/fotboll/osk/forum/9265.aspx/fotboll/osk/forum/9265.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro go_osk
2006-07-11 21:03
jappel//
När blir nästa resa?:-)
Örebro jappel
2006-07-11 20:20
zxcv //
Kul att se att det är någon som faktiskt sparat alla dessa papper som man får med sig hem varje gång. För min del brukar det sluta med att jag slänger alla jag hittar skräpandes runt i lägenheten en gång per år :-)
Bara att fortsätta samla och sitta och ha en liten nostalgitripp
Örebro zxcv
2006-07-11 20:03
Hehe, hittade nyss en låda med gamla matchprogram ända sen jag blev ÖSKare, 1999 :)

Samlade även in en del runt i huset- 75 program!

trots det har ett antal försvunnit:)

Rariteter som Örebro nordic cup, Kvalet mot assyriska, papper från träningsmatcher mot Degen.
:-D

Ett bortaprogram från ÖIS och 2 från Degen.

Riktigt kul! :-)
Örebro jappel
2006-07-11 19:13
Farsen fortsätter //
Klart att du gör!!!
Förlorar vi så gör vi...inte mer med det.
Tror att det är bättre för grabbarna i laget ju fler Örebroare det är på matcherna. Dom vill ju känna stödet. :-)
Örebro Farsen fortsätter
2006-07-11 19:07
Måste tyvärr säga att jag aldrig mer kommer kunna se ÖSK live.. trist.. varför? jo det är så enkelt att jag bestämde mig för att inte se början på säsongen.. och vilken början! var väl fem raka vinster eller nåt!? Sen bestämde jag mig för att gå och se ÖSK-TFF och det blev förlust. Vidskeplig som jag är struntade jag i Jönköpinsmatchen och alla vet ju hur det gick!

Hur ska jag kunna se ÖSK igen?.. måste ju kunna bryta förbannelsen. vågar jag mig ner till mötet mot Landskrona?
Örebro Grixx
2006-07-11 18:40
Ähh ska sluta bli upprörd, va fan har man för det?

Betonggubbarna i SvFF kan man ändå aldrig rubba:-(

Bättre att slå klackarna i taket och "begrunda" gårdagens 6-0:-)))
Örebro MAD FOR IT!
2006-07-11 18:34
götta med glennfidisch i laget!
Örebro Grixx
2006-07-11 17:06
Malcolm// De investerare som gick in för Örebro, hade både kreditlöfte från banken på summan och var genom sina företag mm goda för några hundra miljoner.

Licensnämnden trodde inte att de var kreditvärdiga och slängde ut oss i första instans för någon ynka tusenlapp.De bemödade sig inte ens att ringa och fråga investerarna om pengarna.

Att Örgryte sport AB med eget kapital som vida understiger summan på ca 10 miljoner som de ska betala till Örgryte får godkännt är då VIDRIGT!!!!

OBS!!! ÖSK ville innan kontrollbalansräkningen få med värdet på en framtida försäljning av arenanamnet men det var inte trovärdigt enligt licensnämnden. Kommunen gick senare in och sålde namnet för MER än vad ÖSK hade sagt.

Det är skillnad på klubb och klubb:-(
Djurgården Malcolm
2006-07-11 16:00
ÖIS visade ett positivt eget kapital om 763 000 för 2004. Då var den största tillgången en fordran på Örgryte Sport AB (runt tio miljoner). Utan denna fordran hade ÖIS haft negativt eget kapital om cirka tio miljoner.

Nu hade dock riskkapitalbolaget enbart eget kapital om 2,3 miljoner. Således kan man undra om det är troligt att de kan betala av skulden. Tillgångarna är enbart spelarna som värderats upp i och med själva skulden.
Örebro E-A
2006-07-11 15:55
Malcolm//
detta kan ju tyvärr inte hjälpa vårat lag då skadan redan är skedd.. men i vårat fall tog ju licensnämden upp det faktum att dessa företagare i spelarinvest inte skulle vara "goda" för pengarna de skutit till klubben (villket dom givetvis var).. enligt Affärsvärlden verkar inte samma behandling av riskkapitalet skett i ÖIS-fallet.. duger inte våra affärsmänn i denna stad eller? Eller bankernas kreditlöften? och om ett lag säljer spelare till ett annat bolag som verkar ha skett i ÖIS-fallet då kan ju dessa inte räknas som tillgång för klubben.. inte heller pengarna som inte finns på klubbens konto..? Detta system verkar va som bäst för dom som lyckas mygla mest.. Kvällstidningarna är skit allt som oftast men om dom får upp ögonen för ett scoop så börjar dom ju gräva å då kan kaske vi få nån form av upprättelse.. fast detta handlar ju enbart om politik och prestige.. den som söker skall finna.. och nu vill inte licensnämnden hamna i samma kaos igen.. Tallinder LåL å resten av packet kan dra åt helv***!!
Örebro Mittåt
2006-07-11 15:40
LKH// Inte än, men så småningom på medlemssidan.
Åtvidaberg LKH
2006-07-11 15:38
Kan man se målen någoinstans?
Örebro Tomten (Vi vinner, ni stinker!)
2006-07-11 15:30
ÖIS verkar ju inte behöva hjälp ner i SE heller, dom hamnar nog där av egen maskin ;)
Örebro Grixx
2006-07-11 15:21
jappel// Inte direkt ÖIS jag är ute efter utan mer Tallinger & co.

De är JÄKLIGT petiga när det gäller ÖSK och blundar inför andra.
Örebro jappel
2006-07-11 15:07
Malcolm //
Du har helt rätt!!
Och det var därför ÖSK borde ha klarat sig kvar i AS. Och det är därför som ÖIS borde flyttas ner!
Men nu är det inte så, och det är bara att gjädjas med ÖIS, och hoppas att vi i ÖSK lyckas ta oss upp i AS för egen maskin i år. Förhoppningsvis stärkta av erfarenheten i SE!
Örebro Grixx
2006-07-11 15:06
Malcolm// Det är först när "kvällstidnings-drevet" går som resten av Sverige vaknar.

För övrigt är jag inte någon fan av kvällspressen. 2-3 sidor seriöst resten garbage...

edit. Sorry, stryk 2-3 och sätt dit en etta, för seriesidan är väl det enda som påminner om något seriöst.

edit2. De har väl kvar seriesidan? ;-)
Djurgården Malcolm
2006-07-11 15:01
Ämne: Ämne: "S....
Jadå. Hade de lagt fram femton miljoner på bordet. Sure. Som det är nu är de pengarna bara förväntningar på framtida vinst. Således dolda värden. Det är inte rätt enligt god redovisningssed att ta upp sådant. Rätta mig om jag har fel.
Örebro Mittåt
2006-07-11 14:55
Ämne: "Så en värderin....
Ja, det verkar som om du och jag är rätt överens om vad den springande punkten beträffande ÖIS är - riskkapitalbolagets betalningsförmåga.

Khennet Tallinger verkar ha en oöverträffad förmåga att sila mygg, men att svälja kameler. I ÖSKs fall slog han ned på vad han ansåg vara en brist på 550.000, som riskkapitalbolaget dessutom hade ett kreditlöfte på i en lokal bank. Och som (om jag nu kommer ihåg detta rätt) dessutom hunnit betalas ut innan han levererade sin rapport.
Örebro kitcar25
2006-07-11 14:54
malcolm/// nu förstörde du ju stämningen
Djurgården Malcolm
2006-07-11 14:48
Och hur ni kan tro att Aftonbladet som haft över ett år på sig att hitta detta men inte gjort det ska veta bättre än Affärsvärlden, gör mig mörkrädd...
Djurgården Malcolm
2006-07-11 14:43
"Så en värdering utifrån vad man fått vid en försäljning av vinstandelar tycker jag är helt ok."

Visst är det okej. Men nu har ju inte ÖIS fått dessa pengar. Investmentbolaget skulle helt enkelt kunna säga att spelarna är värda 500 miljoner och dra upp det värdet som skuld. Det blir således en tillgång hos ÖIS.

Hade spelarna varit kvar i ÖIS hade de värderats runt tre miljoner. Ska det vara möjligt att sälja spelare till ett riskkapitalbolag som inte har täckning för skulderna (Eget kapital om 2,3 miljoner skulder om 10/12 mille).

Jobbigt att diskutera mer här, men men, något oklart i Afvs text så svarar jag när jag ser att ni undrar. Alt. mejla mig. malcolm@sweden.com

//Malcolm Svensson Rothmaier
Affärsvärlden och Sv Fans
Assyriska VI SKA UPP!
2006-07-11 14:24
Grattis till den stora vinsten!
Örebro E-A
2006-07-11 14:09
Grixx//
Kopiera ditt inlägg samt länken innan och maila den till alla kvällstidningar du kan komma på tex lasse anrell på rosa och NA (lasse wirström).. snälla.. nån kanske nappar! Örgryte = Myglare! GBG = Myglare! vilka sparkar man på? jo dom som ligger, såklart!
Örebro Tomten (Vi vinner, ni stinker!)
2006-07-11 13:55
Gör en Zidane vet jag!
Åtvidaberg LKH
2006-07-11 13:49
Kan man se målen någonstans?
Örebro Jimpa_90
2006-07-11 13:33
Trodde att ösk skulle vinna men inte med 6-0! Skönt för Mirza att han äntligen fick göra mål och vilket mål han gjorde!;P Krossa JS på bortamark!
Örebro Grixx
2006-07-11 13:31
Mittåt// Nu är det dags för kvällspressen att kolla upp det här upplägget som Örgryte kör.

Att licensnämnden år efter år godkänner detta "betalningsförfarande" som aldrig genomförs svider i mitt ÖSK-hjärta då vi blev DET slaktade lammet och alla andra skonas.

I första skedet var det en SKÄMTSUMMA vi åkte dit på.
Nu visar det sig att det är SKÄMTHANDEL av spelare som andra genomför och som godkänns.
Utan dessa låtsasaffärer är det miljontals kronor som man legat back med.

Fy fan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

AFTONBLADET MFL KOLLA UPP DETTA OCH BEGÄR FÖRKLARING AV SVFF OM DET ÄR SANT DET SOM NU PRESENTERATS!!!!!!!
Örebro Erki
2006-07-11 13:16
Kronblom//
Det är sant att matchen inte var särskilt svårdömd. Men han var bra på att låta spelet gå och det var en fin rytm genom hela matchen. En del domare har en förmåga att rycka sönder även snälla matcher.
Örebro Mittåt
2006-07-11 13:13
Ämne: Så klarade Örgryte l....
Intressant! Jag tycker dock att Affärsvärlden delvis skjuter in sig på fel saker. Spelartruppens värdering i balansräkningen har ingenting med spelarnas verkliga "värden" att göra. Det är enbart resultatet av vad det kostade att ta in spelaren minus redan gjorda avskrivningar. Det säger intenting om vad man skulle kunna erhålla vid en försäljning.

Så en värdering utifrån vad man fått vid en försäljning av vinstandelar tycker jag är helt ok.

Den sjuka punkten i fallet ÖIS är i stället att inga pengar verkar ha gått från Örgryte Sport AB till föreningen. Att sälja något för ett högt pris till någon som inte behöver betala är nog inte så svårt. Om det redan från början var avsikten att inga pengar skulle betalas kan man verkligen ifrågasätta detta upplägg. Speciellt med tanke på licensnämndens bedömning av ÖSKs ekonomi och de pengar LN ansåg "fattades". Fast på den punkten upphävdes licensnämndens beslut i högre instans.

Hur som helst med det, sett i perspektivet ÖIS förstärks intrycket av att behandlingen för ÖSKs del mest handlade om att hitta en lämplig klubb att ta elitlicensen av för att på så sätt kunna statuera ett exempel.
Örebro Kronblom
2006-07-11 13:11
Erki//
det var väl Ingvarsson som dömde och han brukar vara bra till skillnad från Ukalovic och Hyväräinen.Sedan var det väl knappast ngn svårdömd match eftersom målen kom så tidigt!
Annons: