.

På AIKs innehållsrika webplats så finns det faktiskt en tabell över vad man kallar den Allsvenska Utvecklingsserien. AIK hade före ÖSK-mötet spelat tre matcher:

- Hammarby 1-3
- Djurgården 1-1
- BP 0-2
Örebro Kronblom
2006-05-23 12:40
Tycker Uddlings spalt i dagens NA håller likadant lågvattensmärke som gårdagens.Han nämner knappt om Phiri kan ha missförståt ramsan utan man ska istället sätta sig in i Phiris situation.Förresten om skulle man inte märkt om Phiri hånades med ap-läten varje gång han rörde bollen?Skulle inte majoriteten av publiken ha uppfattat detta om det höll på så här i en hel halvlek som Uddling hävdar.Sen när det i dagens NA nämns att domartrion inte hörde ngt så växer mitt skepsis alltmer.

PS.Göm dig inte bakom din krönikaspalt Uddling utan ställ helst upp i kvällens Tvärsnytt och försök medge att du gjort fel.Det är ju du som satt denna boll i rullning!
Örebro kubanen_90
2006-05-23 11:50
Jaha nu försöker tydligen någon ge Kubanerna skulden! :(
Örebro Örebroare
2006-05-23 11:10
kan inte konfettin bestå av bilder på uddling?
Örebro jappel
2006-05-23 10:45
Fler som nisse i världen.. och framför allt fler ÖSK:are :-)
Örebro Blå Bergen Blues
2006-05-23 10:39
Jag tycker att joth:s idé är jättebra! Antirasism-tifo där förhoppningsvis NA hänger på! Men, hinner det ordnas med så kort varsel som till nu på söndag??
Örebro rokky
2006-05-23 10:33
ÖSK!!!!!
Örebro Erki
2006-05-23 10:33
pemo//
Det finns getter i Sverige också :-o
Örebro rokky
2006-05-23 10:32
Namn: Nisse från ´Lyckorna » Svara på inlägg » Har tippat LSK-ÅFF 3-0
Sänt: 2006-05-23 08:26:09
Som ordförande i LSK Fans vill jag ge en stor eloge till kamraterna i ÖSK:s Kubaner för ert bemötande före, under och efter matchen i söndags. Det är oerhört skönt att supportrar kan mötas med ömsesidig respekt för det vi ändå ytterst har gemensamt: kärleken till fotboll. Ni har tydligt visat att ni inte accepterar vare sig rasistiska påhopp eller kastade flaskor. Vad gäller den senare företeelsen delar jag Oskars uppfattning att det nog handlade mer om ungdomligt oförstånd än något annat. Så i stället för att stänga av gossen föreslår jag att han adopteras av Kubanerna som förser honom med ett par "fosterföräldrar" som kan lära honom ett och annat om fotbolls- och läktarkultur. Han kommer att få goda förebilder!

För övrigt tycker jag vi avslutar debatten om dessa avarter. Det finns inget groll mot er Kubaner från LSK Fans sida, och ni är mer än välkomna till Ljungskile i höst, både att svinga en bägare före matchen och att mäta era krafter med våra på läktaren. Matchen på planen vinner vi, den på läktaren är jag inte lika säker på! Men vi kommer definitivt att försöka! Och lycka till fram till nästa gång vi möts!!!
Örebro joth
2006-05-23 10:32
Lucien//Rasism är något ingen här tolererar. Men att blåsa upp allting genom att skriva att Örebro-Publiken gjorde detta är för stort. Om knappast någon har hart något innebär det att i värsta fall har 1-2 personer agerat på ett vidrigt sätt och det borde ju inte representera hela ÖSK publiken.

Det Uddling/NA har gjort nu är att ge dem med dessa åsikter en anledning till att bege sig till Behrn Arena för att utöva sina synpunkter... fi får hoppas att detta inte inträffar.

Därför tycker jag att ett anti-rasism Tifo på söndag vore väldigt bra för att markera att Örebro-Publiken inte på något sätt accepterar rasism. Här skulle jag naturligtvis se att Nerikes Allehanda är huvudsponsor till detta Tifo utan krav på motprestation iform av exponering. Tifo bör naturlitvis vara mäktigt över hela Behrn Arena!
Forward ara
2006-05-23 10:30
pemo

- Fråga Mirsa eller Herish om de lyssnar efter rasistiska glåpord.
Skulle de reagera om någon ur publiken härmar en get? ( det finns getter i kurdistan )

hahaha.
Örebro jappel
2006-05-23 10:24
Om rasistiska uttryck skrikits av andra privatpersoner på läktaren hoppas jag precis som alla andra här att dom inte kommer tillbaka till BA!! Eller hindras om dom kan hittas!
Örebro jappel
2006-05-23 10:23
Och när jag säger att jag skiter i det menar jag inte att jag på något sätt tycker att det är ok. Jag menar helt enkelt att jag i det här fallet struntar i vad som händer i frankrike!
Örebro jappel
2006-05-23 10:22
Lucien//
Det är ju det som är oacceptabelt!!!!
Jag (ursäkta uttrycket) skiter fullständigt vad som hänt runtomkring i europa. Örebropubliken har aldrig tidigare varit rasistiska, men vi har däremot buat mot motståndarspelare som vi tyckt uppfört sig illa. Som t.ex. Kim Källström när han slog bollen i ryggen på (var det ouyoga??) och fick honom utvisad.

För övrigt har ju Hela publiken aldrig varit med i någon hejarklacksramsa någonsin så det skulle vara extremt osanorlikt att detta händer just när det är något som ska vara rasistiskt....

Nej det här är uppförstorat och ursäkter bör komma från tidningar och andra nu när det framkommit att det enda som skrikts är ramsan om att han bör tilldelas ett kort!!!!!
Örebro Erki
2006-05-23 10:18
Tycker det här är ganska enkelt:
Har det hänt så är det för jävligt även om det bara är ett fåtal personer som har gjort dessa läten och då hoppas jag att dessa människor aldrig sätter sina fötter på BA igen. Har Phiri missuppfattat några ljud är det olyckligt, och har inget hänt är det kasst av NA att förstora upp det så otroligt. När man läser Uddlings krönika låter det ju som att stora delar av publiken skrikit rasistiska saker, men detta verkar ju föga troligt då alla jag pratat med som stod på västra mot sittplatsläktaren inte hört ett skit. Tråkigt dock att Phiri måste lämna BA med sådana känslor :-(
Örebro Lucien
2006-05-23 10:10
jappel: sätt in dig bättre i hans situation, hade du varit svart, och hört talas om ett flertal spelare som i europa utsatts för ap-läten. Och du under en fotbollsmatch med cirka sextusen åskådare övertygade dig själv om att du utsattes för detta, tror jag visst du skulle uttala dig om detta om du tyckt att det missgynnat ditt fotbollsspelande.

Men missförstå mig inte, jag tycker självklart också att det är mycket trist att folk runt om i landet lsäer detta och kanske medvetet eller omedvetet ger ÖSK en stämpel som rasistförening.
Örebro jappel
2006-05-23 10:08
Lucien //
Chansen att han missförstått är väl nästan 100% då han tydligen inte behärskar svenska språket kan han inte veta om de ord, läten, ramsor som publiken använt sig av är rasistiska eller ej. Jag skulle aldrig uttala mig om något sådant om jag t.ex. var i frankrike eller Zambia och inte förstod ordagrant vad som sagts. (kanske ska tillägga att jag utgår från att Phiri inte kan svenska så bra då han väljer att kommentera på engelska)
Örebro jappel
2006-05-23 10:03
Glimman //
Tack för trevliga sakliga inlägg.
Kul att du hade kul i Örebro!
Örebro pemo
2006-05-23 09:51
Ämne: Jag ställer mig krit....
Läser intervjuen med Näfver i pappers-NA. Han spelade mot Phiri hela matchen och märkte inget speciellt.
Nä, jag tror att det är en mycket dålig förlorare som inte höll focus på hela matchen. När allt går emot kan man faktiskt fantisera fram saker som är bra bortförklaringar. Oavsett det gäller inom idrott eller i vanliga livet. Hur många svenskar är det inte som blir sura när man åker buss och ett gäng invandrarkillar/tjejer pratar på sitt eget språk? Man tar åt sig och tror att de pratar skit om oss. Samma sak på fotbollsplanen.
Fråga Mirsa eller Herish om de lyssnar efter rasistiska glåpord.
Skulle de reagera om någon ur publiken härmar en get? ( det finns getter i kurdistan )
Örebro Lucien
2006-05-23 09:23
Jag ställer mig kritiskt till alla här på forumet som helt och hållet ivll nonchalera denna så kallade "rasistattack". Jag menar komigen, hur stor är chansen att han hittar på det? Det är ju faktiskt möjligt att han missuppfattat men man skall ALLTID ta sånt här på STÖSRTA allvar. Hade ni föredragit om man nonchalerat honom? Ska man i media inte ta upp detta? Sånt här måste fram i rampljuset vare sig det är sant eller inte. Så ni som snackar om bakvänd rasism osv. får ta och rannsaka er själva genom att ställa er frågan: vad händer om man börjar ignorera spelare som menar att de blivit utsatta för rasism?
Örebro Lucien
2006-05-23 09:14
Glädjande att se att ÖSK satsar på nya backtalanger. Det är ju minst sagt dags för ÖSK att inse att Frippe och Tompa inte kommer hålla någon längre tid till.. skulle de ens klara av tempot i allsvenskan?
Örebro joth
2006-05-23 08:55
Mittåt//intressant att Örebro SK framstår som en positiv klubb ur ungdomssynvinkel. VIlket givetvis är sant och borde få ännu mer utrymme i media precis som du nämde i ditt tidigare inlägg igår.
Örebro Mittåt
2006-05-23 08:33
Fotbollstalang på väg till Örebro SK

SUNDSVALL (ST) 2006-05-23 [03:00]

Försvarstalangen Niklas Bengtsson, 19, är på väg till Superettan.
Men inte till GIF – utan Örebro SK.

skriver Sundsvalls Tidning idag.
Örebro Mr. Milton
2006-05-23 08:14
Kan Phiri och Ljugkile (ja jag har medvetet stavat fel) slänga ur sig anklagelser hur som helt utan åtgärd?

Uppenbarligen har ingen sk rasistattack ägt rum ändå fortskrider de i sin kritik.

Som trogen supporter på BA känner jag mig orättvist utpekad. Jag vill kalla detta omvänd rasism.

Börjar bli trött på detta daltande!!!!!!!!

Ingen ska kalla någon svartskalle eller dylikt men då ska heller inga falska anklagelser spridas. Om så sker kommer rasismen istället trappas upp.

Vi vill ha en ursäkt från Phiri som på falska grunder anklagar oss.
Örebro Jimpa_90
2006-05-23 07:34
Nu har Fredrik Lindqvist på NA skrivit i tidningen "sparka ut kubanerna"!! Allså jag blir så J***A förbannad när dom gör en så stor sak av det hela när dom inte alls har några bevis på händelsen!
Annons: