/fotboll/osk/forum/913.aspx/fotboll/osk/forum/913.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro MR Wowoah
2015-08-25 12:32
mzuri sana//

Jag hävdar inte att Axéns spelidé är dålig, den är bara väldigt dåligt implementerad. Rollerna är inte tydliga, och antingen förstår inte laget den fullt ut (tränarnas ansvar) eller så är de helt enkelt för dåliga för att behärska den.

Sedan är det ju också alltid det här snacket om karaktärsspelare, som kan spela hårt och växer under press, när det kommer till ÖSK. Precis som under 2012.

Vi hade bara en sådan senast i startelvan i RÅP.

Är Kim Olsen aktiv fortfarande?
AIK mzuri sana
2015-08-25 12:25
MR Wowoah Håller Axén envist fast vid sin spelidé, som varken fans och spelare förstår, är det nog kört? De enda som verkar förstå Axén's soeidé, är klubbars motståndare ... Snälla, byt idé !!!
Örebro MR Wowoah
2015-08-25 12:17
Det har ju senaste tiden snackats mycket om Axén, om hans kunnande som tränare är tillräcklig för att leda laget till en "lyckad" höst och huruvida han har spelartruppens förtroende. Jag ställer mig frågandes till första punkten. Han är absolut en kapabel tränare och härlig människa. Men tittar man på hans arbete i tidigare elitklubbar så har dessa lag sällan presterat stabilt under längre perioder. Väldigt mycket berg och dalbana vad gäller både form och resultat. Avsaknaden av en tydlig spelidé, främst i defensiven, hela lagets gemensamma försvarsspel (något PEO var duktig på), är supertydlig. Exempelvis beror svaga rensningen som ledde till HBK:s 2-2 mål lika mycket på ett individuellt felbeslut som på avsaknaden av en tydlig taktik i defensiven. Vad gäller förtroendet har personer nära laget sagt att den är helt intakt bland majoriteten av spelarna. Finns givetvis några missnöjda, men det är ju fullt normalt i ett elitlag som presterar dåligt.
Örebro pemo
2015-08-25 11:15
mzuri sana // Ja du, det undrar jag också. Vuxen man på gränsen till riktig gubbe. Och så stressar man upp för ett allsvenskt lag. Som dessutom inte spelar bra. Varför? Varför?

Fast å andra sidan, när väl segrarna kommer blir man ju så fånigt lycklig.
Happy togheter / Turtles :=)
AIK mzuri sana
2015-08-25 11:08
Förmodligen rensas detta inlägg, men det är OK.

minatankar har räknat ut, hur många inlägg jag har haft där jag hejat på
sport genom åren ...

Själv tror jag att han klämde in 10 stycken på
ett enda dygn (igår), trots att han ville sluta skriva ...
Örebro flesklepp
2015-08-25 10:08
@Lekiller:

Ska vi rida ut stormen? "Like a dog without a bone".. That's what we are?
Örebro pemo
2015-08-25 09:41
Lyssnade på Astrit i intervjuen efter matchen. han sa bl.a att : -Vi får inte spela så naivt i försvaret. Bollen måste bara bort."
Och där ligger väl årets kräftgång. Många spelare försöker hålla bollen och tror att de har samma skicklighet som Messi. men så är ju inte fallet.

Jag hoppas att man tar sista chansen nu på lördag och spelar grisfotboll. Slutar rulla mellan backar, utan lyfter upp bollen och låter mittfält och toppar jobba istället. Inte så vackert, men du kan ju inte köra formel-1 med en Volvo.

Men, som jag fortfarande hävdar, den här säsongen är körd. Tar ÖSK ens 20 poäng totalt? Om det inte händer något drastiskt i försvarsarbetet så blir detta den totala katastrofsäsongen.

Örebro Droos
2015-08-25 09:38
@Lekiller:
Ok. Det finns visst några på forumet som har viss inblick. Vi andra gissar bara :) Esbjerg gick han till.
Örebro Lekiller
2015-08-25 09:36
Doors/ Det var nära. Men Almebäck fick bättre ekonomiskt erbjudande ifrån Danmark eller vart han nu gick. ÖSK kunde inte matcha buden.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Droos
2015-08-25 08:42
Fast, vi spelar mindre dåligt denna säsong än 2012, oavsett om målskillnaden skulle vara sämre. Då stod man ju på läktaren och ojade sig över ÖSK:s oförmåga att skapa tryck mot motståndarmålet. Det var en "lång dags färd mot nästa baklängesmål". Sedan våra två målvakter den säsongen ska vi ju inte tala om......

xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Var det verkligen så n-ä-r-a att Almebäck skrev på för oss? I så fall, vanskligt att hoppas så mycket på en kontraktsbunden spelare (med bättre lön än han säkerligen fått om han kommit tillbaka till ÖSK).

(Tror nog ÖSK hade betydligt fler krokar ute än Almebäck, men det är ju inte många här på forumet som vet så värst mycket om. Inklusive jag.)

Örebro flesklepp
2015-08-25 07:45
@Bäst när det gäller:

Lite Kråksång från mig: Förvisso låg vi tre poäng sämre vid motsvarande tidpunkt, efter 21 omgångar 2012, dock med lite bättre målskillnad än nu, 19-37 då. Vår avslutning 2012 med tretton poäng (3 vunna 4 oavgjorda och enbart 2 förluster) på de nio sista 2012 lär vi nog omöjligen klara av i år såvida inte ett mirakel sker, så det är väl mycket troligt (?) att 2015 kommer att klå 2012 i det avseende, dvs "sämsta på länge" när vi gör årets bokslut? Annars får väl år 2005 anses som ÖSK:s sämsta säsong under de senaste åtminstone 28 åren? 1986 var ju riktigt, riktigt, riktigt uselt då vi t o m höll på att åka ur dåvarande div 2.
Örebro Sparkabolleninimål
2015-08-25 05:52
[QUOTE=Kajanus]I all misär så ska jag försöka att skapa lite ljus: Örebro - Häcken = Vinst (3 poäng) Falkenberg - Norrköping = Förlust (0 poäng) Djurgården - Halmstad = Förlust (0 poäng) Falkenberg - AIK = Förlust (0 poäng) Hammarby - ÖSK (Kryss) (1 poäng) Häcken - Halmstad = Förlust (0 poäng) Halmstad - Falkenberg = Kryss (1 poäng var) ÖSK - Elfsborg = Klassisk vinst va? (3 poäng) ÖSK efter dessa omgångar = 21 poäng Falkenberg efter dessa omgångar = 20 poäng Halmstad efter dessa omgångar = 17 poäng (och Åtvidaberg ligger på runt 12-13 poäng efter lika många matcher. De möter AIK borta, Sundsvall borta och Kalmar hemma) :-) [/QUOTE] ser lovande ut :)
Örebro Kajanus
2015-08-25 03:49
I all misär så ska jag försöka att skapa lite ljus: Örebro - Häcken = Vinst (3 poäng) Falkenberg - Norrköping = Förlust (0 poäng) Djurgården - Halmstad = Förlust (0 poäng) Falkenberg - AIK = Förlust (0 poäng) Hammarby - ÖSK (Kryss) (1 poäng) Häcken - Halmstad = Förlust (0 poäng) Halmstad - Falkenberg = Kryss (1 poäng var) ÖSK - Elfsborg = Klassisk vinst va? (3 poäng) ÖSK efter dessa omgångar = 21 poäng Falkenberg efter dessa omgångar = 20 poäng Halmstad efter dessa omgångar = 17 poäng (och Åtvidaberg ligger på runt 12-13 poäng efter lika många matcher. De möter AIK borta, Sundsvall borta och Kalmar hemma) :-)
Örebro Lekiller
2015-08-25 00:29
Bastard on Parade/ Fan du bara måste in i sportgruppen till nästa säsong! Då kommer ÖSK inom ett par säsonger vara bäst i Sverige! Jag kan hålla med dig om en hel del argument. .......... Tyvärr är det lätt att stå vid sidan om utan alla fakta på hand och säga att man borde göra så och skulle ha gjort si. Ekonomin var värre innan säsongen än vad många här inne kanske förstår. Så illa att man med Simon vid rodret var tvungna att dra i handbromsen ganska ordentligt. Klart man tog en chansning att inte ersätta Wikström efter att Almebäck tacka nej i sista stund. Någon ersättare till Crespo kunde bevisligen inte hittas som ÖSK klarade av ekonomiskt att få. Visst kan man ifrågasätta en del beslut så här i efterhand. Men hur många här inne trodde på fullaste allvar att det skulle gå så här illa som det nu har gått? Om man har prioriterat fel nu i detta fönster får vi veta när säsongen är över och vi kan ju hoppas de som är ansvariga, i första hand Sköldmark och de i den sportsliga ledningen rannsakar sig själva och tar sitt ansvar.
Örebro Minatankar
2015-08-24 23:13
Namn: Bastard on Parade Sänt: 2015-08-24 23:08 // Det ligger absolut en del i det du skriver nu. Och det finns för- och nackdelar med vilken strategi man väljer vad gäller att tidigt eller sent knyta spelare till klubben. För en del spelare stiger priset med miljonbelopp om man väntar in i det sista, för andra spelare är det precis tvärtom. Det var denna mening jag inte höll med om: "Hur hade laget blivit mindre slagkraftigt med en större trupp?" Ju fler spelare, ju mindre pengar till spetsspelare. Det är i a f min tes om det saknas pengar.
Örebro Bäst när det gäller
2015-08-24 23:10
@Vinnartradition:

Härligt att se att vi har så unga supportrar som dig Vinnartradition. För oss som varit med ända sedan Sankan och Grahns tid (2012) så är säsongen mer av en repris än den sämsta vi varit med om:)
Örebro Bastard on Parade
2015-08-24 23:08
@Minatankar:

Nej. Det menar jag absolut inte och det har jag ju inte skrivit heller. Jag menar bara att spelartruppen inte kan ha blivit dyrare till i år sett till de förändringar som skedde. Argumentet med mindre trupp var ju att samma lönebudget skulle kunna allokeras till färre spelare och höja kvaliteten överlag. Så har inte skett. Skulle en större trupp inneburit att vi hade gått miste om till exempel Logi? Oj, vilken katastrof...

Jag tycker inte att det har blivit en väsentlig uppryckning. Det var extrem spelaromsättning förrut, men det berodde ju mycket på panikvärvningarna under sommarfönstret. Spelarrekryteringar och försäljningar sköts fortfarande på ett uruselt sätt och spelaromsättningen kommer vara fortsatt stor framöver då ÖSK sällan prickar rätt med värvningarna.

Det är mycket möjligt att ÖSK kan ha haft en duktig mittback på ingång. Det har ju varit en strategi av ÖSK att vänta till senare under transferfönstret då det kan ge andra alternativ. Under vinterfönstret så finns ju till exempel färre klubbar att konkurrera med, eftersom många ligor stänger transferfönstret tidigare. ÖSK borde dock ha haft en mittback klar när transferfönstret öppnade. Alla, bortsett från ÖSK, såg att behovet fanns. Det finns massor av mittbackar att välja mellan och andra klubbar kan värva i rätt tid. När det gäller kritiska värvningar så har man inte råd att chansa med att kanske hitta en bättre mittback precis innan transferfönstret, speciellt inte om man inte har flera back-up alternativ som är villiga att skriva på för klubben.
Örebro Minatankar
2015-08-24 23:06
Bastard on Parade
//

Läget var ju t o m så prikärt att man var tvungen att minska truppen och göra sig av med spelare. Det fanns helt enkelt inte pengar till att rekrytera den mittback, mittfältare och forward som både du, jag och klubben skulle velat haft.

Men visst kan man kritisera att man hamnat i det läget. Men då krävs det att man tar med helheten över flera år vad gäller organisation, ledning, marknadsföring mm.

Jag menar fortfarande att klubben och styrelsen sedan några år vidtagit flera positiva åtgärder som redan givit resultat och som kommer att göra det framledes, även om det sportsliga läget nu när två tredjedelar av serien spelats är prikärt.
Örebro Minatankar
2015-08-24 22:59
@Fy bubblan:
Det var ganska kul skrivet, även om det var sarkastiskt. Ler allt åt din fyndighet :-) Detta visar hur viktigt ekonomin är och som de flesta inte vill diskutera på denna sajt. Tar man upp något om klubben i stort kommer det ofta in någon och skriver att man bara vill diskutera kommande match. Och visst, vi har ju alla olika intressen. Själv är jag i första hand intresserad av det som skapar framgång på sikt, över några år.
Örebro Minatankar
2015-08-24 22:56
Namn: Bastard on Parade
Sänt: 2015-08-24 22:42
//

Jag förstår inte hur du tänker. Menar du att det skulle funnits mer pengar till en dyr spetsspelare om man hade rekryterat fler spelare? För mig är det precis tvärtom.

Har man pengar kan man lägga på en miljon eller mer i slutskedet av en förhandling och/eller jobba med två spetsspelare samtidigt. Tänk om ÖSK hade en riktigt duktig mittback på gång som i sista stund gick för stora pengar till annan klubb?

Och tänk om det inte fanns pengar för att få en motsvarande spelare intresserad av ÖSK?

Det vi inte känner till är svårt att kommentera. Visst är det så att alla klubbar som inte har obegränsat med pengar gör både bra och dåliga rekryteringar om man ser dem i efterhand. Jag tycker dock att det blivit en väsentlig uppryckning sedan några år tillbaka då det passerade, tror jag, ett 50-tal spelare i truppen på kort tid.
Örebro Fy bubblan
2015-08-24 22:51
@Minatankar:

Helt rätt, vi hade ju faktiskt kunnat göra ännu färre mål, släppa in ännu fler mål och ta ännu färre poäng. Även om det hade varit väldigt svårt att lyckas med det.
Örebro Fy bubblan
2015-08-24 22:49
@Minatankar:

Om man inte inser va som menas med "en anfallare med liknande egenskaper i truppen" så är det nog inte lönt att en försöka förklara vad som avses.
Örebro Vinnartradition
2015-08-24 22:44
@Minatankar:

Så kan det säkert ha varit. Vi vet ju att ÖSK var nära att rekrytera den defensiva mittfältaren/mittbacken Alexander Michel från Syrianska i sista stund innan transferfönstret stängde i vintras. Vi vet ju även att den kanadensiske landslagsbacken André Hainault var i Örebro och provspelade i somras.

Jag kan ha viss förståelse för att lagbygget inte var klart när transferfönstret stängde i vintras. Jag kan dock inte förstå varför ÖSK inte prioriterade en mittback under det gångna transferfönstret. Vi har inte råd att ha försvarsspelare på plan som gör avgörande misstag i var och varannan match. Alla som kan något om fotboll vet att ett lag i huvudsak byggs från defensiven.

För ÖSK i allsvenskan!
Örebro Bastard on Parade
2015-08-24 22:42
@Minatankar:

Det är ingen nyhet när transferfönstret stänger. Att ÖSK inte lyckades få in en mittback är ett misslyckande oavsett om de försökte eller inte. Det här är inte knattefotboll där man får guldmedaljer för att man deltar och försöker, utan ÖSK måste ha en proffsig organisation som kan leverera resultat.

Hur hade laget blivit mindre slagkraftigt med en större trupp? De värvningar som skedde inför säsongen var Valgardsson och Gerzic, samtidigt som Eidur fick en ny chans. Menar du att vi hade blivit av med någon nyckelspelare om vi skulle ha en större trupp? Argumentet med den tunnare truppen var ju att vi skulle kunna ha bättre spelare, men vi har ju tyvärr förstärkt med sämre spelare än som lämnade efter förra säsongen. Truppen kan ju omöjligen ha blivit dyrare jämfört med förra året. Om så är fallet så är ju rekryteringarna ännu sämre.

Att ÖSK lånade in Seaton som ersättare av Crespo är ett pinsamt fiasko. Broberg, Ericsson och och Ajdarevic är stabila spelare, men de togs in för sent. De är inte lika bra som Sobralense och en frisk Crespo och behöver således mer tid på sig för att leverera. Vi saknar en riktigt bra mittback och det är ett misslyckande av ÖSK att inte ha hittat en lösning på den positionen. Det krävdes inte många matcher under våren för att en vettig fotbollsgrupp skulle ha börjat arbetet med att hitta en förstärkning.

Jag tror också att ÖSK har gjort sitt bästa, men problemet är att deras bästa inte ens i närheten räcker till.
Örebro Minatankar
2015-08-24 22:27
amn: Fy bubblan
Sänt: 2015-08-24 22:24
//

Menar du allvar med att klubben inte skulle vilja ha en lika bra spelare som Crespo? Har du pengarna till det?
Örebro Fy bubblan
2015-08-24 22:24
@Vinnartradition:

Mycket välskrivet som alltid från dig Vinnartradtion. Vår spetskompetens går skadad nu och ÖSK tyckte inte det var vettigt att ha en anfallare med liknande egenskaper i truppen som kunde springa snabbt i djupled ifall olyckan var framme.
Örebro Minatankar
2015-08-24 22:23
amn: Vinnartradition Sänt: 2015-08-24 22:12 // Det kanske är så att man jobbat på att skaffa en mittback men inte lyckats. Det kanske var så att man var väldigt nära att lyckas. Det kanske är så att om man hade arbetat med en större trupp så hade laget blivit ännu mindre slagkraftigt. Jag tror man gjort sitt bästa mot bakgrund av den besvärliga ekonomiska situation man befann sig i.
Örebro Asbjörn#10
2015-08-24 22:22
@Fy bubblan:

Håller med. Samtidigt skulle jag vara livrädd för att gå in i ett kval mot Sirius som är en förening klart på uppgång med ett flertal spelare som sett riktigt intressanta ut de gånger man sett dem, Silva och Ogbu exempelvis. Samtidigt har de väl en viss orutin som sin nackdel. Något av lagen Syrianska, Assyriska eller Varberg skulle väl vara att föredra i ett eventuellt kval av de lag som fortfarande har någon slags häng i Superettan.

Det är ju dock som sagt nästan en tredjedel kvar av säsongen så än ska vi supportrar givetvis inte ge upp möjligheten att klara kontraktet utan kval. Likväl kan jag väl dock ärligt säga att jag om jag fick möjligheten att ta en kvalplats just nu så skulle jag göra det.
Örebro Vinnartradition
2015-08-24 22:12
Minatankar//

Vi kan än så länge bara spekulera om det här årets resultat. Frågan är bara om ÖSK har råd att åka ur allsvenskan igen. Just nu ser det ju faktiskt ut som att vi är på väg att göra det.

Jag är fullt medveten om att ÖSK är begränsade av sin svaga ekonomi men vi kan ändå konstatera att de inte använt sina resurser på ett optimalt sätt. Det grundar jag på att Axén inför säsongen pratade om att han föredrog en tunn trupp med spetskompetens före en större trupp innehållandes mer bredd. Med facit i hand kan vi konstatera att dagens trupp inte innehåller den spetskompetens Axén sa sig föredra.

När pengarna i januari inte räckte till ytterligare förvärv vädjade ÖSK till oss supportrar om ekonomiskt stöd. Jag och många med mig ställde upp på det. De 300 000 kr som samlades in användes till en vänsterback som inte håller allsvensk nivå.

Jag förstår inte varför en vänsterback prioriterades före en mittback när vi, liksom det många andra skribenter varit inne på, hade vi två fungerande ytterbackar under förra säsongen. Varför inte lägga alla resurser på att värva en ersättare till kapten Wikström?

När transfönstret öppnade i somras var det uppenbart att ÖSK hade problem såväl offensivt som defensivt. Tre offensiva spelare värvades in medan de defensiva förstärkningarna lös med sin frånvaro. Varför prioriterades inte ett mittbacksförvärv? Var det inte tillräckligt uppenbart för ÖSK:s tränarstab att Nkili, Wiktorsson och Eidur inte håller som ordinarie mittbackar på allsvensk nivå?
Örebro Fy bubblan
2015-08-24 22:00
Skönt att Degerfors förlorade idag i jakten på en kvalplats. Vet inte om jag pallat med ett kval mot dem om ÖSK nu får kvala sig kvar.
Annons: