/fotboll/osk/forum/9236.aspx/fotboll/osk/forum/9236.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro jappel
2006-07-23 18:37
gif-mff 4-3 just nu...det stod 0-3 i halvtid!!!!!!
Vad i hela friden håller MFF på med??????
Örebro loopy
2006-07-23 17:49
0-0 i paus mellan Örebro och stockholm i ganska trevlig och jämn match.
Örebro E-A
2006-07-23 17:13
fast dom har ju förlorat en del matcher hemma också så dom borde nog ha vunnit denna borta ändå.. och så va det ju umeå, där ska dom ju kunna lägga in ett par bollar till..
Örebro jappel
2006-07-23 16:53
Ämne: ser ut som om emra f....
om det var hans premiär var den inte så vidare lyckad... och jag vill också minnas att det var det...0-5 matcher är aldrig kul att vara med i..
Örebro loopy
2006-07-23 16:50
ser ut som om emra får göra debut från start idag, minns jag rätt gjorde han också SE debut från start mot AIK och det gick väl inte så värst bra
Örebro jappel
2006-07-23 16:49
inte bra av degen att "bara" kryssa mot umeå...fast det var såklart en bortamatch och dom ska ju enligt "gå upp i AS mallen" räcka med kryss i....
Örebro E-A
2006-07-23 16:46
är det problem med officiella sidan eller?
vem är det som har hand om våran live? går det inte å göra nått liknande som degen har så den är på sidan ist för ett eget fönster, som stannar kvar när man surfar runt..? alltså det kan ju fortfarande va så att man startar den på officiella..
Örebro E-A
2006-07-23 16:41
surt för degen. lika mot ume (just nu).. supertvåan nästa..
Örebro E-A
2006-07-23 16:39
fan va coolt med deras live.. kan ju glida överallt å ändå kolla på den.. coppa coppa coppa.. kom igen svartvitt!
f.ö. ska det bli så kul med lite riktig fossball imorgon!! ps: obol arena hade vart helt ok.. det hade förmodligen gett en mycket större summa än behrn arena också..
Västerås Puttte
2006-07-23 16:36
Någon som vet vilken tid träningsmatchen ÖSK-VSK börjar på Tisdag samt hur mycket det kostar i inträde?
Örebro jappel
2006-07-23 16:28
Hilltop //
Atlas vallen eller Atlas Arena hade inte sett helt fel ut!!!! fast jag antar att dom hade döpt den till hela namnet såklart....Atlas Copco Arana klingar inte riktigt lika bra :-)
Örebro jappel
2006-07-23 16:26
Ämne: Jag skulle vilja ge ....
Ja detta var ett mycket intressant upplägg...fast jag kan förstå om ÖSK:s officiella vill verka genom sin egen site, men detta är helt klart intressant ur forumsynvinkel...(tror jag, det kan störa att sidan uppdateras när man håller på att skriva inlägg kanske.?? har inte testat..
Örebro jappel
2006-07-23 16:24
Mittåt //
ser fram mot en liten kort summering efter länets knotts framfart mot stockholms dito...
Imponerande vilka kunskaper du sitter inne med!!! i alla kategoreier...ska vi spela TP någon dag ;-)
Örebro 1908
2006-07-23 16:12
Det var ju en liten nätt summa. Thx!
Örebro kubanen_90
2006-07-23 16:11
1908// Tror det kostade 20 kr.
Örebro kubanen_90
2006-07-23 16:10
Ska snart åka till Behrn då.
Örebro 1908
2006-07-23 16:09
Ngn som vet vad det kostar att se distriktslagsfinalen?
Örebro Mittåt
2006-07-23 16:07
Jag skulle vilja ge Emdemalm & Co. credit för en bra weblösing för Vulkanernas direktrapportering. Genom att visa rapporteringen i marginalen på forumet, så får man en god möjlighet till interaktivitet.

Inte för att det verkar vara så många som är intresserade. Sex inloggade för att följa "hela Sveriges fotbollslag" är inte direkt imponerande.
Örebro Mittåt
2006-07-23 15:57
ÖSK Robban// Ja, 17.00 är det magiska klockslaget för distriktets 16-åringar.
Örebro Mittåt
2006-07-23 15:56
Hilltop// Jag har totalt klockat ca 15 år hos Atlas, även om det var några år sedan jag slutade. Utöver i Sverige arbetade jag bland annat i Antwerpen och i Jeddah i Saudiarabien.
Örebro ÖSK Robban
2006-07-23 15:55
En tanke som slog mig...
Lagrell är kanske på Berhn Arena ikväll?
Örebro ÖSK Robban
2006-07-23 15:54
Mittåt
Var det kl 1700 matchen började eller?
Örebro Mittåt
2006-07-23 15:52
Nu är det snart dags att damma av cykeln för en tur ner till Behrns Arena för att se hur distriktets knott klarar sig mot Stockholmsknotten.

I en inför-artikel i NA idag var lagets tränare Peter Florén vänlig nog att inte bara nämna lagets två anfallsess, Forwards Jesper Florén och Karlslunds Mikael Jidsjö, utan även den hårt arbetande defensiva mittfältaren Gustav Lundholm med ÖSK som klubbadress. Dessutom kommer vi säkert att få se Edvin Möller på planen, en irrationell och målfarlig offensiv mittfältare. Det var faktiskt Edvin som, inbytt i den avgörande matchen mot Skåne, fixade den straff som Florén säkert slog i mål till 1-1.

Stockholm får nog gälla som favorit men Örebrolaget har en del starka kort som vända en jämn match. Utöver de nämnda är även målvakten Karlslunds Oscar Jansson en klar plusvariant.
Örebro Hilltop
2006-07-23 15:48
Mittåt

Du kan ju mycket mer än mig om min egen arbetsgivare...hmmm;-)

Men det stämmer så väl att Ac i Örebro är en liten del av det stora hela. Här finns drygt 1 000 anställda, medans det finns ca 30 000 anställda worldwide.

Men arenanamnet lär ha varit ganska högt upp på agendan innan de tankarna övergavs och Behrn kom in i bilden.
Örebro ÖSK Robban
2006-07-23 15:44
Fler som ska ner till Jönköping och se ÖSK imorgon? Har ev plats för någon i bilen
Örebro Mittåt
2006-07-23 15:34
jappel// Sponsringskostnaden tas över resultaträkningen och minskar den beskattningsbara vinsten. Men eftersom bolagsskatten bara är 28 % blir effekten inte speciellt stor. Man skulle kunna säga att Atlas betalar 72 % av sponsringen och staten (dvs. vi) 28 %.

Detta under förutsättning att den berörda delen av Atlas går med vinst och att man betalar maximal skatt.

För ett företag av Atlas storlek och geografiska spridning finns det dock betydligt effektivare sätt att hålla nere bolagsskatterna.

Men helt oberoende av skattesituationen så måste man från Atlas sida fråga sig vad man kan "tjäna" på sin sponsring och om denna pluspost motiverar utgiften.

De flesta sponsorer inom sportens värld är antingen företag som säljer konsumentvaror (dvs man har åskådare och andra intresserade som kunder) eller så är det mindre och medelstora familjedominerade företag, där någon av ägarna känner för det lokala laget. Vilket man ser rätt tydligt på vilka som i dagsläget sponsrar ÖSK.
Örebro jappel
2006-07-23 15:19
ja men ändå....dom har säkert lite vinste som dom vill skriva av mot lite sponsring av ett elitlag. det går ju att kvitta på något sätt så att dom slipper skatten och kan sponsra med ett gäng miljoner. På så sätt kan dom synas lite i media och på arenorna samtidigt som faktiska vinsten eller resultatet inte påverkas nämnvärt. Dom placerar pengarna i idrott istället för i skatteverkets kassakista.
Eller är det inte så det fungerar med sponsring? Borde vara så...då mycket annan goodwill eller liknande fungerar på liknande sätt för företag.
Örebro Mittåt
2006-07-23 15:15
jappel// Atlas Copcos samband med Örebro är rätt perifert. Företaget bildades i slutet av artonhundratalet och hade då verkstäder i Vasastan i Stockholm (det så kallade Atlasområdet) samt i Södertälje. Tillverkningen var inriktad mot järnvägsrelaterade produkter. Dagens huvudkontor ligger i Nacka och den viktigaste och mest lönsamma delen av gruppen (kompressorerna) har sitt säte i Antwerpen i Belgien.

Verksamheten i Örebro har vuxit fram ur vad som en gång var ett företag som hette AVOS (som lär ha betytt AB Växlar Och Signaler). I Örebro har verksamheten på senare år utökats mycket kraftigt genom att allt mer av verksamheten inom gruvdelen flyttats dit. Bland annat underjordsborraggregat från Nacka, ovanjordsborraggregat från Bremen samt lastmaskiner från Portland, Oregon.

ACs fakturering i Sverige är inte speciellt stor, knappa 2 % av gruppens totala omsättning och för gruvmaskinerna torde den vara ännu lägre. Detta är verkligen en multinationell jätte.

Sponsring av ett fotbollslag i Superettan (eller ens i Allsvenskan) ger knappast någon extraförsäljning. Alla som håller på med gruvverksamhet, luftkompressorer etc. känner redan till företaget, eftersom de är en av branchledarna inom de områden man är verksamma.

Att Atlas Copco ändå sponsrar ÖSK skall nog snarast se som en personalvårdande åtgärd. Många i företaget är intresserade av fotboll och genom att stötta det lokala laget, så skapar Atlas en viss good-will bland personalen. Mer går nog inte att få ut av en sådan sponsring.
Örebro jappel
2006-07-23 15:13
och mendes fortsäster att glädja diffarna trots att han redan skrivit på för AIK....0-1 efter 13 minuter!! Undrar hur det kommer gå för dom utan honom senare i höst???
hans 10:e väl...kanske blir skyttekung trots att han bara är med lite mer än halva säsongen.. och i dif :-)
Örebro jappel
2006-07-23 15:07
så var degens viktiga match mot ume igång..vill till att dom vinner idag om dom ska vara med och slåss om kvalplatsen tror jag!
Annons: