/fotboll/osk/forum/882.aspx/fotboll/osk/forum/882.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Lekiller
2015-09-16 01:12
[QUOTE=Minatankar]Det var bara en temporär lösning i avvaktan på en större satsning som hela tiden ligger och väntar på att genomföras. [/QUOTE] Problemet för ÖSK:s del är som jag förstått saken att Örebroporten inte kommer göra någonting alls med södra innan finansieringen är helt löst. Så kan nog komma dröja ett bra tag innan något större kommer att ske med södra läktaren. Tyvärr.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Minatankar
2015-09-15 23:53
@josud:

Det var bara en temporär lösning i avvaktan på en större satsning som hela tiden ligger och väntar på att genomföras.
Örebro josud
2015-09-15 23:37
Det som var aktuellt i vintras var enligt länk, dvs nån slags semi-uppsnyggning av befintlig läktare och gällde vad jag förstår främst utsidan och inte alls själva publikdelen.

Alltså rätt långt från de planer som fanns för några år sen om att rusta upp södra ordentligt.
Örebro Minatankar
2015-09-15 23:23
@Darum müssen wir reden:

Den södra läktaren har funnits i evigheter och är med sina stolpar som skymmer sikten för publiken och avsaknaden av alla facilliteter helt otidsenlig.

Ska man lyckas attrahera fler partners/sponsorer och mer publik så gäller det att ligga i framkant i alla avseenden.

Ny/renoverad läktare på södersidan handlar vad jag vet inte i första hand om att kunna rymma fler åskådare, utan att ha en läktare som håller för 2000-talet.
Örebro Darum müssen wir reden
2015-09-15 23:02
@Cherokee (gamla Saywee):

Vi har haft den här arenan i 13 år nu och hittills aldrig varit över 12 000. Vad skall vi då ha en större arena för?
AIK Cherokee (gamla Saywee)
2015-09-15 16:00
Då blir det väl samma publikkapacitet, eller ?
Örebro Ståhl
2015-09-15 15:16
Bastard//

Samma planer, alltså behålla läktaren och bygga på en byggnad på baksidan för verksamheter. Stod lite om detta i dagens pappers-NA....
Örebro Bastard on Parade
2015-09-15 14:26
@Ståhl:

Finns det några nya planer eller är det ritningarna som publicerades för ett tag sedan som fortfarande gäller?
Örebro Ståhl
2015-09-15 11:12
När man ser planerna för nya södra läktaren så hoppas jag att detta inte blir verklighet. Finns bara 2 alternativ; riv hela och bygg nytt eller avvakta och behåll som det är i dag.

Hoppas verkligen att denna nya plan inte blir verklighet.
Örebro pemo
2015-09-15 09:17
Örebrosonen // Håller med dig om det mesta, men jag har förundrats i många matcher ( även mot HIF ) hur ofta DG tar löpningar, men aldrig får bollen. I söndags såg jag t.o.m hur han skakade på huvudet efter att återigen stuckit i djupet , med fri yta, utan att få passningen.

Om det sedan beror på bollhållaren, motståndarna eller att DG är för tyst vet jag inte, bara att han tar betydligt fler löpningar än han får betalt för.
2015-09-15 08:24
Instämmer med fleskläpp, det där var mycket bra skrivet, inte bara en massa tyckande, utan Örebrosonen verkar ju ha mycket fotbollskunskaper.

Det är nog något jag själv troligtvis saknar, men har ändå haft och har stort intresse för fotboll och allt "runtomkring", sedan urminnes tider.

Trots att inlägget är långt, har jag läst det 3 ggr.

Mycket bra!

Örebro flesklepp
2015-09-15 07:30
Suverän sammanfattning, Örebrosonen!
Örebro Örebrosonen
2015-09-15 00:00
Tillbaka till verkligheten... Var själv på tele2 samt sett matchen nu på tv och kan bidra med följande till DEN diskussionen; Rinne går inte bort sig i första när Orlov får friläget. Sett till kroppsspråk och uttryck samt hur bollen får sin första studs och Orlovs avstånd till den, så anser jag att Rinne VÄLJER att stanna upp då bollen är på tok för nära Kroppen på Orlov för att denne ska lyckas med ett sådant precist avslut. Avståndet mellan Orlov - boll - straffområde - Rinne krymper för varje hundradel och hade Rinne valt att fullfölja hade vi nog resultatet blivit något av följande; 1, Rinne rundad - Orlov öppetmål 2. Rinne utvisad - drar ner Orlov 3. Rinne utvisad - Orlov filmar Matchen igenom visar Rinne på ett (för en målvakt) fantastiskt spelsinne/förståelse! Därav vågar jag påstå att det var ett medvetet val att stanna upp och göra sig stor på den centimetern han hade kvar utav straffområdet. Från TV-vinkeln vill jag dock ge honom ett minus för målet då det inte såg otagbart ut och att han väljer att försöka slå ut bollen med den utsträckta handen snarare än att bara styra den... vad är skillnaden? Jo att om du försöker slå ut bollen så krymper du din räkvind - hur mycket beror på hur mycket kraft du väljer att slå bollen med. I det specifika läget borde han ha satsat på att enbart få en "fingerspets" på bollen. Orutinerat. Föreställ er O.J räddning mot DIF hemma snarlik situation (nick mot mål - DIF läget bättre än Bajen läget) O.J (mer rutinerat) väljer den sträckta handen före kraft i stöten. Överlag - en väldigt imponerande insats av Rinne fastän många avslut var tama. Men det gäller även att stå rätt (lex Bengt Andersson) Försvaret; Överlag bra - vi fick Bajen dit vi ville och hanterade det lugnt och stabilt. Kan verka konstigt då de var grötigt i vårt straffområde vid några tillfällen - men det är det som är kvittot att ingen fick panik och gjorde bort sig. Vi försvarade bra från förstaförsvar ända ner till mittlåset. Eidur kom in och var stabil. C.W bra men behöver bättra passningsspelet. L.V saknar talang för den här nivån. D.B godkänd - hade önskat att han kommunicerade mer med mötande medspelare. Tycker att han bra mycket har låsta ögon på bollen - behöver titta upp mer när han driver boll. Mittfält/anfall RÅP - stabil och blev bättre i andra. Gerzic gör en av sina bättre matcher i år. Astrit påminde mig mycket om hur han var när han kom hit första gången - dock något trögare. Vill se fler avslut. Vem vet han satte 2 mot Ellos hemma förra gången - en favorit i repris? Broberg är klart ett lyft jämfört med Ahmed. På den korta tid som han har varit hos oss har han nästan kommit ifatt Ahmeds totala poängskörd (ja jag vet lätt överdrivet men men). DG var en alibispelare ända tills slutet på 2:a. Men tror inte att det hade varit bättre med Kalle från start denna match. Pärlan är nyttig och tänk er duon Pärlan/Crespo - båda kan vara target samt djupledare. Båda är tunga att möta... tänk er Crespo/Pärlan på topp med Astrit bakom - Broberg och DG på varsin kant - Då kära vänner har de allsvenska försvaren jävligt tufft. Klacken; Skötte sig bra och kunde höras till mittlinjen - stundtals. Övrigt; Kul att se denna match. Jag kunde känna igen ett förlorat ÖSK. Det jag saknar är löpningar från yttrarna när ytterbackar driver upp bollen. Vill se ytterbackar som går in mer centralt - gillar att Nordin inte sprang runt som vanligt och krävde bollen från alla samt att resterande lag valde att inte spela Nordin när han väl kom fram. Det bidrog mycket till att Nordin såg bättre ut i denna match än tidigare. Han vill mycket/kan mycket men man får inte alltid stå/kräva att stå i centrum. Med Astrit på plan blir det inte lika lättläst för motståndare. Alltsomallt - en bra taktiskt genomförd match. En hel del tur men även skicklighet som avgör. Anser också att Rinne måste göra bort sig totalt för att O.J ska få stå mer i Allsvenskan denna säsong! Jag är stolt över grabbarna och det var kul att se så många leenden. Allt från spelare till fans till tränare till Nordahl i NA-tv. Det var längesen!
2015-09-14 23:12
Elfsborg nästa :)
Örebro flesklepp
2015-09-14 20:11
sorry, jag tyckte bara att det var komiskt, att vi kunde skratta tillsammans åt komiken kring "klagomål" och "klagomål på klagomål". Sakfrågan har jag lämnat
Örebro Asbjörn#10
2015-09-14 19:54
@flesklepp:

Eftersom du fortsätter skriva om det hela så svarar jag igen nu trots att jag trodde vi redan satt punkt. ;)

Det relevanta är ju såklart vad klagomålen handlar om, inte att de inte ska existera. Folk får klaga hur mycket de vill så länge som det är relevant. I min värld kändes det inte speciellt relevant att vissa efter matchen valde att spy galla över Rinne pga hans val av ramsa men som jag skrev tidigare ser man på läktarkultur och liknande ting däromkring olika.
Örebro flesklepp
2015-09-14 19:36
@Asbjörn#10:

Jag tyckte bara att det var lite roligt eftersom du tidigare hade skrivit "tråkigt att efter en underbar bortaseger komma in på detta forum och läsa en rad klagomål", och då bidrar du själv med ännu mer klagomål i raden så att säga. Hehe, visst har vi roligt här!!
2015-09-14 19:05
Humörväxlingar är kul, jag gillar att Sunnanlid numera visar glädje, själv lider jag av evig optimism, obotligt elände ...
Örebro Minatankar
2015-09-14 18:45
@Sunnanlid (2013):

Det roliga med dig är att du ena stunden kan vara den mest pessimistiska på denna sajt, nästa gång är du mer ödmjuk än någon annan för att i går kväll vara den mest positiva. Så nog växlar du i humöret alltid hehe
Örebro Sunnanlid (2013)
2015-09-14 17:36
@Minatankar:

Hehe, ja, kul att kunna bidra med något positivt. Ibland är det bra att vara lynnig, ibland inte. :D
Eyravallen Örebro
2015-09-14 13:58
Rinne 4-Något dåligt ingripande, någon utrustning plus 1 insläppt mål därav 4.
Björnqvist 3- Gjorde det bra och ganska offensiv framåt trots erkända problem med skador.
Eidur 3- Vill inte se förlängt med Eidur, gjorde det bra 2 halvlek och vinner del luft
Wiktorsson 3- Hade väldigt svårt hänga med igår, blev bättre när Eidur fick tampas med Orlov
Logi 2- Långsam ser så fruktansvärt ointresserad ut, höll på ge bort ett idiot friläge slutet av Matchen.

Nordin- 3 Jag förstår varför Nordin fick lågt, kolla om matchen gärna så ser ni att Nordin tappar boll lite mycket ibland och klart blivit långsammare med boll (jag har försvarat Nordin hela säsongen så känner ja är befogad att ge öite kritik). Dock gjorde han mkt bra saker igår.
Astrit 4- Planens kung så länge kondisen fanns där. Måste behålla!
RÅP 3- Råp är RåP och när han var som igår är det då han är bra.
DG 2 - Inte Dgs bästa match men fick inte mycket Heller när Logi är där.
Broberg 4- Älskar Broberg, Sjukt kreativ och till skillnad från Yasin så händer det alltid något.
Pärlan svag 4- 2 av Na? Man ska ha i tanke att vi inte hade mycket boll igår ändå var han grym target och när vi var heta då var Pärlan het, kunde lika gärna gjort 3 mål, betygsättningen var ett skämt.
Örebro Asbjörn#10
2015-09-14 13:51
@flesklepp:

Jag sa aldrig att jag inte klagat på något. Jag var ju ganska öppen med att jag klagade på dem som klagat på Rinne. Men nog om detta nu som du själv säger.

För att svara på din fråga tycker jag att skillnaden faktiskt är ganska stor. I fallet Broberg/Yasin tycker jag vi t om har gått lite plus med Broberg. På det sedan också Pärlan och Astrit som ju faktiskt på sätt och vis går att jämföra med skillnaden Crespo och Sobra utgjorde i höstas (dock inte samma extremt höga kvalitet dårå) när de kom in i laget.

Vi har ju fått en naturlig anfallare som är obekväm för motståndarens försvar både tyngdmässigt och i djupled samt en otroligt bollsäker spelare som både kan slå de avgörande passningarna samt lugna ned när det behövs.
Örebro flesklepp
2015-09-14 13:35
@Asbjörn#10:
Tycker nog att du "klagar" bra lika mycket själv. Nog om detta nu, det har redan fått ta för mycket plats. En grej jag tänkte på igår var när Axén pratade om att skillnaden nu mot i våras var att det har blivit lite konkurrens i startelvan (vilket det enligt honom inte alls var i våras) och t o m om bänkplatserna vilket det, enligt honom inte var i våras. Skillnaden är ju dock bara två spelare om man ska vara ärlig. Yasin byttes mot Broberg och det kan man räkna som plus/minus noll. Båda bra på i princip samma nivå. Nya är Pär E och Astrit. Så, sådär jättestor kan man väl inte säga skillnaden vara? Snarare kan man väl tolka det som att Axén sammanfattningsvis sågar vårt tidigare anfallspar Kalle + Pode och säger att skillnaden utgörs av att det är just de två som ersatts? Eller?
Örebro Osvaldo
2015-09-14 13:28
@Nicka i ribban:

Om de ska rensa ut bönder torde det bli rätt ödsligt på teletvå.
Örebro Asbjörn#10
2015-09-14 13:04
@flesklepp:

Kommentarar som nedan skulle iaf jag klassa som så kallade "klagomål".

"Hur faan ska vi få bra läktarkultur om spelare till och med håller på med sånt trams."

"otroligt barnsligt o omoget av både dig o Rinne, om nu Rinne kört den ramsan."

"Larvigt av Rinne. Sådana där fasoner kan sthlmsklubbarna roa sig med."

Smaken är väl dock som baken även gällande läktarkultur. Vissa vill se en 100% sportslig hemmapublik som t om applåderar motståndaren som gör något bra. Andra, inklusive mig själv, ser hellre en hemmapublik som eldar på lite och exempelvis protesterar mot domslut man får mot sig även om de är ganska klara.
Örebro Glad
2015-09-14 12:55
Rinne gör 2 bra matcher o skall då framstå som bäste målis, de e ju löjligt, Oscar var med o tog oss upp ur SE, gjorde en fin säsong i fjol, superräddning så vi klarar 1-1 mot Halmstad, fantastiska räddningar i DIF matchen, lite perspektiv vore väl bra att få in på detta forum, men ett forum där många gillar Rinnes ramsa så kan man nog inte vänta sig annat, trevlig em
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro flesklepp
2015-09-14 12:38
@Asbjörn#10:

Tråkigt att du uppfattar en lugn och balanserad diskussion såsom "klagomål".
Örebro pemo
2015-09-14 11:48
Lidande framför TV:n med en puls på 180 gör att jag väntar med kommentarerna. Men det gick ju vägen och ett litet hopp börjar spira hos den ( på sista tiden ) pessimistiska "motgångssupportern" som fortfarande varnar för SE. Men t.o.m sambon tyckte att spelet såg klart bättre ut nu.

Då håller jag med Minatankars betyg till stor del, men har några funderingar:

Rinne 5 ( allt annat bara löjligt )

Dajje 3 stark, men det syns i löpningarna att han inte är hel
Moberg 2 hann inte göra så mycket, men missade vid målet
Wiktor 4 han spelar med pondus och har tyngd i kropp och tillslag
Eidur 3 Bäst i backlinjen på huvudet. Och det passa bra i går
Logi 2 Sorry. Ser fortfarande ingen större klass hos honom

Martin 4 Sliter och gör ett underbart defensivt byte
Nordin 4 Mycket lugnare nu. En av de bättre matcherna
RÅP 5 Sliter kopiöst. Visst, ingen stjärna med fötterna
DG 2 Och den får han för 2:a halvlek. Var han med i första?

Astrit 5 kanon helt enkelt. F´låt mina tidigare omdömen
Per 4 Sliter och gör det han ska. Jobbig att möte. Kunde gjort ett till

Pode och Kalle 3 Helt OK inhopp

Alltså, ÖSK spelade efter resurser och gjorde till viss del HIF dåliga. Samtidigt var de inte helt tillbakapressade utan hade många giftiga omställningar.

Nu tar vi väl Elfsborg av bara farten? eller börjar jag få hybris???
Örebro Minatankar
2015-09-14 11:15
Namn: Sunnanlid (2013)
Sänt: 2015-09-13 19:44
//

Kul och trevligt med dina positiva kommentarer!
Örebro Nicka i ribban
2015-09-14 10:10
"Namn: Söderstadion Först
Sänt: 2015-09-13 23:12 Ändrat: 2015-09-13 23:24:26
ÖSK attackerar 13 åring m pappa på vägen från stadion trots snuteskort-

blir en repris på Peking 2011 för er nu. Bonddjävlar

Får vara ett slut på att bönder tar sig ton på vår hemmaplan.

Banderoller är ingenting mot sån här skit.

Örebro - vi ses igen. Glöm inte det."

Någon som vet någonting om det här?
Annons: