/fotboll/osk/forum/936.aspx/fotboll/osk/forum/936.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Bäst när det gäller
2015-08-04 20:17
Kontraktstiden kan man alltid diskutera. Sanningen är väl den att det inte går att säga något generellt så som alltid minst två år eller aldrig mer än två år o. dyl..

Ta Astrits kontrakt som exempel, det sågades. Även AIK:s eventuellt höga procentuella vidareförsäljningsklausul på Crespo har både spekulerats och sågats. Sanning nr 2 är väl att ÖSK - hur gärna vi än skulle önska - inte är en klubb som har status att diktera villkoren. Är övertygad om att det hänt att agenter sagt "då skriver min klient på för Norrköping" när ÖSK försökt förhandla kontraktslängd och villkor i övrigt. Dito med AIK som säkert kunnat säga " då behåller vi Crespo för U-21 spel".

Poängen min är att det är lätt att sitta här som supporter och vara övertygad om sin egen förhandlingsförmåga för att man lyckats förhandla ned sitt bolån 50 punkter eller prutat ned Blocket-fyndet med en femhundring.
Örebro Lord Pode
2015-08-04 20:13
Det går i alla fall bra för ÖSK på min FM karriär. Dom tog SM guld förra året och är en match ifrån Champions League spel.
IFK Göteborg IFK Götet
2015-08-04 19:24
Minatankar: Det finns väl redan en generell seriepremie efter lagets placering i de flesta lagen och jag kan tänka mig att målbonusar är hyfsat vanliga. I övrigt tycker jag det blir lite märkligt med för mkt prestationsbaserade löner då man bör kunna ta för givet att välbetalda fotbollsspelare gör sitt bästa ändå. En forward bör tex inte göra fler mål bara för att han får extra betalt för det - snarare kanske han väljer att skjuta istället för att passa när läget kommer. En försvarare kanske väljer att inte ta ett gult kort för att stoppa ett friläge eftersom han förlorar pengar. Dvs det finns inte jättemkt uppåtsida för en preststionsbaserad lön i mitt tycke, iaf inte på individnivå. Isåfall på gruppnivåne eller snarare för att skydda klubben mot en högavlönad spelare som underpresterar om en del av hans ersättning omvandlas till rörlig. Att då ge ersättning efter antal matcher kan ju dock i sin tur ställa till problem eftersom det är upp till tränaren att ta ut laget. Du kanske är i din livs form och ger allt, men tränaren väljer en defensiv laguppställning och du förlorar pengar.

Det blir lite som för en börs-vd, inte tar han sämre beslut bara för att han inte får ngn bonus av det. Där ser ju den rörliga ersättningen bra ut inför aktieägarna eller kan användas till att nå högre ersättningen än vad man fått med bara en fast grundlön snarare än att den faktiskt får vd att göra bättre ifrån sig.

Sen är väl prestationsbonusar intressanta rent generellt förvisso.
Örebro Center
2015-08-04 19:07
@DaSa:
Nej det är ju risken (samtidigt lyckas ju inte klubben heller sälja spelare, bortsett från Nordin, medan det återstår mer än 6 månader i nuläget) Men samtidigt kan man höja lönen i nya kontraktet och visa att man verkligen vill satsa på spelaren. Det är ju inte alltid alla spelare (T ex Bedoya) som det är självklart att han kommer hamna i Europa efter en och en halv säsong. Elfsborg har ofta lyckats förlänga kontrakt med potentiella spelare. Samtidig kan man också se fördelen för en klubb som ÖSK som mer flexibelt kan frigöra löneutrymme snabbare. Lika så slippa dras med skadedrabbade spelare i flera år (även om ÖSK inte i alla fall måste betala dessa lön under skadetiden så är det en spelare som tar en plats i truppen med osäker framtid) Jag säger inte att det är en modell som är rätt eller fel rent allmänt. Men för mig känns det som om det är en modell som att ÖSK borde jobba efter mera i nuläget. Daniel Gustavsson var väl också en spelare som fick tre år efter ganska blygsamma insatser på banan (här hävdade dock Axen och PO att det fanns en mycket stor potential). Wiktorsson och Peter Samuelsson bands väl också på tre år varvid man avslutade Samuelssons i förtid tack vare intresse från Degerfors.
Örebro DaSa
2015-08-04 18:58
Örebro center/ Men om vi enbart skriver 2 år långa kontrakt så kommer vi aldrig få till en försäljning som kommer att inbringa ngr större summor. Däremot så håller jag med om att spelare som är lite äldre skall ha kortare kontrakt, t.ex. Pode.
Örebro DaSa
2015-08-04 18:55
Såg bara slutet av matchen men tyckte att Hernandez såg intressant ut. Hade ngr fina inlägg, kanske kan ta över sen när Dajje blir utlandsproffs:)
Örebro Center
2015-08-04 18:54
@Minatankar:
Om jag får säga min åsikt Jag är helt emot att betala ut ersättningar för antal mål som en individ gör personligen (vilket är helt förkastligt). Ute på plan skall teamwork uppmuntras i första hand. Utan de flesta prestationer när det gäller poäng, tabell-placering, cup avancemang osv tycker jag skall vara kollektiva utbetalningar till teamet, kanske i relation till speltid. Men jag skulle kunna tänka mig att hela truppen får dela på det. Jag tror det är en win i det långa loppet. Individuell lönesättning sätts sedan enligt hur man presterat, potential och marknadsvärde. Har man presterat och levererar har man ju per automatik mycket speltid i de flesta fall. Det hänger ju ihop. Men man kan ju också få mycket speltid i brist på konkurrens (Pode t ex). Antingen har man presterat under förväntan, enligt förväntan eller över. Sedan kan man se på andra detaljer också så som ledaregenskaper m.m. Kontrakt på tre år eller mer tycker jag inte klubben skall skriva med några spelare utifrån ö.h.t. Såvida man inte är bombsäker på leverans. Jag tycker man skall utgå ifrån tvåårskontrakt i det läge klubben befinners sig i ekonomiskt och inte binda sig i treåriga kontrakt som man tex gjort med Pode och nu Martin Broberg. Sedan om man är nöjd med spelaren kan man omförhandla efter ett år. En risk att spelaren inte vill omteckna, jag vet, men jag anser det vara säkrare i det långa loppet. Alla fall för en klubb som ÖSK. Som en parallel kan jag nämna Daniel Wiksten i Örebro Hockey. En spelare som var riktigt vass i hockeyallsvenskan. ÖHK värvade honom på två år i fjol. Han överträffade klubbens förväntningar och i dagarna skrev man ett nytt kontrakt med honom på tre år. Han höjde förmodligen sin lön också till en nivå som motsvarar hans värde vilket leder till en mer nöjd Wiksten kommande säsong än att åka omkring och tillhöra en av lagets viktigaste spelare kommande säsong men med en lön som motsvarar en medioker spelare. Jag tycker det är ett sunt sätt att jobba på.
Benny Böckling
2015-08-04 17:26
Fantastiskt mål av Lipovac i U-21 matchen
Postat via SvenskaFans-appen
2015-08-04 16:30
Minatankar: Jag säger verkligen inte emot, elitidrotten bör kunna hämta inspiration från näringslivet i dessa delar för att ha ett lönesystem som stimulerar till resultat på individ- och lagnivå.
Örebro Minatankar
2015-08-04 16:22
Bäst när det gäller
//

I jobb inom näringslivet där insatserna varierar mycket mellan olika medarbetare/chefer (t ex för säljare och vd) och där deras insats har stor betydelse för hela verksamheten och för övriga medarbetare, är det mycket vanligt med att en grundlön är kompletterad med en prestationslön. Anledningen är att den bevisligen ofta, men inte alltid, ger goda effekter. Det beror på hur systemet är utformat och vem det gäller.

När det gäller fotbollsinsatser kan man koppla lön/ersättning till en eller flera av t ex följande faktorer: antalet matcher i trupp, antalet matcher på plan, antalet gjorda poäng, dvs mål och assist, antalet insläppta mål som målvakt och lagets
tabellplacering/framgångar i cupspel.

Ett premiesystem bör utformas i samarbete med spelarutskottet och anpassas till varje spelare. Lön och ersättning i elitsammanhang handlar inte i första hand om "rättvisa" vilket alla har olika uppfattning om som begrepp, utan om att ge möjligheter för alla att påverka sin lön i sådan utsträckning att det skapar motivation och positiv energi. Rena snedheter i systemet behöver man naturligtvis rätta till.
2015-08-04 16:14
@Minatankar:
Prestationslöner har sina för- och nackdelar helt klart och särskilt om de relateras till framträdanden som inte är ovanligt inom fotbollen så räcker det ju med att visa sig ute på planen så rullar det in. Jag misstänkter att kvantitativa termer snarare än kvalitativa är vad som tillämpas om det öht tillämpas i ÖSK:s fall. Naturligtvis blir det svårt att strikt tillämpa ett poängbaserat lönesystem, tre poäng ger x kr att fördela utifrån speltid, 1 poäng ger y kr osv. när det finns en begränsad summa pengar för lönekostnader men man kan ju fundera på effekterna för vissa spelare. Inte alla långt därifrån men enstaka.
Örebro Minatankar
2015-08-04 16:02
@Bäst när det gäller:

Jag tror på att det ligger en del i din analys. Konkurrens påverkar bevisligen effekter i alla sammanhang.

Tror dessutom på att det är angeläget med en hygglig grundlön kompletterat med prestationslöner. Vet inte i vilken utsträckning ÖSK begagnar sig av detta idag. Dessutom kan, som bekant, prestationslöner utformas på en mängd olika, intressanta , sätt.
2015-08-04 15:54
Låt mig få vara diplomat/medlare för en stund och säga att jag delar uppfattningen (Minatankars) att Nordin oftast bedöms efter annan måttstock än många andra. Lika fullt som jag menar att kritiken (Majoriteten) mot honom för alla bolltapp i år ska vara hård. Man får helt enkelt inte tappa boll i uppspelsfaser så ofta som Nordin i år gjort med följden att motståndarna kommer rättvända med fart mot våra backar. Inte sällan heller i övertalighet eftersom våra ytterbackar flyttat upp i banan efter bollerövring. OM jag ändå ska kritisera enskilda spelare så skulle jag säga "lyft er omgående" till följande spelare: Eidur: Man måste kunna vinna fler man-man dueller i eget straffområde än vad du gör. Det är för vekt helt enkelt. Nordin: Man måste kunna klara av att 1) ha bättre passningsprecision i uppspel 2) högre bolltempo och 3) minimera bolltappen i uppspelsfasen om man är en spelare av din kaliber. Nordmark: Man måste kunna ge 100 % varje minut man är inne på plan, inklusive ifråga om undanrensningar när man försvarar en ledning. Holmberg: Man måste kunna tvåla dit en handfull bollar med den speltiden och i anfalsposition helt enkelt. Pode: Blekare än blekast, var är du? Åter till pengarna, är det för dålig konkurrenssituation i truppen till följd av uteblivna spetsvärvningar? Är ovan nämnda spelare för säkra på att få speltid eller vad gör situationen? Alla svenska spelare vill väl idag 2015 ut i Europa och kanske inser samtliga fem ovan nämnda att ÖSK inte är ett fönster stort nog för detta (allra minst om man peakat åldersmässigt) och att de lika gärna kan "gå ner på jobbet, ta sin kaffe och slösurfa på jobbet" eftersom chefen ändå inte har något alernativ att hota med?!
Benny Böckling
2015-08-04 14:30
ÖSK testar den kanadensiske mittbacken André Hainault i kvällens U-21 match.
29 bast är ju killen så det är ju knappast en spelare man tittar närmare på inför framtiden.
Örebro Minatankar
2015-08-04 14:26
@Aspen.:

Jag delar kritiken mot Nordins dåliga insatser i många matcher i vår. I 4-5 har han gjort hyggliga insatser, åtminstone i en halvlek. Han medger själv att han är ur form och spelar dåligt

Jag kritiserar inte alls kritiken mot honom efter en dålig insats eller om han blir utbytt. Jag är däremot oerhört kritisk till alla som far med helt felaktiga uppgifter om ersättningar, som är avundsjuka och missunnsamma, som är hatiska och vill illa. Och jag delar inte alls åsikten att byter man bara ut honom och vår tränare så löser sig allt. Nordin kan få 1 i betyg av Na när någon som inte varit bättre får en 3:a. Det är verkligheten och den protesterar jag emot.

I na.se är det någon som skriver att Magnus Wikström är min son och att jag favoriserar honom. Jag stavar Wickström med c och är inte släkt med Magnus. Jag tyckte för övrigt i vintras, med alla respekt för Magnus, att han skulle ersättas med någon av lika hög kvalitet eftersom han med ålderns rätt tappat i snabbhet.

Detta är bara ett av massor av inlägg på na.se och detta forum där personer utan kunskap spekulera och skriver ren skit utan någon ödmjukhet. Det är detta och inget annat jag är kritiskt mot. Jag sätter mig först in i ett ämne jag tycker till om. I annat fall avstår jag, ställer frågor eller visar åtminstone en gnutta av ödmjukhet.
Örebro Aspen.
2015-08-04 14:18
@Minatankar:

Du läser chatten som fan läser bibeln. När har en rubrik kunnat ge en rättviosande bild av en hel artikel? I matchen mot IFKG blev väl Nordin utbytt av Axén, vad är problemet? Den man älska - agar man.
Örebro Minatankar
2015-08-04 14:06
@Aspen.:

Nej, jag överdriver inte. Benny Lennartsson tog också upp att den stora anledningen till det prikära läget är att man inte ersatt de tre spelarna i varje lagdel. Ändå väljer man att lyfta Nordin rubriken, som om det var en rättvisande bild av enkäten.

Om du läser alla inlägg på denna sajt och i na.se, finner du snabbt att de flesta vill ha Alik och Nordin utbytta och menar att då löser allt sig. Jag menar att det är en alldeles för snäv och kortsiktig analys.
Örebro Aspen.
2015-08-04 13:46
@Bastard on Parade:
Varför ska man inte kunna revidera de ekonomiska villkoren i avtalet. Det förekommer tit som tät i näringslivet. Eller helt enkelt riva avtalet. Speciells som en revidering skulle minska externa parters inflytande i klubben precis som FIFA vill.
Örebro Aspen.
2015-08-04 13:35
@Minatankar:
6 av de 7 tillfågade är Örebroare med nära relation till ÖSK och hade inga analkytiska svar på frågorna: 2. Varför har det gått som det har gått? 3. Vad är det som saknas? Det var endast Lennartsson ( och Vovven) som hade något vettigt att säga. Så det är förstårligt att NA använder hans uttalande som rubrik. Är det någon lagt all skuld på på tränare och Nordin, Du överdriver medvetet-skärpning.
Örebro Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!)
2015-08-04 13:28
Angående Axens kritik mot spelarnas förmåga att spela som han vill. Har vi verkligen 10 spelare som inte kan ta åt sig instruktioner eller har vi 1 tränare som inte kan ge begripliga instruktioner?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Minatankar
2015-08-04 12:54
@Bäst när det gäller:

Delar helt din uppfattning. De enda som bevisligen har pengar, 13 mkr, är Spelarinvest, där vi är ca 240 aktieägare och där 4 kan blockera att pengarna används konstruktivt.

Spelarinvest är saktfärdiga, jobbar utan kreativitet och utan information till oss aktieägare. Jag har inte fått ett mejl med information under alla år!

Jag struntar i att jag personligen känner flera i styrelsen och många andra också. De är sympatiska och duktiga människor. Inte desto mindre är jag kritisk till hur bolaget drivs. ÖSK går före alla andra hänsynstaganden!
2015-08-04 12:48
Örebro Center: Självklart delar jag din uppfattning att de händelser du pekar ut har en direkt avgörande betydelse för att säsongen gått som den gått. Däremot är det inte roten till det onda, det stavas fortfarande pengar. Nordin har varit skitkass i år ja men han är fortfarande ljusår bättre än Grahn till betydligt lägre kostnad. Jag tycker Nordin rätteligen bör börja på bänken mot Norrköping men hans tillkortakommande i år utgör möjligen en eller två placeringar i tabellen. Klubben har inte gått all-in på Pode. Tvärtom har vi valt att satsa på att Pode skulle fortsätta leverera, eller att Holmberg skulle prestera likt 2012-2013. Lägg därtill att Yasin och DG mycket väl skulle kunna bidra med poäng framåt. SÅ jag tycker inte det var fel att tro på anfallet även om jag i våras uttryckligen ville se en förstärkning i varje lagdel (gärna centralt). Så med det sagt kanske jag varit tillräckligt tydlig med att när jag pratar pengar så menar jag inte avsaknaden av en miljard utan avsaknaden av några miljoner kronor. Hade det senare funnits hade vi enligt mina antaganden haft Almebäck och Sobra plus säkert en beprövad vb kontrakterade redan i våras.
Örebro Center
2015-08-04 12:18
@Bäst när det gäller:
Jovisst och med Zlatan på topp hade det gått ännu bättre. Som tidigare nämnt finns det klubbar med lägre omsättning än ÖSK eller har haft det men klarat det bättre. Självklart spelar Nordins underprestation in stort. Han skall bära mittfältet och vara den kreativa motorn. Jag har aldrig sett honom tappa så mycket boll som mot DIF hemma sist. Han var ju en belastning snarare för mittfältet. Däremot tycker jag han var bra hemma mot MFF och så bra, eller bättre måste han prestera i alla matcher som återstår för att ÖSK ska klara ut det här. Självklart spelar det roll att klubben lagt alla ägg i Crespo-korgen och sedan hoppats på det bästa, trots hans skadehistoria. Beslutet att avpollettera Mange och att inte ersätta honom med en beprövad mittback utan satsa pengar på en ytterback från Norge av knapp SE-klass är också ett strategisk felbeslut så det sjunger om det. Vi hade faktiskt inga ytterbacksproblem hösten 2014 så att det var en ko på isen.En mittback måste ha haft större prio i det läget. Eller lova Pode ett treårskontrakt om klubben går upp i AS? Visst, det är lätt för oss att sitta här och säga med facit i hand men faktum är att många farhågor faktiskt lyftes i våras, trots framgångar i cupen. ÖSK är inte en rik klubb, så desto viktigare att det man gör bara måste bli rätt. Det är att göra det oerhört lätt för sig att säga att hade bara klubben haft en miljard så hade det löst sig och det är problemet. Är det så sportgruppen och Simon skall analysera det (även om han naturligtvis jobbar på att öka klubbens lönsamhet)?
2015-08-04 11:06
Största skälet till att vi befinner oss där vi gör är naturligtvis inte Nordin Gerzic utan avsaknaden av pengar i ÖSK. Senare års värvningar har tydligt indikerat att klubben blöder ekonomiskt. Vi har fått söka efter spelare som endera varit delvis ratade av sina klubbar eller spelare med en skadehistorik. Pode, DG, Nordin, Broberg och Ericsson exempel på det förstnämnda, Atashkade och Crespo exempel på det senare. Andra framstående klubbar i Allsvenskan har naturligtvis känt till eller haft ögonen på dessa spelare före eller samtidigt med ÖSK men valt att satsa några hundratusen kronor mer och gått på andra alternativ.

Lika tydligt var det när P-O sökte "Nkili-typer" dvs. spelare som kunde slängas in lite varsomhelst när skador och avstängningar störde en redan tunn trupp. Förlängningen av Boris Lumbana är ett annat exempel från häromåret när man satsar X kr på en "låg löne-post" för en komplementspelare hellre än att värva en etablerad spelare som riskerar sitta för mycket på bänken. Logi är det senaste exemplet (visserligen genom extern finansiering) på en satsning i motsatt riktning som sedan kostar betydligt mer att ha sittande på bänken än en Nkili/Lumbana.

Till i år valde man alltså att släppa lagkaptenen som naturligtvis hade en förhållandevis bra lön. Krasst inbillar jag mig att man från klubbens sida resonerade som så att Mange kostar för mycket att avlöna på bänken. Kanske trodde man rent av där och då att för i stort sett samma pengar kan vi få hem Almebäck med Eidur/Nkili/Wiktorsson som fullgoda backuper där bakom. Så blev det aldrig utan istället visade Eidur prov på att han utvecklats flera steg så varför inte satsa på Moberg/Eidur med Nkili/Wiktorsson som backuper. Med facit i hand vansinnigt fel men det är med facit i hand vi kan konstatera det.

Sobra tror jag i likhet med Almebäck man såg som en potentiell underskrift och lägg därtill att man vågade tro på en Crespo som får en försäsong som borgar för skadefrihet så såg allt ändå ljust ut. Då var det ändå inte så svårt att tacka av Mange. Jag hyllade beslutet då men har naturligtvis fått äta upp detta med rätta.

Avslutningsvis, tyvärr föll inte pusselbitarna på plats och återigen - jag tror det stavas AVSAKNAD AV PENGAR. Almebäck och Sobra hade varit här om erbjudandena varit tillräckligt bra det är jag övertygad om. Vi hade isf mönstrat följande:

Jansson - Logi, Moberg, Almebäck, Dajje - RÅP, Nordin, Sobra, Yasin - Crespo, Pode med en bänk bestående av Rinne, Hagge, Eidur, Nkili, DG, Nordmark, Holmberg.

Det hade varit en uppställning jag tagit alla dagar i veckan. Skillnaderna mot vad vi mönstrar idag är paradoxalt nog inte så stora.
Örebro Minatankar
2015-08-04 10:32
@Fy bubblan:

5 frågor har ställts till 7 personer = 35 svar. I 1 av 35 svar har man nämnt att den viktiga spelare Nordin Gerzic har underpresterat, liksom i princip hela laget. Ändå blir det rubriken för hela artikeln. På samma sätt fungerar många pessimistiska supportrar som vill lägga all skuld på tränare och på Nordin.

Den stora anledningen till uteblivna framgångar är att Wikström, Sobralense och Crespo inte ersatts av spelare med motsvarande kapacitet. Det viktigaste är att ge förslag till hur klubben ska förbättra sin ekonomi. Det har jag själv gjort kontinuerligt under flera år. Jag tycker dessutom att klubben i flera avseenden är på rätt väg, även om det tar tid när utgångsläget är tufft. Min stora kritik riktar sig mot Spelarinvest.

Inser man inte att det är pengar och spelare som fattas, är det min klara uppfattning att man inte förstår sig på fotboll oavsett om man anser sig vara expert eller inte och då struntar jag i om andra skulle tycka att jag inte förstår. ÖSK går före allt!

Örebro Minatankar
2015-08-04 10:29
Bastard on Parade
//

Att reglera detta juridiskt lär det finnas flera alternativ till med hänsyn tagen till FIFA-domen och som får effekten att ÖSK/klubben får en större andel av likvid som överstiger t ex 10 resp 20 mkr. Men du har rätt i en strikt formell mening, juridiskt utbildad som du är :-)
Örebro Minatankar
2015-08-04 10:23
@Benny Böckling:

Det var inget bud utan en lös förfrågan. När klubben kollade upp Malaga såg man att de hade enorma skulder efter att en oljechejk hoppat av som finansiär och att man inte gjorde rätt för sig. ÖSK blev också avrådda från att göra affär med Malaga eftersom risken var stor att man aldrig skulle få betalt.

Det finns nästan alltid en verklighet bakom frågor om laguttagningar, byten, rekryteringar och mycket mer som av olika skäl aldrig kommer supportrar till del.

Medlemmarna som äger klubben har större chans att få information genom att ställa frågor på medlemsträffar och årsmöten.
Örebro Minatankar
2015-08-04 10:18
@Jekl:

Crespo lär ha bytt agent och har nu ett par med de bästa internationella kontakter vad jag förstår.
Örebro Jekl
2015-08-04 10:15
Det skär i hjärtat varje gång jag läser såna här artiklar. Hur kan det vara möjligt att ÖSK är den enda klubben (känns i alla fall som det) som aldrig lyckats med att få mycket pengar vid en försäljning som sedan genererar ytterligare pengar när spelare i fråga säljs vidare till en större klubb? Vi måste kunna hitta såna här guldklimpar också som lyckas och sedan säljs vidare med fördelaktiga klausuler...

Oavsett om vi spelar i allsvenskan eller inte nästa år så känns det som att vi måste satsa mer pengar på att få en fungerande scoutingverksamhet där vi hämtar spelare från lägre divisioner och utlandet (samt förstås från egna led) som kan utvecklas till bra allsvenska spelare med potential att säljas vidare.
Örebro Bastard on Parade
2015-08-04 10:13
@Minatankar:

Frågan är om ÖSK ens får omförhandla kontraktet med Spelarinvest avseende Crespo? De avtal som fanns när tredjepartsregeln trädde i kraft är fortfarande tillåtna, men det blir ju ett nytt avtal om villkoren omförhandlas. Det enda alternativet vore väl om ÖSK köper loss Spelarinvests andel i Crespo och några sådana pengar finns inte.

Det är lätt att vara efterklok, men det var väl ingen som kunde förutse att Crespo skulle missa hela (?) säsongen. Däremot så borde ÖSK ha haft en beredskap på hur vi ska agera om Crespo går sönder igen, för vi har under flera säsonger sett hur viktig han är för vårt anfallsspel. Där får fotbollsgruppen och styrelsen underkänt, även om de till slut fick in Pär. Om det stämmer att ÖSK skulle få mellan 20-30 % av transfernettot vid en försäljning av Crespo så var det rätt att inte sälja honom för under 20 miljoner när det är omöjligt att använda pengarna som finns i Spelarinvest.
Annons: