/fotboll/osk/forum/9404.aspx/fotboll/osk/forum/9404.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro bison
2006-06-01 12:30
*klapp*
klappar bara en gång eftersom jag inte kan åka till Valla, men ska lyssna på radio
Örebro Gooner
2006-06-01 12:27
*klapp klapp*
Örebro jockepingvin
2006-06-01 12:21
alla vi som ska till degen klappar nu
Örebro bison
2006-06-01 12:16
Skriver väl ett till så jag håller uppe mitt snitt på 2 av 3!!!!!
Ikväll kommer ÖSK att kavla degen
Örebro bison
2006-06-01 12:12
arx//
Den som gräver en grop åt andra......
Örebro Arx
2006-06-01 12:01
bison//
Apropå jappel: Kolla vem 2 av de senaste 3 inläggen (innan mitt) kommer ifrån...
;-)
Örebro bison
2006-06-01 11:43
Nu när laget går som tåget så måste man ju som sann närking hitta något annat att klaga på så jag tänkte skjuta in mig på webbshopen. Anser att det är under all kritik att webbshopen på officiella inte är igång ännu. Sånt måste fixas innan säsongen. För oss utvandrade örebroare är det ju enda chansen att lägga vantarna på matchtröjor och annat smått och gott!
Örebro Tomten (Vi vinner, ni stinker!)
2006-06-01 11:39
När tänker folk droppa in till Vallen idag då, och ladda lite innan bussarna kommer? Fan så peppad man är nu!!
Örebro bison
2006-06-01 11:35
Leff Blå//
Håller helt med Mackan. Walker har startat med Seb på topp i de flesta matcherna och med Nobbe tillbaka så flyttas nog Seb upp ett steg i banan.
För övrigt anser jag att det vore tjänstefel av Walker om han inte startar med Näfver!
Örebro bison
2006-06-01 11:33
Jappel//
Jag läste i ett tidigare inlägg att du var pappaledig, det förklarar hur det kommer sig att 2 av 3 inlägg på forumet kommer från dig, hade annars tänkt att fråga dig var du jobbar och om man kunde få plats där :-)
Örebro dansken-i-tunnan
2006-06-01 11:16
Någon som vet vad det kostar att gå in på matchen`för en 18-årig student??
Örebro Leffe Blå
2006-06-01 11:06
Flyttade nyligen till Örebro. Ska plugga här. Är redan frälst ÖSK:are eller så tycker jag det bara är roligt att hålla på ett lag som vinner. Fast jag tror det är både ock.

Jag tror att Walker fortsätter med Johan Pettersson i kväll. Han var ju rätt nöjd med honom efter matchen senast (det var han i och för sig med Kuhi också så det säger väl kanske inte så mycket). Känslan är att Pettersson får ta Kuhis plats på topp och att Sebastian får fortsätta på mitten men flytta ut på kanten där han (väl?) trivs bäst eftersom Nobbe är tillbaka.

Eller är startelvan i NA officiell och jag ute och cyklar?
Örebro Arx
2006-06-01 11:04
Mittåt//
Jag kommenterade inte artikelns innehåll utan ett olyckligt ordval i ingressen, något som jag fortfarande tycker är klantigt. Vissa ordval bör även vi barfotaskribenter väga på guldvåg om vi inte ska trampa folk på tårna i onödan, i synnerhet om det handlar om en artikel på en officiell hemsida.

Innehållet är däremot som du påpekar läsvärt, även om skribenten av naturliga skäl ser det med rödvita ögon. T ex skiljer sig skildringen av Olssons överfall + domarens insats en del från ÖSK:s historieskrivning. Men det är väl som det ska vara.
Örebro Mart1
2006-06-01 10:52
Alla kanske redan har läst det men om inte så rekommenderar jag Krister Linnérs krönika om "rasistattacken" på Spelare 12 på officiella. Krister är ju fd chefredaktör på NA och han håller med de flesta skribenter på detta forum i detta ärende.
Örebro jappel
2006-06-01 10:49
Klas ÖSK//
Jo....
Risken att du ska behöva gräva djupt är väl inte så speciellt stor :D
Örebro Mittåt
2006-06-01 10:38
Ämne: För att återvända ti....
Arx// Jag tycker att det på det hela taget var en läsvärd och intressant artikel. Man får nog lov ha ett visst överseende med att vi barfotaskribenter på diverse hemsidor inte alltid har tid, lust eller kunnande att väga alla ord som sätts på pränt med guldvåg.

Att datumet den 11 september 1993 etsat sig fast i avdelningen för eviga derbyminnen torde vara oomtvistat, oberoende av graden av magi.
Örebro Klas ÖSK
2006-06-01 10:34
jappel//

Tror bestämt jag sett dig skåla halv elva och tidigare än så... :-)
Kanske får gräva bland gamla foton...
Örebro jappel
2006-06-01 10:22
jockepingvin //
Oftast ja...men inte klockan halv elva en torsdag väl ;-)
men jag är inte den som är den.
SKÅL FÖR ÖSK!!!
Örebro jockepingvin
2006-06-01 10:16
SKÅL FÖR ÖSK SKA DET VA
Örebro Arx
2006-06-01 10:15
För att återvända till dagens hetaste ämne, finns årets klantigaste formulering på Degerfors hemsida. Och då talar jag inte om det lite småtöntiga parollen "Hela Sveriges lag" utan, i inledningen till en tillbakablick på derbyt 1993:

"Den 11 september är tydligen ett magiskt datum på alla sätt."

I min och de flesta övriga svensktalandes värld är "magiskt" ett ord som är positivt laddat och som oftast används för att beskriva något som är bättre än bäst.

Ett litet exempel för eventuella upprörda degerforsare: "Lars Larsen har en magisk högerfot" betyder ju inte att han har en rent allmänt avvikande fot, utan att den är sällsynt bra. Men i Värmland tycks det vara annorlunda.

Klantigt!!!
Örebro joth
2006-06-01 10:12
Mittåt//Kanske en kombination av reservlag i seriespelet plus en utökning av Allsvenskan vore det bästa...

30 matcher per säsong är optimalt, om nu alla får tummen ur arsle och lägger konstgräs.

Sen vill jag ha fler inomhushallar med en möjlighet till vinterspel med mycket publik.
Örebro joth
2006-06-01 10:10
Notebart är väl också att den mindre klubbarna får ett högre publiksnitt i och med att de får möta topplagen vilket i sin tur faktiskt innebär större resurser för att utveckla spelare.

Att tro att vi får bättre klubblag för spel i Europa genom att minska serien är nog lite fel. Svenska klubblag kommer aldrig ha de resurserna för att kunna mäta sig ute i europa, de pengarna finns inte i Sverige.

Så med andra ord ska vi på bästa sätt fostra våra talanger och det gör vi med 16 lag i Allsvenskan. Sen exporteras dessa för att få bra tempo i spelet genom spel i England, Spanien m.m. och på det sättet får vi ett slagkraftigt landslag.

Precis som Thomas Nordhahl sa på höstmötet så finns det eventuellt möjligheten att ett svenskt klubblag någon gång i bland kan lyckas med en prestation i Europa, men efter det så säljs spelarna och klubben får börja om.
Örebro Mittåt
2006-06-01 10:09
jappel// Det är två olika problem. För inte tror du väl att de talanger i ÖSK som sitter på eller bredvid bänken idag skulle få spela fler matcher om ÖSK spelade i Allsvenskan.

Genom att släppa in reservlagen i det nationella systemet (på alla serienivåer), skulle flera årskullar med fotbollsspelande ungdomar få en betydligt bättre chans att utvecklas som fotbollsspelare. En effekt som är vida överlägsen vad man skulle uppnå om man utökade antalet lag i Allsvenskan från 14 till 16.
Örebro Arx
2006-06-01 10:06
Mittåt//
Bra idé. Alternativt kan man kanske förenkla systemet med farmarklubbar där man kan byta spelare förhållandevis fritt. Om Forward t ex hade varit farmarklubb åt ÖSK, hade det blivit en vinn-vinn-situation för båda parter.
Örebro jappel
2006-06-01 10:03
Mittåt //
Nu säger du ju emot dig själv.
Det är ju just sådana spelare som du skulle missa i ännu större grad om antalet lag minskas eller bibehålls i AS.
Ju fler lag (bra eller dåliga) desto fler spelare får spela toppfotboll och spela ofta.
Är det fler lag säg 18 blir det matcher oftare och fler av reserverna måste kalls in för att ersätta de som är avstängda eller helt enkelt måste vila.
Det kommer bli en topp ändå, speciellt om det blir en fortsättning/utökning av Royal League.
Örebro jappel
2006-06-01 09:57
Se bara på spanien. Visserligen vinner någon av dom stora drakarna så gott som varje år, men varje år är det också någon riktigt stor överraskning i serien. Nederlagstippade lag som är med och krigar i toppen, återfött intresse för det laget och fotbollen blir i förlängningen bättre. Nu har visserligen Spanien lite större städer och fler spelare att välja mellan, men saken är den att även där kan det lilla laget med dom små resurserna ibland vara med och ge dom stora en match och en lektion i fotboll!
Örebro Mittåt
2006-06-01 09:55
Om man vill förbättra spel- och utvecklingsmöjligheterna för våra yngre talanger, så finns det ett förslag som skulle ge betydligt mer än alla tilltänkta förändringar av antalet lag i högsta ligan.

Och det är att släppa in reservlagen i det nationella seriesystemet. Nästan det värsta som idag kan hända en ung talang är att tas in i en A-trupp och sedan fråntas så gott som alla möjligheter att spela tävlingsmatcher. Vad spelare i ålder 17 - 20 år behöver är i första hand att spela tävlingsmatcher, vecka ut och vecka in. Med dagens regelverk hamnar talangerna på bänken om ens där. Fullständigt förödande.

Se till exempel på Niklas Klingberg. I ÖSK var han en spelare som man gav några minuter ibland, som inhoppare eller som ersättare då någon ordinarie saknas. Efter övergången till Forward är han en tongivande spelare i sitt lag, får spela varje match och möter definitivt hårdare och bättre motstånd än om han bara spelat B-lagsmatcher i ÖSK. Deet är sådant som utvecklar och som sållar agnarna från vetet.
Örebro Arx
2006-06-01 09:47
joth//
Säger som Mittåt. Att flytta upp fyra lag från Superettan innebär ju bara att vi får ytterligare fyra halvbra lag i serien. (F'låt, jag menar givetvis att vi får tre halvbra lag plus Örebro SK, potentiell utmanare i toppen. ;-) )

Skulle man bara sikta på att få fram några bra svenska klubblag, tror jag faktiskt att ditt inte helt allvaligt menade åttalagsförslag vore det bästa. Samla alla resurser i några klubbar och skapa en elitserie med åtta lag som möts fyra gånger. Då skulle kvaliteten höjas.

Än en gång, jämför med Skottland, där Celtic och Rangers trots allt klarar sig långt mycket bättre internationellt än våra bästa svenska klubbar.

Men ack så trist det skulle bli för oss som inte håller på något av topplagen, vilket förmodligen skulle vara alla vi som inte bor utanför Stockholm, Göteborg och Öresundsregionen, vilka sannolikt skulle lägga beslag på samtliga platser i en åttalagsserie.

Därför är jag trots allt för en 16-lagsserie. För mig är allsvenskan viktigare än att något klubblag lyckas bra i Europa. Landslaget klarar ju sig bra ändå. Och i Skottland har Celtics och Rangers internationella framgångar definitivt inte haft någon effekt på landslaget.
Örebro jappel
2006-06-01 09:44
Håller helt med Joth.
Det är detta som är anledningen till att lilla sverige kan få fram så pass många stjärnor som vi trotts allt har i en mängd olika idrotter.
Mångfalden ser till att även dom som är halvbra som 17-18 åringar får en chans att utvecklas och bli riktigt bra spelare.
Om vi har färre lag i en mindre liga kommer vi ändå inte ha speciellt många svenskar i den ligan utan så gott som alla svenskar kommmer hamna i superettan eller vad ligan under nu kan kallas. Då riskerar det att inte bli någon skillnad på svenskaligan och dom ute i europa (antal-svenska-spelare-mässigt.)

Ryktas för övrigt om att det är match ikväll!
Örebro Mittåt
2006-06-01 09:34
joth// Men "ditt" förslag innebär också att de bästa spelarna får spela fler matcher mot sämre motstånd. Vad som behövs (sett ur ett nationellt perspektiv) är att de bästa spelarna spelar fler matcher mot bra motstånd.
Annons: