/fotboll/osk/forum/8792.aspx/fotboll/osk/forum/8792.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2006-09-24 11:17
Mittåt//
Ja, domarna är inte bättre. Tyvärr har kvaliteten sjunkit de senaste åren.

Detta faktum ser väl alla som ser fotboll oavsett sympatier, det hör man ju dessutom från alla supporterled och även från proffsiga mediatyckare. Men en del börjar få dålig syn eller är bara födda obstinata!

Heja ÖSK, 12 poäng kvar, nu tar vi dom, det är min önskan och förhoppning!
Örebro Per Persson
2006-09-24 11:12
Vad gäller domardebatten tycker jag det är hög tid att införa proffsdomare i AS och SE. Spelarna är mer eller mindre proffs, så varför skall inte domarna vara det ?.
Örebro Kenneth.
2006-09-24 11:11

Borde inte skribenten av det öppna brevet geniförklaras eller nåt med sitt förslag att införa minuspoäng till domarna med följd att flytta ner dom till lägre seriesystem?

Vem skall då döma de högre divisionerna när domarkåren håller till i de lägre, jag bara undrar?
Örebro Per Persson
2006-09-24 11:10
För en gångs skull håller jag Uddling i vad han skriver. Det i dagens krönika. Underförstått menar han att spelarna likt de gjorde under den fantastiska hösten-04, skall skita i Walkers instruktioner likadant som de gjorde med Lundin.
Örebro Erki
2006-09-24 11:07
The Ghoooooost//

Thomas A var inget vidare igår, men Haginge var faktiskt ännu sämre!
Örebro The Ghoooooost
2006-09-24 11:03
Thoams A dominerade igår (VÄRDELÖS)

Nordback ( Ja den som inte såg att han gjort sitt i ÖSK måste vara blind)

Inte saknades Antonnen. Tyvär fick vi en kopia av honom i Näfver igår. Istället för den offensiva frejdiga Näfver fick vi den som stannade upp och passade i sidled.

Tack BP för den offensiv lusta och den lektion ni gav ÖSK i 1:a halvlek. Runnemo, Hagernäs och Guterstam är riktigt bra.

KAnske kan ÖSK se att det finns talanger som
presterar grym fotboll om de får chansen.

In med Robert Walker, James Frempong och Johan
Pettersson en längre period i matcherna.

De kommer inte göra bort sig !

Spelarna behöver kontinuerlig speltid.

Hallilovic och Joppe på topp, Sebastian som släpande Forward.

Larsen som spelfördelare, flankerad av Robert Walker och K.Näfver.

Riddez och Fredrik Samulsson som igår. Haginge och ja vem då är frågan ?

Frempong byter med Joppe om/när det är dags.

Med denna konstellation vinner ÖSK resten.

Örebro Kenneth.
2006-09-24 10:57
Pelle2-Avgå Walker.nu.omg//
De kanske vill att man mailar dom i såna ärenden fast fungerar censur åt ett håll borde det ju fungera åt bägge håll.

Det finns ju folk utifrån som läser och det är ju bara att instämma i det som t.ex Conrad skriver...
Örebro Pelle2-Avgå Walker.nu.omg
2006-09-24 10:42
Kenneth.

Ja det gör dom ju eftersom dom tillåter honom att skriva ett sådant ( enligt mig )lögnaktigt öppet brev.

Och dessutom så är det ju ingen som bemödar sig till en förklaring fast åtminstone en har varit inne och läst.
Brommapojkarna Conrad
2006-09-24 10:39
Måste konstatera att det är väldigt ojämn standard på skribenterna i Svartvitts redaktion.
Läser först en mycket bra matchrapport av Avenbrand, sen ett fullständigt löjeväckade "öppet brev" av Östling som totalsågar domaren.

Jag har nu sett matchen två gånger på TV - live och bandat - och kan konstatera att domaren var alldeles utmärkt. Visst kan man diskutera det riktigt i att blåsa av matchen när ett lag är på väg in i straffområdet. (Han gjorde dessutom samma sak efter första halvlek.) Det är uppseendeväckande och okänsligt - fotboll klockas ju inte på samma sätt som hockey - men inte fel enligt regelboken.

Domaren gjorde en enda praktmiss: Haginge skulle enligt reglerna ha fått rött kort i slutskedet.

Så alla ÖSK-vänner: tacka domaren för hans stora misstag. Med ÖSK:s brist på bra mittbackar hade det varit jobbigt att vara utan Haginge också kommande matcher.

ÖSK och BP i Allsvenskan 2007!
Örebro Kenneth.
2006-09-24 10:37
Det man kan acceptera är ju att det är domaren som bestämmer och tar de avgörande besluten och det varesig de dömer efter regelboken eller inte. Domaren har ju i alla tider tillhört en kritiserad och utskälld grupp som det är så oerhört lätt att skylla en förlust på...

Jag är övertygad om att det här snacket om denne domare igår aldrig hade kommit upp på tapeten i samma omfattning om situationen hade varit omvänd. Att t.ex ÖSK hade varit i ledning med 2-1 och BP blivit avblåsta mitt i ett anfall. Snarare hade det nog mottagits med jubel o klang...

Efter min bedömning av vissa situationer så skall nog både Haginge och Nedim vara nöjda. Haginge borde nog fått rött kort och Nedim tillhör ju ju avdelningen filmstjärnor som konsekvent försöker filma till sig straffar. Han fick en klar straff tilldömd sig men det var nog 3 andra situationer som kunde renderat i gult kort.

Personligen gillar jag inte såna spelare så vi får hoppas han lägger av med den filmstilen...

Pelle2-Avgå Walker.nu.omg//
Gör dom det?
Örebro Pelle2-Avgå Walker.nu.omg
2006-09-24 10:31
Kenneth.

Det är också bedrövligt att se Svartvitt och Svenska Fans stå bakom det.
Örebro Gordon
2006-09-24 10:30
Mittåt// Klockrent igen. Hur bär du dig åt för att vara så klarsynt på morgonen?
Örebro Mittåt
2006-09-24 10:03
Det är bara att acceptera. Domarna är inte bättre än så här. Ytterligare ett slumpmoment i ett spel som är fullt av felstudsande bollar.

Jag begriper faktiskt inte att det överhuvudtaget finns människor som vill vara domare. Det måste väl vara ett av de mest utsatta yrken man kan tänka sig. Om arbetsmiljöverket skulle få för sig att de skulle göra en arbetsplatsinspektion skulle de sätta stopp för verksamheten utan ens fem minuters betänketid. Ja, nu är det iofs. inte ens ett yrke, utan en (i de högre divisionerna välbetald) fritidssysselsättning.

Grova verbala smädelser från en publik, som i de flesta fall inte ens verkar ha klart för sig vilka regler som gäller, är något de utsätts för vecka ut och vecka in. De som skriker högst vet i allmänhet minst.

Och förmodligen är det inte snällare saker som sägs till dem på planen. Den svenska fotbollspubliken får helt enkelt de domare de och spelet förtjänar. Kompetentare personer, som kanske skulle kunna göra en bättre insats, är kloka nog att hålla sig borta från planen.

Till detta skall man lägga att de spelare som skall bedömas i allmänhet är ett gäng småfuskare, som gör allt de kan för att bryta mot spelets regler utan att det uppmärksammas. Tidvis ser spelet i straffområdet ut som det gör på målgårdslinjen på en handsbollsplan. Slit i tröjor, armar och ben tillhör numera normal försvarstaktik. Att försöka utdöma någonting som liknar rättvisa i denna sörja av regelöverträdelser är nog på det hela taget omöjligt. Vilket gör att domarna i allmänhet bara tar folk när någon ramlar. Vilket i sin tur gör att "smarta" spelare ramlar utan att de egentligen behöver göra det, därför att de vet att det nog är enda chansen de har att få domaren med sig.

Och inte blir det lättare med tanke på hur spelarna reagerar under spelet gång. Att genom vinkningar och rop försöka påverka domaren att döma fel är ett standardförfarande i de flesta matcher. Hur ofta ser man till exempel inte en anfallare som sparkar bollen över kortlinjen och som sedan "begär" en hörna. Om en spelare slår ut med händerna för att markera att han inte gjort något, så kan man vara tämligen säker på att det är just vad han har gjort. Småfuskare är de så gott som allihopa.

Visst, många domare är väldigt dåliga. Men handen på hjärtat - är det inte underligt att det finns några domare överhuvudtaget.
Örebro Kenneth.
2006-09-24 09:32

Skall bara helt kort flika in att jag INTE på nåt vis ger mitt stöd till det öppna brevet. Börjar ju bli rena rama dagisnivån nu!
Örebro Mittåt
2006-09-24 09:10
Aspen// En av förklaringarna är nog att motståndarna har lärt sig hur man skall ta hand om Larsen. Så länge han får utrymme så är han en mycket konstruktiv kraft som ger de andra utrymme att vara bra. När passningsvägarna till och från honom skärs av så räcker de övrigas förmåga inte till för att skapa något egentligt spel.

Walker har försökt lösa detta problem genom att leta efter andra ytor för Larsen att operera i. För ett tag sedan verkade lösningen vara att låta Larsen och Nordback byta plats. Plötsligt var larsen den spelare som långt längst bak av de två medan Nordback befann sig längre upp i banan. Men
att Nobbe inte klarar av rollen som spelfördelare vet vi redan. Det var ju förra året en enda lång uppvisning av.

För tillfället verkar Walkers lösning på problemet vara att försöka placera Larsen i en mycket mer framskjuten position. Det kan ju vara en bra lösning om man har ett löpstarkt lag som spelar bollen efter marken. Men knappast om man håller på att tjonga upp bollen från backlinjen.

Igår saknades dessutom Anttonen ordentligt. På grund av Jeffs irrfärder in mot mitten försvann högerkantsspelet så gott som helt och ÖSKs anfall blev därför betydlgt mer lättlästa. Antingen körde man fast i mitten eller så gick bollen ut på Kristoffer Näfver som inte alls fick till det i närheten av mål.
AIK labr
2006-09-24 09:05
Kära Anders Östling.Är matchen slut så skall domaren blåsa oavsett var bollen är.
AIK Saywee
2006-09-24 09:04
Förresten, Anders Östling, missade ditt öppna brev till SvFF. Kan inte annat än instämma efter mer än 40 år som fotbollsåskådare.
Örebro Aspen
2006-09-24 09:00
Man kan undra vad som hänt med mittfältet som i våras var i särklass. Och som nu är ett sorjebarn. Tränaren får se till att det blir mindre snack och mer verkstad från hans sida.
Hade vi tur i våras och den håller på att jåmnas ut nu ???
AIK Saywee
2006-09-24 08:55
God morgon alla svartvita fans!

D. McGrain//
Skaplig diagnos doktorn, men även domaren "var inte bra nog", åt båda håll. För många fel helt enkelt.

Mittåt//
Instämmer, klokt!

Alla till Peking, heja på ÖSK!
Örebro Aspen
2006-09-24 08:53
Vill bra understryka Mittås inlägg. Näfver var helt slut när han byttes ut.
Örebro D. McGrain
2006-09-24 08:33
I besvikelsens anda är det mycket gäll och klagande...Men:
Domaren måste blåsa av när matchen är slut - inte före, inte efter.
Lite nyanserad? kritik är dock värd att fundera på: Vi är inte bra nog.
Det är för dålig kvalité på passningar, inlägg och avslut för att nå allsvenskan. Tompa är för långsam (ingen nyhet) för att lag för toppen. Javisst är Fredde S en terränglöpare som inte kan jonglera till tre men likväl har vi han i truppen.
Kvalitén på ex. inläggen är för dåliga: Mirza & Fredde S prickade byggarbetsplatsen bakom mål, Nobbes hörnor är varannan gång i knähöjd och andra gången bara en lyftning in mot mitten utan fart eller precision - Jämför med Larsen som siktar (och träffar) någons huvud. Näfver hade minst 4 avslut och jag tror alla hamnade borta vid universitetet... Visst är Näfver en frisk fläkt osv. men kvalitén?
Sen kan man undra lite över hur Walker tänker när han går ner på trebackslinje med tre minuter kvar? Kanske måste man våga för att vinna? och prova det lite tidigare? Se och lär av AIK - när de anfaller de går hela laget fram och det har ingen tanke på att försvara sig i offensiven. Alltför ofta huserar en svensk ande att "ligga rätt i positionerna när motståndarna får bollen" t.o.m. i anfallen. Om man måste vinna matchen kanske man ska spela med tre anfallare direkt efter paus? Eller från start? Eller gå ner på trebackslinje efter 50 min?
Nåväl, sanningen är att vi har inte de kvalitéer som behövs. Roligt var att Bosniern var bra när han fick rätt bollar (Larsen). Tyvärr är Larsen den enda som kan slå passningar, inlägg, avslut av kvalité men han kan inte spela till sig själv. Det man undrar över är hur mycket de tränar med boll och framför allt teknik?
Fyra matcher kvar och med mycket tur kan vi fortfarande hamna på kval och vi kommer sitta där även nästa match och tro att plötsligt har allt blivit bättre... :-)

Forza ÖSK!
Örebro Mittåt
2006-09-24 07:27
Jag förstår inte de som inte förstår att Näfver blev utbytt. Både Uddling och Wirström får ju detta byte att framstå som tjänstefel av Walker. I själva verket var nog tjänstefelet i så fall att låta honom vara kvar så länge på planen. Näfver tog ju helt slut några minuter in i andra halvlek. Han småjoggade tillbaka då BP hade bollen och inte såg han mycket piggare ut då ÖSK hade den. Svårt att förstå hur en heltidsspelare kan vara så orkeslös. Det kanske är ett virus eller något åt det hållet. Så dåligt skall det inte behöva vara.

Och inte hade Walker någon större lycka med sig på den andra kanten heller. Jeffs verkar tycka att det är mycket roligare at spela på det inre mittfältet och tog varje tillfälle som gavs att överge högerkanten. Där var det öde och tomt med undantag på de gånger som Fredrik Samuelsson fyllde på. Och det var ju inte så många gånger - det fanns ju ingen att spela med på den kanten.

Mot Norrköping kanske vi kan få se Anttonen och Ridddez på kanten istället.
Örebro rirobban
2006-09-24 04:44
Jag brukar alltid försvara Walker och laget efter deras matcher. Så trodde jag även idag direkt efter matchen då det kändes som dom tryckte på riktigt mycket i andra. Men när jag kommer hem nu sent på natten och kollar på matchen på inspelat band så måste även jag få klaga på laget. Detta var faktiskt en av de sämsta matcherna i år på hemmaplan. Nävfer var riktigt usel och Jeffs ser man inte mycket av. Det är ju just kantspelet som brukar vara så bra, men idag ser vi inte det. Halilovic gör en bra match måste jag säga, hela tiden kämpar han på hårt och pressar. När ÖSK fick straff sa jag att den skulle missas, jag tycker att Thomas Andersson ska ta straffar i sånna här viktiga matcher, han har ju rutinen och är sen tidigare en god straffskytt i allsvenskan. Viserligen gjorde Nordback ett straffmål mot BP på bortaplan, men det var inte en lika viktig match då!

De sista matcherna som är kvar nu är tuffa, men jag orkar knappt tänka på hur dte ska sluta. I dagsläget är jag riktigt nöjd med att vi tar oss till ett kval! IFK borta blir en rolig match, hoppas vi kan få grepp om dem som hemma. Hoppas verkligen att Holgersson är tillbaka i startelvan, det försvaret som försökte försvara i dagens match lyckades nämligen inte alls bra med det. Holgersson och Haginge ska vara i mittlåset.... Men jag tror vi klarar oavgjort 2-2 mot peking. Dessutom tappar dom poäng mot Ljungskile. Men 2:a platsen är ute säger jag nu, BP är starka, dock har de nu snart halva spelartruppen borta pga skador och sjukdomar osv. De kan förlora mot både Trelleborg och Norrköping, men det kan å andra sidan vi med. Spänningen fortsätter på Idrottsparken om en vecka:)
Örebro kubanen_90
2006-09-24 03:22
Nu tycker jag att alla anmäller sig till Peking på lördag!
Örebro kubanen_90
2006-09-24 03:13
Mattias_Jonsson//
Som Emdemalm skrev så är det målskillnad som gäller. Jag tror att inbördes inte går före i någon tävling längre.
Örebro kubanen_90
2006-09-24 03:05
Johan Emdemalm//
Tack för det. Känns skönt att veta att du inte accepterar såna påhopp. Mindra påhopp om tex stavning kan jag ta med ett smile:) hans inlägg gick långt över gränsen.
Degerfors Johan Emdemalm
2006-09-24 03:03
Mattias_Jonsson:
Målskillnad!
Elfsborg Mattias_Jonsson
2006-09-24 02:57
Förresten, är det målskillnad eller inbördes möte som räknas vid lika poäng vid seriens slut?
Inbördes möte skulle ju tyvärr innebära att vi måste förbi BP på poäng..
Målskillnad ser ju ialf ut att vara fördel svartvitt.
Elfsborg Mattias_Jonsson
2006-09-24 02:55
Tänkte på något intressant (ialf tycker jag det) förut..
Nästa match är mot Peking borta.. Ett Peking som antagligen MÅSTE vinna matchen mot oss, för att knipa kvalplatsen till Allsvenskan. Alltså bör vi möta ett offensivt lag som satsar på tre poäng från start. Det är för mig ett lag/en taktik som ÖSK av tradition har lite enklare för att möta. Jag ser i mina bästa drömmar en match där Larsen, Jeffs och Anttonen (om det nu blir han som tar andra kanten) får ytor på mitten och där Halilovic kan använda sin snabbhet på ljupet mot en högt liggande backlinje. Peking har endast förlorat en match på de senaste 13. Nu är det f--n dags för förlust nr 2, ÖSK vinner!!
Degerfors Johan Emdemalm
2006-09-24 02:47
Kubanen_90: Inlägget är borttaget och dessutom är han avstängd en längre tid framöver. Så nu kan ni lägga ner tjafset att jag inte stänger av mina egna.
Annons: