/fotboll/osk/forum/8805.aspx/fotboll/osk/forum/8805.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro The Ghoooooost
2006-09-23 08:42
http://expressen.se/index.jsp?a=692899

Märklig inställning tycker jag. Att de inte lägger bud på ÖSK:s löfte Antonnen ?
Örebro Aspen
2006-09-23 08:30
The Ghoooooost/Min favorit - Thomas Andersson han funkar alltid. Blir aldrig utsliten.
Vad är Du jämfört med Thomas - stor i käften ??
Örebro sekt b
2006-09-23 08:05
seger idag tack!
Örebro Gordon
2006-09-23 08:03
God morgon, Ghoooooooooost. Vaknat på fel sida?
I dag är avgörandets stund kommen. Det gäller verkligen att spelarna är på tårna från början. Hoppas på stor publik med mycket stöd till de våra.
Örebro The Ghoooooost
2006-09-23 07:18
Är det inte bättre att sälja Jeffs eller Näfver, då får klubben pengar och så nöter vi på med Anntonen ett par år till ................

Eller sälj Haginge och Riddez, Tompa och Jansson ställer nog upp 3 år till om det behövs !

Är det tänket utvecklande för klubben om man vill nå framgång (vilket man bör förmoda att de vill) ?

Stolpe ut kallas det !

Eller oförmågan att inse vad som behöver förädlas i klubben.

Ett gammalt äppelträd behöver gallras för att bära frukt (Ett sista försök att få de tröga att förstå. Hoppas ni var vakna på biologin).
Örebro Kerberos
2006-09-23 00:50
Verkar som att Näfver och Riddez tar hand om vänsterkanten imorgon.

Om Glenn lirar i startelvan så lirar han mittback, men jag gissar att han börjar på bänken.
Örebro jocke.
2006-09-23 00:47
Bara jag som missat det eller är inte Glenn ens med i truppen tills imorgon ?
Örebro rirobban
2006-09-23 00:19
Ämne: Vi behöver inte &quo....
Om vi håller kvar bollen i anfall så skapar man den press för att göra målen. Som jag redan berättat så ska inte Jelecak göra målen heller (eller han får göra), men hans viktigaste uppgift skulle då bli att göra så att anfallarna gör mål. Även andra spelare som Larsen när han följer med upp lite högre. Larsen har producerat mycket i början av serien, men hur mycket har han gjort efter första halvan!? Du har för stor tro på vissa spelare. Larsen är inte 25 år längre! Och tro mig, håller vi kvar bollen i anfall så kommer vi att komma nära mål!
Örebro Mr.Mancini
2006-09-23 00:19
Mirzas bästa sida: River och sliter
Larsens bästa sida: Offensiva spelet
Örebro Kerberos
2006-09-23 00:18
# brorzan // Ja, intressant... hmm..

Frågan är om inte "ÖSK" och "klubben" i dina exempel egentligen syftar på en själv?

"Jävla spelare! De bara förstör för MIG när de är så ruttna!" +"så jag inte får vara lycklig"
Örebro Erki
2006-09-23 00:16
Idag måste vi vinna!
Jag tror (eller hoppas) på 3-0. Det är dags att målskyttet lossnar lite.
Jeffs, Nedim och Näfver gör mål och alla blir nöjda och glada ;-)
Örebro Mr.Mancini
2006-09-23 00:15
Inzagi är världsspelare.... varför? Hans målsinne....han har inte mycket annat.....vissa har målsinne andra inte....Mirza inte...Larsen har det.....då handlar det om att utnyttja det.
Örebro Mr.Mancini
2006-09-23 00:14
Vi behöver inte "hålla kvar bollen". Vi behöver målgörare så nära mål så möjligt.

Första regeln i fotboll. Ju mer mål du gör, ju närmare mål ska du spela.

Nedim har inte visat sig vass....Mirza har inte visat sig vass....endast Sebbe har det. Vill du förlita dig på endast en spelare? Nej.... fram med de som kan/har förmåga/kunnandet/målsinnet så nära mål så möjligt.
Örebro Kerberos
2006-09-23 00:10
Mittåt// Ja, men frågan är fortfarande, varför?

Att man identifierar sig är ganska självklart vi har rätt många olika former på "kollektiv" i vår värld, föreningar, religioner, politik osv, (även om vissa påstår att vi är i naturen egoistiksa varelser som inte kan leva kollektivt, det tror jag snarare handlar en om kulturell påverkan).

Men på vilket sätt och varför anser man sig tillhöra ett kollektiv i detta fall, jag förstår också att det finns olika grader av styrka som gör hur pass engagerad man är.

Men är det bara styrkan som avgör när vi börjar förstöra ÖSK-spelarnas bilar när de förlorar matcher?

Jag förstår att det är i besvikelse man kritiserar, agerar negativt mot klubben, men det jag är nyfiken på var riktar sig den besvikelse på egentligen?

Kan det vara så att man i grund och botten är besviken för att inte själv kan få identifiera sig med framgång, att man själv då inte få utmärka sig som duktig och då låter andra ta ansvar för att man inte får känna sig så? Där då vissa verkar ha ett hämdbehov av den stulna känslan genom t.ex bilförstöring.
Örebro rirobban
2006-09-23 00:08
Ämne: Visst håller argumen....
Mirza ska inte vara en anfallare, men en offensiv kraft som håller kvar bollarna. Det är det jag skrivit hela tiden och kommer så att fortsätta tills du förstår. ÖSK tappar väldigt lätt bollen när de går till anfall, det är oftast då motstånarna gör mål! Därför ska Jelecak hjälpa till att hålla kvar bollen strax bakom anfallarna. Bakom sig har han ju 4 riktigt starka mittfältare som hjälper till. Larsen är segare nu och håller inte för de sakerna jag vill att den offensiva mittfältaren ska göra!
Örebro Mr.Mancini
2006-09-23 00:01
Visst håller argumenten! Mirza har gjort 2 mål = ingen anfallare utan mittfältare. Larsen har gjort 6 mål. Dessutom har han betydligt bättre skott än Mirza (skott utanför boxen).

Sen kan jag hålla med om att Larsens form inte varit den bästa.
Örebro Mittåt
2006-09-23 00:00
Ett annat intressant exempel på triangeln supportrar/spelare/klubb är förhållandena i England. Två klubbar som är ärkerivaler är Liverpool och Manchester United. Då lagen möts hatar verkligen stora delar av publiken spelarna i motståndarlaget. Och dessa känslor delas till en viss del även av vissa av spelarna. Bröderna Neville till exempel är kända för sitt hat gentemot allt som har med Liverpool att göra.

Men när sedan spelare ur dessa båda klubbar förenas för att spela i landslaget, så stöds de av alla delar av publiken. Oberoende av från vilken klubb de kommer. Och när Steven Gerard gör mål så är Gary Neville lika glad och tacksam som de övriga engelsmännen på planen.
Örebro rirobban
2006-09-22 23:55
Ämne: Mitt argument måste ....
Argumenten väger inget ute på planen. Men om du nu varit på alla hemmamatcher som jag tyckte att du skrev, så borde även du sett att hans form börjat gått ned. Han tar inte skotten i första läget, han levererar inte passningarna lika snabbt som förut. Trots detta är han fortfarande en viktig kugge, men Jelecak har visat duktig han är på att hålla i boll, men också dålig avslutar/straffområdesspelare. Därför ser jag honom som en perfekt spelare att hålla i bollen bakom Henriksson/Halilovic för att sedan leverera en utmärkt pass (som han är bra på) till en av dem.
Örebro # brorzan
2006-09-22 23:53
Kerberos //

Det är helt klart ett intressant resonemang, inte minst gällande kritiken. Det är inte ofta man hör och läser kritik som är helt motsägelsefulla.

"Jävla ÖSK! De bara förstör för vårt lag med dålig reseplanering och dåliga möjligheter för spelarna som faktiskt är klubben!"

"Jävla spelare! De bara förstör för ÖSK när de är så ruttna!"

Så begreppen "ÖSK" och "klubben" verkar vara ganska flytande mellan allt ifrån styrelsen till medlemmarna, ett abstrakt ting med eget liv och heder, spelarna eller supportrarna. Förmodligen är det snarare så att det är allt detta istället för en enskild del.
Kanske är det också därför som "klubben" lever vidare och lockar samma supportrar som innan även om spelarna byts ut. Kanske är det därför som "klubben" fortsätter att vara ÖSK trots att ordföranden och styrelser kommer och går, och kanske är det därför som "klubben" fortsätter att vara trots att nya supportrar tillkommer och gamla försvinner?
Örebro Mittåt
2006-09-22 23:50
Kerberos// Behovet av att kunna identifiera sig med en/flera grupp(er) sitter nog i generna ända sedan den tiden då det var ett överlevnadsvillkor att tillhöra en flock.

Jag tror definitivt att det är så att det är gentemot klubben/laget som identifikationen är starkast. Se till exempel hur Assyriskas supportrar betedde sig när laget förlorade. Då förstörde de lagets/tränarens bilar. I besvikelsen över att spelarna/laget underpresterat.

Sedan är det väl så att det kring varje klubb finns människor med olika starkt engagemang. Alltifrån hardcore över medgångssupportrar till de som enbart ser matchen som underhållning.
Örebro Mr.Mancini
2006-09-22 23:48
Mitt argument måste väga tyngre. Larsen har många mål och ännu mer assist. Mirza har inget att sätta emot där. En spelare med den statistiken (Larsen) bör spela så nära mål så möjligt för att vi ska få så stor avkastning så möjligt.
Örebro rirobban
2006-09-22 23:48
Ämne: + Går ett lag bra oc....
Eller ditt kopierade "systemförslag" från några rader ned;) Bytte bara Larsen mot Jelecak... men men, har du inget eget att komma med så är det inget annat att göra....
Örebro rirobban
2006-09-22 23:45
Ämne: 1) Nordback är bra. ....
Min uppställning;)
Hur som helst så tycker jag att Mirza passar bättre i rollen bakom anfallarna som du såg. Men det skulle kunna gå på ett ut, men jag tycker att Jelecak är bättre på att hålla fast bollen i anfallen och att Larssen faktiskt börjat tappat den mer och mer. Satt och kollade på matchen mot BOIS hemma på video för ett par dagar sen. Redan där syns det tydligt, men han har gjort detta ännu tydligare ju fler matcher han spelat. Därför får han vara glad över att spela ett snäpp bakom. Det kanske också gör att vi inte behöver vara så beroende av honom när han är skadad och så vidare.
Örebro Mr.Mancini
2006-09-22 23:44
+ Går ett lag bra och är vinnande; byt ingenting!

+ Går ett lag dåligt; byt spelare/system!

(Då ÖSK inte har så många spelare att tillgå återstår byte av system) (Se mitt systemförslag nedan)
Örebro Mr.Mancini
2006-09-22 23:38
1) Nordback är bra. Jag har både sett alla hemma matcher, en del borta matcher och en del träningar. En av våra allra bästa.

2) Vill testa följande uppställning om det står 0-0 i halvtid mot BP:

(Larsen måste vara den offensiva då hans egenskaper (assist & skott/mål) är av hög allsvensk klass)

---------------------Westman------------------

----------Haginge---Holgersson---Riddez--------

Jeffs--------Nordback-------Jelecak-------Nävfer

---------------------Larsen--------------------

------------Halilovic-------Henriksson-----------
Örebro Avgå Lagrell!
2006-09-22 23:35
nibor//

Elfsborg spelar väl 4-2-3-1? Tror det skulle kunna passa ÖSK också, men det är alldeles för sent att byta spelsystem nu!
Örebro nibor
2006-09-22 23:31
rirobban gillar vad du skriver för uppställning men det är lite sent att börja med nya taktiker förmodligen vet inte spelarna sina uppgifter.. Men jag har för mig att Elfsborg spelar 4-5-1 rätta mig om jag har fel och man ser ju hur det går! Ett tungt mittfällt tunga att möta men sen har de ju en Mattias Svensson som stångas där uppe.
Örebro Kerberos
2006-09-22 23:30
# brorzan // Ja det är nog så det är.

Jag försöker bara få fram vad det är som gör att man känner för ett lag. Vad för något som är betydelsefullt samt vad det är man strävar efter.

Det känns ibland här på kritiken som ges att jag inte alls har den bilden på varför jag känner för ÖSK som andra, varför man kan dissa klubbens individer och de som gör att den existerar, ibland får jag känslan att det letas mycket efter det vi inte har istället för att leta och känna för det vi har och vad vi kan göra med det.

Ta te.x när man kommer till situationer där man försvarar "sina färger" vad är det som man försvarar egentligen? Är det sig själv man försvarar eller någonting annat? Identifierar man sig själv med klubben eller identiferar klubben en själv? Att starkt kritisera klubben av att t.ex säga att ÖSK inte håller allsvensk klass och alla som är i den är urusla och allt måste bytas ut, i vilken egenskap gör man det? och till egentligen vem? Sig själv eller klubben och isåfall är det för att man egentligen vill ta avstånd?

Jag säger inte att man inte får kritisera, jag vill bara veta varför och från vilken synvinkel den görs. För jag tror lite detta kan besvara begreppet "medgångssupporter" lite, beroende på vilken relation identifieringen man har till klubben avgör här.
Örebro Avgå Lagrell!
2006-09-22 23:18
Tror vi får se den här elvan, hoppas dock att näfver får spela!

------------------Westman------------------

F.Samuelsson--Andersson--Haginge------Glenn

Jeffs--------Nordback----Larsen------Riddez

----------Halilovic-------Henriksson-------
Örebro rirobban
2006-09-22 23:11
Här är den troliga startelvan från Walker:

--------------------Westman------------------

F.Samuelsson--Andersson--Haginge---Riddez

Jeffs---------Nordback----Larsen----Näfer

------------Halilovic----Hanriksson------

Här är min startelva:

---------------------Westman-------------------

----------Haginge---Holgersson---Riddez--------

Jeffs--------Nordback-------Larsen-------Nävfer

---------------------Jelecak------------------

------------Halilovic-------Henriksson--------

Jag anser att det behövs förändring och kanske vore detta något. Visst ska inte Riddez vara mittback som det ser ut här, utan han ska var med på kanten men med en central grundposition. I övrigt vill jag ha bollar på både kanterna och centralt, därför har jag placerat Jelecak precis bakom anfallarna där han ksulle vara riktigt giftig anser jag. I övrigt är det väl som väntat på mittfället:)
Annons: