/fotboll/osk/forum/942.aspx/fotboll/osk/forum/942.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro _Adde_
2015-07-28 10:59
@Aspen.:

Nu är du knappast ensam även om du får klä skott för detta anfall... men vad har alla emot Eidur? Jag tycker att han överglänser Moberg i första och att vi tappar (främst i luftrummet) i andra efter att han fått utgå. Är det så enkelt att folk bedömer honom efter sin första sejour fortfarande och det att örebropubliken alltid behövt en hackkycklang a lá Ståhl, Frippe eller Fredrik Samuelsson?

Heja Eidur!
Matchpuls Fotboll Sami Hyypiä
2015-07-28 10:51
Som någon sa tidigare, så länge Axen är tränare kommer Nordin starta varje match hur blytung och trög han är. Det är som att spela med 10 man när Nordin är därute ibland, och RÅP och Nordmark får täcka upp ytor för att han inte orkar. 4-års kontrakt(!) och massa pengar till en 31-åring Nordin som är på ner i sin karriär, är verkligen märkligt agerande från Axen. 2 vinster på 17 matcher borde väl ge någon väckarklocka för honom kan man ju tycka?
Örebro Aspen.
2015-07-28 10:17
Det var en trevlig matchinramning i går - UTAN bengaler. Tack Djurgården.
Örebro Aspen.
2015-07-28 10:16
@Minatankar:

Då blir det bra att Nkili får chansen i en hel match. Han kommer att lyfta laget, hoppas jag.
Djurgården MrDave
2015-07-28 10:11
Bra arrangemang igår! All heder åt er. Matchmässigt så såg man vilket lag som är inne i ett stim och vilka som har oturen grinandes i ansiktet. Ni var i långa stunder minst lika bra, Ingen superetta för ÖSK inte.. :)
AIK Habari
2015-07-28 10:09
Nordin är för ojämn, Minatankar ,
just nu har vi inte råd med några bottennapp.

Men Axén har inget val inför matcherna.

Klubben måste jobba, jobba, jobba ...

... annars blir det istider :(
Örebro Minatankar
2015-07-28 10:03
Aspen // Tror att Nordin blir taggad mor IFK G. RÅP är dessutom avstängd då.
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Habari
2015-07-28 10:02
Jag har trott mycket på
Axén och tänker fortsätta med det,
men snart måste han börja trolla lite!

Varför måste mittfältet bromsa,
så många anfall?

Nu är det tungt,
men en optimist ger aldrig upp.

Kämpa ÖSK kämpa !!!
Örebro Minatankar
2015-07-28 09:38
@Aspen.:

Jag kan hålla med både dig och Bastard on Parad. Inte desto mindre var det mesta av deras kortpassningspel i sidled och de långa löpbollarna på deras snabba forwards gjorde inte stor nytta eftersom det inte skapades utrymme bakom ÖSK mittbackar.

Jag tar mer intryck av lag som håller bollen på mattan, även i djupledsspelet. Men det kan ju också handla om vad man tycker är mest underhållande.
Örebro Aspen.
2015-07-28 09:33
@Minatankar:
Tycker DIF varierar mellan ett bra kortpassningsspel och långa bollar. Tycker Axén ska prova några förändringar, jämför med gårdagens startelva: Nkili in - Nordin ut Wiktorsson in - Eidur ut Pär in - Pode ut
Örebro Bastard on Parade
2015-07-28 09:22
@Minatankar:
Jag tycker att det var klasskillnad när det gäller anfallsspelet, och då hade Djurgården ändå en rätt dålig dag. Deras passningsspel var mycket bättre än ÖSK:s trots att de har ett träben som Faltsetas på mitten. Visst slår dem långt ibland, men det är helt rätt att göra det om man har Mushekwi och Johnson på topp. Flera skriver att vi är för bra för att åka ur, men jag är inte så säker på det. Vi ligger där vi ligger för att vi gör korkade försvarsmisstag i match efter match samtidigt som vi har förtvivlat svårt med att göra mål. Det finns ingen tydlig spelidé. Axén vill ha ett djupledsspel, men då spelar han med Pode på topp och med mittfältare som inte klarar av att slå längre passningar än på 5-10 meter. Nåväl, allt var inte skit igår. Broberg var bra så länge som han orkade, även om han hade lite för många enkla misstag för att jag ska vara riktigt nöjd med hans insats. Moberg var stabil där i försvaret och Oscar kändes tryggare än på ett tag. Pär kommer att bli en förstärkning för oss bara Axén vet hur han vill att laget ska spela och lyckas förmedla det till spelarna.
Örebro Aspen.
2015-07-28 09:19
Roligt att många tycker Broberg är ett bra tillskott. Det är i följande matcher som våt fortsatta AS-status avgörs.
Sundsvall-Örebro
Halmstad-Örebro
Hammarby-Örebro
Helsingborg-Örebro
Örebro-Kalmar
Örebro-Falkenberg
Gefle-Örebro
Åtvidaberg-Örebro

Sex bortamatcher och två hemmamatcher. Det blir en stor utmaning.
Djurgården Farstakostym
2015-07-28 09:01
Tycker inte ni behöver oroa er för nedflyttning, ni spelar bra fotboll men har inget flyt med er. Snart lättar spelschemat för er och då kommer treorna börja rulla in, jag hoppas och tror ni klarar er kvar.
Örebro Minatankar
2015-07-28 08:44
@Aspen.:

Jag tycker för min del inte att Djurgården hade så mycket bättre anfallsspel. De var bra på en sak och det var inlägg och att skapa många hörnor. Men spelet var nästan lika stereotypt som ÖSKs. Många av deras uppspel till anfallarna var höjdbollar. Då är det flera andra lag som spelat en bättre anfallsfotboll på Behrn Arena.

Vad som skiljer klubbarna åt är att Djurgården har en större ekonomi och därmed också kan ha en starkare trupp, att man är i form och inne i ett flow och att ÖSK inte har det självförtroende man har som bottenlag. Man såg igår på flera ÖSK.spelare att de var rädda för att hålla i bollen och att utmana.
Örebro Center
2015-07-28 08:39
Jag håller nog med om att anfallsspelet är för svagt och att laget skapar för litet. Att några ggr skapa nästan-chanser är inget större symptom på ett bra anfallsspel. Just anfallsspelet och tempot är det som störst skiljt oss från Malmö och DIF. När laget heller inte kan skapa omställningar blir det väldigt uddlöst. När man för andra matchen i rad ser RÅP fullständigt utpumpad så förstår man hur mycket laget måste slita utan boll till skillnad mot motståndarna som löper smartare, håller ihop och låter bollen jobba. Även om avsluten blev 8-14 så var känslan hela tiden att DIF var mycket farligare och att målet föll som en mogen frukt till slut. Det är många måfå-passningar som är illa slagna i djupet som gör att bollen vänder tillbaka ögonblickligen och det är inte förrän ÖSK släpper in mål man kliver ur skyttegravarna. Men det är just i etableringsspelet laget är för svagt. Axen berömmer försvarsspelet och det är väl både och kan jag tycka. Man gör fina insatser men både mot Malmö och DIF osar det katt lite för ofta för att jag ska känna ett lugn. Berömde Nordin mot Malmö men igår, ursäkta ordet, sög han verkligen. Otroligt många bolltapp och bedrev ett spel som effektivt sänkte tempot i laget. Hade det funnits något alternativ på bänken skulle han naturligtvis ha bytts ut. Jag tycker Nordmark mer effektivt fördelar bollar på mitten än vad Nordin gör för tillfället. Han krånglar inte till det och har ett lugn i sitt passningsspel även om han inte är samma spelartyp som Nordin och inte har visat förmåga att växla tempo som Nordin kan, eller har visat förr vilket fall. Vill passa på att väcka tanken om "Tråk-tränare" som en del tränare får stämpeln som att vara när det egentligen har hamnat om smartness och spela efter sina resurser och förmåga att hitta bra nyttiga spelare till låg kostnad. Jag tycker inte Pelle Olsson visade mycket av tråkstämpel igår och laget ligger tvåa i AS och man har hittar fortfarande bra spelare. Här kan man se hur en tränare visar förmåga till god anpassningsförmåga och kan kliva upp mer i banan, om resurserna finns. Jag kan se Pelle Olsson som en framtida aspirant att efterträda Hamren. I min bok skulle han inte göra bort sig (tror jag)
Örebro Minatankar
2015-07-28 08:35
Här mina kommentarer till spelarnas insatser i går: Oscar fick 3 i Na och av mig. Bra på mycket. Kan förbättra utboxningarna och snabba utkast längst marken. Kan tycka att Rinne bör ha fler chanser. Dajje fick 3 av Na och 2-3 av mig. Dajje har jag följt sedan hans tid i Sköllersta och är en favorit hos mig tack vare sin snabbhet och kondition. Saknar att han skulle ha utmanat motståndaren offensivt mer, något han bara gjorde 1-2 ggr i går. Eidur fick 2 av Na och av mig. Moberg fick 4 av Na och av mig. Om man följer Moberg mer noggrant ser man att han styr och ställer mycket i flera matcher, bl a i går. Hagge 2 av Na och av mig. Nordmark 3 av Na och av mig. Han startade med många misstag men spelade upp sig. Nordin fick 1 av Na och av mig. Han har spelat hyggligt i matcherna mot MFF men gjorde nu ett av flera bottennapp. RÅP 3 av Na och 2-3 av mig. Broberg 2 av Na och 2-3 av mig. Jag tycker han varvade bra inlägg med flera missade passningar och framför allt för dålig bevakning defensivt. Men jag vill tro och hoppas på honom. DG 1 av Na och av mig. Pode 2 av Na och 1 av mig. Det räcker inte att han hade ett par chanser för att ge honom godkänt. Wiktorsson 3 av Na och av mig. Han har överraskat positivt på mig i år med flera bra inhopp. Kul att se! Pär Ericsson 2 av Na och av mig. För kort tid för att bedöma en toppforward som får få chanser. Visade ändå en tuffhet som gör att jag vill hoppas på honom. Kalle för kort tid för betyg av Na. Visade på denna korta tid positiv energi. Alik 2 av Na. Jag kan aldrig bedöma en tränare efter skalan 1-5 annat än kommentera bra eller dåliga byten. Det är så mycket som händer i omklädningsrummen före matchen och i halvtid samt coachning som man inte vet om eller får ta del av, så man kan inte sitta på läktaren och bedöma detta annat än uppenbart bra/dåliga uttagningar/byten. För övrigt vill jag återigen lyfta något jag absolut anser ÖSK saknar i laget och det är en eller flera spelare som lätt utmanar i man- mot mansituationer, dvs som lätt kan dribbla av en motståndare när man är ensam med honom och har god tid på sig. I trängda situationer kan flera finna en lösning med lite tur, men i de situationer jag pratar om krävs det verkligen skicklighet, teknik och snabbhet. Detta saknas totalt i ÖSKs lag och är en klar akilleshäl! Jag upplever som flera andra att ÖSK ändå har den kvalitet i laget att vi har goda chanser att ha flera lag bakom oss när serien är klar. Jag anser ändå att det inte kan försvara den passivitet som Spelarinvest visar. Det är när fönstren är öppna som man kan verka och det finns 2-3 alternativ för Spelarinvest när nu den sedvanliga verksamheten är låst av FIFA-beslut. Skulle ÖSK mot all förmodan ramla ur AS, vilar ett stort ansvar på Spelarinvest enligt min uppfattning. De har att göra allt man kan, men det gör man inte!
Örebro Aspen.
2015-07-28 07:45
ÖSK:s analys av läget "Det är bara att fortsätta gnugga på". Tyder på att ledningen låst sig hur laget spelar alternativt vilka spelare man har på planen. Med de två nya förstärkningarna hade Axén annonserat att man kunde förändra matchbilden, av det såg man inget.
Med DIF fysiska och tempostarka spel saknade jag formstarka Nikili på mittfältet.
Örebro flesklepp
2015-07-28 00:30
Skumt att läsa en del kommentarer. Jag tyckte att vi under rätt stora delar av andra halvlek hade ett väl så vasst anfallsspel, framförallt från högerkanten. Men, uschlingen ville inte gå in. Vi är alldeles för bra att åka ur. Men, kanske gör vi det i alla fall? Hur många går in på Vallen egentligen? Jag tyckte Västra kändes halvfull.
Örebro flesklepp
2015-07-28 00:30
Skumt att läsa en del kommentarer. Jag tyckte att vi under rätt stora delar av andra halvlek hade ett väl så vasst anfallsspel, framförallt från högerkanten. Men, uschlingen ville inte gå in. Vi är alldeles för bra att åka ur. Men, kanske gör vi det i alla fall? Hur många går in på Vallen egentligen? Jag tyckte Västra kändes halvfull.
Örebro Aspen.
2015-07-27 23:58
Djurgårdssupportrarna gav matchen en fin inramning.
Som vanligt saknade vi anfallsspel., det stoppar upp redan på mittfältet.
Troligen är vi på väg till S1. Axén verkar inte ha några idéer till förändring.
Örebro Returen
2015-07-27 23:55
Inte förlusten i sig som svider mest. Det är det eviga bolltappet på mittfältet (i synnerhet Gerzic i dag). Enkla bredsidor rakt i gapet på motståndarna. Är det en tillfällighet att de flesta grötiga situationer slutar med att motståndarna vinner bollen? Sen är vi många gånger flera meter före motståndarna, men lyckas på något konstigt sätt strula till det. Vet inte vad som saknas. Inställning eller att vi helt enkelt inte har kvalitet i laget.
AIK Habari
2015-07-27 22:57
Kan inte riktigt glädja mig åt publiksiffran,
eftersom troligtvis hälften var glada Djurgårdare

Attans vilken jobbig höst det blir ..

... men den är VÅR !!!
Örebro Sunnanlid (2013)
2015-07-27 22:54
Mina reflektioner efter två timmars bilresa hem från matchen: Det här laget är för bra för att åka ur, men tyvärr tror jag ändå att vi gör det, negativ som jag är. Jag tycker synd om laget eftersom det är så mycket som går emot, även om dagens resultat inte var helt orättvist. Den här säsongen har inte tur och otur jämnat ut sig helt enkelt, plus att vi för länge saknat en kompetent spets. Svårt att bedöma Ericssons halvtimme men han såg iallafall pigg ut. Broberg riktigt grym, och hade vi haft både honom och Yasin i truppen hade jag lätt förordat Broberg efter vad han visat hittills.

Överlägset sämst på plan var som väntat Johan Hamlin. Dock åt båda hållen som tur var.
Örebro Glad
2015-07-27 22:34
Vi har inget eget spel o de e oroväckande, vi försvarar oss ganska bra med Oscar som kung där bak, (grym räddning i första o många bra utboxningar och nedplåckade hörnor), men frammåt finns inga ideer!!!! Menmen bara att fortsätta stötta laget och hoppas att Oscar blir kvar och att vi kanske också kan göra mål frammåt
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro zxcv
2015-07-27 22:19
Djurgårdens fans är kvalitet. Har sett tillräckligt med fotboll för att säga att både AIK och Hammarby ligger i lä på den biten
Örebro KalleTeodor
2015-07-27 22:14
Domaren var verkligen inte bra. Åt båda hållen! Broberg ser riktigt intressant ut och jag tycker också att det kändes som att Pärlan tillförde lite extra även om spelet inte riktigt gjorde honom till nyttas. Drygt 11 000 på läktaren var ju sjukt kul! Tror att det var "min" bästa siffra någonsin. Har nog aldrig varit på en ÖSK-match med mer folk. Aldrig att vi åker ur med detta laget. Aldrig.
Eyravallen Örebro
2015-07-27 22:10
@Benny Böckling:

Äru på riktigt eller?

Orkar inte gå in djupare på matchen idag så kör 5 punkter.
1. Broberg är bättre än Yasin.
2. Domaren var ett SKÄMT
3. Kubanerna (vi) gjorde ett bra jobb idag.
4. Pode iskall och Pärlan kändes lite loj?
5. Domaren återigen var ett SKÄMT.
Örebro Lekiller
2015-07-27 21:54
Problemet är ju att ingen gör mål. Om inte Pärlan kan ändra på det kommer det att bli riktigt jobbigt.
Örebro rirobban
2015-07-27 21:47
Broberg endast en 2:a i betyg i aftonblaskan! Han var ju kungen på planen och gjorde allting rätt! Han kommer vi att få mycket stor nytta av! Vi åker inte ur med det här laget! Det kan jag lova!
Örebro rirobban
2015-07-27 21:38
@Darum müssen wir reden:

Mot IFK Göteborg 2009 så hade vi 11 191 åskådare, så kvällens siffra är nog den näst bästa vi haft sen alla läktarna byggts om.
Annons: