/fotboll/osk/forum/9174.aspx/fotboll/osk/forum/9174.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
DavidM28
2006-08-02 09:51
Hade ni verkligen bara 3000 i en match mot Landskrona? Det var verkligen inte bra.
Örebro Mittåt
2006-08-02 09:48
Även om fotbollen är en stor folkrörelse så tunnas demokratin ut ordentligt på vägen till toppen.

Det finns väl två organ som är väsentliga när man skall avgöra hur det går till då ordföranden skall väljas. Det är Valberedningen som kommer med förslaget till hur förbundsstyrelsen skall se ut och det är Förbundsmötet som väljer förbundsstyrelsen. I allmänhet går man på valberedningens förslag så det är i denna som besluten i praktiken tas.

I valberedningen sitter:
Lennart Johansson, ordförande
Bengt Lindström, Norrland
Mats Bengtsson, Svealand
Göran Nilsson, Götaland
Bengt Madsen, Allsvenskan/Superettan
Lena Wallgren Sandberg, Damallsvenskan

Av dessa namn känner jag bara igen Johansson och Madsen. Riktiga mygeltyper, båda två.

När det sedan gäller Förbundsmötet som skall rösta så består den av representanter för distrikt och (elit)klubbar.

Distrikten har sammanlagt 132 röster och klubbarna 56. Varje distrikt har 3 röster (totalt 72) och dessutom finns det ytterligare 60 röster för distrikten som fördelas utifrån hur stora distrikten är. Skåne som är största distriktet har 8 extraröster medan Gotland inte har någon. Örebro-distriktet har 2.

På föreningssidan har de allsvenska klubbarna 2 röster var, totalt 28. Klubbarna i superettan och damallsvenskan har 1 röst var. Vid det senaste förbundsmötet hade dock inte Assyriska någon röst eftersom de inte hade betalat in medlemsavgiften.

Med denna struktur så är det nog väldigt svårt att få till stånd en utrensning i toppen av förbundet. Så länge valberedningen föreslår Lagrell kommer han att väljas. Och man kan nog lugnt utgå från att så länge som Lennart Johansson är ordförande i valberedningen så kommer han att stå bakom Lagrell som kandidat till ordförandeposten.
Örebro E-A
2006-08-02 09:43
Tur iaf att inte vi är så naiva längre.. =)

joth//
kommunen tyckte väl de hade vart för givmilda mot ÖSK.. det bildades ju (kontigt nog) en rätt stark folkopinion(?) kring klubben när elitlicensproblemet blev så omfattande. kan fortfarande inte förstå hur folk tänker när de menar att deras kommunalskatt ska gå till mer produktiva saker än en elitklubb i stan. detta är ju ngt som ger inkomster för kommunen till skillnad från dagis, skola, äldrevård m.m. säger inte att man ska slopa dessa instutioner men att satsa på ngt som är lönsamt för kommunen kan ju aldrig vara fel.. hellre att de satsar 10 öre av min betalda krona/hundring, eller vad det rör sig om, på ÖSK än på en staty i en rondell nånstans..
Örebro Kerberos
2006-08-02 09:42
Hilltop// Hur fungerar det exakt? Fungerar det typ så att på "årsmötet" att man har en valberedning som tar ut vilka som ska sitta i styrelsen/ordförande som förslag o på stämman sägs typ "rösta för valberedningens förslag?" (som är oförändrat år efter år) o alla sagt enkelt JA!

Tycker det är bättre att ha mandatperioder så det är mer tydligt att ens ledarskap tar slut o det är fritt fram för andra kandidater att försöka bli vald, än dagens traditionella föreningsmodell med valberedning och "handuppräckning", eller hur fungerar det exakt?
AIK Saywee
2006-08-02 09:42
15 år på en sådan position, det är c:a 10 år för mycket. Man fastnar i ryggdunkar och "hemliga" överenskommelser .....
Örebro E-A
2006-08-02 09:41
Ämne: Som tillägg till mit....
Om klubbarna skulle hantera tv-avtals pengarna skulle det antagligen bli en betydligt större summa som verkligen tillföll dom, för jag antar att en stor del försvinner i "administrationen" å då skulle det ju bli lättare att ta över driften av arenor o.s.v. men det skulle ju krävas betydligt större organisationer för att hålla reda på saker å ting. och klyftan mellan AS och SE skulle nog öka markant, på gott och ont..

Fattar inte hur f** alla distrikt utom ett kan rösta fram LåL år efter år, fattar dom inte villket cp det där är!? det syns ju på han lång väg att han är en ond människa som bara gör saker fäör egen vinning, falskheten lyser i den mannens ögon..
Örebro Hilltop
2006-08-02 09:23
Kerberos

Förra gången så röstade alla utom ett distrikt (gissa vilket) för en fortsättning för Lagrell. Antingen så har han ett stort stöd ute i landet, eller annars är folk helt enkelt rädda för honom.
Örebro Mittåt
2006-08-02 09:22
Ämne: Som tillägg till mit....
Lagrell har redan hunnit klocka in 15 år som ordförande.
Örebro joth
2006-08-02 09:22
Mittåt//Som jag har fattat det var det inte bara ÖSKs fel att det blev som det blev med driften av Behrn Arena. ÖSK hade blivit lovade en färdigställd läktare med loger att hyra ut, därav den höga hyran... sen fick ÖSK fortsätta att betala den hyran vilket också ledde till att man sponsrade övriga lag i Örebro med tiden på Behrn Arena eftersom man inte fick ta betalt för den igentliga kostnaden per timme.

När det gäller logerna tror jag att det var så att de som skulle färdigställa läktaren krävde att ÖSK band upp de som skulle hyra logerna på mer än tre år och ingen ville teckna så långa hyreskontrakt av förståliga själ... summan blev alltså att ÖSK fick stå för kostnader för en läktare som inte var färdig och inte gick att hyra ut.

Sen om ovanstående verkligen stämmer är en annan sak eftersom jag har hört det från mun, till mun, till mun...

Nåväl, nu är läkataren på G, och det låter som att Arenan köps tillbaka och förhoppningsvis kan Arenan någon gång i framtiden hamna i ÖSKs ägo.
Örebro Kerberos
2006-08-02 09:13
Som tillägg till mitt tidigare inlägg:

Om jag också förstått det rätt är SvFF sveriges största förening med en väldigt många medlemmar, det jag tycker känns märkligt att det är samma ledare år efter år i snart över 10 år, hur fungerar det? är det så att lagrell blir omvald år efter år eller kan han sitta där tills han själv bestämmer att han inte vill längre?

Tycker man borde införa något ungefär som presidenterna för lagen i spanska ligan att man har ett mandatår på 4år sen är det omval o andra kandidater kan ställa upp för val, speciellt med tanke på SvFFs storlek.
Örebro Kerberos
2006-08-02 09:08
Mittåt// Jag gissar att han gör "uttalandet" i form av ordförande för tränarföreningen, så jag antar att det är något de debbaterat internt som han via offside gör till en öppen debatt.

Fast själva driften av arenorna kan ju fortfarande skötas på det sättet de gör idag, oftast via drift av kommun/företag även om Svensk Elitfotboll skulle ta över makten av AS o SE, kanske skulle frågor som 16 lag i AS o dyl kunna skötas enklast, tv-licensavtal bli bättre m.m, inget ont om SvFF men undra på om inte deras alla ansvarsområden inom svensk fotboll är för stor så att Svensk Elitfotboll skulle kunna sköta AS o SE bättre så SvFF sköter resterande seriesystem och landslag, vad vet jag? jag har inte någon insikt, bara spekulerar.
Örebro Mittåt
2006-08-02 09:00
Nu när ÖSK klarat sig över ytterligare en tuva på vägen mot årets DM-titel kan det kanske vara intressant att se hur framtidsutsikterna ser ut.

Matchen mot Latorp var den första av kvartsfinalerna. I de tre andra möts:

Sköllersta - Rynninge
Adolfsberg - Karlslund
Lillkyrka - Forward

Dessa matcher spelas mellan den 15 och 22 augusti.

Lottningen ser nu ut så att ÖSK kommer att möta segraren i matchen mellan Adolfsberg och Karlslund. Eftersom det bara skiljer en division mellan dessa två lag, så kan Adolfsberg i bästa fall starta matchen med en ettmålsledning. Det räcker knappast mot Karlslund som verkar att vara på uppåtgående efter en knackig start på seriespelet.

Den andra semifinalen kommer väl rimligen att spelas mellan Rynninge och Forward. En intressant match om vem som skall få rätten att kalla sig Örebros näst bästa lag för tillfället. Dessutom är det toppen i tvåan som matchas mot botten i ettan.
Örebro Mittåt
2006-08-02 08:52
Ja, det var intressant. Frågan är bara hur representativa Stefan Lundins åsikter är? Han är ju bara en tränare i en av de mer obetydliga allsvenska klubbarna. Makten i klubbarma finns hos resp. styrelser. Jag undrar om Stefan på något sätt förankrat sina åsikter högre upp?

I princip borde de allsvenska klubbarna eller möjligen intresseorganisationen Svensk Elitfotboll (klubbarna i allsvenskan och superettan) vara väldigt intresserade av att bryta sig loss organisatoriskt. Då skulle de kunna kontrollera TV-intäkterna själva utan någon inblandning från förbundets sida.

Däremot är jag mer tveksam till vad Lundin skriver om att utveckla arenorna. De flesta arenorna i Sverige är väl inte ägda av klubbarna utan drivs i kommunal regi. Ingen av storklubbarna i Stockholm till exempel äger sin hemmaarena.

Att ta över själva driften och köra arenan i egen regi är heller inte så lätt. Det försökte ju ÖSK här i Örebro med ett resultat som nästan blev konkurs.
Örebro rokky
2006-08-02 08:40
ÖSK!!
Örebro Kerberos
2006-08-02 08:32
hmm... intressant, något för er som vill ha lagrells avgång?

http://expressen.se/index.jsp?a=646910
Örebro Simon78
2006-08-02 08:26
ÖSK träning börja kl.09.30
Örebro Simon78
2006-08-02 08:25
Ja. Pavel Biahanski(Robocott) så kalas han i Vitrysland är med på träning idag. ÖSK ska träna på Marieberg IF fotbollplan. Jag tror att kommer att bli en Walter två. Han är så DÅLIGT.
Örebro joth
2006-08-02 06:42
Searsant//Du vet väl vart svaret finns? :-)

Miro har totalt sett dömt 19 ÖSK-matcher. ÖSK har vunnit 8 och förlorat 9. Vi har fått 170 frisparkar med oss och 190 emot oss. Miro har även delat ut 1 rött kort och 44 gula kort till ÖSK samtidigt som motståndarna har fått 31 gula kort. Miro delar alltså ut 2,32 gula kort i snit per match till ÖSK medans motståndarna får 1,63 gula i snitt.
Det röda kortet fick Mikael Danielson mot Djurgården 2002 i den 73:e minuten på bortaplan.
Flest gula kort har Fredrik Nordback fått i och med att han har fått 6 kort. Miro ger alltså Nordback kort i var tredje match.
I årets Superetta har Miro dömt 3 ÖSK matcher, dvs redan två fler än förra året. 1 vinst, 1 oavgjord och 1 förlust är resultatet när Miro har dömt ÖSK i år. I år har motståndarna fått 40 frisparkar jämnfört med ÖSKs 36.
Örebro Sersant
2006-08-02 02:57
Hur många matcher har Miro dömnt med oss egentligen känns ju som att han dömer varje match
Örebro Dags att avgå Lagrell?
2006-08-02 01:20
Lagrell vill verkligen inte ha upp oss i år! Miro Ukalovic dömmer matchen mot Mjällby, har vi tur kanske han kan ge oss lite fördelar eftersom vi är bortalaget...
Örebro kubanen_90
2006-08-02 00:53
På tal om inget så börjar jag närma mig mitt 1000 inlägg. :P
2006-08-02 00:30
kubanen_90//

Klart man kan, men det är en social grej att gå ut med polarna och ta en öl eller två.. Tror också det kan hjälpa att glömma den senaste skitmatchen mot BoIS!
Örebro kubanen_90
2006-08-02 00:27
Sen så tycker jag att man kan ha kul utan öl.
2006-08-02 00:25
Jo visst, en vecka före Mjällby-matchen...
Örebro kubanen_90
2006-08-02 00:23
ja det är klart! :P Men det är ändå förre träningen och Mjällby matchen.
2006-08-02 00:21
Kubanen_90//

Det är väl bättre att de gör det efter matchen än före? ;-)
Örebro kubanen_90
2006-08-02 00:21
Men men jag är inte långsint jag kanske ändrar mig. :P
Örebro kubanen_90
2006-08-02 00:19
Dags att avgå Lagrell//
Anlednigen att jag inte åker till Maif är att jag har ont om pengar. Det här var bara det som ändrade mig från 95% till 97% :) Visst det ska få ha kul. Men att göra det direkt efter en dålig match!?
2006-08-02 00:13
Kubanen_90//

Om det stämmer det wurpa säger att de bara tagit en öl+alkoholfritt ser inte jag problemet! Då är det bara pinsamt att säga att man inte ska till Mjällbymatchen av den anledningen...

De är väl också människor som behöver ha lite kul?

Själv hade jag föredragit en riktig fylla efter en sådan skitmatch ;)
Örebro kubanen_90
2006-08-01 23:55
Uselt av ÖSK spelarna att gå ut och dricka efter en sån match! När jag fick höra det bestämde jag mig för att inte åka till Mjällby. Dock kommer jag att följa matchen vid datorn.
Annons: