/fotboll/osk/forum/929.aspx/fotboll/osk/forum/929.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Nicka i ribban
2015-08-10 09:06
Hur kan Pode få 2* av NA när Pärlan får 1*? Den förstnämnde är knappt involverad i spelet i match efter match. Pärlan kämpar på i targetspelet och gjorde det rätt hyfsat igår, även om han inte gjorde mål.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro zxcv
2015-08-10 09:02
Sett över den här säsongen har vi tre spelare som skulle kunna gå in i nästan vilken allsvensk klubb som helst, Oscar, RÅP och Moberg.
Vi håller inte allsvensk standard i år tyvärr.
Örebro Aspen.
2015-08-10 08:45
Två trista saker i går:
1. Förlust
2. Ingen bulle till kaffet
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Fy bubblan
2015-08-10 07:57
Halmstad borta härnäst, en match som cementerar vårt öde? Glädjande att Moberg är tillbaka. Han var visserligen mindre bra mot Göteborg men han behövs. OJ DB-CEH-EM-PH MB-DN-RÅP-DG PE-KH
Örebro Örebrosonen
2015-08-10 07:27
Från min position och i mitt tycke så är DB orsaken till Pekings mål... alla 3!

Inför matchen skulle spelarna ligga tätt och störa motståndarna vid inspel. DB misslyckades med detta vid de två första målen.
Mål 1 - DB väljer att låta bollen rulla ut till inkast fast han hade god tid och all förmåga i världen att ta kontroll på den alt. rensa bort bollen.
Hans beslut att låta bollen enkelt rulla ut resulterade i att peking kunde göra ett snabbt inkast (försvaret var inte organiserat) och sedan trycka in skottet som Oscar ska ta visst, men det är en situation som uppstår av DBs beslut.
Pekingspelaren gör enligt skolboken - tvingar målvakten till en sidoförflyttning och sedan avslutar mot den stolpe som målvakten har flyttat sig från. Avslutet är en chansning men en kvalificerad sådan.

Mål 2 - Återigen DB som inte sätter någon press på bollhållaren utan låter denne agera fritt vilket leder till inspelet och sedan målet.

Mål 3 - DB missar sin zon - inte första gången i år som våra ytterbackar inte är med i kampen om andrabollen/lämnar anfallande spelare utan markering för att söka sig in i mitten för att utföra ett felaktigt markeringsspel.

Jag var högst förvånad över att DB inte byttes ut i halvtid. Killen tittar på bollen mer än att följa instruktioner. Ingen offensivlöpning förutom vid hans tama avslut (med rätt fot). Varav jag inte förstår att Broberg väljer att spela ut den på DG istället för 1 ta eget avslut, 2 slå den på djupet för Pär.
I Halvtid borde DB blivit utbytt till fördel Hagge. Sedan var bytet av båda våra mittmittar väldigt konstigt.
Överlag blev jag negativt överraskad över att laget startade som de gjorde.

Vi borde ha haft en 5:a på mitten med RÅP & Nkili som städare en Nordmark i offensiv och Broberg + DG på kanterna (alt. Hagge på HB - Broberg som offensiv och DB som ytter - vilket skulle ge oss bra speed offensivt/DG på andra sidan) i denna match. det hade tvingat Peking till långbollar - ett lag som gärna rullar boll och det genom mittfältet och går till anfall gärna via kanten. Även där skulle vi då ha ett understödsspel. ytterback + 1 städare + eventuellt en ytter som omställningen kan gå via.

Vi borde ha stängt till där och gått på omställningar med Pär + yttrar som anfaller centralt med framflyttning av RÅP och Nordmark för andrabollar/understöd centralt - där Nordmark (alt. Broberg för Nordmark enligt ex. ovan) står för avgörande passning (med Broberg centralt får vi garanterat fler avslut) samt Nkili kvar vid mittcirkeln. Detta skulle överbelasta mittlåste i Peking - tvingat ytterbackarna in centralt - Orsakat oreda i Pekings straffområde - mycket kan hända där + att våra ytterbackarna skulle få fri gata för att erbjuda passningsmöjligheter, slå hårda inspel där om de inte träffar ett "medhuvud" så kan bollen enkelt slås in av en liten tuch. Tappar man bollen där ska man se till att döda spelet - antingen genom att slå ut bollen eller genom att orsaka frispark.

Sedan kan jag inte godkänna att spelförståelse/fotbollskunskapen är så dålig hos (i detta fall Wiktorsson) att när Peking (vid frispark) väljer att ställa upp linjen så pass högt - att man slår frisparken med en "ballongboll" in i just den klungan... Slå bollen i ytan mellan målvakt och försvar alternativ slå en kort boll till en medspelare ta löpning längs kanten för att få tillbaka bollen i steget för att trycka ner backlinjen - en tuch in med bollen mot framåtrusande spelare. Det blev ett antal sådana lägen - samma lösning på varje - det är tragiskt att beskåda på elitnivå.

Tycket mig även skåda vid ett antal lägen att spelarna agerar inte 100% - fullföljer inte sina rörelser då de verkar tro att bollen inte kommer nå dem - vilket resulterar i att när bollen väl kommer in på yta så finns ingen där - för den osmorda verkar det som en helt idiotisk chansning/passning - för den rutinerade ser man att det var inget fel i passen - felet var att ingen var där för att ta emot den.

Anfallsmässigt är vi egentligen inte ofarliga (lider brist på kvalité) Pär/Holmberg/Broberg/DG/Pode alla kan göra mål - vi har ju trots allt sett dessa göra mål. Anfallsvägnar ser jag mer att det finns ingen plan/taktik. Inga förutbestämda ytor, inga fastställda rörelser, inget understöd, ingen metodik ex. att man överbelastar en sida för att skapa yta på den andra - gå till anfall från höger/vänster/centralt - ingenting. Detta är en bieffekt av dålig balans i träningsuppläggen. Jag är förvånad över att extraträningar inte sätts in för specifikt kombinationsspel för grabbarna till höger/vänster/centralt - mellan mittback och mittmitt - mittfält och anfall.

Jag såg en video på avslutsträning - utan mötande försvarare?? Kom igen det är ju inte knattefotboll. Det är som att öva frisparkar utan mur - helt meningslöst. ska man momentträna så ska momenten finnas med. Ställ in målvakt mellan stolparna - ställ fram en/två försvarare och låt en alt. två anfallande spelare försöka komma till avslut mot detta. De kan laborera mellan vägg och kombinationsspel - instick/snabba avslut - utmaning/skapa yta för medspelare - ta sig loss från markering - osv. De försvarande spelarna skulle direkt få motsvarande momentträning.

Jag må vara mer upprörd efter denna match än annars - men ett derby är ett derby! Peking matcherna är utan tvekan säsongens viktigaste match oavsett tabellposition - dessa matcher ska bara vinnas! Inget annat är acceptabelt! Det ska inte ens finnas en diskussion om det! ÖSK SKA SLÅ PEKING! Det är ett krav!
För mig är en förlust mot peking (Degen/Västerås) värre än 6-0 torsk mot Gbg. Ett derby vinner man med blod, svett & tårar + en jävla massa hjärta för tradition - stolthet och klubbkänsla! Här råder nolltolerans mot något annat scenario! Alla dessa lokala förmågor bör & ska veta detta!

Nä gott folk - taktiskt misslyckande igår + återigen individuella missar. Stundtals bättre spel än i tidigare matcher. Vi är nog på G nästa allsvensk match är en säker 3 poängare. Då visar vi vilket lag som hör hemma vart!
Örebro Svartvitt forever
2015-08-10 05:46
Håller med den/de som föreslog att ta in Urban Hammar. Han har räddat oss förut, och jag vidhåller att det behövs en ny röst i omklädningsrummet. Vi kan komma med glada tillrop så mycket vi vill, men tabellen och resultaten talar sitt tydliga språk, och till slut blir det lite Bagdad Bob över det hela. Även om de var diplomatiska, var budskapet från Nordahl och Crona också tydligt att något måste göras. Det börjar kännas alltmer som 2007 och 2012. Ena gången agerade man i tid. Varken Walker eller Boström var dåliga tränare, men de tappade laget till slut, och exakt så känns det nu. Se där, nu har jag svurit i kyrkan, men jag var tvungen. Dock är jag mest kritisk till Spelarinvests passivitet, men det kan man inte påverka för den här säsongen i alla fall.
Örebro Kajanus
2015-08-10 05:09
4-2-3-1 och ett säkert tänk inför de två viktiga bortamatcherna: Rinne Haginge-Moberg-Wiktorsson-Björnqvist RÅP - Nordmark Broberg - Gerciz - DG Holmberg
Örebro Minatankar
2015-08-09 23:53
Namn: widemarsh
Sänt: 2015-08-09 23:51
//

Balanserad beskrivning av nuläget.
Vi har alla chanser att klara oss kvar i AS!
Örebro widemarsh
2015-08-09 23:51
Nu har vi haft 6 matcher i rad där det förmodade utfallet varit 0 poäng, Vi fick två. Visst hade en skrällseger i någon av matcherna varit önskvärt men det är nu det på allvar kommer avgöras, ska vi spela allsvenskan nästa år måste vi vinna ett antal av de kommande 6-poängs-matcherna mot Sundsvall, Falkenberg, Halmstad och Åtvidaberg.

Två topplag kvar att möta, båda på hemmaplan. Hoppas på någon skrällpoäng där. Helsingborg, Kalmar, Hammarby och Gefle är också lag vi ska kunna ta poäng mot.

Kommer bli en sjukt plågsam höst för nerverna. Endast 3 poäng till säker mark, vi må vara rejält sargade men vi är långt ifrån utslagna! Hoppas Örebroarna ställer upp för sitt lag nu när de livsviktiga matcherna radar upp sig.
Örebro Nicka i ribban
2015-08-09 23:25
@Stoonken:

Det hade varit ett klassavslut om han satt den (någorlunda) intill stolpen. Nu gick den någon meter till höger om Oscar vilket 9 gånger av 10 inte resulterar i mål. Den 10:e gången inträffade dock idag.
Örebro Bäst när det gäller
2015-08-09 23:24
@Aspen.:

Förstår hur du tänker och visst jag förordar ett samspelt mittbackspar, dvs att tränaren tar ställning. Kruxet för Alec är ju att vare sig Eidur eller Wiktorsson visar ihålligt något som får en att vilja ta ställning. Eidur grym på försäsongen - Wiktorsson "alltid" bra mot långsammare motståndare och så fort det går för fort (Göteborg borta) visar har han svårt att hänga med.

Och visst jag har beslutsångest mellan de båda då de har sina respektive brister. Välja "brister i närmarkering" eller "långsamhet på instick". Vad väljer du?
Zidanes vänstervolley
2015-08-09 23:13
Lägg ner skitsnacket om Superettan redan nu. Som om det skulle vara givet att det är positivt och per automatik ger framgång att "börja om" i en lägre serie?! Herre...

Visst, vi är inte bra i år och det är väldigt många frågetecken som behöver rätas ut. Men nu har vi haft MFF, DIF x2, Blåvitt och Peking i de senaste omgångarna. Vafan var det någon som på riktigt trodde på en massa trepoängare?

Som tur är för vår skull så verkar det vara så att det är flera lag i årets upplaga av allsvenskan som är usla. Det är vår räddning. Vi åker inte ur.

Jag gillar Axén. Men Nordmarks byte är bra konstigt.

Nu biter vi alla Svartvita ihop och fixar ett nytt kontrakt i höst!

Örebro Pedretti
2015-08-09 21:59
@widemarsh:

Lite konstigt att han byter in nordmark också.
Tycker synd om juniorerna i ett sånt läge.
Örebro widemarsh
2015-08-09 21:57
För övrigt är det ju bara provocerande att Axén väntar till 90:e minuten med tredje bytet i underläge 1-3.
Örebro widemarsh
2015-08-09 21:49
1-0 är en rejäl tavla av Oscar. Inget snack om det. 2-0 känns ju som att Eidur ska ligga närmare, men frågan är om inte målet kan vara en frukt av nykomponerat mittbackspar. Nyman kommer ju från Wiktorsson sida och bakom ryggen på Eidur. Har svårt att se att Eidur bara struntar i Nyman, tror det kan röra sig om dålig kommunikation mellan mittbackarna. 3-1 är ju främst ett dåligt ingripande av Logi i en mot en samt ett klent hemjobb av Dajje. Oturlig framspelning från Wiktorsson. Nä, det ändras alldeles för mycket i backlinjen för att det ska kunna bli stabilt.
Örebro Stoonken
2015-08-09 21:43
@cellblock:

Då tycker vi olika! Har sett repris även från vinkeln bakom mål.. 9/10 skjuter mot bortre i det läget, vilket Oscar förväntar sig. Traustason vrider upp och avlossar mot första.
Örebro Lekiller
2015-08-09 21:34
[QUOTE=Asbjörn#10]Tyvärr är det GIF som möter Elfsborg i veckan Gefle IF och inte GIF Sundsvall... men tanken var god! :) [/QUOTE] Haha ser det nu. Sorry, kolla lite snabbt bara.
Örebro cellblock
2015-08-09 21:29
Första målet är inte klassavslut, står på västra och ser hur den långsamt åker i mål. Stor tabbe.

Örebro Stoonken
2015-08-09 21:16
Förstår inte er som lastar Oscar för målen! Kanske att han står på fel ben vid 1-0 men det är ett klassavslut! 2-0 är otagbart och 3-0 är även det ett grymt avslut från Kujovic!

Nu tar vi Giffarna!
Örebro Bastard on Parade
2015-08-09 21:00
@Nicka i ribban:

Jag tycker att det var en riktigt svag insats. Passningsspelet var bedrövligt och återigen gör vi mängder av misstag som är avgörande. Vi skapar få lägen och när vi väl skapar lägen så känns det sällan farligt.
Örebro Asbjörn#10
2015-08-09 20:59
@Lekiller:
Tyvärr är det GIF som möter Elfsborg i veckan Gefle IF och inte GIF Sundsvall... men tanken var god! :)
Örebro Lekiller
2015-08-09 20:52
Ser Sundsvall möter Elfsborg 12:e och sedan ÖSK 15:e. Kan man hoppas på ett lite slitet Giffarna?
Örebro Aspen.
2015-08-09 20:49
@Bäst när det gäller:

Tycker Du har fått beslutsångest.
Nu handlar det om att vi måste vinna nästa tre matcher och då behövs att bästa laget spelar och att spelarna vet hur dom ska uppträda på planen. Och att antal misstag minimeras.
Det blir inte lätt på lördag.
Örebro Asbjörn#10
2015-08-09 20:38
Jag kände mig tvungen att tugga mig igenom HBK-Åtvid när jag kom hem från Behrn och kan lämna glädjande besked. Det var en riktigt dålig match mellan två som långt ifrån imponerade. Det är inte bara vi som har det tungt där nere i botten med andra ord!

Nu vänder vi det här genom att inleda med att tvåla dit Giffarna på lördag!
Örebro Bäst när det gäller
2015-08-09 20:32
@Aspen.:
Just precis det är också supporterns lyx. Du kan bedöma 90 minuter, göra snabbanalys och sen slå fast att spelare A är klasser bättre än spelare B och ska därför spela hädanefter. Som tränare måste du göra en djupare analys. Ta in motståndet, vem ställdes mot vem, i vad mån hade den ena understöd av en mittfältare osv. Sen är det en annan femma att jag tycker Wiktorsson förtjänat mer speltid än han fått.
Örebro Glad
2015-08-09 20:14
Tycker Jansson ska ta på sig alla mål i år, klart Rinne ska in
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Nicka i ribban
2015-08-09 19:58
Så himla dålig var faktiskt inte insatsen idag. Broberg gjorde mål på sitt läge, men det gjorde inte Pärlan (som för övrigt var rätt hyfsad idag) eller Kalle. Peking har 3 bra avslut, vi har 1.

Oscar får ta på sig första målet, även om man kan önska mer av Nkili som ska täcka det hörnet. Oscar "tjuvar" och får tyngdpunkten på fel fot. Ett misstag som är vanligt när bollen styrs på en försvarare, men det gjorde den inte nu.

Eidur måste komma närmare Nyman på 2:an. Inget snack om den saken.

3:e målet är väl en rad misstag som leder fram till ett bra läge för Kujovic. Han visar klass med avslutet.

Nu gäller det att segrarna börjar komma, annars blir det inga Allsvenska matcher 2016.

Heja Sport!
Örebro Aspen.
2015-08-09 19:26
Nu har vi kunnat jämföra Eidur och Wiktorsson i samma match.
Wiktorsson klart bättre. Bättre passningar, bättre närkampspel, värderar situationerna bättre
Örebro Nicka i ribban
2015-08-09 19:21
@Lord Pode:

Norrköping har Allsvenskans billigaste årskort på ståplats. ÖSK är bland de absolut dyraste. Sanslösa skillnader i priser.
Örebro Lord Pode
2015-08-09 19:10
@Lekiller:

Ja men ändå. Norrköping har ju klart mycket större klack än tex vad vi hade 2010. Då syftar jag både på borta och på hemmaplan. I sämsta fall så är du ju 40 pers i kubanerna om inte mindre som sjunger någonting i vissa matcher.

Nu ska ju iofs inte jag säga så mycket om jag tänker efter, eftersom jag inte sjunger heller. Men det är svårt att ställa sig upp och sjunga mitt bland alla gubbar på sittplats.
Annons: