/fotboll/osk/forum/9233.aspx/fotboll/osk/forum/9233.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Hilltop
2006-07-23 15:48
Mittåt

Du kan ju mycket mer än mig om min egen arbetsgivare...hmmm;-)

Men det stämmer så väl att Ac i Örebro är en liten del av det stora hela. Här finns drygt 1 000 anställda, medans det finns ca 30 000 anställda worldwide.

Men arenanamnet lär ha varit ganska högt upp på agendan innan de tankarna övergavs och Behrn kom in i bilden.
Örebro ÖSK Robban
2006-07-23 15:44
Fler som ska ner till Jönköping och se ÖSK imorgon? Har ev plats för någon i bilen
Örebro Mittåt
2006-07-23 15:34
jappel// Sponsringskostnaden tas över resultaträkningen och minskar den beskattningsbara vinsten. Men eftersom bolagsskatten bara är 28 % blir effekten inte speciellt stor. Man skulle kunna säga att Atlas betalar 72 % av sponsringen och staten (dvs. vi) 28 %.

Detta under förutsättning att den berörda delen av Atlas går med vinst och att man betalar maximal skatt.

För ett företag av Atlas storlek och geografiska spridning finns det dock betydligt effektivare sätt att hålla nere bolagsskatterna.

Men helt oberoende av skattesituationen så måste man från Atlas sida fråga sig vad man kan "tjäna" på sin sponsring och om denna pluspost motiverar utgiften.

De flesta sponsorer inom sportens värld är antingen företag som säljer konsumentvaror (dvs man har åskådare och andra intresserade som kunder) eller så är det mindre och medelstora familjedominerade företag, där någon av ägarna känner för det lokala laget. Vilket man ser rätt tydligt på vilka som i dagsläget sponsrar ÖSK.
Örebro jappel
2006-07-23 15:19
ja men ändå....dom har säkert lite vinste som dom vill skriva av mot lite sponsring av ett elitlag. det går ju att kvitta på något sätt så att dom slipper skatten och kan sponsra med ett gäng miljoner. På så sätt kan dom synas lite i media och på arenorna samtidigt som faktiska vinsten eller resultatet inte påverkas nämnvärt. Dom placerar pengarna i idrott istället för i skatteverkets kassakista.
Eller är det inte så det fungerar med sponsring? Borde vara så...då mycket annan goodwill eller liknande fungerar på liknande sätt för företag.
Örebro Mittåt
2006-07-23 15:15
jappel// Atlas Copcos samband med Örebro är rätt perifert. Företaget bildades i slutet av artonhundratalet och hade då verkstäder i Vasastan i Stockholm (det så kallade Atlasområdet) samt i Södertälje. Tillverkningen var inriktad mot järnvägsrelaterade produkter. Dagens huvudkontor ligger i Nacka och den viktigaste och mest lönsamma delen av gruppen (kompressorerna) har sitt säte i Antwerpen i Belgien.

Verksamheten i Örebro har vuxit fram ur vad som en gång var ett företag som hette AVOS (som lär ha betytt AB Växlar Och Signaler). I Örebro har verksamheten på senare år utökats mycket kraftigt genom att allt mer av verksamheten inom gruvdelen flyttats dit. Bland annat underjordsborraggregat från Nacka, ovanjordsborraggregat från Bremen samt lastmaskiner från Portland, Oregon.

ACs fakturering i Sverige är inte speciellt stor, knappa 2 % av gruppens totala omsättning och för gruvmaskinerna torde den vara ännu lägre. Detta är verkligen en multinationell jätte.

Sponsring av ett fotbollslag i Superettan (eller ens i Allsvenskan) ger knappast någon extraförsäljning. Alla som håller på med gruvverksamhet, luftkompressorer etc. känner redan till företaget, eftersom de är en av branchledarna inom de områden man är verksamma.

Att Atlas Copco ändå sponsrar ÖSK skall nog snarast se som en personalvårdande åtgärd. Många i företaget är intresserade av fotboll och genom att stötta det lokala laget, så skapar Atlas en viss good-will bland personalen. Mer går nog inte att få ut av en sådan sponsring.
Örebro jappel
2006-07-23 15:13
och mendes fortsäster att glädja diffarna trots att han redan skrivit på för AIK....0-1 efter 13 minuter!! Undrar hur det kommer gå för dom utan honom senare i höst???
hans 10:e väl...kanske blir skyttekung trots att han bara är med lite mer än halva säsongen.. och i dif :-)
Örebro jappel
2006-07-23 15:07
så var degens viktiga match mot ume igång..vill till att dom vinner idag om dom ska vara med och slåss om kvalplatsen tror jag!
Örebro jappel
2006-07-23 15:01
Ruskigt vad bra officiella blivit dom sista åren!!
Så kul att satsningen givit resultat! Kul att alla ni/dom som är ansvarig är villiga att lägga ner så mycket tid och möda som ni gör för laget i våra hjärtan!!
Även svartvitt redaktionen (mångt och mycket samma folk eller??) gör ju ett strålande jobb i att ta fram intressanta artiklar och intervjuver!

Trist bara att servern för orebro-sk.se är ner några gånger i veckan (känns det som i alla fall) :-(
som nu t.ex.
Örebro jappel
2006-07-23 14:58
Hilltop //
Kul att se och få höra att dom stöttat ÖSK på det sättet, fast jag tycker ändå att det är lite konstigt att ett örebroföretag (för visst är det ursprungligen det?) kan tvinga sina marknadsförare och reklamansvariga att gå in och stötta ÖSK som huudsponsor med ett fett MFF kontrakt!
Tänk att vara företaget som gjorde det möjligt för ÖSK att ta sitt första SM guld sedan bildandet 1908!!!!! eller hjälpa till att stötta fram ÖSK till ett cupguld!!
Örebro Hilltop
2006-07-23 14:13
Per Persson

Jag har jobbat hos AC i elva år, och de har alltid tillhört "Inre cirkeln" eller Team ÖSK. Bla har de 15 sittplatser som personalen får använda.
Det poppar titt som tätt upp diskussioner på AC om att de borde kunna stötta mer, men det brukar sluta med att de som sitter på de stora marknadsföringspengarna inte är örebroare, utan "storfräsare" i Sthlm. En annan anledning lär vara att inte AC producerar "konsumentprodukter".

AC har stöttat ÖSK på ett annat, viktigt sätt genom åren. D har tillhandahållit arbete för en hel del av spelarna, främst innan klubben skaffade heltidsproffs.
Jag har tex jobbat med Magnus Erlingmark, Thomas Andersson, Samuel Wowoah, Nicklas Rasck och Frippe Jansson.
Örebro Per Persson
2006-07-23 13:42
E-A//

Ber om ursäkt till Atlas Copco. Kollade upp och du har helt rätt. Fick mina uppgifter från en kille som jobbat där bara för ett år sedan. Hmmm, är de nya för året som storsponsor ?.
Örebro E-A
2006-07-23 13:33
ang sponsorer. Atlas Copco är en av det största sponsorerna i ÖSK.. detsamma geller E.ON.. De är med i Team ÖSK vilka är de största sponsorerna i ÖSK. de får även biljetter till matcherna, inte till alla givetvis för då skulle ingen annan än arbetstagarna på dessa ställen kunna se matcherna..
Örebro Per Persson
2006-07-23 13:29
jappel//

Ändra ALDRIG på ett vinnande lag. Anttonen är ok igen, ThAn visste jag inte ens att han haft problem.
Örebro go_osk
2006-07-23 12:45
Nu är tågresan klirad och klar till Jönköping! Ska bli riktigt kul att få se svartvitt kämpa om tre nya poäng.
Örebro Jimpa_90
2006-07-23 12:23
Krossa JS!!!
Örebro jappel
2006-07-23 08:19
Trist om det var en sträckning han ådrog sig då.
Han låg som sagt ganska länge på avbytarbänken med massör (såg ej vem) som stretchade och masserade hans ben. Kanske inte någon värre skada, men kanske bäst att vila så att han säkert är helt åteställd han börjar ju bli lite till åren kommen och då brukar det ta lite längre tid för kroppen att återhämta sig.
Örebro Mittåt
2006-07-23 08:12
Ämne: Jag skulle nog vilja....
Thomas tillhörde åskådarna på matchen mot Nynäshamn.
Örebro jappel
2006-07-23 07:29
Några intressanta matcher ikväll också..
Degen har en måstevinna match mot umeå om dom vill vara med på allvar om att fightas om en plats i AS
Mjällby ÅFF intressant för bottenstridens skull. Detta är två lag som jag gärna ser högt upp i seriesystemet, men håller nog en extra tumme för MAIF i kväll.. (känns som att vi har svårare att möta ÅFF för det mesta..:-)
Örebro jappel
2006-07-23 07:09
Jag skulle nog vilja se
-------Nurme-------
PaAn-PaHa-GlHo-JoRi
IaJe-LaLa-FrNo-KrNä
-----SeHe-JoPe-----
Nurme dels för att det är mot Jönsa lagom lag att skolas in mot. Dels för att han tydligen sett stabil ut i dom matcher han spelat.
Men Walker kommer till 99,999% ta ut Westman, då han faktiskt inte gjort något större misstag dom sista matcherna.
Backlinjen, intressant bara...sedan vet jag inte hur det gick för ThAn efter bajen matchen, han såg ut att bli småskadad i slutet av matchen när han utgick. Någon som vet om han var med mot nynäshamn? om inte annat kan han kanske behöva lite längre vila utan match för att bli helt fit for fight!
Mitten ingen förändring. Det har sett stabilt ut med den uppställningen. (möjligen att Anttonen tar Jeffs plats om han inte behövs på backen.)
Frammåt tycker jag verkligen att JoPe ska få chansen från start denna gång. Mirza kan med fördel bytas in i halvtid om det skulle behövas, senare typ 75:e om JoPe fungerar bra vilket jag är övertygad om att han skulle göra!
Örebro go_osk
2006-07-23 01:18
Dags att avgå Lagrell?//
Walker är inte känd för att vilja göra några större förändringar i första uppställningen, speciellt inte så länge laget vinner. Personligen skulle jag nog föredra JP före Mirza, men Mr Walker verkar som sagt ha en alldeles speciell relation med Jelecak.

Haginge känns inte som något riktigt startalternativ än eftersom han inte ens har visat att han håller i en hel match. Jag tycker dessutom att han kändes aningen ovan under den korta stund han hoppade in mot Hammarby.

Det skulle i så fall vara högerbacksplatsen som är det största frågetecknet beroende på Anttones fysiska status. Om inte Patrik kan spela så räknar jag med att FreSa går in från start.
Örebro Dags att avgå Lagrell?
2006-07-23 00:53
go_osk//

JAg tycker inte att den känns given! Anttonen hade små skadebekymmer tidigare, vet inte om han är hel än. Samma sak gäller Riddez. Haginge och Glenn har under träningsmatcherna fått speltid som mittbackar (Glenn mot nynäshamn), Mirza har inte gjort många mål men är oerhört viktig för vårt anfallsspel, JoPe kan få chansen beroende på vad Walker har för tankar kring spelstil.
Örebro go_osk
2006-07-23 00:41
KubaStröm//
Det måste vara väldigt länge sedan som startuppställningen kändes så här given som den gör idag i förhand. För övrigt riktigt synd att Kubanerna tvingades ställa in sin resa:-( Men jag ska i alla fall försöka ta mig ner för att bidra med mitt strå till stacken.
KubaStröm
2006-07-23 00:29
Seb-Mirza
Näfver-LaLa-Nobbe-Ian
Glenn-FrJa-ThoAn-PaAn
Westman

Sen kan det väl bli, Nurme, Haginge, Riddez (om frisk), FreSa, JoPe

Skulle tippa på det laget fast har ingen aning om Riddez status ? Kan han spela ? När vi nu har fått 2 "nya" spelare, för man kan väl kalla Haginge ny, så blir det genast mycket svårare att ta ut det förväntade laget, vilket bara är positivt.
Örebro Dags att avgå Lagrell?
2006-07-23 00:16
kubanen_90 //

Mer än 3500 kommer det att bli, men låt oss fokusera på matchen mot Södra! Förslag på startelva? Är Haginge redo, Riddez?
Örebro kubanen_90
2006-07-23 00:05
JAg blir förvånad om vi kommer över 3500 mot Bois.
Örebro Per Persson
2006-07-22 23:34
jappel//

Vi kan alltid hoppas. Atlas Copco har ju en ny boss nu i Örebro. Kanske läge nu att stans största privata arbetsgivara vill vara med på BA. Knepigt att de inte är sponsorer och låter personalen få plåtar till matcherna.
Örebro jappel
2006-07-22 23:33
verkligen tungt för ÖIS!!!! dom ordnar det nog på egen hand.....
Örebro jappel
2006-07-22 23:33
När ÖSK!!!!
Tar tre poäng!!!
När ÖSK tar tre poäng!!!
Örebro jappel
2006-07-22 23:30
Per Persson//
det är sant, några hundra tusen extra borde dom verkligen kunna få av sponsorer nu när det visas i rikstv!!! kanske någon sponsor som får upp ögonen för ÖSK i allmenhet efter denna match :-)
Örebro gurka
2006-07-22 23:29
6873 mot landskrona är mitt tips
Annons: