/fotboll/osk/forum/931.aspx/fotboll/osk/forum/931.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Vinnartradition
2015-08-05 10:13
@Hjalmarista:

Bra speed och hyfsat skott. Lite väl tunn i närkamperna. ÖSK hade en option på att köpa loss honom som de inte valde att utnyttja.
IFK Göteborg Hjalmarista
2015-08-05 10:05
Halloj.
Har ni något minne av Riski som spelade hos er 2011? Gjorde han något avtryck?
På g på lån till oss verkar det som.

Tackar.
Örebro Vinnartradition
2015-08-05 10:04
Glöm inte att det är krav på matchtröja oavsett om ni sitter på sittplats eller står på ståplats. Ryktet säger att ÖSK kommer att ha kampanjpriser på matchtröjor på söndag.

Vi supportrar är ÖSK, vilka är Peking Fanz?
AIK mzuri sana
2015-08-05 09:29
Aldrig sviker jag mitt lag !!!
Örebro Vinnartradition
2015-08-05 09:25
Det finns två alternativ att välja när det går tungt. Endera viker man ner sig eller så knyter man näven och stöttar mer än tidigare. Gör det som hundratals ÖSK:are kommer göra på söndag - ta på dig matchtröja, ladda upp i Sveaparken och ge ÖSK ditt stöd under matchen. Vi supportrar är ÖSK!
Örebro Carlsson1908
2015-08-05 09:10
Till matchen på söndag manar Kubanerna till matchtröjans dag och bjuder in till festlig uppladdning i Sveaparken innan matchen: https://www.facebook.com/events/435658189955016/

Jag hoppas alla gamla forumrävar här inne drar på sig matchtröjan på söndag och visar stöd för grabbarna. Det tänker jag göra.
AIK mzuri sana
2015-08-05 08:13
Ja, RÅP och Nordmark känns stabilt på mitten.
Örebro Fy bubblan
2015-08-05 07:57
Jag tycker det är mycket intressant att Benny Lennartsson som ju är mentor till Alexander Axén sågar Nordin så längs med fotknölarna. Tycker också att enkäten var lite mesig och ingen annan än Benny, som inte har någon sentida (han tränade klubben för nästan 40 år sedan) koppling vågar riktigt tycka till. Jag hoppas att Axén vågar testa RÅP och Nordmark på mitten för ett rakare och enklare spel (utan kladdade) mot Norrköping och sätter Nordin på bänken. I säsongens 19:e match bör man våga det kan jag tycka. Vi spelade ju säsongens bästa fotboll förra året med denna innermittsduo i en match där Gerzic och Crespo bägge saknades. Dvs Elfsborg hemma 5-1.
Örebro Pedretti
2015-08-05 03:50
Någon som såg u21 matchen på plats?
För isåfall vill jag gärna veta hur provspelarna såg ut och detta mål av Lipovac som ska ha varit snyggt.
Örebro Center
2015-08-05 02:06
@Bäst när det gäller:
När det gäller "1) Hur kan man bara skriva på ett år? och 2) Hur kan man inte skriva in en förlängningsoption på ytterligare ett år?" Så var det nog att kritiken var som du sade. Men här kan jag vilket fall delvis som jag beskrev tidigare försvara klubben till det korta kontraktet, om det nu var klubben som valde det korta kontraktet. Jag har kanske felaktigt antagit det vilket dock inte förändrar faktum vid senare förhandling. Det blev ju ett ramaskri när han släpptes. Men det tror jag beror mycket på att Sjögren gav fansen intrycket av att det fanns en klausul som gjorde att man kunde förlänga med honom om man ville. Vilket inte visade sig stämma. Och det var väl närmast en chock då för fansen att han plötsligt drog. Däremot kan jag tycka man kunde inse hans potential och bjuda på ordentligt mycket mer för att få honom att stanna, om nu den källa jag hört det från stämmer att det man bjöd var långt under hans marknadsvärde. Då hade man (kanske) haft Astrit när Bedoya försvann. Norrköping gjorde ju en annan värdering och fick väl till en försäljning redan efter 1 1/2 år. Självklart vet jag inget specifikt om innehåll i kontrakten mer än längden på dem som anges officiellt. Jag har väl heller inte direkt diskuterat eller kritiserat innehållet. Min poäng är dock att försöka undvika längre kontrakt, särskilt med spelare som kanske anses mediokra eller där man inte vet utfallet. Det är en risk. Jag håller med om det. Det kan vara en risk att spelaren nobbar klubben eller att man riskerar att förlora en bra spelare i förtid. Jag håller också med om att man kanske inte kan hugga en längd på kontrakt i sten. Jag inser att man kan göra ett undantag för särskilda tillfällen. T ex Nordins återkomst till ÖSK. Om man anser vikten att hålla denna spelare i klubben över längre tid. Men jag anser att man, under normala förhållande och under vinteruppehållet när man har rätt god tid på sig, kunna vara lite kyliga och kanske acceptera att spelaren inte accepterade ett två-års och gå vidare med nästa spelare. Det jag tycker speglar bara min ytterst personliga åsikt och jag försöker bara motivera varför jag tycker så. Att spelare som Broberg, Loge och kanske fler borde man i första hand tecknat två år med (Loges kommer jag iofs inte ihåg riktigt längden på). ÖSK har en skör ekonomi och i vissa lägen kan det vara viktigare att kunna släppa kontrakt tidigare än att hamna i en situation med alltför långa kontrakt med spelare som kanske inte presterar på önskvärd nivå eller där spelaren inte passar in eller helt enkelt blev för dyr i relation till prestation. Eller är ständigt skadad. Annars kanske man hamnar i en situation där man antingen måste "dras med spelaren" eller betala för att lösa ut denne. Jag menar ÖSK har ju inte direkt rosat marknaden i sin scouting för många spelare även om man fått in en fullträff på några. Göteborg, Malmö eller Elfsborg kan ta dessa ekonomiska smällar emellanåt men inte en klubb som ÖSK. Vi har inte råd att göra fel. Om man däremot ser att spelaren presterar efter förväntan eller bättre, jag då skall man göra allt för att få denne att signa ett längre och erbjuda bättre villkor. Och det långt innan 6-månadersgränsen kickar in. Men jag släpper den diskussion nu. Jag tycks nu skriva långa romaner till inlägg vilket kanske inte alltid uppskattas ;0) Som sagt bara en åsikt och där andra kan vara av en annan. Det accepterar jag så klart.
Örebro Minatankar
2015-08-05 00:50
Benny Böckling // Du skriver bl a "Du lever i nån slags sagovärld där allting med ÖSK är frid och fröjd trots att man tagit 2 segrar på 18 matcher. Men du kan då inte räkna med att alla ÖSK:are ingår i den världen." Vad som är en sagovärld kan vi ha olika uppfattningar om. I min värld där man leder företag och organisationer har man att se till helheten och inte överreagera på bakslag. Människor förhåller sig helt olika om ett skepp håller på att sjunka. En del får panik, andra tänker bara på sig själv, en del tar tokiga beslut, andra tänker på övriga passagerare och besättning, en del håller sig varm i hjärtat men kall i hjärnan. Vi människor är olika och det visar sig också när ÖSK har bekymmer.
Örebro Minatankar
2015-08-05 00:44
@Benny Böckling:
Eyravallen Örebro skriver att jag hela tiden ber folk att fara. Det stämmer inte alls. Du skriver att jag efter varje match skriver långa inlägg och försvarar Nordin. Det stämmer inte alls. Det är bl a sådana här skrivningar både om ÖSK, dess spelare, tränare, ledning, styrelse och om t ex mig som gör att man totalt vill lägga av sitt skrivande. Varför skriver du något som inte stämmer och som du vet inte stämmer? Ja, jag är mycket samhällsintresserad och deltar med jämna mellanrum med debattartiklar i Nerikes Allehanda som s k fri debattör. Jag har den läggningen att jag bara inte analyserar en förlust eller en match utan att jag sätter in min analys i ett större och längre sammanhang innan jag drar mina slutsatser eller skulle ta beslut och ge råd om jag var i den situationen. Det kanske krävs att några ser tillvaron på det sättet också.
Benny Böckling
2015-08-05 00:36
Känns som du vore en höjdare på politik eller dylikt du Minatankar för oj vad du kan sväva iväg ifrån lite enkelt fotbollssnack. Går det dåligt för ÖSK är det klart att folk reagerar men en å annan taskig kommentar. Verkar som du förväntar dig att alla som skriver på NA ska skriva under sitt riktiga namn precis som du och skriva minst hundrafemtioelva meningar om att det inte alls är Nordins fel osv. Precis som du gör efter varenda match. Du lever i nån slags sagovärld där allting med ÖSK är frid och fröjd trots att man tagit 2 segrar på 18 matcher. Men du kan då inte räkna med att alla ÖSK:are ingår i den världen. Edit. Ditt senaste inlägg såg jag inte innan jag skrev mitt. Du gör alltså inte anspråk på att ha "rätt" eller att alla andra ska tycka som du. Vackert så.
Örebro Minatankar
2015-08-05 00:30
Eyravallen Örebro
//

Jag har en egen "regel" jag anstränger mig att leva efter när det gäller det vi debatterar och det är att skriva det jag kan framföra till en person även vid personligt möte, att så långt möjligt stå för mina synpunkter med mitt eget namn, att försöka sätta mig in i det jag vill ha synpunkter på så att jag har ett hyggligt faktaunderlag och att så långt möjlighet ge konstruktiv kritik.

Kan bara konstatera att det finns många som inte tycks finna någon av dessa punkter viktiga. Jag gör inte anspråk på att ha "rätt" eller att alla andra ska tycka som jag i hur man bör debattera. Det är bara min åsikt och den står jag för.

Örebro MR Wowoah
2015-08-04 23:52
Bäst när det gäller// @Bäst när det gäller:
Snacket då, alltså enligt källor, tror jag var att det korta kontrakt Astrit fick inte var någon super deal för just honom, och att bestämma option på förhand med färdig lön är ju lite trixigt. ÖSK visste inte ens om han skulle hålla på planen både vad gäller kvalitet och hälsa. För lönen och tidsperiod är ju de två viktigaste delarna i ett spelarkontrakt, hur mycket cash får du och hur länge måste du arbeta för den klubben om du ej blir såld. Det är ju de två faktorerna som ska bestämmas i kontraktet som gäller vid option. Så vilken lön sätter man på det "senare kontraktet"? Astrit tänkte ju nog "jag chockar alla och kräver en fet lön" (speciellt då han är en karaktär med starkt självförtroende) om vi ska option. Men ÖSK hade aldrig gått med på hög lön på det andra kontraktet om de inte redan är hundra på spelarens kvalitet och bara vill se om han kan hålla sig hel. Sen kan det ju dessutom vara som så att han är skadad lite för ofta men samtidigt tillräckligt frisk för att vara intressant eller att han presterar helt okej men inte succéartat. Då är Astrit inte värd den höga lönen, men lägre kanske hade fungerat. Bäst hade ju varit att värva honom på längre kontrakt direkt med en vanlig, medellön efter noggrann scouting och snack med hans forna tränare etc. Nu ville man först provsmaka vinet och sen betala lägre än vad vinmakaren värderade sina flaskor efter att sett hur mycket du diggar vinet. Och där hade ju vinmakaren (Astrit) liksom siffror på vinets förträfflighet. Faller du, din familj, dina vänner och hela ditt kvarter för smaken helt och hållet så vet vinmakaren att han kan kräva mer cash. Almebäck är en annan spelare som kom på korttidslån och option på köp, inte kontrakt, för då det handlade om ÖSK-BP och inte Almebäck själv. Där fick man efter en imponerande vår bara till 2,5 år med mittbacken trots att han sex månader tidigare varit nära att flytta till div 1 eller lägga av pga luftrörsproblem. Också svagt här. ÖSK borde ju då i ett läge där klubben bubblade av entusiasm och hela staden backade laget fullständigt (ett år efter uppflyttning efter tvångsdegradering) kunnat övertyga om längre kontrakt genom snack och bra villkor. Istället lämnade ju han med bara några månader kvar på kontraktet för rabatterat pris. Då sa "Iron-Mike" själv till Svartvitt här på SF under sin sista säsong: Vad kan få dig att skriva på en förlängning för klubben? - Att flera av våra etablerade spelare skriver på, säger han kortfattat. Aja långt blev längre med redigering. Men dåliga kontrakt och kontraktslängd och dålig tajming och fingertoppskänsla har varit en mycket starkt bidragande orsak till riktigt svaga spelarförsäljningar och därmed sämre ekonomi som i sin tur har en kraftig påverkan på de sportsliga resultaten. Tänk själva hur pass utför det gått sedan 2010, både vad gäller resultat och intresse. Det var ju bara några år tidigare som spelarförsäljningar började bli en superviktig inkomstmetod för många klubbar och därmed blev ju det här med kontrakten en väldigt het fråga. Tyvärr är nog ÖSK kanske sämst i Sverige på kontrakt sett till klubbens storlek och ambition. Jag skriver kontrakt eftersom avsaknaden av saftiga spelarförsäljningar är ett symptom på dåliga kontrakt. I Bedoya har vi en annan misslyckad historia. En spelare som faktiskt övertygat på provspel och borta i USA. Både sportsligt och med sin mentalitet och karaktär. Följts noga av klubben i över ett år. Utvecklingsbar, ung och duktig var bara några positiva faktorer. Få negativa. Då ger man honom alltså treårskontrakt. Hur tänkte de? Hur mycket mer behöver de veta på förhand för att erbjuda mer, de går ju liksom inte komma närmare en fullträff på förhand. Sen kan ju det alltid skita sig, men det hör till spelet. Ni tänker att Bedoya var stenhård med enbart tre år när han först kom? Nja. I det läget har jag nog ändå svårt att se Alejandro nobbat övergång om ÖSK insisterat på fyra. Ett år längre är ingen stor deal för en färsking, bara bättre. Tre år alltså, ett år för att acklimatisera sig till ny kontinent och att vara proffs för första gången (kommer från college), en säsong för att imponera/få genombrott och sen är det bara en säsong kvar av kontraktet och i det läget blir det väldigt knepigt att förlänga. Fungerar kanske om han har speciell relation till stad, kamrater, klubbledning,men främst sportchef som han litar på kommer sälja när rimligt bud anländer och så vidare. Ändock otroligt svårt då Bedoya var inställd på att dra vidare till de stora/mer uppmärksammade ligorna så fort som möjligt. Han går ju för kaffe pengar under sommaren och blir då hyperintressant för en bra europeisk klubb med fin bonus och lön. Slutet på år 2 och i början på år 3 är absolut ingen fördelaktig period för ÖSK att förhandla i. När hade Sjögren och övriga ledningen tänkt att man skulle inleda förhandlingar så att det fortfarande var ett alternativ för Bedoya? I mitten av det andra året på kontraktet av tre är blir för sent om spelaren gör det väldigt bra och har sådan starkt målsättning om att gå vidare som de allra flesta lirare under 32 har. Kanske om "Ale" bara hade lyckats småimponera direkt under första säsongen så ÖSK fixat förlängt just efter bara ett år. Men hur mycket visade Bedoya under sin första säsong egentligen? 2 mål och 1 assist på 13 starter och 12 inhopp som 22-åring i helt nytt lag, liga, spelsätt, världsdel och första året som proffs någonsin – det borde ju ha varit tillräckligt för ÖSK att vilja förhandla nytt kontrakt redan då. Och då hade man nog fått napp men man väntade. Som vanligt. Tänk nu på Oscar Jansson och jämför med dels Astrits fall och Bedoya. Där har man arbetat annorlunda och fått bättre resultat. Men sen är det inte helt jämförbart det handlar om målvakt och två mittfältare, samt att Bedoya och Astrit slog igenom mer, blev stjärnor, mer hajp etc. För visst kom Jansson som bosman? Där gav man 3 år direkt, ganska kort för en lokal kille med starka meriter för att vara så ung, som först fått visa upp sig och det med bravur för att sen varit på en lista i minst 1 år innan han slutligen värvades. Jansson har ju lite samma typ av bakgrund och ungefär i samma sits som Astrit när han skulle flytta hem. Men med fler a-lagsmatcher i bagaget då och ingen tuff skadehistorik. Han fick ju provspela först och ska då enligt Al
Örebro Minatankar
2015-08-04 23:49
Örebro Minatankar
2015-08-04 23:36
@Eyravallen Örebro:
Nej, det vill jag inte och har heller inte gjort. Gå själv in och se vad man skriver på na.se Jag tror att det är riktigt illa för samhällsutvecklingen att det finns så många människor som anonymt vill andra så illa när det gäller politik, skola, idrott mm. Man skriver elaka saker utan underlag. Många yngre far illa av detta. Att jag reagerar anser jag inte innebär att man är alldeles för känslig. Att så många inte reagerar anser jag i stället är oroväckande. Om du hade ett eget företag och det spreds en massa oseriös dynga om dig och din verksamhet utan underlag, så tror jag du också skulle reagera. Här finns det människor som skriker ut alla möjliga känslor bara för att ÖSK spelar dåligt eller förlorar en match. Det anser jag däremot är att vara alldeles för känslig. Jag har bett några fara här i höstas när de provocerat, förtalat och kränkt. Och jag kan känna att jag vill det med de som bara vill illa och sprider falska uppgifter. Tror att det är många balanserade människor som känner och tycker detsamma som jag och som är värda att tas på allvar. Men då vet jag din inställning.
Eyravallen Örebro
2015-08-04 23:25
@Minatankar:

Du vill alltid be folk fara o flyga, de är så pass mycket så det börjar bli svårt att ta dig på allvar. Lysande skribent men alldeles för känslig.
Örebro Bäst när det gäller
2015-08-04 23:01
Örebro Center: Du har nog rätt angående Astrit. Däremot vill jag minnas att kritiken då lät ungefär så här: 1) Hur kan man bara skriva på ett år? och 2) Hur kan man inte skriva in en förlängningsoption på ytterligare ett år?

Poängen från min sida där är att ÖSK mycket väl kan ha ställts inför ett ultimatum, ni får ett år eller inget. Då tar man vad man får om man tror på spelaren även om man kanske eg hellre ser minst två år. Alltså, precis som Minatankar är inne på så tenderar "vi" att göra rätt många antaganden om saker och ting i spelares kontrakt som vi egentligen inte vet ett dugg om.
Örebro Minatankar
2015-08-04 22:42
På na.se kritiserar man att ÖSK har skrivit kontrakt med bl a Nordin och Axén på flera år. Man menar att det skulle vara prestationsbaserat. Vad vet man om kontrakstinnehållet? Det kanske innehåller sådana klausuler.

För jävligt när man kritiserar klubben för att skriva för korta kontrakt och sedan för att man skriver för långa utan att man vet ett dugg om innehållet i dem. Det är så oseriöst så att jag har inte ord för det. Skulle vilja be sådana skribenter dra åt ett visst håll men kan inte göra det för då blir jag avstängd både på na.se och här.
Örebro MR Wowoah
2015-08-04 21:55
Intressant diskussion om kontrakt – som är en av de främsta faktorerna till varför ÖSK inte är en bättre klubb rent sportsligt och mer välmående ekonomiskt. Grejen handlar om det där andra kontraktet som ÖSK allt för sällan lyckas få till med spelare som presterar och som är i rätt ålder.

Och när man får till ett andra kontrakt så handlar det oftast om en ettårs förlängning.

ÖSK har inte muskler att erbjuda femårs avtal till nya talanger som tros kunna konkurrera om en startplats. Så därför måste vara vara väldigt sluga vad gäller kontrakt nummer två. Och det har man aldrig lyckats med. Där är ju Elfsborg riktigt skickliga.

Från klubbens synvinkel:
*Värva 20-årig talang från div. 2 – får 4 års kontrakt
*1 år se och lära och år 2 inhoppare
* År 3 ta startplats (och här börjar utländska klubbar få upp ögonen – och så länge han inte exploderar under våren så stannar han året ut )
* Har bara 1 år kvar och kaffepengar under sommaren, lex Bedoya och Almebäck.

Man måste som klubb kunna ha känsla för när spelaren kan tänkas vara villig att förlänga under tredje året. Man måste ju ha en god prognos på var spelaren är på väg i sin utveckling. ÖSK väntar med att erbjuda andra kontraktet tills spelaren verkligen blivit en succé och då kan det vara försent.

Vem minns inte Sjögrens: "Måste vara två för att dansa tango".
Örebro Center
2015-08-04 21:17
@Bäst när det gäller:
Astrits var väl bara på säsongen ut och utan personlig köp-klausul (som hävdades eller gavs intrycket av innan). Men problemet med Astrits kontrakt var väl att inte ett kort kontrakt utan att klubben inte var beredd att betala honom en marknadsmässig lön efter prestation och potential, vilket jag hävdar att man måste göra. Man fick ju se honom och såg att han höll, tom över förväntan. Jag har hört att man erbjöd en löjlig skamlön (Kan dock ej bekräfta det personligen men hört av andra mer initierade). Med ett två-års-kontrakt hade man istället kunna sätta sig ned och omförhandlat det till två nya år och med höjd lön - I den bästa av världar. Så Astrits val att lämna var väl inte så där jätteförvånande med tanke på vilka alternativ han hade. Astrit var bara ytterliggare ett exempel på en bortslarvad spelare. Att kontraktet var kort kan jag däremot förstå utifrån hans dåvarande skadehistorik och att han var förhållandevis oprövad i Sverige. Men klubben kompenserade ju det med fyra-års kontrakt med William Atashkadeh och Eidur istället för att tysta de kritiska fansen.... Sen håller jag med om att policyn om kontraktstiden inte kan huggas i sten men den bör ligga på två år i nuvarande situation som utgångspunkt och att det skall till något extra för att skriva längre eller kortare. Att tex skriva tre och ett halvt år med Martin som klubben gjort ser jag som mycket tveksamt. Men det är som sagt enbart min åsikt alltså. Man kunde ha sagt att vi skriver på två år men vi kan sätta oss ned efter ett år och diskutera ytterligare förlängning om vi trivs med varandra.
Örebro Center
2015-08-04 21:17
.
Örebro Aspen.
2015-08-04 20:40
Axel Kjäll lyckades förklara taktiken i dagens U21 match: "Det är alltid svårt att gå in och spela just mittback med spelare man aldrig träffat, och någon gång klickade det lite i samspelet. Men totalt sett gör André en bra match, säger ÖSK-tränaren Axel Kjäll. En outnyttjad pedagogisk talang i klubben?
Örebro Bäst när det gäller
2015-08-04 20:17
Kontraktstiden kan man alltid diskutera. Sanningen är väl den att det inte går att säga något generellt så som alltid minst två år eller aldrig mer än två år o. dyl..

Ta Astrits kontrakt som exempel, det sågades. Även AIK:s eventuellt höga procentuella vidareförsäljningsklausul på Crespo har både spekulerats och sågats. Sanning nr 2 är väl att ÖSK - hur gärna vi än skulle önska - inte är en klubb som har status att diktera villkoren. Är övertygad om att det hänt att agenter sagt "då skriver min klient på för Norrköping" när ÖSK försökt förhandla kontraktslängd och villkor i övrigt. Dito med AIK som säkert kunnat säga " då behåller vi Crespo för U-21 spel".

Poängen min är att det är lätt att sitta här som supporter och vara övertygad om sin egen förhandlingsförmåga för att man lyckats förhandla ned sitt bolån 50 punkter eller prutat ned Blocket-fyndet med en femhundring.
Örebro Lord Pode
2015-08-04 20:13
Det går i alla fall bra för ÖSK på min FM karriär. Dom tog SM guld förra året och är en match ifrån Champions League spel.
IFK Göteborg IFK Götet
2015-08-04 19:24
Minatankar: Det finns väl redan en generell seriepremie efter lagets placering i de flesta lagen och jag kan tänka mig att målbonusar är hyfsat vanliga. I övrigt tycker jag det blir lite märkligt med för mkt prestationsbaserade löner då man bör kunna ta för givet att välbetalda fotbollsspelare gör sitt bästa ändå. En forward bör tex inte göra fler mål bara för att han får extra betalt för det - snarare kanske han väljer att skjuta istället för att passa när läget kommer. En försvarare kanske väljer att inte ta ett gult kort för att stoppa ett friläge eftersom han förlorar pengar. Dvs det finns inte jättemkt uppåtsida för en preststionsbaserad lön i mitt tycke, iaf inte på individnivå. Isåfall på gruppnivåne eller snarare för att skydda klubben mot en högavlönad spelare som underpresterar om en del av hans ersättning omvandlas till rörlig. Att då ge ersättning efter antal matcher kan ju dock i sin tur ställa till problem eftersom det är upp till tränaren att ta ut laget. Du kanske är i din livs form och ger allt, men tränaren väljer en defensiv laguppställning och du förlorar pengar.

Det blir lite som för en börs-vd, inte tar han sämre beslut bara för att han inte får ngn bonus av det. Där ser ju den rörliga ersättningen bra ut inför aktieägarna eller kan användas till att nå högre ersättningen än vad man fått med bara en fast grundlön snarare än att den faktiskt får vd att göra bättre ifrån sig.

Sen är väl prestationsbonusar intressanta rent generellt förvisso.
Örebro Center
2015-08-04 19:07
@DaSa:
Nej det är ju risken (samtidigt lyckas ju inte klubben heller sälja spelare, bortsett från Nordin, medan det återstår mer än 6 månader i nuläget) Men samtidigt kan man höja lönen i nya kontraktet och visa att man verkligen vill satsa på spelaren. Det är ju inte alltid alla spelare (T ex Bedoya) som det är självklart att han kommer hamna i Europa efter en och en halv säsong. Elfsborg har ofta lyckats förlänga kontrakt med potentiella spelare. Samtidig kan man också se fördelen för en klubb som ÖSK som mer flexibelt kan frigöra löneutrymme snabbare. Lika så slippa dras med skadedrabbade spelare i flera år (även om ÖSK inte i alla fall måste betala dessa lön under skadetiden så är det en spelare som tar en plats i truppen med osäker framtid) Jag säger inte att det är en modell som är rätt eller fel rent allmänt. Men för mig känns det som om det är en modell som att ÖSK borde jobba efter mera i nuläget. Daniel Gustavsson var väl också en spelare som fick tre år efter ganska blygsamma insatser på banan (här hävdade dock Axen och PO att det fanns en mycket stor potential). Wiktorsson och Peter Samuelsson bands väl också på tre år varvid man avslutade Samuelssons i förtid tack vare intresse från Degerfors.
Örebro DaSa
2015-08-04 18:58
Örebro center/ Men om vi enbart skriver 2 år långa kontrakt så kommer vi aldrig få till en försäljning som kommer att inbringa ngr större summor. Däremot så håller jag med om att spelare som är lite äldre skall ha kortare kontrakt, t.ex. Pode.
Örebro DaSa
2015-08-04 18:55
Såg bara slutet av matchen men tyckte att Hernandez såg intressant ut. Hade ngr fina inlägg, kanske kan ta över sen när Dajje blir utlandsproffs:)
Annons: